Otázka: Osvícenství
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Michael
Osvícenství => obecná charakteristika, historické okolnosti, Montesquieu, Voltaire, Rousseau, Herder, encyklopedisté
Charakteristika
- mohutné celoevropské kulturní a filozofické hnutí, které ovlivnilo život v 18. Století
- zrodilo se v Anglii a Nizozemí, rozšířilo se do Francie, Německa a dalších zemí.
- největšího rozkvětu a věhlasu dosáhlo ve Francii, kde ke vzniku nových myšlenek přispěla ztráta důvěry v královskou moc (neslavný konec vlády „krále Slunce“, nepoučitelnost Ludvíka XV. a neschopnost Ludvíka XVI
- vzpoura
- francouzští osvícenci vystupují proti starým autoritám – byli fascinováni anglickou přírodovědou (Newtonem a jeho univerzální fyzikou) a filozofií( Locke- politická filozofie)
- tvrdili, že je třeba stavět se skepticky ke všem zděděným pravdám – odpověď na všechny otázky si člověk musí najít sám.
- vzpoura se nakonec obrátila i proti církevní, královské a šlechtické moci.
- Základem osvícenství je rozum, který se stává základem všeho poznání a veškerého výkladu světa.
- Osvícenství klade důraz na lidskou svobodu, rovnost, toleranci a přirozené principy práva.
- bojují proti cenzuře, otroctví, mučení
- Převažují tendence vysvětlovat jevy, a to jak přírodní, tak i společenské, mechanicky (vliv Newtona).
- osvícenství znamená víru ve vědu, rozum a pokrok: přesvědčení, že sám postup ve vědách a osvěta v podstatě přinese jako důsledek pokrok ve společnosti a v kvalitě života
- Byli spíše deisty. (Bůh svět stvořil, ale dál do něj nezasahuje. Je to Nejvyšší Bytost, která se zjevuje prostřednictvím přírody a jejích zákonů, nezjevuje se však žádným „nadpřirozeným“ způsobem – s takovým filozofickým Bohem jsme se setkali u Aristotela – první hybatel).
- Poprvé v dějinách myšlení je filozofie v radikální opozici vůči církvi a náboženství.
- Historické okolnosti
- Myšlenky osvícenství výrazně ovlivnily historické události konce 18. Století
- severoamerické hnutí za nezávislost spojené se založením USA (1776) a Velkou francouzskou buržoazní revolucí (1789).
- Na rozdíl od Francie a USA, kde myšlenky osvícenství napomohly revolucím, na evropském kontinentě se promítly do systému osvícenského absolutismu, a to především v Prusku (Fridrich Veliký), Rakousku (Josef II.) a zčásti též v Rusku (Kateřina II.).
- Osvícenští panovníci prosazovali přeměnu společnosti především formou rozsáhlých reforem
- Francouzské osvícenství
- Jejich vzorem byla Anglie
- Francouzi obdivují společenský pokrok, cítí se svázáni tradicemi, absolutistickou vládou Ludvíka XIV. (Stát jsem já!) a také stále přetrvávajícími výsadami církve.
- Francouzské osvícenství je oproti anglickému a německému velmi radikální.
- Ostře bojuje proti tradicím, modlářství a pověrám, jedinou autoritou je rozum, vlastní svobodný úsudek
- Voltaire
v Ironický spisovatel a „praktický“ filozof
v Velmi oblíbený lidmi
v Přesto byl ve Francii pronásledován absolutismem a několikrát byl nucen opustit Francii.
v Výrazně na něho zapůsobily dva dlouhodobé pobyty v Anglii
v Kritik církve a společnosti
v Odmítal, že by byl ateista, ale spíše Deista (uznává boha, ale ten nezasahuje do našeho světa
v Říká, že je důležité rozlišovat náboženství a pověru
v Díla
- FILOZOFICKÉ LISTY O ANGLIČANECH
ü Srovnání Anglie a Francie, jejich politického zřízení
ü Kritizoval Francii
ü Anglie je podle něj svobodnější (dělba státní moci)
- POJEDNÁNÍ O SNÁŠENLIVOSTI
ü Vystupoval proti dogmatismu (ten kdo se drží jen jednoho názoru, kdy všechny jsou špatné jen jeho dobrý)
- FILOZOFICKÝ SLOVNÍK
ü Zabývá se společenským řádem
- ESEJ O MRAVECH A DUCHU NÁRODŮ
ü 1. Filozofické dějiny v moderní verzi
ü Nezabývá se daty a událostmi ale kulturním vývojem
- CANDIDE (kandid)
ü Beletristické dílo
ü Výsměchem Leibnizově myšlence o jeho představě nejlepším světě
- JEAN JACQUES ROUSSEAU
v Narodil se v Ženevě, v rodině hodináře.
