Otázka: Marketing
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Pump
– nauka o trhu
– je podnikatelskou koncepcí
– je proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb zákazníka – – tak, aby byly efektivním a výhodným způsobem dosaženy cíle firmy = hlavně zisk
Podnikatelské koncepce
- výrobní – období 1900-1920
– představitelé: Henri Ford a Tomáš Baťa
– v současné době – koncepce používána ve státech východní Asie
– nízké ceny výrobků, zisky jsou docilovány úsporami nákladu a zvýšeným objemem prodeje
– zásada – „Levnější výrobek, lepší prodej.“
- výrobková – období 1920-1940 = hospodářská krize (Černý pátek)
– období přípravy a propuknutí krize
– sílí nezaměstnanost = hodně lidí nemá peníze
– výrobky pro bohaté lidi – vysoká kvalita a ceny výrobků jdou nahoru
zásada – „Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde.“
- prodejní – období 1940-1950
– konec 2. světové války – období obnovy
– rozvíjí se media – stoupá význam reklam
– masové reklamy
– souvisí s vývojem medií v domácnostech
– zásada – „Výrobek je mnohem úspěšnější na trhu pokud je podpořen reklamou.“
- marketingová – období 1950-1970
– trh nasycený a začínají krize z nadvýroby
– zásada – „Poznejme potencionální zákazníky potom vyrábějme.“
- sociální – období od 70.let- současnost
– ekologická hnutí
– zohledňuje širší společenské zájmy a dopady výroby a spotřeby a to především do oblasti životního prostředí, etiky
Závěr: i v současnosti jsou využívány všechny uvedené podnikatelské koncepce
Rozdíl mezi marketingem a prodejem
marketing je komplexní široce pojatý proces, který zahrnuje mnoho činností
x
prodej chápeme jako jednu z jeho činností
Principy marketingové koncepce
1) orientace na potřeby zákazníků
– podniky vychází z poznání potřeb zákazníků
– podnik se zaměřuje na vybranou skupinu zákazníků (segment trhu), která má podobné potřeby
– marketingové nástroje přizpůsobuje tak, aby potřeby zákazníků uspokojil co nejlépe
2) dosažení přiměřeného zisku
– podnik uspokojuje potřeby zákazníků proto, aby dosáhl zisku
– rychlé dosažení zisku- nabídneme zcela nový, žádaný produkt za vysoké ceny, ale pozor na riziko = ztráta důvěry zákazníků a dobrého postavení na trhu
– vhodný je zisk přiměřený, ale dlouholetý
Marketingový plán
– je vytvářen na 4 oblasti
1) Stav trhu
– zjišťujeme okolnosti, které ovlivňují naše počínání na trhu = technický a technologický pokrok
= právní předpisy
= hospodářská a politická situace
= charakteristika obyvatelstva (věk,…)
2) Segmentace trhu
– cílové skupiny zákazníků
– podnik se zaměří na skupiny zákazníků s podobnými potřebami
– každý druh zboží má svou konkrétní skupinu, ostatní toto zboží nepotřebují
– jde o = a) trh spotřební, ten je pro obyvatelstvo
= b) trh organizací, ten je pro dodávky obchodním organizacím a státním orgánům
– segmentem může být = a) věková skupina, pohlaví, věk
= b) sociální vrstva (nižší, střední, vyšší)
= c) zeměpisná oblast – město, vesnice, stát,… (poušť x hory)
3) Analýza konkurence
– mezi srovnatelnými produkty – výrobce tv soutěží, který bude mít např. lepší obraz
– souvisí s tím pozice produktu, která udává místo, mezi ostatními produkty
4) Analýza stavu podniku – SWOT ANALÝZA
– odhaluje slabé a silné stránky podniku
– jaké příležitosti a hrozby plynou z okolí
– poslání podniku a jeho hlavní cíle
– firma kriticky hodnotí sebe sama v porovnání s konkurencí
Marketingová strategie
– jakým způsobem budeme na trhu působit a jak se vymezíme vůči konkurenci
1) Stimulace trhu
– a) zvyšování spokojenosti zákazníků – pro podnik je nejdůležitější jakost produktů, úroveň služeb, vztahy k veřejnosti, zaměřuje se na vyšší pozice produktu
– b) příznivé ceny – snižování nákladů na výrobě, distribuci,… především masová produkce
2) Strategie vůči konkurenci
– a) tržní vůdce – zabírá velkou část trhu, velká investice
– b) tržní vyzyvatel – neinvestuje, ale čeká na výsledky tržního vůdce, umí rychle aplikovat jeho výsledky
– c) tržní následovatelé – přebírají již poznané a ověřené, musí jít s cenou níže
– d) tržní troškaři – zaměřují se na okraje a mezery na trhu
Marketing máme
1) hromadný = 1 univerzální výrobek
2) diferencovaný = výrobek nabízíme v několika obměnách všem potencionálním zákazníkům
3) cílený = potencionální zákazníky rozčleníme do několika segmentů a snažíme se vyjít vstříc jejich specializovaným potřebám a to nabídkou specializovaných výrobků
= postup při aplikaci – rozčleníme trh (vytvoříme cílové skupiny)
– zaměříme se na 1 nebo více segmentů (tržní zacílení)
– hledáme a určujeme konkrétní nástroje marketingu, abychom získali zákazníky