Téma: Metody výchovně vzdělávací práce
Předmět: Pedagogika, Společenské vědy
Přidal(a): Marta101
Rozdělení metod výchovně-vzdělávací práce
Metoda = cesta nebo způsob, jak něčeho dosáhnout
- Metoda je plánovitý postup, kterým pedagog dosahuje za aktivní účasti dětí určitého vytýčeného cíle
- Na výběru metody závisí výsledek výchovně vzdělávacího působení
- Pro výběr metod existují různá kritéria:
- věk dětí, individuální zvláštnosti dětí, počet dětí, prostředí, čas, prostor, prostředky, obsah činnosti, zkušenosti pedagoga, dosavadní poznatky dětí
Dělení metod
Metody podle zdroje poznání
1) slovní metody – jsou to metody zprostředkovaného poznání:
- mluveného slova:
- monologické (přednáška, předčítání)
- dialogické (diskuse, rozhovor)
- psaného slova:
- práce s učebnicí, práce s textem, písemná práce
- některé z nich slouží i jako diagnostické metody
- jednostranné používání slovních metod vede k tzv. VERBALISMU (zbytečná mnohomluvnost) a FORMALISMU (lpění na formální stránce věci bez zřetele k vnitřnímu obsahu nebo dopadu) – verbální metody převládaly ve středověku, kritizoval je J. A. Komenský
- VÝHODY SLOVNÍCH METOD:
-
- kontakt s větším počtem lidí
- možnost zopakování a vysvětlení
- možnost rozvíjení poznávacích prostředků
- možnost seznámení s příčinami jevů
- jsou zdrojem citových prožitků dětí (slouží jako motivace-navození zájmu dětí)
- NEVÝHODY SLOVNÍCH METOD:
-
- odtržení poznání od smyslového základu (pod pojmy chybí konkrétní představa, děti neví, o čem mluví)
- přetěžování paměti
- některé poznatky jsou nepoužitelné v běžném životě
- ztráta zájmu dětí, snížení aktivity
- Vyprávění – zachycení sledu konkrétních událostí (pohádka, životopis…)
- Přednáška – má význam v případě, pokud chceme posluchače seznámit s méně známými údaji
- umožňuje uspořádat poznatky do určitého systému
- umožňuje přesně formulovat základní myšlenky, objasnit jevy
- je možné (a žádoucí!) doplnit názorným materiálem
- závisí na kvalitě přípravy a promyšlení přípravy
- zahájení – seznámení s obsahem, problém– řešení problému, závěr – reakce posluchačů
- Diskuse – rozhovor např. mezi pedagogem a žáky při řešení odborných témat – žáci musí mít určitou míru znalostí o řešeném tématu, aby mohli navrhovat různé možnosti řešení – v závěru by se mělo dojít ke společnému řešení
- nutnost dodržování tématu
- zdvořilost, slušnost, smysluplnost a faktičnost
- Rozhovor – základem je otázka, zprostředkovává komunikaci mezi dítětem a pedagogem (nejpoužívanější metoda)
- otázky by měly vést k aktivitě, měly by být krátké a výstižné, neměly by obsahovat více problémů, úkolů
- rozhovor např. mezi pedagogem a vychovávanými při řešení výchovných či vzdělávacích problémů – zdvořilost, slušnost, smysluplnost a faktičnost
2) názorné metody
- založeny na předvádění předmětů, jevů, událostí a situací či jejich obrázků, schémat, modelů, …, předvádění pokusů (v reálu či na videu), organizování exkurzí, …
- vždy je nutno je spojovat s metodami slovními
3) metody praktické činnosti
- experimentální s různými díly např. složitějších stavebnic, pedagogické praxe
- tyto metody používáme jak ve výchově, tak ve vzdělávání
Metody podle převažujícího využití:
- vzdělávací, výchovné, diagnostické