Dělení písemností, pojmy

informatika

 

Otázka: Základní pojmy a dělení písemností

Předmět: Písemná elektronická komunikace (PEK)

Přidal(a): Olga

 

Vysvětlete pojem komunikace, zpětná vazba, komunikační kanál a komunikační šum

  • Komunikace – vzájemné předávání informací mezi odesílatelem a příjemcem.
  • Komunikační kanál – cesta přenosu informací -tj. prostředky nebo média, přes které se proces komunikace uskutečňuje. Většinou se zapojuje více kanálů najednou např. hlasový, zrakový, hmatový či různé druhy médií.
  • Komunikační šumy – překážky v přenosu
  • Zpětná vazba – kontrola přenosu

 

Napište příklady projevu neverbální komunikace a příklady charakteristiky verbální kom.

  • Projevy neverbální komunikace:
    • 1. Výraz tváře – mimika
    • 2. Gestikulace
    • 3. Dotyky
    • 4. Pohledy
    • 5. Pohyb těla
    • 6. Přiblížení a oddálení
  • Důležité charakteristiky verbální komunikace:
    • 1. Způsob řeči
    • 2. Síla hlasu
    • 3. Rychlost řeči
    • 4. Plynulost řeči
    • 5. Chyby v řeči

 

Napište hlavní zásady správné verbální komunikace

  • Hlavní zásady správné verbální komunikace:
    • Mluvíme dostatečně nahlas a v přiměřeném tempu
    • Vyjadřujeme se přesně, jasně, srozumitelně
    • Mluvíme spisovně a užíváme správnou odbornou terminologii
    • Neužíváme příliš dlouhé věty nebo komplikovaná souvětí
    • Kontakt s posluchači (sledujeme očima posluchače a jejich reakce)

 

Napište výhody písemné komunikace (nevýhody slovní komunikace), nevýhody písemné komunikace (výhody slovní komunikace)

  • Výhody písemné:
    • anonymita, • rychlejší komunikace (zaslání e-mailu – nemusíme čekat na úřadě), • pořízení záznamu a jeho uchování, • důkaz
  • Nevýhody osobního jednání jsou výhodami písemné Komunikace.
  • Nevýhody písemné:
    • pomalá odpověď (někdy žádná)
    • neznáme reakci na naši písemnost (nadšení, zklamání, …)
    • odpověď nemusí obsahovat všechny informace, které potřebujeme
  •  Výhody osobního jednání jsou nevýhodami písemné komunikace.

 

Napište příklady písemnosti při uzavírání:

  • Obchodních smluv (nabídka, poptávka, objednávka, kupní smlouva
  • Personálních písemností (žádost o místo, životopis, pracovní smlouva, písemnosti při ukončení pracovního poměru ve zkušební době, dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením
  • Vnitropodnikových písemností
    • při poradách-pozvánka, prezenční listina, zápis z porady
    • při pracovních cestách-cestovní příkaz, zpráva z pracovní cesty
    • jednoduchých právních písemností, plná moc, dlužní úpis, potvrzenka
    • písemnosti při propagaci výrobků a služeb – anketa, inzerát, leták plakát, katalog

 

Uveďte příklady písemné komunikace

  • Dopisy, • E-maily, • SMS, • Informační letáčky, pozvánky na akce…

 

Elektronická komunikace

Proč je důležité uvést předmět zprávy?

  • Obsah zprávy má být zřejmý již z předmětu. Předmět také usnadňuje vyhledávání zprávy v historii pošty. Zpráva bez předmětu může být hned označena jako spam a adresát ji tak nemusí vůbec číst.

 

Z jakého důvodu členíme e-mailové zprávy do odstavců?

  • Dlouhý a nepřehledný text adresáta odrazuje a svádí k odložení zprávy na potom…

 

Proč není vhodné zasílat nevyžádanou poštu a řetězové e–maily (typu Pošli tento e–mail dalším

  • Šíření spamu a počítačových virů

 

Co musíme kontrolovat před odesláním zprávy?

  • Před odesláním zprávy proveďte důkladnou kontrolu textu zprávy, pravopisu, zasílaných příloh a náležitostí zprávy!!!

 

Popište princip psaní e-mailu a jeho podobu.

  • E-mail má obsahovat:
    • správně napsanou adresu,
    • výstižný předmět zprávy,
    • oslovení – pozdrav,
    • text zprávy dělený do odstavců,
    • pozdrav – přání,
    • podpis a popř. další kontakty.
  • E-mail je nejčastějším využitím komunikační sítě. Umožňuje přenos textových ale i jiných souborů mezi odesílatelem a adresátem za cenu připojení k internetu.

 

K čemu slouží elektronický podpis a jak jej můžeme získat?

  • cílem jeho použití je umožnit běžným občanům bezpečně komunikovat se státními institucemi a orgány státní správy, např. při žádosti o přídavky na děti, sociální příplatky, příspěvky na bydlení, porodné, pohřebné
  • elektronický podpis je založený na certifikátu, který je vydáván akreditovaným subjektem (První certifikační autorita, a. s.)
  • o certifikát můžete zažádat on-line na adrese www.ica.cz, certifikát je placený a jeho platnost je 365 dní

 

Co znamená pojem homebanking a phonebanking?

