Otázka: Dodavatelsko – odběratelské vztahy
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Nikolka
1) VÝZNAM DODAVATELSKO-ODBĚRATELSKÝCH VZTAHŮ
-úkolem je uskutečňovat obchodní činnost, která má stránku hmotnou (dodávka věci, poskytnutí služby), finanční (úhrada dodávky) a stránku informační (doklady týkající se obchodu – dodací listy, faktury)
– tyto vztahy jsou upraveny obchodním zákoníkem
Obchodně smluvní vztahy
a) relativní obchodní vztahy (podnikatel x podnikatel, stát)
b) absolutní obchodní vztahy (společník a společnost)
c) závisí na dohodě účastníků, zdali obchodní či neobchodní vztah (byt-vlastní potřeba x dílna)
Typy smluv
a) pojmenované
b) nepojmenované (atypické)
Druhy norem
-převažují normy disponzitivní (=možnost volby – stanoveno ve smlouvě) před normami kogentními (bezpodmínečně dodržet zákon)
2) UZAVÍRÁNÍ DODAVETELSKO-ODBĚRATELSKÝCH VZTAHŮ
DODAVETEL POPTÁVKA ODBĚRATEL
NABÍDKA
OBJEDNÁVKA (nákup kupní smlouvy)
POTVRZENÍ OBJEDNÁVKY, UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY
DODÁVKA (dodací list)
FAKTURA
PŘEJÍMKA A PŘEVZETÍ ZBOŽÍ (odběratel)
ZAPLACENÍ FAKTURY (odběratel)
a) POPTÁVKA
-nezávazná písemnost (nevyplývá nám z ní žádná povinnost), ve které projevujeme zájem o koupi výrobku, zboží, služby
b) NABÍDKA
-nezávazná písemnost (nevyplývá žádná povinnost)
-odpovídáme na poptávku:
- musíme zodpovědět všechny dotazy z poptávky
- zasíláme prospekty, katalogy
- nabízený výrobek, zboží, služba je popsán, je uvedena cena včetně DPH, dodací lhůta, popřípadě záruční doba
c) OBJEDNÁVKA
-je-li odběratel spokojen s nabídkou, napíše objednávku (jednorázový odběr) nebo kupní smlouvu (dlouhodobější odběr)
-závazný doklad, který musí mít tyto náležitosti:
- název a adresa firmy objednávaného zboží
- přesný popis objednávaného zboží
- množství a cena
- termín a způsob dodání
- způsob placení
- číslo objednávky, datum objednávky
- podpis objednávajícího
d) KUPNÍ SMLOUVA
–u úpravy dle občanského zákoníku se obě smluvní strany musí dohodnout na celém jejím obsahu
-závazný doklad, který se užívá při dlouhodobých dodávkách (celý rok), aby byla smlouva platná musí obsahovat 2 náležitosti, které jsou uvedeny v Obchodním zákoníku:
- předmět (název, rozměry, množství, druh, další specifikace)
- cenu (částka za kus, předběžná cena – odkaz na ceník)
Další náležitosti:
- platební podmínky
- dodací podmínky (termín dodání, způsob dodání)
- množství
- výhrada vlastnictví
- právě zpětné koupě
- reklamační podmínky
- stanoveno, co se považuje za podstatnou vadu
-co není uvedeno ve smlouvě, řídí se zákonem:
- doba dodání – v zákoníku je řečeno v přiměřené době
- množství – pokud je určeno přibližně, musí být odchylka max. 5%
- přechod vlastnictví – předáním zboží a dokladů
- jakost – musí být vhodná pro účel uvedený ve smlouvě nebo k čemu se zboží používá
3) PLNĚNÍ KUPNÍ SMLOUVY
Kupní smlouva zaniká:
- řádným splněním kupní smlouvy
- zánik nesplněného závazku (odstoupení od smlouvy)
- z důvodu uvedeného ve smlouvě
- z důvodu uvedeného v zákoně – prodlení, podstatné porušení povinnosti
- promlčením (podle OZ – 4 roky)
- smrtí
- výpovědí
- kompenzací závazku
- prekluze – definitivní zánik závazku
Pokud nedojde k řádnému plnění smlouvy, můžeme žádat o náhradu škody.
