Otázka: Základní pojmy a dělení písemností
Předmět: Písemná elektronická komunikace (PEK)
Přidal(a): Olga
Vysvětlete pojem komunikace, zpětná vazba, komunikační kanál a komunikační šum
- Komunikace – vzájemné předávání informací mezi odesílatelem a příjemcem.
- Komunikační kanál – cesta přenosu informací -tj. prostředky nebo média, přes které se proces komunikace uskutečňuje. Většinou se zapojuje více kanálů najednou např. hlasový, zrakový, hmatový či různé druhy médií.
- Komunikační šumy – překážky v přenosu
- Zpětná vazba – kontrola přenosu
Napište příklady projevu neverbální komunikace a příklady charakteristiky verbální kom.
- Projevy neverbální komunikace:
- 1. Výraz tváře – mimika
- 2. Gestikulace
- 3. Dotyky
- 4. Pohledy
- 5. Pohyb těla
- 6. Přiblížení a oddálení
- Důležité charakteristiky verbální komunikace:
- 1. Způsob řeči
- 2. Síla hlasu
- 3. Rychlost řeči
- 4. Plynulost řeči
- 5. Chyby v řeči
Napište hlavní zásady správné verbální komunikace
- Hlavní zásady správné verbální komunikace:
- Mluvíme dostatečně nahlas a v přiměřeném tempu
- Vyjadřujeme se přesně, jasně, srozumitelně
- Mluvíme spisovně a užíváme správnou odbornou terminologii
- Neužíváme příliš dlouhé věty nebo komplikovaná souvětí
- Kontakt s posluchači (sledujeme očima posluchače a jejich reakce)
Napište výhody písemné komunikace (nevýhody slovní komunikace), nevýhody písemné komunikace (výhody slovní komunikace)
- Výhody písemné:
- anonymita, • rychlejší komunikace (zaslání e-mailu – nemusíme čekat na úřadě), • pořízení záznamu a jeho uchování, • důkaz
- Nevýhody osobního jednání jsou výhodami písemné Komunikace.
- Nevýhody písemné:
- pomalá odpověď (někdy žádná)
- neznáme reakci na naši písemnost (nadšení, zklamání, …)
- odpověď nemusí obsahovat všechny informace, které potřebujeme
- Výhody osobního jednání jsou nevýhodami písemné komunikace.
Napište příklady písemnosti při uzavírání:
- Obchodních smluv (nabídka, poptávka, objednávka, kupní smlouva
- Personálních písemností (žádost o místo, životopis, pracovní smlouva, písemnosti při ukončení pracovního poměru ve zkušební době, dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením
- Vnitropodnikových písemností
- při poradách-pozvánka, prezenční listina, zápis z porady
- při pracovních cestách-cestovní příkaz, zpráva z pracovní cesty
- jednoduchých právních písemností, plná moc, dlužní úpis, potvrzenka
- písemnosti při propagaci výrobků a služeb – anketa, inzerát, leták plakát, katalog
Uveďte příklady písemné komunikace
- Dopisy, • E-maily, • SMS, • Informační letáčky, pozvánky na akce…
Elektronická komunikace
Proč je důležité uvést předmět zprávy?
- Obsah zprávy má být zřejmý již z předmětu. Předmět také usnadňuje vyhledávání zprávy v historii pošty. Zpráva bez předmětu může být hned označena jako spam a adresát ji tak nemusí vůbec číst.
Z jakého důvodu členíme e-mailové zprávy do odstavců?
- Dlouhý a nepřehledný text adresáta odrazuje a svádí k odložení zprávy na potom…
Proč není vhodné zasílat nevyžádanou poštu a řetězové e–maily (typu Pošli tento e–mail dalším
- Šíření spamu a počítačových virů
Co musíme kontrolovat před odesláním zprávy?
- Před odesláním zprávy proveďte důkladnou kontrolu textu zprávy, pravopisu, zasílaných příloh a náležitostí zprávy!!!
Popište princip psaní e-mailu a jeho podobu.
- E-mail má obsahovat:
- správně napsanou adresu,
- výstižný předmět zprávy,
- oslovení – pozdrav,
- text zprávy dělený do odstavců,
- pozdrav – přání,
- podpis a popř. další kontakty.
- E-mail je nejčastějším využitím komunikační sítě. Umožňuje přenos textových ale i jiných souborů mezi odesílatelem a adresátem za cenu připojení k internetu.
K čemu slouží elektronický podpis a jak jej můžeme získat?
- cílem jeho použití je umožnit běžným občanům bezpečně komunikovat se státními institucemi a orgány státní správy, např. při žádosti o přídavky na děti, sociální příplatky, příspěvky na bydlení, porodné, pohřebné
- elektronický podpis je založený na certifikátu, který je vydáván akreditovaným subjektem (První certifikační autorita, a. s.)
- o certifikát můžete zažádat on-line na adrese www.ica.cz, certifikát je placený a jeho platnost je 365 dní
Co znamená pojem homebanking a phonebanking?
