Otázka: Renesanční sloh v Evropě
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): kledis
Úvod:
– Od konce 15.stol. z Itálie nejprve v architektuře a sochařství.
– Zprvu renesanční prvky na architektuře gotické.
– Do severní a střední Evropy se stěhovali italští kameníci, zedníci a malíři.
– Severští umělci cestovali do Itálie, aby se naučili novému umění.
– Evropské země potřebovali na osvojení renesančního slohu půl století, potom vytvářeli vlastní národně
specifické renesanční umění.
– Mimoitalské renesanční umění vychází z manýrismu.
Architektura:
Francie:
– Užívali renesanční prvky v rámci pozdně gotického slohu.
– Raný dekorativní styl na zámcích:
– Ambois
– věž mimů
– Chambord
– Blois
– Fontainebleau – pracovali na něm italští umělci
– Vrcholná díla za krále Jindřicha II.
Pierre Lescot:
– Přestavba pařížského Louvru
P. de l’Orme:
– Zámek Anet – navrhl ho
– Tuilerie v Paříži
Španělsko:
– Vládl zde platereskní sloh, kombinující gotickou konstrukci s výzdobnými prvky italské renesance
– Italský vliv se nejsilněji projevil za vlády Filipa II.
J. B. de Toledo: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500 místností
J. de Herrera: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500
Nizozemí: – Zde v 2.pol. 16.stol.
C. van Vriendt: – radnice v Antverpách – vzorem radnice v Haagu
Anglie: – Nejdříve jen dekorace staveb.
– Renesanční díla az v 2.pol. 16.stol.
Robert Smythson – Longleat House
Němeco: – Ještě na začátku 17.stol. se stavěli některé kostely z části v gotickém slohu.
– Nejranější památkou: – kaple Fuggerů v kostele Sv. Anny v Augsburgu
Uhry: – Renesance za vlády Matyáše Korvína à renesanční zámky většinou později zničené Turkama.
Polsko: – Za krále Zikmunda I.
– Zámek Wawelu v Krakově
– Zikmundova kaple ve wawelské katedrále
Slovensko:
– Nejdéle působil renesanční sloh na východním slovensku.
– 1.projevy na počátku 16.stol. -> většinou přestavby
– Přestavba hradu v Markušovicích
– Přestavba radnice v Bardejově a Bánské Bystrici
– Po dobytí Budína Turky se opevňovaly hrady, města, přestavovaly se hrady a stavěly se i nové.
– Opevnění hradu Trenčín, Bratislava, Komárno, Zvolen
– Opevnění měst Bánská Štiavnica, Bánská Bystrica
– přestavba hradu Orava
– hrad Červený Kameň u Bratislavy
– V 2.pol. 16.stol. vznik umělecky náročnějších staveb zdobené atikami, štíty, sgrafity
– Charakteristický druh architektury ,,Kaštiel‘‘= šlechtické sídlo
– Zámek v Betlanovcích, Velké Bytči, Fričovcích
– Renesanční radnice: – Přešov, Košice, Levoča
– Renesanční domy:
– Thurzův dům v Prešově
– Rákocziho palác v Prešově
Sochařství:
Francie: – Sloh sem přinesly italští sochaři ve službách krále Ludvíka XII.
A. a G. Giustové: Náhrobek Krále Ludvíka XII. v katedrále v Saint-Denis
– Za vlády Františka I. à Italští umělci vyzdobili zámek: Fontainebleau (malby i štukové dekorace)
– Za vlády Jindřicha II. se střediskem stala Paříž à Francouzští sochaři vystřídali italské sochaře
Germain Pilon: Náhrobek Kateřiny a Jindřicha II. v katedrále Saint-Denis
Španělsko: – Na počátku 16.stol. s florentskými sochaři.
– Největší katalánský sochař Alonso Berrugueteà učil se ve Florencii a Římě. Jeho tvorba rysy špaň. Um.
Nizozemí: – Středisko v Mecheln na dvoře Markéty Rakouské.
– V Atverpách rozvíjel manýristické sochařství Cornelis Floris à Výzdoba Antverpské radnice àJeho styl
pronikl do Německa a Skandinávie.
