Otázka: Psychologie jako věda
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): zuzik
HISTORIE
- jako samostatná věda od 19. století (původně součást filozofie)
- 20. století – rozvoj metod a vznik odvětví psychologie
- Uplatnění v praxi – zdravotnictví, školství, ekonomika
- psychologie (psyché = duše, logos = slova, věda)
- = věda o člověku a jeho duševním životu
- zahrnuje prožívání a chování jedince
PROŽÍVÁNÍ
= vnitřní subjektivní procesy a stavy
- vjemy, představy, emoce, pamatování
- předmět prožívání = vnější svět, ale i stav organismu
prožívání vědomé
- vidíme, slyšíme, myslíme nebo něco konáme
- utváří se kolem 3 roku života
nevědomé prožívání (podvědomí)
- představy a zážitky, které si v daném okamžiku neuvědomujeme, ale můžeme si je vybavit
- zautomatizované činnosti, které vykonáváme bez vědomé kontroly
- touhy, přání, pudy, traumata
CHOVÁNÍ
= pohyby, řeč, mimika, jednání, držení těla
- expresivní – vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity
- adaptivní – předstírání
PSYCHOLOGICKÁ ODVĚTVÍ
- Teoretické (základní)
- obecná psychologie – obecné zákonitosti vývoje psychiky
- psychologie osobnosti – zkoumá rozdíly a odlišnosti mezi lidmi, jejich chování
- sociální p. – působení společnosti na jedince, jedince na jiného jedince, jedince na skupinu
- psychopatologie – odlišnosti od normy
- ontogenetická p. (ontogeneze = vývoj) – vývoj psychiky,od prenatární období, narození až po smrt
- Praktické (užité)
- pedagogická p. – výchova, vzdělání
- klinická p. – léčení duševních poruch
- poradenská p. – pedagogicko-psychologická poradna
- psychologie práce – schopnosti pracovníka, vztahy na pracovišti
- Speciální
- forenzní p. – psychologie soudního řízení, zabývá se psychikou člověka v situaci regulovanou právem
- penitenciární p. – psychologie výkonu trestu
- psycholingvistika – vztah mezi myšlením a řečí
- zoopsychologie – psychologie zvířat
- farmakopsychologie – vliv léků a dalších látek na psychiku (drogy, alkohol)
- psychometrie – měření IQ, EQ, Eysenkův test osobnosti
- zabývá se sestavováním psychických testů
VÝZNAM PSYCHOLOGIE
- odhad, poznání druhých lidí, pomoc
- působení na druhé, osvojit si techniky asertivního chování
- sebepoznání – změnit své negativní vlastnosti
- vlohy, nadání – výběr školy
- uspořádání podmínek, ve kterých žiji – poznatky z psychohygieny (působení hluku, barev, světlo, hudba)
PSYCHOLOGICKÉ METODY
- Klinické
- pozorování
- extrospekce (pozorování z venku) x introspekce (pozorování sama sebe)
- dlouhodobé x krátkodobé
- skryté x osoba ví, že je pozorována
- náhodné x systematické
- přirozené x navozené
- při pozorování lidí může dojít k nepřesnostem
- zkreslení do kontrastu – jedinec může přehlížet určitou vlastnost (dochvilnost)
- zkreslení do podobnosti – nositel vlastnosti jí očekává u druhých
- podlehnutí prvnímu dojmu
- haló-dojem – tendence posuzovat člověka podle jedné vlastnosti, která upoutá pozornost (parta, oblečení)
- sugestivní přejímání názoru (pomluvy)
- aktuální psychický a somatický stav
- rozhovor
- metoda explorační = zjišťující
- individuální x skupinový
- přímá sociální interakce
- nutný citlivý přístup psychologa
- anamnéza
= zjišťování historie člověka
- objektivní (od jiných lidí) x subjektivní (od samotného jedince)
- současné chování může mít kořeny v minulosti
