Otázka: Stabilní a mobilní základna silniční dopravy
Předmět: Doprava
Přidal(a): Davka
Pozemní komunikace:
- Je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.
Dělí se na:
Dálnici: je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňového křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a má směrově oddělenými jízdními pásy. Dálnice je přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejichž povolená rychlost není nežší než stanoví zvláštní předpis. Maximální rychlost mimo obec je 130 km/h , v obci 80km/h ( liší se podle státu ).
Dálniční síť je celkově dlouhá asi 1008 km a tvoří ji:
- D1 : Praha – Brno – Lipník nad Bečvou
- D2: Brno – Břeclav – Slovensko
- D3: Praha – České Budějovice – Rakousko
- D5: Praha – Plzeň – Německo
- D8: Praha – Ústí nad Labem – Německo
- D11: Praha – Hradec Králové – Polsko
Silnice:
- Veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Dělí se podle svého určení a dopravního významu na:
- Silnice 1. Třídy: zejména pro dálkovou a mezinárodní dopravu
- Silnice 2. Třídy : je určena pro dopravu mezi okresy
- Silnice 3. Třídy: je určena k vzájemnému propojení obcí
Místní komunikace:
- Je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. Dělí se podle doprvního významu a stavebně technického vybavení do čtyř tříd.
Účelová komunikace:
- Je pozemní komunikace , která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.
Rychlostní silnice ( silnice pro motorová vozidla ):
- je rychlostí komunikace dálničního typu. Z hlediska nákladů na výstavbu tvoří levnější variantu dálnic.Stejně jako u dálnice mají rychlostní silnice návrhovou rychlost přes 100 km/h. Existují na nich pro každý směr alespoň dva jízdní pruby a zpravidla všechna křízení jsou mimoúrovňová.
Oproti dálnicím mají rychlostní silnice některé parametry rozdílné:
- Nemusejí mít levou krajnici
- Mají užší krajnice
- Mohou mít větší klesání a stoupání než dálnice
Rychlostní silnice:
- D11
- D3
- R6
- R10
- R35
- R43
- R46
- R48
- R52
- R55
Části silniční komunikace:
- Silniční pozemek : pozemek potřebný ke stavbě a provozování komunikace
- Silniční těleso : vlastní silniční stavba , včetně umělých staveb ( mosty, opěrné zdi )
- Silniční koruna : povrch silničního tělesa mezi silničními svahy
- Vozovka : hlavní zpevněná část silniční koruny, slouží k pojíždění vozidel
- Krajnice: zpevněný nebo nezpevněný podélný pruh ukončující oboustanně silniční korunu, zpevněná slouží pro cyklisty, pěší a odstavení vozidel.
- Vodící proužek: podélný pruh, není určen pro pojíždění, poskytuje řidiči směrové vedení.
- Silniční svahy: určují tvar zemního tělesa, odvádí povrchovou vodu do příkopu
- Příkop: uměle vyhloubená rýha podél silnice k odvádění vod ze silničního tělesa a okoního terénu.
Konstrukce vozovky:
- Vozovka: vícevrstvá konstrukce , na povrchu silničního tělesa, zajišťuje únosnost a rovný povrch pro rychlou přepravu a hospodárnou jízdu.
- Kryt: horní část vozovky, která je vystavena účinkům kol a povětrnostním vlivům
- Podklad: je druhá část vícevrstvá, horní vrstva přebírá tlaky kol, roznáší tlak do šířky spodích vrstev. Spodní vrstvy maji nižší jakost.
- Podloží: podle druhu zeminy se provádí stabilizace
- Podsyp: chrání proti vlhkosti, spodní vrstva je z jemného písku
Dopravní stavby:
- Tunely, mosty , křižovatky
- Silnice, dálnice, lesní a polní cesta
- Leteště, železnice
- Parkoviště, odpočívadla
- Myčky, čerpací stanice, motely
- Dílny , garáže
Kategorie vozidel:
Vozidla se dělí do následujících kategorií:
- L – Motorová vozidla, která mají 2 nebo 3 kola
- M – motorová vozidla určena pro přepravu lidí, které mají 4 kola. Skupina M se dále dělí na podskupiny:
- M1 – mají nejvíce 8 míst k sezení
- M2 – vozidla , která mají více jak 8 míst k sezení a nepřesahují 5 t.
- M3 – autobusy, které mají nad 5 t.
