Král Lávra (H. Borovský) – rozbor díla

psychologie

 

Kniha: Král Lávra

Předmět: ČJ – rozbory děl

Přidal(a): Monika, Lenka97

 

Karel Havlíček Borovský (1821-1856)

  • Český básník, publicista a literární kritik, klasik české politické satiry.
  • Narodil se 31. října 1821 v Borové u Přibyslavi. Přídomek „Borovský“, kterým často podepisoval své články, je odvozen od jeho místa narození.
  • Vystudoval gymnázium a poté nastoupil na filozofickou fakultu, ale studium nedokončil z důvodu svých názorů. Během studia vystupoval proti římskokatolické církvi.
  • Na Šafaříkovo doporučení odešel do Ruska jako vychovatel, kde poznal ruské poměry, nevolnictví a carskou vládu, což se odrazilo v jeho tvorbě (Obrazy z Rus).
  • Po návratu založil vlastní noviny – Národní noviny, kde psal satirické články kritizující Rakousko-Uhersko a absolutismus.
  • Kvůli otevřené kritice vlády a nové Ústavy byl souzen a noviny byly pozastaveny. V roce 1851 byl policejně eskortován do vyhnanství v Brixenu (Tyrolské Alpy), kde napsal Tyrolské elegie.
  • Po návratu do Čech brzy umírá na plicní chorobu. Jeho pohřeb se stal národní manifestací, Božena Němcová mu na rakev položila trnovou korunu.

 

Díla:

  • Poezie:
    • Epigramy: krátké satirické básně, rozdělené dle adresáta (církvi, králi, vlasti, múzám, světu).
      • Epigram = krátká satirická útočná báseň zakončená pointou, důležitým klíčem k odkrytí pointy je jeho název.
    • Tyrolské elegie: žalozpěvy z vyhnanství, autobiografické (o tom jak se mu stýská a jak ho zatkli a odvezli), kritika armády, policie a vlády.
  • Skladby:
    • Křest svatého Vladimíra: satirická skladba kritizující Rakousko a církev (děj se odehrává zdánlivě v dávných dobách, kritizuje zdánlivě dávného ruského cara-dílo je alegorické, aby prošlo cenzurou, zpochybňuje světskou a církevní moc).
  • Cestopis: Obrazy z Rus

 

Literárně-historický kontext

Realismus (2. polovina 19. století):

  • Důraz na věrné zobrazení skutečnosti, kritiku společnosti a psychologii postav. Směr vzniká v 19. století ve Francii.
  • Úplný začátek realismu, kdy se ještě mísil s romantismem, ale realismus přesto výraznější. Literatura se orientuje demokraticky a její metoda směřuje od romantismu k realismu
  • Literáti se snaží vidět a zobrazit svět reálně, vyjadřovat se kriticky k nedostatkům a zároveň podat nový obraz národního života

 

Národní obrození

  • Počátek 1. polovina 19. století, dělena na etapy.
  • Snaha o obrození českého jazyka a kultury, posílení národního uvědomění.
  • 4. etapa národního obrození – autor konkrétně patří do 4. etapy národního obrození, jsou to 50 léta 19 století a je to tzv. období dočasného potlačení národních snah.

 

Současníci autora:

  • Čeští autoři:
    • Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Božena Němcová (Babička), Jan Neruda (Balady a romance), Vítězslav Hálek (Muzikantská Liduška), Alois Jirásek (Staré pověsti české).
  • Světoví autoři:
    • Charles Dickens, Honoré de Balzac, Gustave Flaubert (Paní Bovaryová).

 

Rozbor díla: Král Lávra (1854)

Základní charakteristika:

  • Literární druh: Epika (lyrickoepické dílo).
  • Literární žánr: Satirická alegorická/básnická skladba
    • Využívá výsměchu, karikatury, ironie ke kritice nedostatků a záporných jevů -> alegorická satirická skladba
  • Literární forma: Poezie.
  • Literární směr: počátek 50. let 19.století – Realismus

 

Tematický plán:

  • Téma a myšlenka: Kritika hlouposti a krutosti panovníka, vláda absolutistického panovníka, alegorie na Bachův absolutismus.
    • Tajemství krále Lávry.
    • Irská pohádka s českými motivy.
    • Smírný konec – parodie historií o hodných panovnících.
  • Motiv: Vláda krále, hloupost (oslí uši – symbol politické moci), (ne)šťastný konec, tajemství, poprava, milost, vrba, kolíček, basa.
    • Osud, tajemství, mládí, protivenství.
  • Námět:
    • Irská pohádka s českými motivy, která se podobá starořecké pověsti. Satiricky zpracovaná látka z řecké mytologie o králi Midasovi – kritika hlouposti, omezenosti a zloba panovníka.
  • Symboly: oslí uši = politický symbol, kritika přímo rakouského absolutistického panovníka

