Kuře melancholik (Josef Karel Šlejhar) – rozbor

psychologie

 

Dílo: Kuře melancholik (J. K. Šlejhar)

Předmět: ČJ – rozbory děl

Přidal(a): Monika

 

Josef Karel Šlejhar (1864–1914)

  • Vystřídal řadu zaměstnání, celý život se potýkal s existenčními problémy (technik v cukrovaru, sedlák na zděděném statku, učitel), spisovatel (díla vycházela v časopisech i knižně).
  • Smutné dětství – nejstarší ze čtyř dětí, krutý otec, kvůli neshodám mezi rodiči žil u babičky.
  • Studoval chemii na VŠ, ale z důvodu nemoci školu nedokončil.
  • Žil v Praze, pracoval v cukrovaru (znechucen tamními poměry), oženil se (ze sedmi dětí přežily jen tři), toužil po odchodu z města.
  • Odstěhoval se na venkov k rodičům, ale spory se sousedy (nelíbilo se jim, jak o nich píše ve svých povídkách, uveřejňovány v časopisech, jeho popisy prý byly „výplodem šílence a chorého mozku“).
  • Zdědil statek po dědečkovi, kam se odstěhovali, ale opět problémy (hospodaření se ztrátami i problémy v manželství).
  • Rozvedl se, odešel zpět do města, opět nespokojen.
  • Pracoval jako učitel (podle policejních záznamů žil se svými třemi dětmi), znovu se oženil (ale sňatek byl podle tehdejších zákonů neplatný), narodil se mu další syn (lékař).
  • Zemřel v padesáti letech na rakovinu žaludku.

 

Tvorba:

  • Charakteristické hlubokým pesimismem, snaží se šokovat děsivými detaily.
  • Moderní civilizaci považoval za příčinu všeho zla, píše často o životě na vesnici (tragicky).
  • Postavy jeho děl jsou lidskou zlobou nebo vnějšími okolnostmi tlačeny do tragických situací, jsou buď oběti (děti, staří lidé, zvířata) nebo násilníci, smrt je často východiskem.

 

Díla:

  • Povídky:
    • Dojmy z přírody a společnosti
  • Romány:
    • Lípa
    • Peklo (život dělníka v cukrovaru)
    • Ukolébavka (týraná služka)
    • Vraždění

 

Literárně-historický kontext

NATURALISMUS

  • Vznikl v 70. letech ve Francii.
  • Inspirován rozvojem biologie, psychologie a sociologie.
  • Člověk je předurčen dědičností, sociálním postavením a biologickými zákony.
  • Dochází k zápasům mezi silnějšími a slabšími.
  • Spisovatele láká pesimismus (lidská bída, stáří, smrt).
  • Popisují drsné stránky lidské společnosti.
  • Kladou důraz na detailní popis (nejde o sny, jde o uvědomění si skutečné reality).
  • Zatímco realismus si jako hlavní postavy vybírá průměrné lidi, naturalismus se zaměřuje na něčím výjimečné osoby (tzv. nejbídnější z bídných), kteří jsou buď na okraji společnosti, nebo na jejím vrcholu.

 

Rozbor díla: Kuře melancholik

Základní charakteristika:

  • Literární druh: epika (příběh) + lyrika (pocity)
  • Literární forma: próza
  • Literární žánr: povídka, novela

 

Téma:

  • surový život na venkově (x moderní městský život 19./20. st.)
  • civilizace podle Šlejhara přispívá k mravnímu rozkladu, zvýšené agresi – až naturalistický obraz
  • paralela nemocného kuřete a osiřelého dítěte (okolí jim nerozumí, jsou osamoceni)

 

Hlavní myšlenka:

  • Autor ukazuje, jak bezcitnost a zloba dospělých ničí nevinný život. Povídka je obžalobou lidské krutosti a zároveň soucitem s těmi nejbezbrannějšími – dětmi a zvířaty.

 

Kompozice:

  • Krátký, jednoduchý, v podstatě souvisle vyprávěný příběh.
  • Prozaický text je členěn do odstavců.