Anglie: – Rozvoj renesančního sochařství brzdilo rušení klášterů à tvorba pouze dekorace krbů a náhrobky.
Německo: – Vládl zde pozdně gotický sloh
– Prvními představiteli: Adolf Daucher v Augsburgu, Peter Fisher v Norimbergu
– Fisherova dílna se specializovala na bronzové náhrobky à Náhrobek císaře Maxmiliána v Innsbrucku
– Vlámský manýrismus uplatnil Alexander Colin v Heidelbergu
Polsko: Výzdoba zámku Wawelu
Náhrobky polských králů v Zikmundově kapli Wawelské katedrály
Slovensko: – Sochařské práce už v 1. desetiletí 16.stol. -> Arkýř radnice v Bardejově
– Dílna mistra Pavla z Levoče -> renesanční sloh v 2.desetiletí 16.stol.
Oltář Sv. Jana v kostele Sv. Jakuba v Levoči
– Řada sochařských děl pro Slovensko byla vytvořena ve Vídni
Reliéf Sv. Jiří ve Svatém Juru
Kazatelna v Pezinku
– Náhrobky:
Alexandra Thurza v Levoči
Arcibiskupa Oláha v Trnavě
Anny Erdodyové v bratislavském dómu
– Křtitelnice: v Prešově, Bánské Bystrici, Spišském Štvrtku
Andreas Luttringer : Ronaldova kašna v Bratislavě
Malířství:
Francie: – První italští malíři kteří vyzdobili zámek Fontainebleau
– Později domácí malíři, kteří se umělecky nelišili od svých předchůdců
– Vyvíjela se portrétní malba, předním portrétistou byl Francois Clouet
Španělsko: – Od poslední čtvrtiny15.stol. od italských malířů
– V 1.pol. 16.stol. Italské malířství + vliv nizozemského malířství
– Pro Španělský dvůr pracoval nizozemský portrétista Anthonis Mor, na něj navázal A. S. Coello=
zakladatel madridské školy.
El Greco: – Nejvýznamnější španělský malíř období manýrismu
– Byl Tizianovým žákem a silně na něj zapůsobil i Tintoreto
– Od roku 1577 žil a působil v Toledu
– Ve svém díle spojil byzantskou uměleckou tradici s benátským kolorismem
– Tvořil v duchu Francouzského manýrismu (štíhlé, dlouhé postavy s dlouhými hlavami, sladkým pohledem, nervózníma rukama.
– Teprve ve Španělsku si vytvořil osobitý styl (nepřirozené protáhlé postavy a expresivní barevnost)
– Obsahem jeho obrazů niterná meditace nebo citové vytížení.
– Pro své pojetí náboženského obrazu se dostal do sporu s církví (neslušnost, nevhodný kolorit…)
– V jeho podobiznách je tělesný zjev pouze odrazem niterných stavů a hnutí.
– Byl činný i jako sochař a architekt
Dílo: Pohřeb hraběte Orgaze – dole probíhá pohřební obřad, nahoře uvítání hraběte v nebi
Pohled na Toledo
Nizozemí: – Zde od počátku 16. Století
– Střediskem Antverpy, hlavní představitel Massys
– Přední představitelé: Joos van Cleve, Lucas van Leyden…..
– V 2.pol. 16.stol. začaly používat manýrismus na dvorech německých a českých panovníků.
– Nizozemské malířství 16.stol se specializovalo na krajinomalbuàzakladatel J. Patinier
Pieter Brueghel starší:
– Největším nizozemským malířem 16.stol.
– Kreslil pro nakladatelství krajiny a satirické výjevy jako předlohu pro lepty
– Působil i v Itálii kde jeho kreslířský styl ovlivnil Tizian
– Věnoval se především žánrové malbě à dostal přezdívku ,,selský Brueghel‘‘
– Malířské dílo tvořil v krátkém období 12ti let.
– Měl dva syny
a) Pieter Brueghel mladší – kreslil květinové zátiší
b) Jan Brueghel starší – zvaný ,,květinový brueghel‘‘
Dílo: Cyklus měsíců – známe 5 obrazů : Lovci ve sněhu, senoseč, pochmurný den, žně, návrat stáda
Selská svatba, Selský tanec – Velké Figurální kompozice, mají alegorický význam –
Anglie: – Vedoucí postavení zaujaly portrétisté
– V Londýně působil německý malíř Holbein mladší. à miniaturní podobizny manželek Jindřicha VIII.
