Otázka: Management péče a jeho přínos
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Základní pojmy
Management
- Styl řízení (org.), působení na urč. soustavu (spol.) a ovládání její činností
- Proces systematického plánování, organizování, rozhodování, vedení lidí a kontroly
Manažerské fce
- Činnosti, které manažer pravidelně a opakovaně vykonává
- Jsou neměnné v daném pořadí, navazují na sebe a vzájemně se doplňují a prolínají
Základní manažerské fce
- Základní:
- Plánování = manažer stanovuje cíle a postupy dosažení
- Organizování = zabezpečuje zdroje, vytváří struktury, rozděluje práci
- Řízení a vedení lidí = získává zaměstnance, motivuje a pečuje o ně
- Kontrola = vyhodnocuje dosažení výsledků, koriguje plánování
- Paralelní (podpůrné):
- Analyzov. řešených projektů, rozhodování, realizace + implementace (včetně koordinace)
Plánování
- Klíčová manažerská fce, vyžaduje stanovení a tvorbu cílů a volbu zp., jak jich dosáhnout
- 4 zákl. pilíře:
- Cíle = musí reálné, ohlížíme se na rozpočet a další zdroje org.
- Akce = specifické činnosti, jak chceme cílů dosáhnout
- Zdroje = omezení, které musíme respektovat, vytváření rozpočtů
- Implementace = určení konkrétních os. a úkolů při realizaci plánů (harmonogram akcí)
Komunitní plánování
- Vychází z potřeb obcí a krajů (komunity, odráží specifika lokality)
- Cíl = nastavit efektivní systém poskytování sl., který bude dostupný uživatelům
- Zjišťují se potřeby os. v lokalitě (hledají zp., jak potřeby uspokojit při použití dostupných zdrojů)
- Komunitní plán = proces, kde se účastní 3 str.:
- Zadavatel – sl. objednává, platí, má odpovědnost za jejich zajištění
- Poskytovatel – nabízejí a prodávají sl.
- Uživatel – nakupují a využívají sl.
- Etapy
- Zpracování demografické analýzy a prognózy vývoje lokality
- Zpracování SWOT analýzy
- Zpracování plánu rozvoje (formulace cílů, zp. jejich dosažení a financování
- Obsah
- Popis a analýzy stávajících zdrojů a potřeb
- Strategie rozvoje, zp. realizace, povinnosti jednotlivých účastníků
- Metody sledování a vyhodnocování plnění plánu
- Zp., jakým lze provést změny v poskytování SS
Standardy kvality sociálních služeb
- = Soubor kritérií, kterými je def. úroveň kvality poskytovaných soc. sl.
- Vyhláška č. 505/2006 Sb. provádí zák. o soc. sl.
- Cíle a způsoby poskytování SS
- -> cíl musí být konkrétní, srozumitelný, hodnotitelný
- Veřejný závazek – dostupný, viditelný, vyjadřuje poslání org.
- Zásady by měly být vymezeny jasně a stručně (cíl. sk. vymez. jasně, def. tak, aby se mohlo individuálně pracovat)
- Postupy – srozumitelně vytvořit, popsat i nestandartní situace (kritické scénáře apod.)
- Ochrana práv osob
- Pravidla na přijímání darů (nedochází ke střetu zájmu, porušování lidských p.)
- Jednání se zájemcem o soc. sl.
- Pravidla, jak informovat zájemce o SS o možnostech/podm. poskytování
- Projednat požadavky, očekávání a osobní cíle, které žadatel má
- Pravidla, jak odmítnout zájemce o SS z důvodu stanovených zákonem
- Smlouva o poskytování soc. sl.
- Pravidla pro uzavírání sml. (sml. – v bodech, srozumitelná pro cíl. sk.)
- Rozsah a průběh poskytování SS je s ohledem na osobní cíl (závislý na možnostech, schopnostech a přání klienta)
- Obsah – poskytované sl., ceny, místo, čas, zp. úhrady, čas. platnost a přílohy sml., zp. ukončení
- Individuální plánování průběhu soc. sl.
- Pravidla plánování, poskytování sl, plánování celé org.
- Každému klientovi je přiřazen klíč. Pracovník pro plánování a vyhodnocování poskytovaných SS
- Vytvořit systém získávání a předávání potřebných info mezi zaměstnanci o průběhu poskytování SS
- Dokumentace o poskytování sl.
- Veškerá dokumentace a pravidla, jak uchovávat dok., skartační řád
- Údaje o klientovi sdělovat pouze se souhlasem klienta
- Dodržovat pravidla o ochraně osobních údajů (GDPR)
- Stížnosti na kvalitu nebo zp. poskytování soc. sl.
- (Každá cíl. sk. musí mít jiný zp. podávání stížností, aby ji vyhovovala)
- Seznámit klienta s možnosti podávat stížnosti, jak ji podat a jak dostane odpověď
- Stížnosti jsou zpětná vazba, zdroj zlepšování, podněty pro změnu
- Návaznost poskytované soc. sl. na další dostupné zdroje
- Využívání odborných a návazných sl.
- Poskytovatel nenahrazuje běžné sl., vytváří prostředí, aby os. mohla sl. využívat (i jiné sl. dle jejich potřeb)
- Podpora klienta v kontaktu s přirozeným prostředím a soc. kontaktu
- Během konfliktu má poskytovatel neutrální postoj
- Personální a organizační zajištění soc. sl.
