Klinické rodiny – maturitní otázka

 

Otázka: Sociální práce s rodinou

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Mnoho-problémové rodiny

= Rodiny s dlouhodobě více než 1 problémem, který nedokáží řešit

 

Problémy:

Týkají jak jednotlivců, tak i sfér rodinného života

  • Vnitřní – nerozdělení rolí, dezorg. (chaos), izolovanost, nejasná kom., negativní emoční problémy, konflikty
  • Vnější – vzdělávací, zaměstnanost, hospodaření, provoz domácnosti, bydlení, výchova, vztahy v šir. spol.
  • Individuální – váže na jednotlivce v rámci rodinného systému (opakují se) -> kriminalita, závislosti
  • Krize spojena se stresem – rodiny zažívají mnohočetný stres
  • Častý výskyt krizí -> zdánlivá imunita vůči krizím
    • Paradox – z krize čerpají energii -> přináší kontakt s lidmi, kteří jsou zdrojem pomoci
    • Rodina se dostává ze soc. izolace -> po dobu krize přenos řešení situace na pracovníka
  • Chudoba – pouze 1z podm. vzniku MPR -> MPR se může stát i rodina bez fin. nouze
  • Rizika:
    • Nedostatečný kontakt rodiny s širší rodinou
    • Nedodržování kulturních norem a zvyklostí
    • Předávání nefunkčních vzorů rodinných rolí
    • Nepřiměřené způsoby řešení konfliktů a zátěžových situacích

 

Chování:

  • Užívání naučených zp. chování (u MPR typický zp. zpracování traumat z minulosti)
  • Přenos viny na druhé -> z vnitřního ohrožení se stane vnější ohrožení
  • Trauma opuštění = rodina zatlačí člena do role oběti (upozorní na sebe soc. kontrolu) -> oběť nedobrovolně rodině vzdálí

 

Terapeutická práce

  • První kontakt -> bývá způsoben chování dítěte či dospělého člena rodiny
    • Defenzivní postoj -> subjekt iniciující pomoc představuje moc -> hrozba pro rodinu
    • MPR nedodržuje termíny, koordinující péče, chaos v intervencích
    • Kontakt v přirozeném prostředí – pocit jistoty pro rodinu (nutný souhlas dospělých)
    • Získání důvěry – špatné zkušenosti z minulosti -> cíl partner (spojencem)-> advokát rodinných zájmů
  • Další spolupráce -> představy MPR o cílech terapie (korekce z hled. limitů dané legislativou/zájmy jiných os)
    • Posílení kompetence rodiny řešit vlastní problémy -> terapeut dočasným spojencem rodiny
    • Tempo urč. rodina, 1. existenční zajištění rodiny + zvládání zákl. potřeb (poté schopni řešit další potřeby)
  • Po zvládnutí instrument. fungování rodiny lze přejít k psychickým a interpersonálním kontextům obtíží:
    • Emoční klima rodiny, struktura a povaha vztahů mezi členy rodiny
    • Vazby rodiny na soc. síť, minulost a budoucnost rodiny
  • Terapie se vede od současnosti do minulosti a budoucnosti a zároveň od méně náročného k náročnějšímu

 

Rodina v rozvodu

  • Čl. si od vstupu manželství slibuje (eko/emocionální podporu, vybudování domova).

 

Rozvod

  • Typy
    • 1) Opuštění partnera (bez navázání silnější vazby)
    • 2) Vyústění prvních krizí
    • 3) Odmítnutí partnera (z dříve nezřetelných rysů)
    • 4) Vyčerpání vztahu
  • Fáze rozvodu:
    • období ambivalence -> vlastní rozvod -> období po rozvodu

 

Dítě v průběhu rozvodu

  • Informované dítě, nástroj pomsty, prostředník, náhradní partner, zanedbávané dítě)
  • Syndrom zavrženého rodiče (Gardner „programování dítěte proti druhému rodiči“)
    • 1z rodičů se snaží, aby dítě nenávidělo druhého rodiče, odpoutalo se od něj, bálo se ho
    • Programující rodič:
      • Využívá doktory (namlouvá jim, jak je dítě nervózní, počůrává se, protože se bojí druhého rodiče)
      • Lže druhému rodiči, aby zabránil kontaktu s dítětem (dítěti namlouvá, že druhý rodič ho nechce vidět)
      • Namlouvá dítěti, že je jediný, který ho má rád a bude vždy chránit (poutá dítě nejvíce k sobě)
    • Dítě: odmítá styk s druhým rodičem, protože to ubližuje programujícímu rodiči a věří jeho lžím
    • Nástroj nápravy je partnerská terapie -> rodiče ale neschopni spolupracovat
    • Motivy: pomsta, ochrana dítěte, bezpečnost, mocenský/preventivně praktický motiv, …

