![]()
Otázka: Hračky
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Veronika
Obsah
- Historie, funkce hraček a jejich význam
- Rozdělení a druhy hraček
- Požadavky
- Dětské kočárky
Historie, funkce hraček a jejich význam
Historie
- objevily se v Dolních Věstonicích v dětských hrobkách (keramické panenky, zvířátka)
- A. Komenský zdůraznil význam her pro rozvoj dítěte (17. stol.)
- Výroba:
- do konce 18. stol. – jen individuální
- od konce 18. stol. – rozvoj domácí výroby dřevěných hraček
- od 19. stol. – vznik hračkářského průmyslu, významné centrum Německo
- koncem 19. stol. – spolupráce výrobců s výtvarníky a pedagogy
- dnes jsou české hračky na velmi vysoké úrovni a ve světě jsou ceněny
Funkce a význam hraček
- hračky ovlivňují vývoj dítěte, jsou kulturními statky každé společnosti, odráží stupeň civilizace, způsob života, smysl pro krásu
- hračku rozvíjí schopnosti dětí a rozšiřují jejich duševní obzor
- vyvolávají schopnosti a emoce (pochování panenky)
- podporuje kreativitu a představivost
- rozvíjí jazyk a společenské cítění
- aktivuje myšlení a učí schopnosti řešit problémy
- rozvíjí motorické schopnosti, kondici a koordinaci
- je zdrojem sebevědomí a samostatnosti a hodnot
- podporuje zvídavost i soustředění a pozornost
- pomáhá dětem poznávat sebe sama
- dává dětem možnost objevit, jak věci fungují
- umožňuje dětem cvičit společenské schopnosti (rozdělit se, jednat a spolupracovat)
Rozdělení a druhy hraček
1. podle věkových skupin
- kojenci do 1 roku
- zábavné, hygienické, bezpečné, možnost uchopení, zvuky jako pískání, hrkání
- př. plyšové a nafukovací hračky, plasty
- batolata od 1 do 3 let
- materiál: dřevo, plasty, textil
- př. hračky na písek, do vody, kostky, pohyblivé figurky, auta, odrážedla, tahací hračky
- předškolní věk 3-6 let
- zájmy děti se začínají odlišovat, hračky mají připravovat do školy
- materiál:dřevo, papír, plasty, kovy
- př. stavebnice, počítadla, tabule, modelovací hmoty, divadélka, kočárky+ panenky, koloběžky
- mladší školní věk do 10ti let
- složitější hračky podle zájmů dětí
- hudební hračky, auta, Barbie, puzzle, modely letadel
- starší školní věk nad 10 let
- společenské hry, hračky podle zálib dítěte- mají podporovat zájem o určité povolání
2. podle materiálu
- textilní
- zvířátka, figurky, loutky, panenky+ oblečení
- jsou vhodnější pro domácnost, pro jesle a mateřské školy, mohou být nehygienické (nejdou vyprat a děti je strkají do pusy)
- materiál: plyše, plátna, syntetická kožešina, materiálové doplňky: polyuretanová pěna, koženka, dřevitá vlna, sklo, dráty
- dřevo
- buk, javor, smrk, bor- nejstarší a nejpoužívanější materiál
- hračky jsou vyřezávané, soustružené nebo truhlářsky vyrobené
- povrch se upravuje barvením, lakováním- zdravotně nezávadné materiály
- př. skládací kostky, stavebnice, dřevěná auta, vláčky, lodě, nábytek, soustružené figurky a zvířátka, společenské hry- dáma, šachy, domino, dětské houpačky
- kovy
- v kombinaci s plasty nebo dřevem
- používá se ocelový plech a slitiny hliníku a zinku
- kola, koloběžky, tříkolky, nástroje na písek, Merkur
- pryžové hračky (gumové)
- z přírodního nebo syntetického kaučuku, lisované a nafukovací hračky
- balonky, míče, pískací hračky, panenky
- plasty
- pat, pvc, pe, polystyren- nahrazují všechny klasické materiály
- sklo
- kuličky, korálky, krasohledy
- keramika
- ker. kuličky, nádobíčko, hlavičky a ručičky panenek
- papír
- skládačky, panenky, oblečky, společenské hry- karty, pexeso, dostihy a sázky
Zvláštní skupinu tvoří:
- optické hračky
- dětské promítačky, dětské dalekohledy a optické stavebnice
- hračky hudební
- strunné, bicí, dechové- jednoduché a k hudební výchově dětí nepřispívají
- technicky náročné, laděné a vícetonové už ovlivňují hudební výchovu dítěte
- polytechnické hračky
- stavebnice – jednoduché, víceúčelové, univerzální
- materiál: kov, dřevo, plast, kombinace
- Nesmí se používat vysoce hořlavé materiály.
