Logopedie – speciální pedagogika

 

Otázka: Logopedie

Předmět: Speciální pedagogika

Přidal(a): Halltenka

 

Obor speciální pedagogiky, jenž s zabývá rozvojem, výchovou a vzděláním dětí, jež jsou znevýhodněny poruchami v procesu komunikace mluvenou řečí (pro každého pedagoga je nezbytná orientace v problému řečových poruch, i když odbornou péči zabezpečuje logoped).

 

PORUCHY KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI

  • 1.      Vývojová nemluvnost ( vývojová dysfázie)
    • = narušený vývoj řeči, jenž se může projevovat neschopností nebo smíšenou schopností verbálně komunikovat, i když podmínky pro utvoření této schopnosti jsou dobré (inteligence je přiměřená, dítě slyší, prostředí je podmětné) Problémy v oblasti jemné motoriky, paměti, emocionální oblasti, zájmová,…
  • 2.      Získaná orgánová nemluvnost (afáze)
    • = lokální poškození mozku. Řeč již byla plně vyvinuta, ale na základě poškození mozku (nádor, úraz mozku,…) dochází k poruše komunikace. (Narušena celá psychika= emoce, vůle)
  • 3.      Poruchy řeči zvuku (rinolalia= huhňavost)
    • HUHŇAVOST:
      • Zavřená – překážky v dutině nosní nebo nosohltanové (chronická rýma), řeč zní přidušeně jako při silné rýmě (např.: „By nic nebáme“ = „My nic nemáme“), stále pootevřená ústa, děti v noci chrápou (špatný spánek)
      • Otevřená– vzniká při nedokonalém uzávěru mezi rezonančními dutinami, příčinou může být nedokonalý uzávěr měkkého patra
      • Smíšená– kombinací huhňavosti zavřené, otevřené
  • 4.      Získaná neurotická nemluvnost
    • MUTISMUS, EFEKTIVNÍ MUTISMUS, SURDOMUTISMUS)
    • Mutismus– oněmění ( úlek, šok, vyčerpání)
    • Efektivní mutismus – ztráta řeči, oněmění vázané na osobu, situaci nebo prostředí ( dítě nemluví ve škole, ale doma ano)
    • Surdomutismus– ztráta řeči (oněmění), ztráta schopnosti slyšet (= hystericky podmínění projev labilní osobnosti)
  • 5.      Poruchy plynulosti řeči
    • KOKTAVOST, BRAPTAVOST
      • Koktavost
        • Jeden z nejtěžších a nejnápadnějších druhů narušené komunikační schopnosti
        • Koktavý mění postoj k verbální komunikaci, bojí se řeči, vyhýbá se řeči, může dojít až k logofobii
        • Vyskytují se poruchy neverbálního chování (tiky, grimasy, mrkání, žvýkání, celkový motorický neklid)+ napětí, pocení
        • => nedobrovolné přerušování plynulosti mluvení
      • Breptavost
        • Porucha plynulosti mluvy, dochází k vynechávání slabik, deformaci slov kvůli překotnému tempu řeči, řeč je často úplně nesrozumitelná (opakování a vynechávání slabik, narušené dýchání)
  • 6.      Poruchy artikulace (dyslálie= patlavost)
    • PATLAVOST= porucha používat jednotné hlásky nebo skupiny hlásek, nejrozšířenější porucha komunikační schopnosti
      • Podle původu nesprávného tvoření hlásek:
        • MOGILÁLIE- dítě vyslovuje určitou hlásku nesprávně tak, že ji nahrazuje zvukem, který nemá podobu žádné hlásky (zajímavý zvuk- např. mamin-a)
        • PARALÁLIE- dítě určitou hlásku nahrazuje hláskou jinou (např. káva- táva)
        • TÉTISMUS- dítě nesprávně vyslovuje více hlásek
      • Podle poruch jednotných hlásek:
        • Poruchy sykavek (SIGMATISMUS)
        • Poruchy hlásek „L“ (lampa- vampa- ampa)
        • Poruchy hlásek „R“ (ROTACISMUS) a „Ř“ (ROTACISMUS- BOHMICUS) -> dítě je nahrazuje hláskou „Z“ nebo „Ž“ (např. kuře- kuže- kuze), tato porucha („R“+ „Ř“) se nepovažuje za neobvyklou do 6ti let (péče logopeda+ vstup do školy)
    • Důsledky patlavosti= výsměch, nedůvěra k okolí, izolace, agresivita, negativismus, odpor hovořit, prospěch, ve spojení s poruchami čtení a psaní)
    • ! Správný mluvní vzor (nešišláme, …), nacvičování přírodních zvuků („S“- syčíme jako hadi, „R“ – nápodoba zvuku zvuku motoru, …), říkadla se slovy
  • 7.      Symptomatické poruchy řeči
    • = Poruchy komunikační schopnosti, jež jsou původním příznakem (symptomem) jiného, dominantního postižení, např. dědičnost- hluchota-> narušení komunikačních
  • 8.      Poruchy hlasu
    • = Změna struktury až úplná ztráta hlasu

 

PÉČE O OSOBY S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ

  • V dnešní době je logopedická péče u nás poskytována v resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v resortu ministerstva zdravotnictví, v resortu ministerstva práce
  • Od narození až po nástupu do školy-pediatři rodiče informují o předřečovém i řečovém vývoji dítěte.
  • Učitelky MŠ by měly mít dostatečné logopedické znalosti a dovednosti, měly by se zabývat logopedickou prevencí (rozvíjet komunikační schopnosti dětí, jejich motoriku, zrakové a sluchové vnímání, slovní zásobu, provádět dechová a artikulační cvičení,…)

 

Podezření na poruchy komunikačních schopností =>

  • Nutné provést včasnou logopedickou diagnostiku
  • Na základě diagnózy je nezbytné vypracovat speciálně pedagogický postup terapie -> obrátit se na odborníky:
    • Logopedické poradny při zdravot. zařízeních, při odděleních ORL, dětských odd., soukromé log, poradny (ambulantní péče)

 

Ve školství kontaktovat

  • Speciálně pedagogická centra (SPC), většinou působí při speciálních MŠ a ZŠ pro žáky s vadami řeči, na základě vyšetření v SPC může být dítě integrováno do běžné MŠ, může navštěvovat speciální třídu při běžné MŠ
  • Speciální školy- zařazení dítěte tehdy, není-li možnost ambulantně navštěvovat logopedickou poradnu, ani nelze zajistit logopedickou péči na základní škole

 

MŠ logopedická + ZŠ logopedická

  • pro vadně mluvící žáky
  • pro nemluvící žáky
  • (Menší počet dětí ve třídě, obsah výuky je shodný s obsahem výuky na ZŠ, navíc= hodiny log. Péče, individuální přístup)

 

Do speciálních škol se žáci zařazují na nezbytně dlouhou dobu, po odstranění nedostatků v řeči pokračuje ve školní docházce ve své kmenové škole v místě bydliště.

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!