– Z vlámských portrétistů nejvíce proslul Anthonis Mor
Německo: – 16.stol. představuje vrcholné období německého malířství a grafiky
– Rozpor mezi německou náboženskou reformací a renesančním humanismem
– nejznámější představitele: Albrecht Dürer, Hans Holbein ml., Lucas Cranach st…..
Albrecht Dürer:
– Norimberský rodák
– Odjel do itálie během cesty vytvořil své první samostatné krajinomalby
– Po návratu si v Norimberku založil svou dílnu kde kromě malby(dřevořez, grafika, mědirytina)
– Vynikal jako malíř realistických podobizen, zejména autoportrétů a oltářních obrazů, ale především jako grafik
– Základem jeho umění byla kresba
– Napsal knihy o perspektivě a proporcích lidského těla+ je doplnil dřevořezbové ilustrace
Dílo: Apokalypsa, Pašije, Život P. Marie – Dřevořezy
Velké Štěstí – představuje bohyni Nemesis
Růžencová Slavnost – kompozice rovnostranného trojůhelníku
Grünewald:
– Byl dvorním malířem kardinála Albrechta Braniborského
– Po vyhoštění z kardinálova dvora se jako stavitel vodních mlýnů uchýlil do Frankfurtu a Halle
Dílo: Isenheimský oltář
Hans Holbein ml.: – Malíř a grafik, Přední světový portrétista
– Působil v Basileji a Londýně
– Vytvořil ilustrační renesanční sloh
Dílo: Podobizny Erasma Rotterdamského, Thomase Mora…
Fresky v Basilejské radnici
Tanec smrti – cyklus dřevořezů
Lucas Cranach st.: – Zakladatelem saské malířské školy
– Hlavou největší dílny východního a severního Německa
– Byl povýšen do šlechtického stavu
– Dělal obrazy madon, podobizny knížat a reformátorů, Martina Luthera…
– Nejčastější náměty: ,,první hřích‘‘ a ,,Paridův soud‘‘
Rakousko: – Zde vznik tzv. ,,Podunajské školy‘‘
-> přínos krajiny s hustou listnatou a jehličnatou vegetací
-> přední představitel Albrecht Altdorfer
Albrecht Altdorfer: – Působil v Řezně, kde se stal radním a městským stavitelem.
Dílo: Pašijový oltář ve Sv. Floriánu u Lince
Slovensko: – Nepříznivé podmínky kvůli probíhajícím Tureckým válkám
– V nástěnné malbě převládá ornamentální dekorace, figurální kompozice jen zřídka (Bratislavský Hrad)
– Zámky, městské stavby, radnice, brány, zdobili ,,Sgrafita‘‘
Dílo: Figurální sgrafita na zámku ve Velké Bytči
Alegorie občanských ctností na radnici v Levoči
Šlechtické portrétní galerie Bijanovec, Betlanovec
Užité Umění:
Zlatnictví: – Bohatě zdobené liturgické předměty, zlaté a stříbrné artefakty pro bohaté vrstvy (poháry, zbroj) à dekorované ,,smaltem‘‘= (emailová technika užívající roztavenou sklovinnou pastu)
– Technikou malovaného smaltu prosluli francouzští zlatníci např.(Léonard Limousin)
Majolika: – Rozšířena do celé Evropy v Německu např. kachlová kamna
Tapiserie: – Nejvýznamnější středisko v Bruselu kde tvořili nizozemští malíři (B. van Orley)
Nábytek: – Italský nábytek ovlivnil tvorbu francouzských truhlářů
– Ve Španělsku dostaly nohy stolů a židlí zaoblený tvar à to ocenili v Nizozemí
– V Anglii napodobovali Nizozemský nábytek
Sklomalba: – Hlavní střediska v Kolíně nad Rýnem a ve Štrasburku
– Okna zdobena malovanými erby
Grafika: – Rozšířena především v Německu (Dürer, Cranach)