Případová sociální práce – maturitní otázka

 

Otázka: Krizová intervence

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Historický vývoj

Počátek 20. století = SP ovlivňována poznatky soudobé SOC a PSY

  • Případová sociální práce = řeší individuální životní situace člověka
  • Zakladatelkou PSP je Richmondová (díla považována za 1. pokusy vědeckého přístupu k řešení soc problémů)
    • Ve svých dílech prezentuje názor, že každá skupina případů může být vtisknout urč rys

 

20.-30. léta

  • SP ovlivňuje PSY, zejména psychoanalýza Sigmunda Freuda
  • Psychoanalýza = duševní dění jako střed vědomého principu reality nevědomého principu slasti (libida)
  • Vychází z toho, že vel. část lid. chování je řízena nevědomými motivy

 

40. léta

  • V. P. Robinsonová – kniha „Měnící se PSY v PSP“ a „Odborné vedení v soc případ. práci“
  • Kritika Richmondové za to, že se zajímala o vnější okolnosti a nešlo ji o pochopení osobnosti klienta
  • V dílech se zajímá o samotného klienta, nejen o vnější poměry
  • Vztah socprac a klienta má pro něj být novou zkušeností (má přispívat ke změnám jeho soc situace)

 

Období po 2. světové válce

  • Hollisová – vypracovala soc. diagnózu = proces určující, jak problém vznikl, jak a proč se vyvinul
    • Teorii psychosoc terapie vypracovala na podkladě Freudovi psychoanalýzy – dílo „SP případová
      jako psychosoc terapie“
  • Perlmanová – hlásila k psychiatricky a psychoanalyticky orientované soc terapii
    • Napsala „SP případová jako proces řešící problémy“ – důraz použitelnost svých závěrů a postupů
      u soc diagnózy a při aplikací v soc terapii
    • Představuje funkční směr soc případ. práce → kritizuje mode pozorování-diagnóza-intervence
    • Cíl intervence: posílení kapacit klienta tak, aby měl možnost problémy řešit sám

 

PSP u nás

Marie Krakešová – zakladatelka u nás, představuje psychologickou koncepci PSP

  • Vychází z Richmondové, ale její přístup je více psychosociální, NE psychoanalytický jako v USA
  • Soc diagnóza – teorie, že soc problém pramení z narušených vnitřních a vnějších vztahů a postojů klienta v nejbližším okolí, k narušení došlo během jeho života (psychogenetický rozhovor)
  • Vých. soc terapie – vychází ze zkušeností, že klientům je možné pomoci soc vých půs, pokud nejsou psychiatrickými pacienty
    • Klienta musíme přimět k tomu, aby byl schopen realisticky nahlížet na svoji soc situaci
    • Socprac se snaží klientovi doplnit nedostatečné zkušenosti přímým poučením/vých. příležitostmi

 

Marie Machačová

  • Soc diagnóza = zdůrazňuje komplexní pojetí
    • Měla obsahovat nejpodstatnější znaky řešení situace s přihlédnutím k předpokládanému vývoji
    • Socprac by se měl soustředit na výčet zjištěných skutečností, měl by pochopit jejich podstatu
      ve vzájemných vztazích a odhadnout dynamiku řešeného případu
  • Zabývá se osobností klienta jeho chováním z hled psychologického, zabývá se situací a vztahy k soc. prostředí z hled. sociologického

 

Současnost PSP

= základ je pochopení v kontextu rodiny, spol, kultury

  • Teoretický základ → věda o člověku (PSY, SOC)
  • Úkol socprac – zabývat se komplikovanými problémy klienta
    • Orientuje se a zná možnosti NA jednotlivých institucí poskytující soc. sl. a umí je zprostředkovat
  • Cíl = dosažitelné řešení problémů
  • Vychází ze: síly čl., hodnoty jedince, individuality jedince (zdůrazňována jedinečnost čl a sebeurčení)

 

Praktická práce s klientem – směs postupů zasahující různé sféry klientova života

  1. Identifikace vhodného klienta
  2. Určení klientových potřeb
  3. Naplánování sl. či léčby
  4. Napojení klienta na adekvátní zdroje
  5. Monitorování případu, poskytující zpětnou vazbu o tom, zda jsou sl využívány a poskytovány

 

Fáze PSP

  • 1) Sociální studie:
    • Etapa prozkoumávání, důležitých rozhodnutí
    • Hl úkolem je motivace klienta ke změně, angažovat jej a dosáhnout jeho participace na řešení problému
    • Během 1. fáze je rovněž vytvořena anamnéza
  • 2) Vyšetření:
    • Dynamický a stále se proměňující proces postupující celým obd trvání případové práce
    • Jde o přesné vymez. problému a stanovení prac. hypotézy, jež by pro potřebnou intervenci
      měla být vodítkem, NE prostředkem kategorizace
  • 3) Intervence:
    • Terapie (začíná už 1. kontaktem)
    • Spočívá v rozhovorech, uklidňování emocí ve vztahu, který je zásadním léčebným prostředkem
    • Cíle intervence určují klient a socprac společně
    • Socprac vyhledává klientovi případné soc. sl. a pomáhá mu vstoupit s příslušným odborníkem
      či institucí do kontaktu
  • 4) Ukončení:
    • Závěrečná fáze
    • Okolnosti ukončení poskytování profesionální pomoci by měly být předem dohodnuty
    • Mělo by nastat, když se klient s uspokojením může ohlédnout na to, co bylo uděláno a když socprac vidí jeho schopnost poradit si v různých situacích
    • Zbytečné prodlužování terapie posiluje klientovu závislost
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.