HOMEBANKING

  • umožňuje obsluhovat účet z domova prostřednictvím počítače, na který je nutno nainstalovat speciální software poskytovaný klientovi danou bankou – tento způsob je zajímavý spíše pro podniky, protože jim umožňuje propojit bankovní software s jeho účetními programy
  • spojení s bankou je omezeno pouze na počítač, ve kterém je potřebné programové vybavení nainstalováno

 

PHONEBANKING

  • nejjednodušší a nejrozšířenější formu přímého bankovnictví- má dvě podoby:
    • a) telebanking s automatem – klient má možnost komunikovat s automatickým hlasovým systémem banky prostřednictvím telefonu
    • b) telebanking s operátorem – klient má možnost komunikovat s operátorem prostřednictvím telefonu
    • Na čem je založeno elektronické obchodování?
  • slouží ke komunikaci a obchodním transakcím prostřednictvím počítačů a počítačové sítě včetně internetu např. zahrnuje přenos peněz digitální formou
  • vlivem zpřímení obchodování mezi obchodníkem a zákazníkem tento způsob obchodu umožňuje snižovat prodejní ceny

 

Jaké jsou výhody Internetbankingu?

  • umožňuje ovládat účet pomocí internetu
  • ke svému účtu se tak majitel může dostat kdykoli, rychle a především jednoduše a spolehlivě
  • není zapotřebí instalovat na počítač žádné speciální programy a sta í běžný internetový prohlížeč

 

Vyjmenuj alespoň 3 pravidla elektronické komunikace.

  • důležité části e-mailu se snažte označit tak, aby byly patrné na první pohled
  • vyvarujte se posílání velkých souborů
  • oprostěte se od děkování za děkování
  • pozor na otevírání neznámých souborů, které mohou obsahovat nebezpečné viry přílohou e-mailu, např. s příponou .exe
  • na e-mail odpovídáme nejdéle do 48 hodin

 

Manipulace s písemnostmi

Podle jakých předpisů se řídí manipulace písemnostmi?

  • zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
  • vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě
  • vyhláška č. 646/2004 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby

 

Vyjmenujte alespoň 2 příklady institucí, které jsou povinny provádět spisovou službu.

  • ZŠ, Národní galerie

 

Vysvětlete pojem spisová služba.

  • představuje všechny úkony, které musí firma dodržovat, aby všechny činnosti v souvislosti s písemnostmi byly vedeny správně a rychle

 

Co je to badatelský řád?

  • stanoví zásady pro nahlížení do archiválií /písemností v archivu/

 

Jakými způsoby může probíhat spisová služba.

  •  spisová služba probíhá buď písemnou, nebo elektronickou formou

 

Co je spisovna?

  • slouží k ukládání všech vyřízených písemností podniku do doby uplynutí jejich skartačních lhůt

 

K čemu slouží skartační řád?

  • určuje postup při vyřazování písemností (i jiných nosičů dat)

 

Jak se nazývá aplikace, která je pro veřejné a státní úřady nástrojem pro vedení spisové agendy?

  •  aplikace Spisovka

 

Krátce popište činnosti, které se v podniku dějí při přijímání písemností.

  • od pošty přijímá dopisy tzv. pracovník pověřený výkonem spisové služby v podatelně
  • pracovník kontroluje, zda všechny dopisy patří danému podniku,
  • potvrzuje příjem doručených zásilek, doručuje zásilky, kde je na prvním místě adresy jméno pracovníka
  • u otevíraných zásilek je nutné zkontrolovat úplnost příloh, nesrovnalosti poznamenat, poškozené zásilky se reklamují
  • došlé písemnosti se orazítkují v pravém horním rohu podacím razítkem, v něm se doplní den příchodu písemnosti do podniku, její pořadové číslo, počet příloh, zkratka útvaru, jemuž se písemnost přiděluje
  • obdobně se postupuje i v případě tzv. elektronické podatelny
  • všechny písemnosti se zapisují pořadově do knihy došlé pošty nebo v počítači
  •  každému spisu je přiděleno číslo jednací, které je zaevidováno, zápisy se na konci roku uzavírají a v dalším roce se opět číslují od 1
  • doručení písemnosti – mělo by probíhat rychle, aby se pošta na jednotlivých odděleních nehromadila

 

Co je parafa?

  • parafa je zkrácený podpis = osoba, která písemnost parafovala, je s obsahem seznámena

 

Jaké je pořadí podpisu u písemností, které podepisují dva pracovníci?

  • výjimečně se podepisují osoby dvě – vlevo se podepisuje osoba funkčně vyšší a vpravo pracovník funkčně nižší

 

Kolik procent dokumentů bývá trvale uloženo v podniku?

  • trvale uloženo bývá zpravidla 3-5 % všech dokumentů

 

Můžeme dokumenty skartovat před uplynutím skartační lhůty?

  • ne

 

Jak se postupuje v případě vyřizování dokumentů telefonem?

  • pokud je vyřízení prováděno např. telefonicky, zapíše se na příslušný dokument poznámka s datem vyřízení a podpisem zaměstnance, který dokument vyřizoval

 

Co znamenají skartační znaky A, S a V?

  • A – archiválie – určují, kolik let se písemnosti musí uschovávat v archivu, patří mezi ně např. kroniky, třídní výkazy, protokoly o závěrečných nebo maturitních zkouškách
  • V – výběr – stanoví, po kolika letech se provádí odborný a archivní výběr, posoudí se, zda se má dokument předat do archivu nebo má být zničen
  • S – stoupa, skart – označení, kdy se dokumenty zničí

 

Kdy se využívá při podepisování písemností zkratka v z., kdy v. r.?

  • v. z., – v zastoupení
  • v. r. uváděná někdy v podpisu za jménem znamená vlastní rukou
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.