 

Řešení situace

  • Spolupráce všech zúčastněných str, psychologická a psychiatrická pomoc dětem (musí se domluvit)
  • Kontakt se socprac je ze str. toho, který rozvod chtěl méně -> chce ho manipulovat na svoji str
  • Socprac může potýkat s širší rodinou (dítě má p. na rodinu, pokud není v rozporu s jeho zájmy)

 

Principy pomoci -> o pomoc žádá ten, co rozvod nechce

  • Klient chce v socprac spojence, že on je ten lepší -> pracovník neutrální postavení
    • Lidé plní emocí a socprac využívá spíš intervenci
    • Ten, který rozvod nechtěl, se chce pomstít druhému -> nepodporuje ho v tom
  • Komunikační problémy -> partneři spolu nekomunikují (problém, když v rodině děti, pracovník OSPOD kom. s oběma)
    • Partneři nemají být nuceni ke kom. s ostatními příbuznými toho druhého z partnerů
    • Pokud nejsou ve vztahu děti -> respektování, že se nechtějí spolu vidět
    • Psycholog může doporučit nějaké aktivity, sezení pro děti i rodiče
  • Problematika odpoutání (děti se rychle odpoutávají od rodiče, se kterým nežije -> závislé na jednom rodiči)
  • Společné známé – po rozvodu možnost ztráty přátel, bez soc. sítě – pokud vtažena i rodina (konflikty v rodině své i u partnera) -> je dobré si udržovat dobré vztahy

 

Domácí násilí

  • Fyzické, psychické, eko. násilí v domácím prostředí
  • Ženy při DN hledají spíše poradenství než přímý zásah
    • Většina chce vědět, jak se bránit, jak se chovat, ale odejít nechtějí
    • Dostanou info o tom, jaké pravomoci má IC, PČR, OSPOD
    • Zajímají se většinou o info v obl. péče o děti (jak je zajistit), v obl. právní (žádost o rozvod)
  • Potřeba vést, doprovázet, podporovat, pomáhat při vyřizování běžných věcí -> nevěří si, malé sebevědomí
  • Základní balíček pomoci = materiální, psychická a pr. pomoc
  • Trvale konfliktní stav soužití není DN -> musí být jednostranná, opakující se dlouhodobá záležitost
  • Druhy: fyzické, psychické, sexuální, ekonomické, soc. izolace

 

Sociální pracovník – přehled o všech sl, které by mohli oběti využít -> je empatický, upřímný

  • Cíle: upozornit na rizika, doporučit možnosti, motivovat je, rozhodnutí na obětech
    • Zjistit míru ohrožení (často oběti zlehčují, pokud mají děti), vést oběť k zajištění potřebných důkazů
  • Měl by zjišťovat: Zda je v rodině závislost (alkáč, drogy), objevují se výhružky/pronásledování, kdy a jak DN začalo, jak se oběť chová/cítí při napadení a co očekává od socprac. za pomoc.
  • Úkol: zpracovat krizový plán v rámci ochrany oběti, obsahuje krizový balíček pro případ napadení

 

Oběť

  • Riziková žena = žena provokující k násilí (hysterická, úmyslně demonstruje nevěru, submisivní, přehnaná míra péče)
  • Nevědomá forma = pocity méněcennosti, bez sebevědomí (oboustr. varianta -> tzv. Itálie -> neúplná forma týrání)
  • Vědomá forma = hysterie
  • Zvolí si partnera -> primárně špatná volba (agresivní, konfliktní, výbušný, závislý)
    • Partner obdoba otci ženy (věří, že ho změní), Muži pod vlivem okolností/situací (a tak se změní)
    • Chování, které u 1z partnerů vyvolá strach z druhého (agresora) a ten využívá strachu 1. partnera

 

Syndrom adaptace na týrání

  • Po 1.-2. atace žena odchází -> případy, kdy zůstávají a snášejí týrání
  • Příznaky: utajení a bezmocnost (modřina, že někde upadla/bouchla se)
    • Adaptace na roli týrané ženy – považuje za normální (trvá několik let)
    • Odhalení a popření – dojde k odhalení, žena nějak vysvětlí, popírá, hledá klady, které vztah
      má (nezajistí fin. sama děti), když s tím něco začnou dělat (trestní oznámení), nakonec se zase stáhnou

 

Co se může udělat v případě DN?

