Otázka: Sociální práce s rodinou
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Mnoho-problémové rodiny
= Rodiny s dlouhodobě více než 1 problémem, který nedokáží řešit
Problémy:
Týkají jak jednotlivců, tak i sfér rodinného života
- Vnitřní – nerozdělení rolí, dezorg. (chaos), izolovanost, nejasná kom., negativní emoční problémy, konflikty
- Vnější – vzdělávací, zaměstnanost, hospodaření, provoz domácnosti, bydlení, výchova, vztahy v šir. spol.
- Individuální – váže na jednotlivce v rámci rodinného systému (opakují se) -> kriminalita, závislosti
- Krize spojena se stresem – rodiny zažívají mnohočetný stres
- Častý výskyt krizí -> zdánlivá imunita vůči krizím
- Paradox – z krize čerpají energii -> přináší kontakt s lidmi, kteří jsou zdrojem pomoci
- Rodina se dostává ze soc. izolace -> po dobu krize přenos řešení situace na pracovníka
- Chudoba – pouze 1z podm. vzniku MPR -> MPR se může stát i rodina bez fin. nouze
- Rizika:
- Nedostatečný kontakt rodiny s širší rodinou
- Nedodržování kulturních norem a zvyklostí
- Předávání nefunkčních vzorů rodinných rolí
- Nepřiměřené způsoby řešení konfliktů a zátěžových situacích
Chování:
- Užívání naučených zp. chování (u MPR typický zp. zpracování traumat z minulosti)
- Přenos viny na druhé -> z vnitřního ohrožení se stane vnější ohrožení
- Trauma opuštění = rodina zatlačí člena do role oběti (upozorní na sebe soc. kontrolu) -> oběť nedobrovolně rodině vzdálí
Terapeutická práce
- První kontakt -> bývá způsoben chování dítěte či dospělého člena rodiny
- Defenzivní postoj -> subjekt iniciující pomoc představuje moc -> hrozba pro rodinu
- MPR nedodržuje termíny, koordinující péče, chaos v intervencích
- Kontakt v přirozeném prostředí – pocit jistoty pro rodinu (nutný souhlas dospělých)
- Získání důvěry – špatné zkušenosti z minulosti -> cíl partner (spojencem)-> advokát rodinných zájmů
- Další spolupráce -> představy MPR o cílech terapie (korekce z hled. limitů dané legislativou/zájmy jiných os)
- Posílení kompetence rodiny řešit vlastní problémy -> terapeut dočasným spojencem rodiny
- Tempo urč. rodina, 1. existenční zajištění rodiny + zvládání zákl. potřeb (poté schopni řešit další potřeby)
- Po zvládnutí instrument. fungování rodiny lze přejít k psychickým a interpersonálním kontextům obtíží:
- Emoční klima rodiny, struktura a povaha vztahů mezi členy rodiny
- Vazby rodiny na soc. síť, minulost a budoucnost rodiny
- Terapie se vede od současnosti do minulosti a budoucnosti a zároveň od méně náročného k náročnějšímu
Rodina v rozvodu
- Čl. si od vstupu manželství slibuje (eko/emocionální podporu, vybudování domova).
Rozvod
- Typy
- 1) Opuštění partnera (bez navázání silnější vazby)
- 2) Vyústění prvních krizí
- 3) Odmítnutí partnera (z dříve nezřetelných rysů)
- 4) Vyčerpání vztahu
- Fáze rozvodu:
- období ambivalence -> vlastní rozvod -> období po rozvodu
Dítě v průběhu rozvodu
- Informované dítě, nástroj pomsty, prostředník, náhradní partner, zanedbávané dítě)
- Syndrom zavrženého rodiče (Gardner „programování dítěte proti druhému rodiči“)
- 1z rodičů se snaží, aby dítě nenávidělo druhého rodiče, odpoutalo se od něj, bálo se ho
- Programující rodič:
- Využívá doktory (namlouvá jim, jak je dítě nervózní, počůrává se, protože se bojí druhého rodiče)
- Lže druhému rodiči, aby zabránil kontaktu s dítětem (dítěti namlouvá, že druhý rodič ho nechce vidět)
- Namlouvá dítěti, že je jediný, který ho má rád a bude vždy chránit (poutá dítě nejvíce k sobě)
- Dítě: odmítá styk s druhým rodičem, protože to ubližuje programujícímu rodiči a věří jeho lžím
- Nástroj nápravy je partnerská terapie -> rodiče ale neschopni spolupracovat