- N – motorová vozidla určena pro přepravu věcí,které mají nejméně 4 kola. Skupina N se také dělí na další podskupiny:
- N1 – motorová vozidla jejichž hmotnost nepřevyšuje 3,5 t.
- N2 – motorová vozidla jejichž hmotnost převyšuje 3.5 t ale né 12 t.
- N3 – motorová vozidla jejichž hmotnost převyšuje 12t.
- T – traktory
- O – přípojná vozidla
- Závěs : tažené vozidlo, náprava je umístěna za těžištěm a je vybavena spojovacím zařízením.
- Přívěs: tažené vozidlo, nejméně s jednou nápravou vybavenou spojovacím zařízením.
Také má své podskupiny:
- O1- přípojná vozidla s nejvyšší hmotnosti 750 kg
- O2 – přípojná vozidla s nejvyšší hmotností přes 750 kg ale nepřevyšující 3500kg
- O3 – přípojná vozidla s nejvyšší hmotností přes 3500kg ale nepřevyšující 10 000kg.
- O4 – přípojná vozidla s nevyšší hmotností přes 10 000 kg.
- S – pracovní stroje
- R – ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedenných kategorií.
Nákladní automobily
Pick up:
- Nákladní automobil s prostorem pro přepravu zboží či jiného materiálu. Je krytý kovovou střechou a plachtou.
Valník:
- Je určen pro přepravu nákladu
Sklápěčka:
- Určena zejména pro přepravu sypkého materiálu. Je opatřen sklápěcí kontrukcí .
Skříňové:
- Je opatřen skříňovou karoserií a může být ve 2 variantách:
- Zvášť skříň a zvášť kabina
- Kabina řidiče spojena se skříní neboli FURGON
Speciální:
- Pro přepravu osobních automobilů.
Druhy osobních automobilů
- Sedan :
- Uzavřená karoserie, pevná střecha ( část střechy může být otevíratelná ).
- Dvoje nebo čtvery dveře
- V zádi mohou být například třetí dveře nebo nějaké výko, které zasahuje až ke střeše.
- Má 2 řady za sebou – po dvou nebo po třech místech
- Oddělení zavazadlového prostoru
- Hatchback:
- Má uzavřenou karoserii a šikmou vyklopnou záď. Podle počtu dvěří tyto vozidla označujeme jako třídveřové či pětidveřové.
- Kabriolet:
- Karoserie otevřená, počet dveří 2 až 4, střecha se dá otevírat
- Combi:
- Má uzavřenou karoserii
- Vnitřní prostor je zvětšen
- Střecha je pevná a tuhá
- Část střechy může být otvíratelný
- Počet míst je 4 a více
- Zadní sedadla jsou sklopená, lze je vyjmout
- Počet dveří 2 až 4
- Limuzína:
- Dlohá
- Reprezentativní
- Velká
Autobusy
Jsou to motorová vozidla určena pro dopravu osob a jejich zavazadel. Dělí se na:
- Jednopodlažní
- Dvoupodlažní
- Kloubový
Dále se dělí na:
- Městský: vozidlo této třídy má sedadla a místa pro stojící cestující. Široké dveře pro rychlé nastupování a vystupování, menší počet sedadel, větší prostor pro stání.
- Linkový ( meziměstský ): vozidlo této třídy může být zařízeno pro přepravu stojících cestujících , avšak jen v uličce. Jedny až dvoje dveře, dvoumístná sedadla umístěná po obou stranách vozidla.
- Dálkový : Vozidlo této třídy není nijak zařízeno pro přepravu stojících cestujících . Prostor pro zavazadla pod úrovní podlahy.
Silniční daň
Je to přímá daň platná na území ČR. Předmětem této daně jsou všechna motorová vozidla, která jsou používána k podnikání. Poplatníkem i plátcem této daně je provozovatel vozidla, který je zapsán v jeho technickém průkazu.Sazba daně je stanovena podle obsahu motoru a objemu válců v motoru u osobních automobilů, u nákladních pak závisí na hmotnosti vozidla a počtu náprav.
Povinné ručení
Zákon upravuje problematiku pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla ( na veřejné komunikaci smí s vozidlem pouze ten, jehož odpovědnost za škodu je pojištěna ). Zákon upravuje mimo jiné náležitosti pojistné smlouvy, výjimky z pojištění odpovědnosti, rozsah pojištění, povinnosti pojištěného, pojistné plnění, sankce, zánik pojištění a způsob evidence pojištění odpovědnosti.