  • Mohou zavolat na různé linky (linka důvěry), Centra KI (ROSA, RIAPS – nonstop linky), Linka bezpečí
    (mají kontakty, ale konkrétně neporadí), Azylové domy (azyláky s utajenou adresou), Policie ČR
  • Intervenční centra (IC) = zařízení pro pomoc os ohroženým DN/jinými TČ (vázány na krajský úřad)
    • Poskytují poradenství, ubytování, stravu, pr. a psychologickou pomoc
    • Policie smí vykázat os, která týrá (max 10 dnů) -> informuje IC, že se v rodině nachází ohrožená os. (do 24h) + i OSPOD (pokud v rodině děti -> do 24h)
  • TZ vymezuje případy spojené s DN -> týrání os ve společné domácnosti, znásilnění, sex. obtěžování, týrání svěřené os, vykořisťování

 

Rodina svobodné matky

  • Po r. 1989 (dříve důležité, aby při zakládání rodiny byli manželé)
  • Dnes svobodná matka nevnímána jako něco špatného
  • Svobodnými matkami se stávají 2 skupiny žen:
    • Mladé matky (otěhotní bez dlouhodobé známosti, otcové nechtějí přijmout povinnost za děti, otěhotní po zábavě
      -> neví s kým; může jen označ. -> dochází k přenosu na další generaci -> dcera vidí, že to jde bez otce, tak to udělá taky)
    • Ženy kolem 30let (pořídí si dítě za svobodna bez otce -> nenachází vhodného partnera, bio hodinky, chtějí dítě
      a chlap je ani nezajímá, chtějí pouze jeho genetický materiál)
  • Problémy: Chybí chlapský vzor, Finanční problémy (vydělává 1 rodič = méně peněz), Problémy s bydlením (nemohou sehnat bydlení, práci), Problém navazovat partnerské vztahy (těžko navazuje partnerský vztah)

 

Osamocení rodiče

  • Ovdovělý, rozvedený rodič, kde druhý rodič tam byl a teď už není
  • Může jím být i muž -> cca 10 % osamocených rodičů
  • Existuje sdružení Klub osamocených matek aj.
  • Souvisí s vysokou rozvodovostí, která stoupá a snižuje se sňatečnost
  • Dochází k generačnímu procesu -> společnost tolerantnější k volnému soužití

 

Matoušek – 2 roviny

  • Citové zázemí + připravit děti pro život ve spol.
  • Osamocený rodič tyto fce nedokáže splnit -> nemá na to čas

 

Problémy

  • Velká psychická zátěž, pocity selhání, nízké sebevědomí, chybějící role
  • Finanční/bytové/ problémy, problémy se zaměstnáním, riziko soc. izolace a chudoby
  • Málo času na dítě a jeho výchovu (vnímá stres rodiče a může ho to ovlivnit)
  • Problematika výživného – často k němu nedochází, z důvodu nedostatku financí si nemůže dovolit tolik věcí, nemůže uspokojovat potřeby

 

Násilí na dětech

  • Syndrom CSEC (Commercial Sexual Exploitation of Children) = komerční sexuální zneužívání dětí
    • Dětská prostituce (nabízejí/prodávají děti k sex. sl, někdy sami dobrovolně poskytují, jsou na útěku)
    • Dětská pornografie (výroba/šíření/používání zvuk./obr. materiálu)
    • Obchodování s dětmi (nelegální adopce, nucené práce, otroctví)
    • Následky CSEC se považují za nejhorší -> devastace osobnosti dítěte

 

Syndrom CAN

  • Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte
  • Syndrom bitého dítěte – definice předcházející syndromu CAN -> autor Kempe
  • Jakékoliv nenáhodné jednání rodičů/jiného dospělého vůči dětem, které poškozuje duševní, tělesný, a soc. stav dítěte nebo může způsobit smrt dítěte

 

Programy

  • Preventivní programy v ČR proti týrání, zanedbávání a zneužívání dětí (letáčky aj.)
    • Aby děti věděly, co je/není normální a na koho se obrátit (-> prevence zaměřena na socprac, pedagogy)
  • Programy pro rodiče (zanedbávající své děti)
  • Návštěvní program – pro nezletilé rodiče, pomáhá učit se starat o dítě (hodně učí i dobrovolníci)

 

Tělesné týrání

  • Fyzické ublížení/nezabránění ublížení, úmyslné otrávení a udušení dítěte
  • Z hled. odhalování „lepší“ -> znaky týrání jsou vidět (nejčastější tyranem rodiče, příbuzní, trenéři a učitelé)
    • Následky -> psychické/fyzické, úzkost, bojácnost, agresivita
    • Oběti -> každé dítě (ohroženější děti s ADHD, děti mentálně postižené a handicapované)

 