- Motivy: pomsta, ochrana dítěte, bezpečnost, mocenský/preventivně praktický motiv, …
Řešení situace
- Spolupráce všech zúčastněných str, psychologická a psychiatrická pomoc dětem (musí se domluvit)
- Kontakt se socprac je ze str. toho, který rozvod chtěl méně -> chce ho manipulovat na svoji str
- Socprac může potýkat s širší rodinou (dítě má p. na rodinu, pokud není v rozporu s jeho zájmy)
Principy pomoci -> o pomoc žádá ten, co rozvod nechce
- Klient chce v socprac spojence, že on je ten lepší -> pracovník neutrální postavení
- Lidé plní emocí a socprac využívá spíš intervenci
- Ten, který rozvod nechtěl, se chce pomstít druhému -> nepodporuje ho v tom
- Komunikační problémy -> partneři spolu nekomunikují (problém, když v rodině děti, pracovník OSPOD kom. s oběma)
- Partneři nemají být nuceni ke kom. s ostatními příbuznými toho druhého z partnerů
- Pokud nejsou ve vztahu děti -> respektování, že se nechtějí spolu vidět
- Psycholog může doporučit nějaké aktivity, sezení pro děti i rodiče
- Problematika odpoutání (děti se rychle odpoutávají od rodiče, se kterým nežije -> závislé na jednom rodiči)
- Společné známé – po rozvodu možnost ztráty přátel, bez soc. sítě – pokud vtažena i rodina (konflikty v rodině své i u partnera) -> je dobré si udržovat dobré vztahy
Domácí násilí
- Fyzické, psychické, eko. násilí v domácím prostředí
- Ženy při DN hledají spíše poradenství než přímý zásah
- Většina chce vědět, jak se bránit, jak se chovat, ale odejít nechtějí
- Dostanou info o tom, jaké pravomoci má IC, PČR, OSPOD
- Zajímají se většinou o info v obl. péče o děti (jak je zajistit), v obl. právní (žádost o rozvod)
- Potřeba vést, doprovázet, podporovat, pomáhat při vyřizování běžných věcí -> nevěří si, malé sebevědomí
- Základní balíček pomoci = materiální, psychická a pr. pomoc
- Trvale konfliktní stav soužití není DN -> musí být jednostranná, opakující se dlouhodobá záležitost
- Druhy: fyzické, psychické, sexuální, ekonomické, soc. izolace
Sociální pracovník – přehled o všech sl, které by mohli oběti využít -> je empatický, upřímný
- Cíle: upozornit na rizika, doporučit možnosti, motivovat je, rozhodnutí na obětech
- Zjistit míru ohrožení (často oběti zlehčují, pokud mají děti), vést oběť k zajištění potřebných důkazů
- Měl by zjišťovat: Zda je v rodině závislost (alkáč, drogy), objevují se výhružky/pronásledování, kdy a jak DN začalo, jak se oběť chová/cítí při napadení a co očekává od socprac. za pomoc.
- Úkol: zpracovat krizový plán v rámci ochrany oběti, obsahuje krizový balíček pro případ napadení
Oběť
- Riziková žena = žena provokující k násilí (hysterická, úmyslně demonstruje nevěru, submisivní, přehnaná míra péče)
- Nevědomá forma = pocity méněcennosti, bez sebevědomí (oboustr. varianta -> tzv. Itálie -> neúplná forma týrání)
- Vědomá forma = hysterie
- Zvolí si partnera -> primárně špatná volba (agresivní, konfliktní, výbušný, závislý)
- Partner obdoba otci ženy (věří, že ho změní), Muži pod vlivem okolností/situací (a tak se změní)
- Chování, které u 1z partnerů vyvolá strach z druhého (agresora) a ten využívá strachu 1. partnera
Syndrom adaptace na týrání
- Po 1.-2. atace žena odchází -> případy, kdy zůstávají a snášejí týrání
- Příznaky: utajení a bezmocnost (modřina, že někde upadla/bouchla se)
- Adaptace na roli týrané ženy – považuje za normální (trvá několik let)
- Odhalení a popření – dojde k odhalení, žena nějak vysvětlí, popírá, hledá klady, které vztah
má (nezajistí fin. sama děti), když s tím něco začnou dělat (trestní oznámení), nakonec se zase stáhnou
Co se může udělat v případě DN?
