Hračky – maturitní otázka z pedagogiky

 

   Otázka: Hračky

   Předmět: Pedagogika

   Přidal(a): Veronika

 

Obsah

  • Historie, funkce hraček a jejich význam
  • Rozdělení a druhy hraček
  • Požadavky
  • Dětské kočárky

 

Historie, funkce hraček a jejich význam

Historie

  • objevily se v Dolních Věstonicích v dětských hrobkách (keramické panenky, zvířátka)
  • A. Komenský zdůraznil význam her pro rozvoj dítěte (17. stol.)
  • Výroba:
    • do konce 18. stol. – jen individuální
    • od konce 18. stol. – rozvoj domácí výroby dřevěných hraček
    • od 19. stol. – vznik hračkářského průmyslu, významné centrum Německo
    • koncem 19. stol. – spolupráce výrobců s výtvarníky a pedagogy
    • dnes jsou české hračky na velmi vysoké úrovni a ve světě jsou ceněny

 

Funkce a význam hraček

  • hračky ovlivňují vývoj dítěte, jsou kulturními statky každé společnosti, odráží stupeň civilizace, způsob života, smysl pro krásu
  • hračku rozvíjí schopnosti dětí a rozšiřují jejich duševní obzor
  • vyvolávají schopnosti a emoce (pochování panenky)
  • podporuje kreativitu a představivost
  • rozvíjí jazyk a společenské cítění
  • aktivuje myšlení a učí schopnosti řešit problémy
  • rozvíjí motorické schopnosti, kondici a koordinaci
  • je zdrojem sebevědomí a samostatnosti a hodnot
  • podporuje zvídavost i soustředění a pozornost
  • pomáhá dětem poznávat sebe sama
  • dává dětem možnost objevit, jak věci fungují
  • umožňuje dětem cvičit společenské schopnosti (rozdělit se, jednat a spolupracovat)

 

Rozdělení a druhy hraček

1. podle věkových skupin

  • kojenci do 1 roku
    • zábavné, hygienické, bezpečné, možnost uchopení, zvuky jako pískání, hrkání
    • př. plyšové a nafukovací hračky, plasty
  • batolata od 1 do 3 let
    • materiál: dřevo, plasty, textil
    • př. hračky na písek, do vody, kostky, pohyblivé figurky, auta, odrážedla, tahací hračky
  • předškolní věk 3-6 let
    • zájmy děti se začínají odlišovat, hračky mají připravovat do školy
    • materiál:dřevo, papír, plasty, kovy
    • př. stavebnice, počítadla, tabule, modelovací hmoty, divadélka, kočárky+ panenky, koloběžky
  • mladší školní věk do 10ti let
    • složitější hračky podle zájmů dětí
    • hudební hračky, auta, Barbie, puzzle, modely letadel
  • starší školní věk nad 10 let
    • společenské hry, hračky podle zálib dítěte- mají podporovat zájem o určité povolání

 

2. podle materiálu

  • textilní
    • zvířátka, figurky, loutky, panenky+ oblečení
    • jsou vhodnější pro domácnost, pro jesle a mateřské školy, mohou být nehygienické (nejdou vyprat a děti je strkají do pusy)
    • materiál: plyše, plátna, syntetická kožešina, materiálové doplňky: polyuretanová pěna, koženka, dřevitá vlna, sklo, dráty
  • dřevo
    • buk, javor, smrk, bor- nejstarší a nejpoužívanější materiál
    • hračky jsou vyřezávané, soustružené nebo truhlářsky vyrobené
    • povrch se upravuje barvením, lakováním- zdravotně nezávadné materiály
    • př. skládací kostky, stavebnice, dřevěná auta, vláčky, lodě, nábytek, soustružené figurky a zvířátka, společenské hry- dáma, šachy, domino, dětské houpačky
  • kovy
    • v kombinaci s plasty nebo dřevem
    • používá se ocelový plech a slitiny hliníku a zinku
    • kola, koloběžky, tříkolky, nástroje na písek, Merkur
  • pryžové hračky (gumové)
    • z přírodního nebo syntetického kaučuku, lisované a nafukovací hračky
    • balonky, míče, pískací hračky, panenky
  • plasty
    • pat, pvc, pe, polystyren- nahrazují všechny klasické materiály
  • sklo
    • kuličky, korálky, krasohledy
  • keramika
    • ker. kuličky, nádobíčko, hlavičky a ručičky panenek
  • papír
    • skládačky, panenky, oblečky, společenské hry- karty, pexeso, dostihy a sázky