- rozbor spontánních výtvorů
- kresby, dětské kresby, analýza slovních projevů
- Testové
- zjišťují se vlastnosti
- zjišťuje se labilita, stabilita (Eysenckův test), IQ
- dotazníky – postoje, hodnoty, vlastnosti
- sémantický diferenciál – popis podle určité škály
Speciální metody sociální psychologie
- sociometrie
- zjišťuje vztahy v malých skupinách (3-30)
- výsledek – sociogram
- základní jevy – přitažlivost, odpudivost, indiánce (nezájem)
- psychodrama
- jedinec = protagonista – hraje sám sebe v interakci s tím s kým je v konfliktu
- monolog protagonisty
- výměna rolí – protagonista hraje toho s kým je v konfliktu
- zrcadlo – herci portrétují protagonistu
- základní prostředky psychodramatu – jeviště, protagonista, pomocní herci, publikum
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY
1) Experimentální psychologie
- 1878 – Wilhelm Wund
- prožitky – zkušenost člověka ve formě prožitků
- zkoumání emocí, vnímání, pozornosti
2) Behaviorismus
- behavior = chování
- 1913 – Watson (předchůdce – Darvin)
- škola popírání vrozené dispozice – výchova dítěte k čemukoliv bez ohledu na talent nebo sklon
- P. Pavlov – pokusy se zvířaty – studium podmíněných reflexů
- S-R = stimul → reakce
- Skinner
3) Psychoanalýza
- Zikmund Freud
- psychiatr, důraz na prožívání, zabýval se lidmi s neurotickými příznaky (tik, koktání, …)
- pud = zdroj neurotických příznaků
psychologie osobnosti – 3 subsystémy
- id = ono
- pudová energie, která hledá okamžité uspokojení nejnižších potřeb (sexuální pud, hlad, pohodlí, …)
- ego = já
- vyrovnává napětí mezi pudy a osobní morálkou
- superego = nadjá
- morálka, omezení, zákazy
- vědomá – normy a zákazy, které jsou zvnitřněny
- nevědomá – zákazy z dětství
4) Neopsychoanalýza
- Adler
- chování neovlivňují pudy ale potřeba začlenění do společnosti, pocit uplatnění ve společnosti – když se nedaří, dochází ke komplexu méněcennosti
- ukazatelem postojů jedince – sourozenecké pořadí
- Jung
- introverze
- extroverze
- Fromm
- přizpůsobení společnosti podle charakteru
- produktivní charakter – ochotnost udělat něco pro někoho
- neproduktivní charakter – sobečtí, zjišťní lidé
- přizpůsobení společnosti podle charakteru
5) Humanistická psychologie
- Rogers – Allport
- Maslow
- seberealizace člověka (sebenaplnění v rodině, v práci, ve volném čase)
- nalezení pravé identity – vědět co chci
- seberealizace – důležitá pro hierarchii potřeb
p.seberealizace
-
- estetická – krása, řád
kognitivní p. – poznání, pochopení
-
- sebeúcty – chování v souladu s vědomím
Vyšší potřeby p. sociální – potřeba lásky, přátel
Nižší potřeby p. bezpečí a jistoty
biofyzické p. – jíst, pít, vzduch, spánek, teplo
- uspokojování potřeb – nejdříve nižší aby mohly nastoupit vyšší
- není-li splněna nižší –> potřeba se zvyšuje
- není-li splněna vyšší –>potřeba se snižuje
6) Gestaltismus (celostní, tvarová)
- zkoumá psychiku člověka jako celek – reakce na experimentální
- Kohler
7) Kognitivní
- poznávací, pochopení, reakce na behaviorismus
- Piaget, Brunner , Pribram
- kladli důraz na myšlení při činnosti, smyslové uznání, představivost, myšlení, fantazie, učení, paměť
8) Transpersonální
- Stanislav Grof (američan českého původu)
- rozšíření vědomí, navození halucinogenními látkami, aby si vybavil jisté zážitky z dřívějšího období související s problémem