v Matka zemřela při porodu, otec se o dítě záhy přestal starat.
v To ovlivnilo jeho život a názory. Vychovávali ho příbuzní.
v R. prožil dětství jako čtenář a snílek.
v Ve 13 letech byl dán do učení, těžce nesl omezení své svobody, z učení utekl a vydal se na toulky Francií, Itálií, Švýcarskem.
v Vykonával nejrůznější povolání – písař, komorník, opisovač not, vychovatel…
v Jeho vyspívání pomohla paní de Warens, která mu byla matkou i milenkou.
v S jejím doporučením se vydal do Paříže, kterou začal okouzlovat svou citovostí.
v Nechával se podporovat zámožnými přáteli.
v Zvláštní kapitolou byl jeho dlouholetý svazek s bývalou služebnou Terezou Lavasseurovou, se kterou měl pět dětí. Všechny dal tento velký teoretik do nalezince.
v Zemřel v Paříži, pronásledován neustálým patologickým strachem ze svých odpůrců
v Dílo
- Jeho díla byla nadšeně čtena, zároveň odsuzována a pálena.
- VYZNÁNÍ
ü Autobiografie
ü Posmrtně
- ROZPRAVA O PŮVODU A ZÁKLADECH NEROVNOSTI MEZI LIDMI
ü R. rozlišuje nerovnost
« přirozenou (věk, zdraví, dispozice)
« umělou (mravní, politická; ta, která je uměle vytvořena)
ü Příčinou této umělé nerovnosti je soukromé vlastnictví
ü Ti, kdož si přivlastnili to, co patřilo původně všem nyní diktují podmínky společenského soužití.
ü Na jedné straně tedy stojí lidé bohatí a mocní na druhé straně lidé chudí a nesvobodní, kteří jsou odkázáni svévoli mocných.
- O SPOLEČENSKÉ SMLOUVĚ.
ü Soukromé vlastnictví musí být zrušeno
ü Všichni lidé si mají být rovni a mají právo být svobodni
ü Každý člověk má právo ovlivňovat soužití společnosti
ü Obhajuje rovné hlasovací právo
ü nutný předpoklad je malá rozloha státu (sám pocházel z Ženevy), ale pro velké státy toto není možný, těžko uskutečnitelný
ü Ideální forma – demokracie
- EMIL ČILI O VÝCHOVĚ
ü výchova by neměla člověka spoutávat, ale bránit špatnému vlivu společnosti, jelikož civilizovaný člověk je zlý a zatvrzelý
ü do 15 let by měl být člověk vychováván na statku daleko od civilizace, mezi 12 a 15 rokem nastupuje intelektuální výchova, po 15. roce morální výchova a teprve pak společenská výchova
- CHARLES LOUIS de MONTESQUIEU
v od mládí politická kariéra (prezident parlamentu v Bordeaux)
v navštívil Anglii, kterou obdivoval
v přesvědčený zastánce svobod a politických práv jedince a právní teoretik
v dílo
- PERSKÉ LISTY
ü nepřímo (Usbec píše domů) pranýřující francouzské společenské a politické
ü poměry v kontrastu zejména s Anglií
- ÚVAHY O PŘÍČINÁCH VELIKOSTI A PÁDU ŘÍMANŮ
ü -vydáno v Anglii
ü dokazuje, že uspořádání státu není náhodné, ale že zákonitě vyrůstá ze specifických podmínek
- DUCH ZÁKONŮ
ü klasické dílo ústavního práva a tzv. geografického směru v politologii
ü v němž mj. představuje své pojetí dělby moci
ü Staví se kriticky k absolutní monarchii a vyzvedává monarchii konstituční
ü Zárukou politické svobody je oddělení a vzájemná kontrola tří druhů moci
ü Moc by měla být rozdělena
« na zákonodárnou (parlament)
« výkonnou (vladař)
« soudní (nezávislé soudy).
- Encyklopedisté
- k víře v rozum se u osvícenců připojovala i víra ve vědu jako nástroj pokroku
- začali proto vydávat naučný slovník, který začal vycházet začátkem druhé poloviny 18. Století
- ENCYKLOPEDIE ANEB NACIONÁLNÍ SLOVNÍK VĚD, UMĚNÍ A ŘEMESEL.
- celá látka je rozdělena do tří částí
v vědy
v svobodná umění
v mechanická umění.
- A právě popis technicky zaměřených věd a profesí má pro francouzskou společnost velký význam, neboť jí umožnil rychlý rozvoj vědy, techniky, výroby a řemesel.
- Tvůrci
v Denis Diderot (dení didró)- hlavní redaktor
v Voltaire
v Montesquieu