 

Zvláštní skupinu tvoří:

  • optické hračky
    • dětské promítačky, dětské dalekohledy a optické stavebnice
  • hračky hudební
    • strunné, bicí, dechové- jednoduché a k hudební výchově dětí nepřispívají
    • technicky náročné, laděné a vícetonové už ovlivňují hudební výchovu dítěte
  • polytechnické hračky
    • stavebnice – jednoduché, víceúčelové, univerzální
    • materiál: kov, dřevo, plast, kombinace
      • Nesmí se používat vysoce hořlavé materiály.

 

3. podle druhů

základní druhy:

  • všechny druhy panenek a doplňky k nim
  • zvířátka a figurky
  • mechanické hračky- auta, vlaky, zvířátka
  • dětská vozidla- koloběžky, kočárky pro panenky, šlapací auta
  • elektrické hračky, motorky+ doplňky na elektriku
  • optické hračky- dalekohledy
  • stavebnice, skládanky
  • míče
  • hračky do vody, potřeby k plavání
  • dětské zbraně- pistole, šavle
  • dětské nářadí- na písek,
  • loutková divadla- maňásci, marionety
  • společenské hry
  • nábytek- pro panenky
  • houpačky pro děti (celoplastové, dřevěné)
  • tabule, počítadla

 

4. podle pohybového systému

  • bez něj
    • pro mladší děti např. odrážedla
  • s jednoduchým systémem
    • na setrvačník (autíčka)
    • na strunovou či pásovou pružinu
  • s elektrickým a elektromagnetickým pohonem
    • hračky poháněné střídavým proudem
    • hračky poháněné jednosměrným proudem z baterií nebo akumulátorů

 

Ovládání hraček:

  • ruční
  • automatické
  • kombinované

 

Požadavky

Hračky hodnotíme z hlediska:

  • výchovného – vyhovuje pokud přispívá k rozvoji duševních a tělesných schopností dítěte
  • zdravotního – bezpečnost, hygiena, nezávadné materiály a nejedovaté barvy
    • možnosti úrazu- vdechnutí, ostré hrany, dráty..
    • nestabilní, vratké předměty- odrážedla, stolečky
  • výtvarného – vkusný tvar, sladěné barvy
  • výrobního – trvanlivost hraček, mechanická pevnost, pevné spojení všech částí, nízké náklady

 

Balení:

  • obal je součástí hračky a má zde významnější úlohu než u jiného zboží
  • má být pevný, zajímavý a barevný
  • obalové materiály:
    • hlavně papír
    • sáčky, krabice a lepenka na skládačky
    • PE folie, sáčky a pytle, které musí být perforovány (díravé- udušení)
  • na obalech musí být upozornění, že hračka je nevhodná pro děti do 3 let – má být respektováno

 

Obsah krabice na hračky:

  1. hračky, které napodobují reálný život (malá kuchyně, lékárničky..)
  2. hračky, které inspirují řešení problémů (seřazování kostek různých tvarů)
  3. hračky pro rozvoj kreativity (papír, pastelky, barvy, plastelína, stavebnice..)
  4. hudební hračky- tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť (přehrávač)
  5. knížečky

V současné době se rozšiřuje nabídka tragických hraček. (Monster panenky, Emily the Strange)

 

Dětské kočárky

  • vyvinuli se z dětské kolébky, košík kolébky se připevňoval na podvozek
  • první kočárky – nízké, pletené z proutí, kombinované s kůží
  • v současné době se dává přednost vysokým kočárkům, které jsou pohodlnější při obsluze dítěte
  • děli se na:
    • hluboké – pro nejmenší děti, lze je uzavřít před chladem a deštěm
    • sportovní – pro větší děti
    • sportovní skládací (tzv. golfové hole) s vyztuženými zády
    • kombinované
  • k výrobě se používají odlehčené materiály-kovy, plasty, textil, proutí
  • kočárek hluboký se skládá z podvozku a z korby (dá se různě kombinovat)
  • do tohoto sortimentu patří i autosedačky
  • doplňky při prodeji:
    • košík pod kočárek, síťka proti hmyzu, pláštěnka, závěsná taška, deštník, nánožník, rukávník
  • požadavky:
    • musí být hygienické
    • snadná rozložitelnost
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.