HOMEBANKING
- umožňuje obsluhovat účet z domova prostřednictvím počítače, na který je nutno nainstalovat speciální software poskytovaný klientovi danou bankou – tento způsob je zajímavý spíše pro podniky, protože jim umožňuje propojit bankovní software s jeho účetními programy
- spojení s bankou je omezeno pouze na počítač, ve kterém je potřebné programové vybavení nainstalováno
PHONEBANKING
- nejjednodušší a nejrozšířenější formu přímého bankovnictví- má dvě podoby:
- a) telebanking s automatem – klient má možnost komunikovat s automatickým hlasovým systémem banky prostřednictvím telefonu
- b) telebanking s operátorem – klient má možnost komunikovat s operátorem prostřednictvím telefonu
- Na čem je založeno elektronické obchodování?
- slouží ke komunikaci a obchodním transakcím prostřednictvím počítačů a počítačové sítě včetně internetu např. zahrnuje přenos peněz digitální formou
- vlivem zpřímení obchodování mezi obchodníkem a zákazníkem tento způsob obchodu umožňuje snižovat prodejní ceny
Jaké jsou výhody Internetbankingu?
- umožňuje ovládat účet pomocí internetu
- ke svému účtu se tak majitel může dostat kdykoli, rychle a především jednoduše a spolehlivě
- není zapotřebí instalovat na počítač žádné speciální programy a sta í běžný internetový prohlížeč
Vyjmenuj alespoň 3 pravidla elektronické komunikace.
- důležité části e-mailu se snažte označit tak, aby byly patrné na první pohled
- vyvarujte se posílání velkých souborů
- oprostěte se od děkování za děkování
- pozor na otevírání neznámých souborů, které mohou obsahovat nebezpečné viry přílohou e-mailu, např. s příponou .exe
- na e-mail odpovídáme nejdéle do 48 hodin
Manipulace s písemnostmi
Podle jakých předpisů se řídí manipulace písemnostmi?
- zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
- vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě
- vyhláška č. 646/2004 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby
Vyjmenujte alespoň 2 příklady institucí, které jsou povinny provádět spisovou službu.
- ZŠ, Národní galerie
Vysvětlete pojem spisová služba.
- představuje všechny úkony, které musí firma dodržovat, aby všechny činnosti v souvislosti s písemnostmi byly vedeny správně a rychle
Co je to badatelský řád?
- stanoví zásady pro nahlížení do archiválií /písemností v archivu/
Jakými způsoby může probíhat spisová služba.
- spisová služba probíhá buď písemnou, nebo elektronickou formou
Co je spisovna?
- slouží k ukládání všech vyřízených písemností podniku do doby uplynutí jejich skartačních lhůt
K čemu slouží skartační řád?
- určuje postup při vyřazování písemností (i jiných nosičů dat)
Jak se nazývá aplikace, která je pro veřejné a státní úřady nástrojem pro vedení spisové agendy?
- aplikace Spisovka
Krátce popište činnosti, které se v podniku dějí při přijímání písemností.
- od pošty přijímá dopisy tzv. pracovník pověřený výkonem spisové služby v podatelně
- pracovník kontroluje, zda všechny dopisy patří danému podniku,
- potvrzuje příjem doručených zásilek, doručuje zásilky, kde je na prvním místě adresy jméno pracovníka
- u otevíraných zásilek je nutné zkontrolovat úplnost příloh, nesrovnalosti poznamenat, poškozené zásilky se reklamují
- došlé písemnosti se orazítkují v pravém horním rohu podacím razítkem, v něm se doplní den příchodu písemnosti do podniku, její pořadové číslo, počet příloh, zkratka útvaru, jemuž se písemnost přiděluje
- obdobně se postupuje i v případě tzv. elektronické podatelny
- všechny písemnosti se zapisují pořadově do knihy došlé pošty nebo v počítači
- každému spisu je přiděleno číslo jednací, které je zaevidováno, zápisy se na konci roku uzavírají a v dalším roce se opět číslují od 1
- doručení písemnosti – mělo by probíhat rychle, aby se pošta na jednotlivých odděleních nehromadila
Co je parafa?
- parafa je zkrácený podpis = osoba, která písemnost parafovala, je s obsahem seznámena
Jaké je pořadí podpisu u písemností, které podepisují dva pracovníci?
- výjimečně se podepisují osoby dvě – vlevo se podepisuje osoba funkčně vyšší a vpravo pracovník funkčně nižší
Kolik procent dokumentů bývá trvale uloženo v podniku?
- trvale uloženo bývá zpravidla 3-5 % všech dokumentů
Můžeme dokumenty skartovat před uplynutím skartační lhůty?
- ne
Jak se postupuje v případě vyřizování dokumentů telefonem?
- pokud je vyřízení prováděno např. telefonicky, zapíše se na příslušný dokument poznámka s datem vyřízení a podpisem zaměstnance, který dokument vyřizoval
Co znamenají skartační znaky A, S a V?
- A – archiválie – určují, kolik let se písemnosti musí uschovávat v archivu, patří mezi ně např. kroniky, třídní výkazy, protokoly o závěrečných nebo maturitních zkouškách
- V – výběr – stanoví, po kolika letech se provádí odborný a archivní výběr, posoudí se, zda se má dokument předat do archivu nebo má být zničen
- S – stoupa, skart – označení, kdy se dokumenty zničí
Kdy se využívá při podepisování písemností zkratka v z., kdy v. r.?
- v. z., – v zastoupení
- v. r. uváděná někdy v podpisu za jménem znamená vlastní rukou