 

Vypravěč:

  • Er-forma, tzv. vševědoucí vypravěč.
  • Objektivní přístup, popis situace.
  • Morální apel, reflexe (pocity dítěte, jediný blízký = nemocné kuře).
  • Silné subjektivní prvky (na straně dítěte, autobiografický prvek – sám měl složité dětství, byl slabý, fixován na matku, ta bita otcem).
  • Vyprávěcí způsob: Chronologický (smrt matky, vyhnání chůvy, svatba otce, nemoc a smrt dítěte).

 

Typy promluv:

  • Relativně méně dialogů, častěji popisné pasáže (popis děje).
  • Bez zjemňování, idealizace (realistický přístup, naturalismus).
  • Věty prostě řazeny vedle sebe, mnohdy bez přímého propojení.

 

Jazyk:

  • Spisovný až knižní (vlažila oči, rovněž, zdaž = zdali…).
  • Delší souvětí, někdy i řečnické otázky nebo krátké zvolací věty (např. Nikoliv!). Poté opět oznamovací věty, spíš rezignace a smutek.
  • Archaismy: přechodníky (nesouc, vyběhnuvši), infinitiv zakončený -ti (např. těšiti), kročej – krok, dálo – dělo se, nebožka – zesnulá, délky – pozvédati.
  • Historismus: žaket.
  • Zdrobněliny: Katličko, strejčínek…
  • Slova hanlivá: mamlase!

 

Tropy (obrazná pojmenování):

  • Přirovnání: tělo jako v horečce, jako škodlivý hmyz.
  • Personifikace: stromy jako by naříkaly, kuře slyšelo chválu od celého drůbežího světa, lidská zloba žene se dál.
  • Metafora, metonymie: nad hrobem lidé zjevují nitro svoje.
  • Hyperbola (nadsázka): žena andělská, všem přispěla v nesnázi.
  • Kontrast: velká ruka na malá zádíčka, bylo něco rozkošného být neseno za smutečního pochodu, hlína na skvostný samet.
  • Epiteton (básnický přívlastek): duše trpící.

 

Figury:

  • Inverze – převrácený slovosled (konce jí není – správně: není jí konce; ponejvíce čas svůj hošík trávil – hošík trávil svůj čas ponejvíce).

 

Postavy:

  • Malé bezejmenné dítě – asi 3–4leté, smrt matky nechápe, jsou na něj zlí, po vyhnání chůvy si začíná uvědomovat ztrátu blízkých a samotu.
  • Kuře – jediný přítel dítěte, nemocné, smutné, bojácné, blízké dítěti.
  • Otec – tvrdý, chybí cit.
  • Macecha – příbuzná (? sestra zemřelé), zlá a sobecká nejen k dítěti (x maminka milující i služebnictvo, přírodu).
  • Chůva Katka – hodná.
  • Služebná Pepka – zlá.

 

Časoprostor:

  • Venkov – Podkrkonoší, 19./20. století.

 

Stručný děj díla:

Povídka vypráví tragický příběh malého, bezejmenného dítěte a jeho jediného přítele – nemocného kuřete. Po smrti milující matky zůstává chlapec s tvrdým otcem, který nemá pro něj ani špetku citu, a s macechou, která je k dítěti krutá a bezohledná. Matka byla laskavá a vnímavá žena, měla ráda přírodu i služebnictvo, zatímco macecha je jejím pravým opakem – sobecká a necitlivá (macecha nejprve předstírá náklonnost a starost o chlapce, zejména při pohřbu, ale postupně se její skutečná povaha odhaluje). Dítě zpočátku nechápe, co se kolem něj děje. Po smrti matky a vyhnání hodné chůvy Katky se cítí opuštěné a osamělé. V domě je nikým nemilované, ostatní na něj jen křičí a trestají ho. Jeho jediným přítelem se stane slabé a nemocné kuře, které vnímá podobně jako sebe – také je bezbranné, odstrčené a trpící. Dítě se s ním ztotožňuje, pečuje o něj a vidí v něm jediné teplo a pochopení, které mu v životě zbylo. Když kuře onemocní a umírá, chlapec to velmi těžce nese. Po jeho smrti ztrácí poslední smysl života a propadá zoufalství. Nakonec sám umírá – z vyčerpání, smutku a osamění.

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.