Otázka: Myšlení a řeč
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Adelajd
- zprostředkovaný způsob poznávání předmětů a jevů na základě pochopení jejich vzájemných vztahů a souvislostí
- nejvyšší a z vývojového hlediska nejmladší poznávací proces
Formy myšlení:
- Pojem – odraz obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů ve vědomí člověka
většinou ve formě slova
třeba: kočka
- Soud – vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy
ve formě věty
Kočka je savec. Savci jsou živé bytosti
- Úsudek – nejvyšší formou myšlení – vztah mězi dvěma nebo více soudy
vznikají nové soudy
z toho vyplývá – Kočky sají mléko, protože jsou savci.
z nich vychází úsudek = předpoklad – premisa
Myšlenkové operace:
- Analýza
myšlenkové rozdělení celku na části, myšlenkové odlišení jednotlivých stránek předmětů a jevů
rozdělení celku na části
- Syntéza
myšlenkové spojování jednotlivých částí, vlastností nebo vztahů předmětů a jevů skutečnosti v celek – s analýzou dohromady analyticko-syntetická činnost
složení části na celek
- Srovnání
zjišťování podrobností a rozdílností různých předmětů a jevů
podobnosti x rozdíly
vede ke klasifikaci, třídění
- Abstrakce
vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů
vyčlěňování podstatných znaků
- Zobecňování
myšlenkové zjišťování a spojování společných a podstatných vlastností předmětů a jevů určité skupiny
generalizace – spojování podstatných vlastností
- Indukce
myšlenkové vyvozování obecného tvrzení na základě znalosti jednotlivých případů
delfín, kočka a kráva jsou savci
- Dedukce
aplikace obecného poznatku, pravidla na konkrétní příklad, problém
mezi savce patří delfín, kočka a kráva
- Analogie
myšlenkové vyvozování nového poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty
na základě zkušenosti dělám jiné věci stejně jako tu samou věc dřív
Typy myšlení:
- Praktické – řeší praktickou činnost – oprava věcí
- Názorné, konkrétní – využívání názorných představ – šachy – promýšlím dopředu tahy
- Abstraktní, teoretické – uplatňujeme denně
Další dělení:
- Konvergentní – sbíhavé myšlení
řešení problémů, kde je jedno správné řešení
- Divergentní – rozbíhavé myšlení
tvořivé problémy, několik řešení, kreativita, originalita, umění
Vlastnosti myšlení:
- přesnost
- rychlost
- pružnost
- samostatnost
- hloubka
- kritičnost
- tvořivost
Problém:
- je to situace, úloha nebo činnost, kterou má člověk vyřešit či vykonat, při čemž mu nejsou známy cesty řešení
- uplatnění myšlení – řešení problémů
Fáze řešení problému:
- Seznámení se s problémem – píšu test z psychologie
- Rozbor problému – budu se učit ve středu
- Vlastní řešení problému – zvolím řešení – vhledem (aha efekt), pokus-omyl, postupná plánovitá myšlenková činnost – využívání analýz a syntéz
- Nalezení řešení problému/konstatování neúspěchu – písemka
- Kontrola vyřešení problému – při neúspěchu evaluace, zdokonalené řešení – známka – buď dobré nebo špatné
Řeč:
- prostřednictvím řeči se uskutečňuje myšlení
- řeč = nástroj myšlení x jazyk = nástroj řeči
- slouží k dorozumívání, komunikaci, kooperaci
- nástrojem řeči – jazyk – systém slov a znaků
- učení řeči – nápodobou (děti opravovat, nežvatlat na ně)
- patlavost – dyslálie
- neumí říkat R – rotacismus
- neumí říkat Ř – rotacismus bohemicus (může být naparaveno v dospělosti)
- koktavost – balbuties
- naučení řeči – 5-6 věku dítěte (při neosvojení do 6 let se už nikdy nenaučí mluvit)
- 3 stránky řeči:
- fonetická – zvuková
- lexikálně/sémantická – význam slov
- gramatická/mluvnická – co je obsahem a formou řeči
Typy řeči:
1) Vnitřní – myšlenkové pochody v naší hlavě, většinou navenek nevyjadřujeme
2) Vnější – komunikace
- Verbální
- mluvená – zdůrazňování hlasem, možnost reagovat na druhého x málo času na výběr slov
- psaná – možnost přípravy, objektivnější
- Nonverbální
- gesta
Vývoj řeči:
- člověk – 40 000 – 200 000 slov
- fonémy = hlásky – první rok života
- morfémy = slova
- skladba/syntax = věty