Otázka: Logopedie
Předmět: Speciální pedagogika
Přidal(a): Halltenka
Obor speciální pedagogiky, jenž s zabývá rozvojem, výchovou a vzděláním dětí, jež jsou znevýhodněny poruchami v procesu komunikace mluvenou řečí (pro každého pedagoga je nezbytná orientace v problému řečových poruch, i když odbornou péči zabezpečuje logoped).
PORUCHY KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI
- 1. Vývojová nemluvnost ( vývojová dysfázie)
- = narušený vývoj řeči, jenž se může projevovat neschopností nebo smíšenou schopností verbálně komunikovat, i když podmínky pro utvoření této schopnosti jsou dobré (inteligence je přiměřená, dítě slyší, prostředí je podmětné) Problémy v oblasti jemné motoriky, paměti, emocionální oblasti, zájmová,…
- 2. Získaná orgánová nemluvnost (afáze)
- = lokální poškození mozku. Řeč již byla plně vyvinuta, ale na základě poškození mozku (nádor, úraz mozku,…) dochází k poruše komunikace. (Narušena celá psychika= emoce, vůle)
- 3. Poruchy řeči zvuku (rinolalia= huhňavost)
- HUHŇAVOST:
- Zavřená – překážky v dutině nosní nebo nosohltanové (chronická rýma), řeč zní přidušeně jako při silné rýmě (např.: „By nic nebáme“ = „My nic nemáme“), stále pootevřená ústa, děti v noci chrápou (špatný spánek)
- Otevřená– vzniká při nedokonalém uzávěru mezi rezonančními dutinami, příčinou může být nedokonalý uzávěr měkkého patra
- Smíšená– kombinací huhňavosti zavřené, otevřené
- HUHŇAVOST:
- 4. Získaná neurotická nemluvnost
- MUTISMUS, EFEKTIVNÍ MUTISMUS, SURDOMUTISMUS)
- Mutismus– oněmění ( úlek, šok, vyčerpání)
- Efektivní mutismus – ztráta řeči, oněmění vázané na osobu, situaci nebo prostředí ( dítě nemluví ve škole, ale doma ano)
- Surdomutismus– ztráta řeči (oněmění), ztráta schopnosti slyšet (= hystericky podmínění projev labilní osobnosti)
- 5. Poruchy plynulosti řeči
- KOKTAVOST, BRAPTAVOST
- Koktavost
- Jeden z nejtěžších a nejnápadnějších druhů narušené komunikační schopnosti
- Koktavý mění postoj k verbální komunikaci, bojí se řeči, vyhýbá se řeči, může dojít až k logofobii
- Vyskytují se poruchy neverbálního chování (tiky, grimasy, mrkání, žvýkání, celkový motorický neklid)+ napětí, pocení
- => nedobrovolné přerušování plynulosti mluvení
- Koktavost
- KOKTAVOST, BRAPTAVOST
-
-
- Breptavost
- Porucha plynulosti mluvy, dochází k vynechávání slabik, deformaci slov kvůli překotnému tempu řeči, řeč je často úplně nesrozumitelná (opakování a vynechávání slabik, narušené dýchání)
- Breptavost
-
- 6. Poruchy artikulace (dyslálie= patlavost)
- PATLAVOST= porucha používat jednotné hlásky nebo skupiny hlásek, nejrozšířenější porucha komunikační schopnosti
- Podle původu nesprávného tvoření hlásek:
- MOGILÁLIE- dítě vyslovuje určitou hlásku nesprávně tak, že ji nahrazuje zvukem, který nemá podobu žádné hlásky (zajímavý zvuk- např. mamin-a)
- PARALÁLIE- dítě určitou hlásku nahrazuje hláskou jinou (např. káva- táva)
- TÉTISMUS- dítě nesprávně vyslovuje více hlásek
- Podle poruch jednotných hlásek:
- Poruchy sykavek (SIGMATISMUS)
- Poruchy hlásek „L“ (lampa- vampa- ampa)
- Poruchy hlásek „R“ (ROTACISMUS) a „Ř“ (ROTACISMUS- BOHMICUS) -> dítě je nahrazuje hláskou „Z“ nebo „Ž“ (např. kuře- kuže- kuze), tato porucha („R“+ „Ř“) se nepovažuje za neobvyklou do 6ti let (péče logopeda+ vstup do školy)
- Podle původu nesprávného tvoření hlásek:
- Důsledky patlavosti= výsměch, nedůvěra k okolí, izolace, agresivita, negativismus, odpor hovořit, prospěch, ve spojení s poruchami čtení a psaní)
- ! Správný mluvní vzor (nešišláme, …), nacvičování přírodních zvuků („S“- syčíme jako hadi, „R“ – nápodoba zvuku zvuku motoru, …), říkadla se slovy
- PATLAVOST= porucha používat jednotné hlásky nebo skupiny hlásek, nejrozšířenější porucha komunikační schopnosti
- 7. Symptomatické poruchy řeči
- = Poruchy komunikační schopnosti, jež jsou původním příznakem (symptomem) jiného, dominantního postižení, např. dědičnost- hluchota-> narušení komunikačních
- 8. Poruchy hlasu
- = Změna struktury až úplná ztráta hlasu
PÉČE O OSOBY S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ
- V dnešní době je logopedická péče u nás poskytována v resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v resortu ministerstva zdravotnictví, v resortu ministerstva práce
- Od narození až po nástupu do školy-pediatři rodiče informují o předřečovém i řečovém vývoji dítěte.
- Učitelky MŠ by měly mít dostatečné logopedické znalosti a dovednosti, měly by se zabývat logopedickou prevencí (rozvíjet komunikační schopnosti dětí, jejich motoriku, zrakové a sluchové vnímání, slovní zásobu, provádět dechová a artikulační cvičení,…)
Podezření na poruchy komunikačních schopností =>
- Nutné provést včasnou logopedickou diagnostiku
- Na základě diagnózy je nezbytné vypracovat speciálně pedagogický postup terapie -> obrátit se na odborníky:
- Logopedické poradny při zdravot. zařízeních, při odděleních ORL, dětských odd., soukromé log, poradny (ambulantní péče)
Ve školství kontaktovat
- Speciálně pedagogická centra (SPC), většinou působí při speciálních MŠ a ZŠ pro žáky s vadami řeči, na základě vyšetření v SPC může být dítě integrováno do běžné MŠ, může navštěvovat speciální třídu při běžné MŠ
- Speciální školy- zařazení dítěte tehdy, není-li možnost ambulantně navštěvovat logopedickou poradnu, ani nelze zajistit logopedickou péči na základní škole
MŠ logopedická + ZŠ logopedická
- pro vadně mluvící žáky
- pro nemluvící žáky
- (Menší počet dětí ve třídě, obsah výuky je shodný s obsahem výuky na ZŠ, navíc= hodiny log. Péče, individuální přístup)
Do speciálních škol se žáci zařazují na nezbytně dlouhou dobu, po odstranění nedostatků v řeči pokračuje ve školní docházce ve své kmenové škole v místě bydliště.