Psychické týrání

  • Časté a nadměrné kritizování, ponižování a cit. vydírání dítěte
  • Zneužití psychické nadřazenosti, často bývá spojeno s fyzickým/sexuálním zneužíváním
  • Varianta příliš ambiciózních rodičů (nejčastější tyrani)
  • Na dítěti nejasné -> následky až v dospělosti

 

Zanedbávání

  • Jakýkoliv nedostatek péče způsobující újmu na vývoji dítěte
  • Tělesné -> neuspokojení tělesných potřeb dítěte (nedostatek jídla, pití, hygiena, teplo, žije na ulici)
  • Citové -> neuspokojení cit. potřeb dítěte (nedostatek projevu lásky, porozumění -> cit. deprivace)

 

Sexuální zneužívání (CSA)

  • Nepatřičné vystavení dítěte pohlavnímu kontaktu/činnosti/chování
  • Mohou to být i sexuální hry (laškování), nejhorší je sexuální vražda
  • Konfliktní odhalování = často působí výpověď dětí nevěrohodně (jednou něco řekne, později zapírá)
    -> souvisí s odvoláním výpovědi
  • Stigmatizace = dají si nálepku (že jsou špatní, zkažení, obviňují se, nechtějí se mýt -> viní sami sebe, že na sebe upozorňují)

 

Dělení

  • Dotykové -> deviant se dotýká intimních míst dítěte, dochází přímo k sexuálnímu styku
  • Bezdotykové -> dítě nuceno dívat na obnažování devianta/pohl. styk dospělých lidí

 

Řešení

  • -> ze zák. je povinnost to oznámit a zamezit dalšímu zneužívání (dělají spíš lékaři, instituce)
  • Dítě na sebe upozorní i samo svým chováním (nebo kresbou)
  • Má se řešit hned -> umístění do KI (pryč od delikventa, ale nemá zůstávat samo) -> existuje soc. intervence (výslechy, krizová centra) a terapeutická intervence (probíhá terapie)

 

Diagnostické interview

  • Jediná možnost u sex. zneužívání, jak se dopátrat pravdy

 

Prevence

  • -> informovanost

 

Motivy:

  • Mladí jedinci experimentující, kteří jsou sexuálně nezralí
  • Plaší jedinci, nezdrženlivý, dítě jako náhradní prostředek k uspokojení potřeb

 

Znaky:

  • Utajování, Bezmocnost, Přizpůsobení se, Opoždění, Odvolání výpovědi

 

Práce se zneužívaným dítětem

  • -> specifické jsou děti do 3let (u starších dětí to je lepší -> lepší kom.)
  • Socprac = mluvit pomalu, dělat pauzy, opakovat info, přizpůsobit slovník, použít terapeutické hračky
  • Zákonný zástupce má p. být u výslechu a přítomen i pracovník z OSPOD
  • výslech nahráván (videozáznam), aby nedocházelo k dalšímu ubližování opakovanými výslechy
  • U dívek – gynekologické vyšetření

 

Syndrom dětského přizpůsobení pohl. zneužívání

  • -> obdobný jako u dospělých
  • Utajování, často neví, že to je něco, co se nedělá (i zde je dovolávání výpovědí)
  • U větších dětí je zastrašování ze str. agresora -> dítě je bezmocné
  • Opožděné odhalení -> častým impulsem odhalení je, že začne týrat sourozence (chce ochránit -> řekne to)

 

Příčiny u rodičů

  • -> příčina důležitá z důvodu postupu práce s těmito klienty
  • Rodiče trpí poruchou -> neschopni vytvořit vztah k dítěti (emocionální, duševní porucha)
  • Zkušenost z dětství (nemuselo přímo týrání, ale rodič řešil věci agresivně)
  • Rodič neuspokojil vlastní potřeby (v souvisl. s úspěchem/kariérou

 

Rizika u dětí

  • -> dítě je bezmocné, závislé a je po ruce rodičů (nemůže se bránit), má handicap, nechtěné (ADHD)

 

Důsledky týrání, zneužívání

  • -> většinou psychické důsledky (utrpení, smutek, strach, beznaděj, křivdu)
  • Somatické problémy (hl. u malých dětí, když je hodí na zem, svazování noh/prstů -> deformace, utržení části těla př. ucha)
  • Mentální postižení (rodiče dávají dětem alkáč nebo jiné látky porušující mozek, poškození ledvin)
  • Dlouhodobé důsledky: vliv na vývoj osobnosti dítěte (souvisí s deprivací)
    • Pocity méněcennosti, nízké sebevědomí -> později sami agresory
    • Problémy s navazováním vztahů (nenavazují je, střídají partnery [promiskuitní], nedokáží vyjadřovat city [oploštělost])
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.