 

Kompozice:

  • Chronologická, 34 strof po 7 verších, rým ABCBDDB.
  • Expozice: Představení krále Lávry a jeho zvyku popravovat holiče.
  • Kolize: Vylosování Kukulína, který není popraven, ale musí slíbit, že udrží tajemství.
  • Krize: Kukulín zašeptá tajemství vrbě.
  • Peripetie: Vyzrazení tajemství Červíčkovou basou.
  • Katastrofa: Lid přijal krále i s jeho oslíma ušima.

 

Vypravěč:

  • Er-forma (vypravěč není přímým účastníkem děje).

 

Jazyk a styl:

  • Jazyk:
    • Spisovný jazyk s prvky zastaralého jazyka a hovorových výrazů, lidová mluva, prostý jazyk.
    • Jazykové prostředky typické pro pohádku (– byl jednou jeden, závěr – ponaučení, vychází z lidové poezie).
  • Styl:
    • Satirický a humoristický (lidový humor), s častým užitím metafor (oslí uši), přirovnání, personifikace, metonymie, fabule, elipsa.
    • Jednoduchý rým, čtyřveršová slova.
    • Názornost, konkrétnost, nepravidelné verše

 

Typy promluv:

  • Přímé řeči, polopřímé řeči, nevlastní přímá řeč, prostý text, styl vyprávěcí

 

Veršová výstavba:

  • Rým ABCBDDB (1. a 3. verš se nerýmují).

 

Časoprostor:

  • Čas neurčitý, pohádkový. Děj se odehrává v Irském království, ale symbolizuje Rakousko-Uhersko a jeho poměry v 40. a 50. let 19. století.

 

Postavy:

  • Král Lávra: Dobromyslný, omezený hlupák, pošetilý a krutý panovník (asociace se slaboduchým Ferdinandem Dobrotivým na císařském trůnu ve Vídni). Stydí se za své oslí uši, a proto nechává popravovat holiče.
  • Kukulín: Mladý holič, kterému se podaří krále ostříhat, aniž by ho král nechal popravit. Bojácný, upovídaný, neschopný udržet tajemství, potřeba se svěřit.
  • Kukulínova matka: Laskavá a starostlivá matka, vdova, orodovala za svého syna.
  • Poustevník: Moudrý stařec, který Kukulínovi poradí.
  • Český muzikant Červíček: Hráč na kontrabas, nevědomky prozradí královo tajemství.

 

Obsah:

Alegorická satirická skladba, jejíž námětem je stará irská pověst o králi s oslíma ušima, ale přizpůsobená českému prostředí:

  • Král Lávra, byl hodný, oblíbeny, nicméně jednou do roka nechával losovat holiče(ironie), který ho má ostříhat a oholit, hned potom je nechal popravit, a to proto, že měl oslí uši a nechtěl, aby vyzradili jeho tajemství.
  • Až jednou přišla řada na Kukulína. Jeho milující matka se ho zastala u krále a ten slíbil, že ho nedá popravit. Kukulín si musel nechat tajemství pro sebe.
  • Uběhla nějaká doba a Kukulína toto tajemství začalo sžírat. Matka mu poradila ať jde za poustevníkem do lesa, ten mu poradil ať to pošeptá staré vrbě, že se mu uleví.
  • Tak se i stalo, když jednou na slavnost jeli čeští muzikanti, basista Červíček ztratil kolíček, neměl čas ho hledat, a tak místo něj použil větvičku z vrby.
  • Když pak začal hrát, basa začala hrát:,,Král Lávra má oslí uši. Král Lávra je ušatec.“, tak se všichni dozvěděli pravdu o jejich králi.
  • Lid si na jeho uši poté zvykl a Kukulín se stal stálým královským holičem, nikdy totiž nevyšlo najevo, jak tajemství do basy přišlo.

 

Inspirace dílem:

  • Opera Král Lávra od Josefa Richarda Rozkošného.
  • TV pohádka O králi s oslíma ušima.
  • Animovaný český film z roku 1950, režie Karel Zeman.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.