Otázka: Logopedie
Předmět: Speciální pedagogika
Přidal(a): Halltenka
Obor speciální pedagogiky, jenž s zabývá rozvojem, výchovou a vzděláním dětí, jež jsou znevýhodněny poruchami v procesu komunikace mluvenou řečí. ( pro každého pedagoga je nezbytná orientace v problému řečových poruch, i když odbornou péči zabezpečuje logoped)
PORUCHY KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI
- 1. Vývojová nemluvnost ( vývojová dysfázie)
= narušený vývoj řeči, jenž se může projevovat neschopností nebo smíšenou schopností verbálně komunikovat, i když podmínky pro utvoření této schopnosti jsou dobré (inteligence je přiměřená, dítě slyší, prostředí je podmětné) Problémy v oblasti jmné motoriky, paměti, emocionální oblasti, zájmová,…
- 2. Získaná orgánová nemluvnost (afáze)
= lokální poškození mozku. Řeč již byla plně vyvinuta, ale na základě poškození mozku (nádor, úraz mozku,…) dochází k poruše komunikace. (Narušena celá psychika= emoce, vůle)
- 3. Poruchy řeči zvuku (rinolalia= huhňavost)
HUHŇAVOST: – Zavřená – překážky v dutině nosní nebo nosohltanové (chronická rýma),
řeč zní přidušeně jako při silné rýmě (např.: „By nic nebáme“ =
„My nic nemáme“), stále pootevřená ústa, děti v noci chrápou,
(špatný spánek)
– Otevřená– vzniká při nedokonalém uzávěru mezi rezonančními dutinami, příčinou může být nedokonalý uzávěr měkkého patra
– Smíšená– kombinací huhňavosti zavřené, otevřené
- 4. Získaná neurotická nemluvnost
MUTISMUS, EFEKTIVNÍ MUTISMUS, SURDOMUTISMUS)
– Mutismus– oněmění ( úlek, šok, vyčerpání)
– Efektivní mutismus– ztráta řeči, oněmnění vázané na osobu, situaci nebo prostředí ( dítě nemluví ve škole, ale doma ano)
– Surdomutismus– ztráta řeči (oněmění), ztráta schopnosti slyšet (= hystericky podmínění projev labilní osobnosti)
- 5. Poruchy plynulosti řeči
KOKTAVOST, BRAPTAVOST
- Koktavost
– Jeden z nejtěžších a nejnápadnějších druhů narušené komunikační schopnosti
– Koktavý mění postoj k verbální komunikaci, bojí se řeči, vyhýbá se řeči, může dojít až k logofobii
– Vyskytují se poruchy neverbálního chování (tiky, grimasy, mrkání, žvýkání, celkový motorický neklid)+ napětí, pocení
– => nedobrovolné přerušování plynulosti mluvení
- Breptavost
- Porucha plynulosti mluvy, dochází k vynechávání slabik, deformaci slov kvůli překotnému tempu řeči, řeč je často úplně nesrozumitelná (opakování a vynechávání slabik, narušené dýchání)
- 6. Poruchy artikulace (dyslálie= patlavost)
- PATLAVOST= porucha používat jednotné hlásky nebo skupiny hlásek, nejrozšířenější porucha komunikační schopnosti
- Podle původu nesprávného tvoření hlásek:
– MOGILÁLIE- dítě vyslovuje určitou hlásku nesprávně tak, že ji nahrazuje zvukem, který nemá podobu žádné hlásky
(zajímavý zvuk- např. mamin-a)
– PARALÁLIE- dítě určitou hlásku nahrazuje hláskou jinou (např. káva- táva)
– TÉTISMUS- dítě nesprávně vyslovuje více hásek
- Podle poruch jednotných hlásek:
– Poruchy sykavek (SIGMATISMUS)
– Poruchy hlásek „L“ (lampa- vampa- ampa)
– Poruchy hlásek „R“ (ROTACISMUS) a „Ř“ (ROTACISMUS- BOHMICUS) -> dítě je nahrazuje hláskou „Z“ nebo „Ž“ (např. kuře- kuže- kuze), tato porucha („R“+ „Ř“) se nepovažuje za neobvyklou do 6ti let (péče logopeda+ vstup do školy)
ð Důsledky patlavosti= výsměch, nedůvěra k okolí, izolace, agresivita, negativismus, odpor hovořit, prospěch, ve spojení s poruchami čtení a psaní)
! Správný mluvní vzor( nešišláme, …), nacvičování přírodních zvuků („S“- syčíme jako hadi, „R“ – nápodoba zvuku zvuku motoru, …), říkadla se slovy
- 7. Symptomatické poruchy řeči
= Poruchy komunikační schopnosti, jež jsou původním příznakem (symptomem) jiného, dominantního postižení, např. dědičnost- hluchota-> narušení komunikačních
- 8. Poruchy hlasu
= Změna struktury až úplná ztráta hlasu
PÉČE O OSOBY S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ
V dnešní době je logopedická péče u nás poskytována v resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v resortu ministerstva zdravotnictví, v resortu ministerstva práce
Od narození až po nástupu do školy-pediatři rodiče informují o předřečovém i řečovém vývoji dítěte.
Učitelky MŠ by měly mít dostatečné logopedické znalosti a dovednosti, měly by se zabývat logopedickou prevencí (rozvíjet komunikační schopnosti dětí, jejich motoriku, zrakové a sluchové vnímání, slovní zásobu, provádět dechová a artikulační cvičení,…)
Podezření na poruchy komunikačních schopností =>
ð Nutné provést včasnou logopedickou diagnostiku
ð Na základě diagnozy je nezbytné vypracovat speciáně pedagogický postup terapie -> obrátit se na odborníky:
- Logopedické poradny při zdravot. Zařízeních, při odděleních ORL, dětských odd., soukromé log, poradny (ambulantní péče)
ð Ve školství kontaktovat
- Speciálně pedagogická centra (SPC), většinou působí při speciálních MŠ a ZŠ pro žáky s vadami řeči, na základě vyšetření v SPC může být dítě integrováno do běžné MŠ, může navštěvovat speciální třídu při běžné MŠ
- Speciální školy- zařazení dítěte tehdy, není-li možnost ambulantně navštěvovat logopedickou poradnu, ani nelze zajistit logopedickou péči na základní škole
MŠ logopedická+ ZŠ logopedická- pro vadně mluvící žáky
– pro nemluvící žáky
( Menší počet dětí ve třídě, obsah výuky je shodný s obsahem výuky na ZŠ, navíc= hodiny log. Péče, individuální přístup)
Do speciálních škol se žáci zařazují na nezbytně dlouhou dobu, po odstranění nedostatků v řeči pokračuje ve školní docházce ve své kmenové škole v místě bydliště.