NÁHRADA ŠKODY
– když 1. Účastník způsobí 2. Účastníkovi škodu (vadným plněním, prodlením dodávky), musí uhradit v rozsahu skutečnosti – ušlého zisku
-pokud nebyla ve smlouvě stanovena smluvní pokuta, škoda se uhrazuje v penězích, ale účastníci smlouvy se mohou domluvit na naturálním plnění
-pokud dojde k prodlení s placením faktury, platí dlužník úrok z dlužné částky
ZAJIŠTĚNÍ ZÁVAZKU
-smluvní pokuta (paušální úhrada škody)
-ručení (bankovní záruka)
-zástava (hypotéka)
SPOLEČNÉ ZÁVAZKY (alespoň 3 společníci)
- solidární – dlužníci jsou vázáni společně a nerozdílně, plnění může být žádáno po každém společníkovi (oni se poté vyrovnají)
- podílové – stanoveny jednotlivé podíly, pokud není ve smlouvě určeno – stejným dílem
ZPŮSOB UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY
- ústní (pokud dojde k dodávce ihned)
- písemné
-individuální písemnost
-osvědčený vzor + příloha všeobecných obchodních podmínek
-formulář + příloha všeobecných obchodních podmínek
- vyhlášení veřejného návrhu na uzavření smlouvy (inzerát v novinách)
- veřejná obchodní soutěž
DODATEČNÁ DISPOZICE KE KUPNÍ SMLOUVĚ
ODVOLÁVKA – upravuje konkrétní množství zboží, které chce dodat v příslušném období, způsob balení a konečnou úpravu
PŘEPRAVNÍ DISPOZICE – oznamuje adresu skladu, kam má zboží odeslat, způsob dopravy (vlak, auto)
4) PÍSEMNOSTI SPOJENÉ S PLNĚNÍM SMLOUVY
-návěští zásilky – oznámení o zasílání velké zásilky
-přihláška nakládky – oznámení železnici, co budete převážet, kolik vagónů
-dodací list
-faktura
-dopravní doklady: silniční, železniční, poštovní, letecké, námořní
NÁVĚŠTÍ – posílá ho dodavatel odběrateli pokud je zásilka odeslána nebo je připravena k expedici (doprava vlastním autem)
-odesílá se: faxem, telefonicky (poté se ještě posílá dopis)
PŘIHLÁŠKA NAKLÁDKY – když přepravuje zboží železnicí, co a množství (jednotlivý nebo hromadný charakter)
DODACÍ LIST – putuje se zásilkou a slouží ke kontrole u převzetí a musí obsahovat:
- název firmy prodávajícího a kupujícího
- číslo dodacího listu
- datum vyskladnění zásilky
- datum odeslání
- číslo objednávky nebo kupní smlouvy
- popis zásilky, udání množství a ceny
- jméno pracovníka, který dodací list vypracoval
- jméno pracovníka, který zásilku vyexpedoval
FAKTURA
-vydává dodavatel
-daňový doklad
NÁLEŽITOSTI:
ü název firmy kupujícího a prodávajícího, jejich IČO A DIČ
ü peněžní ústav a číslo prodávajícího
ü číslo faktury a den jejího vystavení
ü konstantní symbol označující účel platby
ü datum splatnosti a forma její úhrady
ü cena za jednotku množství, sazba DPH (v %), vypočítané DPH, celkem
ü dopravné, balné
ü celková cena faktury
ü vyčíslení DPH pro její zaúčtovaní
ü úrok z prodlení při pozdním zaplacení faktury
ü číslo objednávky
NÁKLADNÍ LIST
-u železniční dopravy
-popis odběratele, dodavatele
-cílová stanice
-množství
PŘEPRAVNÍ LIST
– u silniční dopravy
-popis odběratele, dodavatele
množství
POŠTOVNÍ PRŮVODKA
-adresa dodavatele a odběratele
-může být i cena
5) ZPŮSOBY PLACENÍ
-je předem dohodnut v kupní smlouvě nebo objednávce
- bezhotovostní (z účtu na účet – příkaz k úhradě, příkaz k inkasu)
