Management péče a jeho přínos – maturitní otázka

 

Otázka: Management péče a jeho přínos

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Základní pojmy

Management

  • Styl řízení (org.), působení na urč. soustavu (spol.) a ovládání její činností
  • Proces systematického plánování, organizování, rozhodování, vedení lidí a kontroly

 

Manažerské fce

  • Činnosti, které manažer pravidelně a opakovaně vykonává
  • Jsou neměnné v daném pořadí, navazují na sebe a vzájemně se doplňují a prolínají

 

Základní manažerské fce

  • Základní:
    • Plánování = manažer stanovuje cíle a postupy dosažení
    • Organizování = zabezpečuje zdroje, vytváří struktury, rozděluje práci
    • Řízení a vedení lidí = získává zaměstnance, motivuje a pečuje o ně
    • Kontrola = vyhodnocuje dosažení výsledků, koriguje plánování
  • Paralelní (podpůrné):
    • Analyzov. řešených projektů, rozhodování, realizace + implementace (včetně koordinace)

 

Plánování

  • Klíčová manažerská fce, vyžaduje stanovení a tvorbu cílů a volbu zp., jak jich dosáhnout
  • 4 zákl. pilíře:
    • Cíle = musí reálné, ohlížíme se na rozpočet a další zdroje org.
    • Akce = specifické činnosti, jak chceme cílů dosáhnout
    • Zdroje = omezení, které musíme respektovat, vytváření rozpočtů
    • Implementace = určení konkrétních os. a úkolů při realizaci plánů (harmonogram akcí)

 

Komunitní plánování

  • Vychází z potřeb obcí a krajů (komunity, odráží specifika lokality)
  • Cíl = nastavit efektivní systém poskytování sl., který bude dostupný uživatelům
  • Zjišťují se potřeby os. v lokalitě (hledají zp., jak potřeby uspokojit při použití dostupných zdrojů)
  • Komunitní plán = proces, kde se účastní 3 str.:
    • Zadavatel – sl. objednává, platí, má odpovědnost za jejich zajištění
    • Poskytovatel – nabízejí a prodávají sl.
    • Uživatel – nakupují a využívají sl.
  • Etapy
    • Zpracování demografické analýzy a prognózy vývoje lokality
    • Zpracování SWOT analýzy
    • Zpracování plánu rozvoje (formulace cílů, zp. jejich dosažení a financování
  • Obsah
    • Popis a analýzy stávajících zdrojů a potřeb
    • Strategie rozvoje, zp. realizace, povinnosti jednotlivých účastníků
    • Metody sledování a vyhodnocování plnění plánu
    • Zp., jakým lze provést změny v poskytování SS

 

Standardy kvality sociálních služeb

  • = Soubor kritérií, kterými je def. úroveň kvality poskytovaných soc. sl.
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb. provádí zák. o soc. sl.
  • Cíle a způsoby poskytování SS
    • -> cíl musí být konkrétní, srozumitelný, hodnotitelný
    • Veřejný závazek – dostupný, viditelný, vyjadřuje poslání org.
    • Zásady by měly být vymezeny jasně a stručně (cíl. sk. vymez. jasně, def. tak, aby se mohlo individuálně pracovat)
    • Postupy – srozumitelně vytvořit, popsat i nestandartní situace (kritické scénáře apod.)
  • Ochrana práv osob
    • Pravidla na přijímání darů (nedochází ke střetu zájmu, porušování lidských p.)
  • Jednání se zájemcem o soc. sl.
    • Pravidla, jak informovat zájemce o SS o možnostech/podm. poskytování
    • Projednat požadavky, očekávání a osobní cíle, které žadatel má
    • Pravidla, jak odmítnout zájemce o SS z důvodu stanovených zákonem
  • Smlouva o poskytování soc. sl.
    • Pravidla pro uzavírání sml. (sml. – v bodech, srozumitelná pro cíl. sk.)
    • Rozsah a průběh poskytování SS je s ohledem na osobní cíl (závislý na možnostech, schopnostech a přání klienta)
    • Obsah – poskytované sl., ceny, místo, čas, zp. úhrady, čas. platnost a přílohy sml., zp. ukončení
  • Individuální plánování průběhu soc. sl.
    • Pravidla plánování, poskytování sl, plánování celé org.
    • Každému klientovi je přiřazen klíč. Pracovník pro plánování a vyhodnocování poskytovaných SS
    • Vytvořit systém získávání a předávání potřebných info mezi zaměstnanci o průběhu poskytování SS
  • Dokumentace o poskytování sl.
    • Veškerá dokumentace a pravidla, jak uchovávat dok., skartační řád
    • Údaje o klientovi sdělovat pouze se souhlasem klienta
    • Dodržovat pravidla o ochraně osobních údajů (GDPR)
  • Stížnosti na kvalitu nebo zp. poskytování soc. sl.
    • (Každá cíl. sk. musí mít jiný zp. podávání stížností, aby ji vyhovovala)
    • Seznámit klienta s možnosti podávat stížnosti, jak ji podat a jak dostane odpověď
    • Stížnosti jsou zpětná vazba, zdroj zlepšování, podněty pro změnu
  • Návaznost poskytované soc. sl. na další dostupné zdroje
    • Využívání odborných a návazných sl.
    • Poskytovatel nenahrazuje běžné sl., vytváří prostředí, aby os. mohla sl. využívat (i jiné sl. dle jejich potřeb)
    • Podpora klienta v kontaktu s přirozeným prostředím a soc. kontaktu
    • Během konfliktu má poskytovatel neutrální postoj
  • Personální a organizační zajištění soc. sl.
    • Organizační struktura, osobnostní/kvalifikační požadavky, popis a poč. pracovních míst, školení pracovníků
  • Profesní rozvoj zaměstnanců
    • -> školení, oceňování práce nejen finanční formou
  • Místní a časová dostupnost poskytované soc. sl.
    • Poskytovatel určuje místo a dobu poskytování SS dle druhu SS, okruhu os. a jejich potřeb
  • Informovanost o poskytované soc. sl.
    • Informační mat. (obsah sl., kdo cíl. sk., zákl./nadstandardní sl., fin. spoluúčast/participace klienta, sídlo, kontakty, anonymita sl.)
  • Prostřední a podmínky
    • Mat./technické/hygienické zabezpečení sl. (důstojné prostředí odpovídající cíl. sk.)
    • Nutno dodržovat legislativní normy vztahující se k provozu zařízení
  • Nouzové a havarijní situace
    • Pís. popsané kriz. situace s popisem řešení (seznámení zam. a další os., kterých se to týká, nácviky situací a postupů)
    • Krizové řízení, bezpečnostní provoz, požární prevence, evakuační plán, plán únikových cest…
    • Situace se dělí dle příčin, která způsobila nouzovou situaci (uživatel, pracovník, tech. příčina/přírodní živel)
  • Zvyšování kvality soc. sl.
    • Kontrola, hodnocení zp. poskytování SS (zda v souladu s veřejným závazkem)
    • Zpětná vazba od zaměstnanců, klientů, inspekce