- Organizační struktura, osobnostní/kvalifikační požadavky, popis a poč. pracovních míst, školení pracovníků
- Profesní rozvoj zaměstnanců
- -> školení, oceňování práce nejen finanční formou
- Místní a časová dostupnost poskytované soc. sl.
- Poskytovatel určuje místo a dobu poskytování SS dle druhu SS, okruhu os. a jejich potřeb
- Informovanost o poskytované soc. sl.
- Informační mat. (obsah sl., kdo cíl. sk., zákl./nadstandardní sl., fin. spoluúčast/participace klienta, sídlo, kontakty, anonymita sl.)
- Prostřední a podmínky
- Mat./technické/hygienické zabezpečení sl. (důstojné prostředí odpovídající cíl. sk.)
- Nutno dodržovat legislativní normy vztahující se k provozu zařízení
- Nouzové a havarijní situace
- Pís. popsané kriz. situace s popisem řešení (seznámení zam. a další os., kterých se to týká, nácviky situací a postupů)
- Krizové řízení, bezpečnostní provoz, požární prevence, evakuační plán, plán únikových cest…
- Situace se dělí dle příčin, která způsobila nouzovou situaci (uživatel, pracovník, tech. příčina/přírodní živel)
- Zvyšování kvality soc. sl.
- Kontrola, hodnocení zp. poskytování SS (zda v souladu s veřejným závazkem)
- Zpětná vazba od zaměstnanců, klientů, inspekce
Problematika PR v nestátních neziskových org.
- PR = součástí strategického vedení org., veřejná prezentace, vztahy s veřejností
- PR pracovník – mezi vedoucími členy org., pozice spojována s pozicí fundraisera, sděluje poslání org.
- Způsoby:
- Letáky, tištěné mat. (stručné zajímavé texty, foto, obr., příběhy)
- Kancelář, prostory (příjemné prostředí), navigace,
- Nástěnky, informační tabule (1. dojem, cedule s nápisy, rozkazy),
- kontakt, uvítání návštěvníků, telefonáty, emaily a korespondence,
- Webová str., soc. síť, klasická média, image a značka (typické barvy, logo, název, poslání/slogan, vizuál)
- Cíl. sk: zaměřit na její specifika, vylepšit kom. klienty a žadateli o sl., segmentace (dělení veřejnosti na cíl. sk)
- Správné načasování – zkoncentrovat kom. do krátkých intenzivních obd. několikrát do r., udělat kampaň 14 dnů před nějakým významným datem
- Mediální databáze – databáze kontaktů na novináře
- Tiskové zpr. (vydávat něco zajímavého, konkrétního, zaměřeného na urč. cíl. sk.)
- Vystupování před kamerou a v rozhlase (mluví o věcech, kterým rozumí/orientuje se, dává pozor, co říká mimo záznam)
- Odpovídají tiskoví mluvčí, nebo os. schopny efektivně/stručně/pohotově odpovídat
- Vizuální identita
- Tištěné mat. (letáčky, samolepky, plakáty, newslettery, výročné zpr.,vizitky)
- Web (přehlednost)
- Výročné zpr. (přehled činností, financí, poděkování)
- Online marketing (soc. sítě)
Zdroje financování sociálních služeb
- Zák. č. 134/2016 Sb. Zák. o zadávání veřejných zakázek
- Veřejná zakázka = nákup zboží, zadání práce, objednávání díla nebo sl. veřejným subjektem -> stát, obec, samosprávný celek, org. jimi založené
- Druhy veřejných zakázek:
- Dle předmětu
- Dle předpokládané hodnoty (nad/podlimitní, veřejné zakázky malého rozsahu)
- Zadavatel – ČR, státní příspěvková org. -> Dotovaný zadavatel (FO, PO) X Sektorový zadavatel
- Zadávací řízení – musí se dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace
Fundraising
- Získávání financí pro fondy, nadace, projekty od firem, donátorů a sponzorů
- Možnost získat materiál, konkrétní sl., příznivce, nové členy
- Smysl: zajišťování fin. prostředků na konkrétní projekt a omezit závislost na dotacích či grantech
- Strategie: stanovení potřeb (co máme/potřebujeme), identifikace zdrojů (od koho čerpáme), stanovit priority
(na co zaměříme) - Zdroje:
- Jednotlivci – 1ráz. přísp., velké dary (na konkrétní projekt), dobrovolnictví, benefiční akce, tombola
- Podniky – společenská odpovědnost firem – zájem o věc, daň. zvýhodnění (na dary na charity,
na neziskovky nevztahují daně), firemní sponzorství (2str. vztah, dárce/obdarovaný očekává užitek)
- Pozice fundraisera
- Shání finanční zdroje pro org. (často vykonává vedoucí pracovník org.)
- Interní pracovník:
- Výhoda = soustředí na jednu org.
- Nevýhoda = neúspěchy stojí org. více peněz, než získá
- Kumulace profesí = nesoustředí se pořádně ani na jednu
- Externí pracovník:
- Využívají malé org., provádí to specialista, internista se jim nevyplatí
- Nevýhoda = střet zájmů, upřednostňuje pouze 1 org.
- Burza filantrope – propojení neziskového, podnikatelského a veřejného sektoru