- Mohou zavolat na různé linky (linka důvěry), Centra KI (ROSA, RIAPS – nonstop linky), Linka bezpečí
(mají kontakty, ale konkrétně neporadí), Azylové domy (azyláky s utajenou adresou), Policie ČR - Intervenční centra (IC) = zařízení pro pomoc os ohroženým DN/jinými TČ (vázány na krajský úřad)
- Poskytují poradenství, ubytování, stravu, pr. a psychologickou pomoc
- Policie smí vykázat os, která týrá (max 10 dnů) -> informuje IC, že se v rodině nachází ohrožená os. (do 24h) + i OSPOD (pokud v rodině děti -> do 24h)
- TZ vymezuje případy spojené s DN -> týrání os ve společné domácnosti, znásilnění, sex. obtěžování, týrání svěřené os, vykořisťování
Rodina svobodné matky
- Po r. 1989 (dříve důležité, aby při zakládání rodiny byli manželé)
- Dnes svobodná matka nevnímána jako něco špatného
- Svobodnými matkami se stávají 2 skupiny žen:
- Mladé matky (otěhotní bez dlouhodobé známosti, otcové nechtějí přijmout povinnost za děti, otěhotní po zábavě
-> neví s kým; může jen označ. -> dochází k přenosu na další generaci -> dcera vidí, že to jde bez otce, tak to udělá taky) - Ženy kolem 30let (pořídí si dítě za svobodna bez otce -> nenachází vhodného partnera, bio hodinky, chtějí dítě
a chlap je ani nezajímá, chtějí pouze jeho genetický materiál)
- Mladé matky (otěhotní bez dlouhodobé známosti, otcové nechtějí přijmout povinnost za děti, otěhotní po zábavě
- Problémy: Chybí chlapský vzor, Finanční problémy (vydělává 1 rodič = méně peněz), Problémy s bydlením (nemohou sehnat bydlení, práci), Problém navazovat partnerské vztahy (těžko navazuje partnerský vztah)
Osamocení rodiče
- Ovdovělý, rozvedený rodič, kde druhý rodič tam byl a teď už není
- Může jím být i muž -> cca 10 % osamocených rodičů
- Existuje sdružení Klub osamocených matek aj.
- Souvisí s vysokou rozvodovostí, která stoupá a snižuje se sňatečnost
- Dochází k generačnímu procesu -> společnost tolerantnější k volnému soužití
Matoušek – 2 roviny
- Citové zázemí + připravit děti pro život ve spol.
- Osamocený rodič tyto fce nedokáže splnit -> nemá na to čas
Problémy
- Velká psychická zátěž, pocity selhání, nízké sebevědomí, chybějící role
- Finanční/bytové/ problémy, problémy se zaměstnáním, riziko soc. izolace a chudoby
- Málo času na dítě a jeho výchovu (vnímá stres rodiče a může ho to ovlivnit)
- Problematika výživného – často k němu nedochází, z důvodu nedostatku financí si nemůže dovolit tolik věcí, nemůže uspokojovat potřeby
Násilí na dětech
- Syndrom CSEC (Commercial Sexual Exploitation of Children) = komerční sexuální zneužívání dětí
- Dětská prostituce (nabízejí/prodávají děti k sex. sl, někdy sami dobrovolně poskytují, jsou na útěku)
- Dětská pornografie (výroba/šíření/používání zvuk./obr. materiálu)
- Obchodování s dětmi (nelegální adopce, nucené práce, otroctví)
- Následky CSEC se považují za nejhorší -> devastace osobnosti dítěte
Syndrom CAN
- Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte
- Syndrom bitého dítěte – definice předcházející syndromu CAN -> autor Kempe
- Jakékoliv nenáhodné jednání rodičů/jiného dospělého vůči dětem, které poškozuje duševní, tělesný, a soc. stav dítěte nebo může způsobit smrt dítěte
Programy
- Preventivní programy v ČR proti týrání, zanedbávání a zneužívání dětí (letáčky aj.)
