Otázka: Práce s nezpěváky
Předmět: Hudební výchova
Přidal(a): Lída
VNÍMÁNÍ VÝŠKY TÓNU
– je zásadní pro čistotu zpěvu
– je základem hudebního sluchu, musí se speciálne cvičit
– nedostatečný rozvoj je u dětí často kompenzován témbrovým sluchem = s výškou se mění i barva = témbr
– na základě témbrového sluchu děti vnímají výšku tónu – světlejší, tenčí jsou vysoké, temné, těžké a baňaté jsou pro ně hluboké
– témbrový sluch, (který je vivinutý dřív než sluch pro vnímání výšky) využíváme v různých hrách
– pro děti je nutné, aby to co slyší napodobily hlasem a naznačily pohybem = vytváří správnou hudební představu
HRY:
Ptáček a medvěd
– rozlišování výšky pomocí témbrového sluchu, pohybu a zapojení hlasu
– děti srovnávají dva úplně odlišné tóny
– medvěd – hluboko, ptáček – vysoko
– medvěd – chodíme v kruhu a pohybem napodobujeme medvěda, hlasem bručíme jako medvědi
– ptáček – děto poskakují snožmo, ruce mají na ramenou a pípají jako ptáček
– tóny k sobě postupně přibližujeme a tím zvyšujeme obtížnost
– je dobré, aby děti samy vyjádřily hlas, protože, to co samy produkují, si lépe uvědomují
Z kola ven
– rozlišování výšky v jednočárkové oktávě, rozvíjí sluchovou pozornost a soustředění
– děti stojí v kruhu obličejem vn, aby „neopisovaly“, dospělý stojí uprostřed kruhu
– dospělí zazpívá tři odlišné tóny v jedné oktávě
– dítě si zapamatuje, že na ten nejvyšší si stoupnou do výponu, na střední připaží a na nejnižší si dřepnou
– děti si samy ověřují svým hlasem tón od učitele, takže učitel musí počkat, až se děti rozhodnou
– kdo cvik udělá špatně, vypadává ze hry
Zpíváme svá jména
– hra s výškou tónu, rozvíjení hudební představivosti a tvořivosti
– děti zazpívají své jméno v různé poloze
– ostatní hádají, zda to bylo vysoko, nízko nebo středně vysoko
– nakonec můžeme poradit i pohybem ruky
Vyšší – nižší
– hra s výškou tónu, tvořivostí, komunikací
– hra na tichou poštu
– děti si posílají tón
– v rozšířené verzi, můžou pak i ukazovat rukou, zda tón má být vyšší nebo nižší
– pak můžeme zkusit, jak na sebe tóny nyvazují a utvořit tak melodii
Pohyb podle zvuku
– stoupání a klesání melodie
– s dětmi zpíváme glissando a pohybem ruky naznačujeme, kam se tón bude pohybovat, můžeme toto hrát i obráceně, kdy učitel zpívá a děti ukazují směr