3. podle druhů
základní druhy:
- všechny druhy panenek a doplňky k nim
- zvířátka a figurky
- mechanické hračky- auta, vlaky, zvířátka
- dětská vozidla- koloběžky, kočárky pro panenky, šlapací auta
- elektrické hračky, motorky+ doplňky na elektriku
- optické hračky- dalekohledy
- stavebnice, skládanky
- míče
- hračky do vody, potřeby k plavání
- dětské zbraně- pistole, šavle
- dětské nářadí- na písek,
- loutková divadla- maňásci, marionety
- společenské hry
- nábytek- pro panenky
- houpačky pro děti (celoplastové, dřevěné)
- tabule, počítadla
4. podle pohybového systému
- bez něj
- pro mladší děti např. odrážedla
- s jednoduchým systémem
- na setrvačník (autíčka)
- na strunovou či pásovou pružinu
- s elektrickým a elektromagnetickým pohonem
- hračky poháněné střídavým proudem
- hračky poháněné jednosměrným proudem z baterií nebo akumulátorů
Ovládání hraček:
- ruční
- automatické
- kombinované
Požadavky
Hračky hodnotíme z hlediska:
- výchovného – vyhovuje pokud přispívá k rozvoji duševních a tělesných schopností dítěte
- zdravotního – bezpečnost, hygiena, nezávadné materiály a nejedovaté barvy
- možnosti úrazu- vdechnutí, ostré hrany, dráty..
- nestabilní, vratké předměty- odrážedla, stolečky
- výtvarného – vkusný tvar, sladěné barvy
- výrobního – trvanlivost hraček, mechanická pevnost, pevné spojení všech částí, nízké náklady
Balení:
- obal je součástí hračky a má zde významnější úlohu než u jiného zboží
- má být pevný, zajímavý a barevný
- obalové materiály:
- hlavně papír
- sáčky, krabice a lepenka na skládačky
- PE folie, sáčky a pytle, které musí být perforovány (díravé- udušení)
- na obalech musí být upozornění, že hračka je nevhodná pro děti do 3 let – má být respektováno
Obsah krabice na hračky:
- hračky, které napodobují reálný život (malá kuchyně, lékárničky..)
- hračky, které inspirují řešení problémů (seřazování kostek různých tvarů)
- hračky pro rozvoj kreativity (papír, pastelky, barvy, plastelína, stavebnice..)
- hudební hračky- tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť (přehrávač)
- knížečky
V současné době se rozšiřuje nabídka tragických hraček. (Monster panenky, Emily the Strange)
Dětské kočárky
- vyvinuli se z dětské kolébky, košík kolébky se připevňoval na podvozek
- první kočárky – nízké, pletené z proutí, kombinované s kůží
- v současné době se dává přednost vysokým kočárkům, které jsou pohodlnější při obsluze dítěte
- děli se na:
- hluboké – pro nejmenší děti, lze je uzavřít před chladem a deštěm
- sportovní – pro větší děti
- sportovní skládací (tzv. golfové hole) s vyztuženými zády
- kombinované
- k výrobě se používají odlehčené materiály-kovy, plasty, textil, proutí
- kočárek hluboký se skládá z podvozku a z korby (dá se různě kombinovat)
- do tohoto sortimentu patří i autosedačky
- doplňky při prodeji:
- košík pod kočárek, síťka proti hmyzu, pláštěnka, závěsná taška, deštník, nánožník, rukávník
- požadavky:
- musí být hygienické
- snadná rozložitelnost