- Aby děti věděly, co je/není normální a na koho se obrátit (-> prevence zaměřena na socprac, pedagogy)
- Programy pro rodiče (zanedbávající své děti)
- Návštěvní program – pro nezletilé rodiče, pomáhá učit se starat o dítě (hodně učí i dobrovolníci)
Tělesné týrání
- Fyzické ublížení/nezabránění ublížení, úmyslné otrávení a udušení dítěte
- Z hled. odhalování „lepší“ -> znaky týrání jsou vidět (nejčastější tyranem rodiče, příbuzní, trenéři a učitelé)
-
- Následky -> psychické/fyzické, úzkost, bojácnost, agresivita
- Oběti -> každé dítě (ohroženější děti s ADHD, děti mentálně postižené a handicapované)
Psychické týrání
- Časté a nadměrné kritizování, ponižování a cit. vydírání dítěte
- Zneužití psychické nadřazenosti, často bývá spojeno s fyzickým/sexuálním zneužíváním
- Varianta příliš ambiciózních rodičů (nejčastější tyrani)
- Na dítěti nejasné -> následky až v dospělosti
Zanedbávání
- Jakýkoliv nedostatek péče způsobující újmu na vývoji dítěte
- Tělesné -> neuspokojení tělesných potřeb dítěte (nedostatek jídla, pití, hygiena, teplo, žije na ulici)
- Citové -> neuspokojení cit. potřeb dítěte (nedostatek projevu lásky, porozumění -> cit. deprivace)
Sexuální zneužívání (CSA)
- Nepatřičné vystavení dítěte pohlavnímu kontaktu/činnosti/chování
- Mohou to být i sexuální hry (laškování), nejhorší je sexuální vražda
- Konfliktní odhalování = často působí výpověď dětí nevěrohodně (jednou něco řekne, později zapírá)
-> souvisí s odvoláním výpovědi - Stigmatizace = dají si nálepku (že jsou špatní, zkažení, obviňují se, nechtějí se mýt -> viní sami sebe, že na sebe upozorňují)
Dělení
- Dotykové -> deviant se dotýká intimních míst dítěte, dochází přímo k sexuálnímu styku
- Bezdotykové -> dítě nuceno dívat na obnažování devianta/pohl. styk dospělých lidí
Řešení
- -> ze zák. je povinnost to oznámit a zamezit dalšímu zneužívání (dělají spíš lékaři, instituce)
- Dítě na sebe upozorní i samo svým chováním (nebo kresbou)
- Má se řešit hned -> umístění do KI (pryč od delikventa, ale nemá zůstávat samo) -> existuje soc. intervence (výslechy, krizová centra) a terapeutická intervence (probíhá terapie)
Diagnostické interview
- Jediná možnost u sex. zneužívání, jak se dopátrat pravdy
Prevence
- -> informovanost
Motivy:
- Mladí jedinci experimentující, kteří jsou sexuálně nezralí
- Plaší jedinci, nezdrženlivý, dítě jako náhradní prostředek k uspokojení potřeb
Znaky:
- Utajování, Bezmocnost, Přizpůsobení se, Opoždění, Odvolání výpovědi
Práce se zneužívaným dítětem
- -> specifické jsou děti do 3let (u starších dětí to je lepší -> lepší kom.)
- Socprac = mluvit pomalu, dělat pauzy, opakovat info, přizpůsobit slovník, použít terapeutické hračky
- Zákonný zástupce má p. být u výslechu a přítomen i pracovník z OSPOD
- výslech nahráván (videozáznam), aby nedocházelo k dalšímu ubližování opakovanými výslechy
- U dívek – gynekologické vyšetření
Syndrom dětského přizpůsobení pohl. zneužívání
- -> obdobný jako u dospělých
- Utajování, často neví, že to je něco, co se nedělá (i zde je dovolávání výpovědí)
- U větších dětí je zastrašování ze str. agresora -> dítě je bezmocné
- Opožděné odhalení -> častým impulsem odhalení je, že začne týrat sourozence (chce ochránit -> řekne to)
Příčiny u rodičů
- -> příčina důležitá z důvodu postupu práce s těmito klienty
- Rodiče trpí poruchou -> neschopni vytvořit vztah k dítěti (emocionální, duševní porucha)
- Zkušenost z dětství (nemuselo přímo týrání, ale rodič řešil věci agresivně)
- Rodič neuspokojil vlastní potřeby (v souvisl. s úspěchem/kariérou
Rizika u dětí
- -> dítě je bezmocné, závislé a je po ruce rodičů (nemůže se bránit), má handicap, nechtěné (ADHD)
Důsledky týrání, zneužívání
- -> většinou psychické důsledky (utrpení, smutek, strach, beznaděj, křivdu)
- Somatické problémy (hl. u malých dětí, když je hodí na zem, svazování noh/prstů -> deformace, utržení části těla př. ucha)
- Mentální postižení (rodiče dávají dětem alkáč nebo jiné látky porušující mozek, poškození ledvin)
- Dlouhodobé důsledky: vliv na vývoj osobnosti dítěte (souvisí s deprivací)
- Pocity méněcennosti, nízké sebevědomí -> později sami agresory
- Problémy s navazováním vztahů (nenavazují je, střídají partnery [promiskuitní], nedokáží vyjadřovat city [oploštělost])