 

Problematika PR v nestátních neziskových org.

  • PR = součástí strategického vedení org., veřejná prezentace, vztahy s veřejností
  • PR pracovník – mezi vedoucími členy org., pozice spojována s pozicí fundraisera, sděluje poslání org.
  • Způsoby:
    • Letáky, tištěné mat. (stručné zajímavé texty, foto, obr., příběhy)
    • Kancelář, prostory (příjemné prostředí), navigace,
    • Nástěnky, informační tabule (1. dojem, cedule s nápisy, rozkazy),
    • kontakt, uvítání návštěvníků, telefonáty, emaily a korespondence,
    • Webová str., soc. síť, klasická média, image a značka (typické barvy, logo, název, poslání/slogan, vizuál)
  • Cíl. sk: zaměřit na její specifika, vylepšit kom. klienty a žadateli o sl., segmentace (dělení veřejnosti na cíl. sk)
  • Správné načasování – zkoncentrovat kom. do krátkých intenzivních obd. několikrát do r., udělat kampaň 14 dnů před nějakým významným datem
  • Mediální databáze – databáze kontaktů na novináře
  • Tiskové zpr. (vydávat něco zajímavého, konkrétního, zaměřeného na urč. cíl. sk.)
  • Vystupování před kamerou a v rozhlase (mluví o věcech, kterým rozumí/orientuje se, dává pozor, co říká mimo záznam)
    • Odpovídají tiskoví mluvčí, nebo os. schopny efektivně/stručně/pohotově odpovídat
  • Vizuální identita
    • Tištěné mat. (letáčky, samolepky, plakáty, newslettery, výročné zpr.,vizitky)
    • Web (přehlednost)
    • Výročné zpr. (přehled činností, financí, poděkování)
    • Online marketing (soc. sítě)

 

Zdroje financování sociálních služeb

  • Zák. č. 134/2016 Sb. Zák. o zadávání veřejných zakázek
  • Veřejná zakázka = nákup zboží, zadání práce, objednávání díla nebo sl. veřejným subjektem -> stát, obec, samosprávný celek, org. jimi založené
  • Druhy veřejných zakázek:
    • Dle předmětu
    • Dle předpokládané hodnoty (nad/podlimitní, veřejné zakázky malého rozsahu)
  • Zadavatel – ČR, státní příspěvková org. -> Dotovaný zadavatel (FO, PO) X Sektorový zadavatel
  • Zadávací řízení – musí se dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace

 

Fundraising

  • Získávání financí pro fondy, nadace, projekty od firem, donátorů a sponzorů
  • Možnost získat materiál, konkrétní sl., příznivce, nové členy
  • Smysl: zajišťování fin. prostředků na konkrétní projekt a omezit závislost na dotacích či grantech
  • Strategie: stanovení potřeb (co máme/potřebujeme), identifikace zdrojů (od koho čerpáme), stanovit priority
    (na co zaměříme)
  • Zdroje:
    • Jednotlivci – 1ráz. přísp., velké dary (na konkrétní projekt), dobrovolnictví, benefiční akce, tombola
    • Podniky – společenská odpovědnost firem – zájem o věc, daň. zvýhodnění (na dary na charity,
      na neziskovky nevztahují daně), firemní sponzorství (2str. vztah, dárce/obdarovaný očekává užitek)
  • Pozice fundraisera
    • Shání finanční zdroje pro org. (často vykonává vedoucí pracovník org.)
    • Interní pracovník:
      • Výhoda = soustředí na jednu org.
      • Nevýhoda = neúspěchy stojí org. více peněz, než získá
      • Kumulace profesí = nesoustředí se pořádně ani na jednu
    • Externí pracovník:
      • Využívají malé org., provádí to specialista, internista se jim nevyplatí
      • Nevýhoda = střet zájmů, upřednostňuje pouze 1 org.
  • Burza filantrope – propojení neziskového, podnikatelského a veřejného sektoru
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.