- poštovní poukázka typu A (odesílatel hotovost – příjemce účet)
- v hotovost (osobně)
PŘÍKAZ K ÚHRADĚ
-běžný způsob placení, kdy majitel účtu dává příkaz bance, aby zaplatila určitou částku z jeho účtu na cizí účet
PŘÍKAZ K INKASU
-cizí osoba dává příkaz čerpat z mého účtu peníze na svůj účet
-může pouze osoba, kterou majitel účtu uvedl ve smlouvě o zřízení účtu
NÁLEŽITOSTI:
ü sídlo banky plátce faktury
ü datum splatnosti faktury
ü číslo účtu plátce i příjemce a kódy banky
ü variabilní symbol
ü konstantní symbol
ü místo a datum vyhotovení
ü podpisy podle podpisového vzoru
POŠTOVNÍ POKUKÁZKA TYPU A
-odběratel hotovost →dodavatel účet
NÁLEŽITOSTI:
ü částka
ü název účtu odběratele i dodavatele
ü konstantní symbol
ü variabilní symbol
6) UPOMÍNKA
-pokud odběratel nezaplatí, dodavatel mu po termínu splacení posílá:
1.UPOMÍNKA – zdvořilá, číslo a datum nezaplacené faktury, částku faktury, termín její splatnosti
2. UPOMÍNKA – důraznější, nová lhůta splatnosti, upozornění na úrok z prodlení, upozornění na soudní vymáhání dlužné částky
3. UPOMÍNKA – označuje se jako pokus o smír, poté už se záležitost dává k soudu
Má-li odběratel vážné finanční problémy a fakturu nemůže v daném termínu zaplatit, zasílá uznání dluhu ve kterém uvádí:
- omluvu za prodlení s placením
- důvody prodlení, možný termín placení (popř. žádost o odklad placení)
URGENCE – když dodavatel nedodá do lhůty určené v kupní smlouvě (objednávce) odběrateli, odběratel vyhotoví urgenci
NÁLEŽITOSTI:
ü číslo a datum potvrzené kupní smlouvy
ü problémy, které mu z nedodáním zásilky vznikly
ü nový termín plnění
ü upozornění sankce
PŘEVZETÍ A PŘEJÍMKA
1.PŘEVZETÍ – např. od dopravce-zboží se přepočítá a zkontroluje se vnější neporušenost obalů
2.PŘEJÍMKA DO SKLADU- na základě přejímky se vyplní doklady –příjemka a zápis do skladní karty
Odběratel při obdržení dodávky provádí převzetí zboží (kontroluje kvantitu a zjevné vady), porovnání s kupní smlouvou (dodacím listem) a později provede odběratel přejímku – důkladná kvalitativní a kvantitativní prohlídka : úplná-kontrolujeme každý kus
namátková – předem se stanoví, kdy je dodávka kvalitní
Při zjištění rozdílu se sepíše Protokol o vadách, která je podkladem pro reklamaci
Kupující není povinen zaplatit, pokud si zboží nemůže prohlédnout.
7) REKLAMACE
NÁLEŽITOSTI:
ü popis zjištěné závady podle Zápisu o vadách
ü odvolání na doklady, které se týkají reklamované zásilky
ü návrh na řešení závad
ü náhradní plnění-sleva, oprava, výměna
ZÁRUČNÍ LHŮTA
-2 roky
-vady (pokud nejsou zjištěny hned při prodeji, nezodpovídá ze ně prodejce, reklamují se během záruční doby
REKLAMAČNÍ NÁROKY
-podstatné vady
- Odstranění vad, dodáním náhradního zboží
- Oprava zboží, sleva vstupní ceny, odstoupení od smlouvy
DRUHY VAD
→kvantitativní, kvalitativní, odstranitelné, neodstranitelné, podstatné a nepodstatné, zjevné a skryté
→faktické vady-vada jakosti
vada kompletnosti (chybí součást nebo náhradní díl, chyba v dokladech,..)
→právní vady – vázne právo 3.osoby (kradené zboží, neoprávněné použití ochranné známky)