Otázka: Rytmicko-Monomelodický sloh
Předmět: Dějiny hudby/Hudební výchova
Přidal(a): houmeleta
RYTMICKO- MONOMELODICKÝ SLOH
a) Styl pravěkých kultur (40 000- 5000 př. n. l.)
– Starověké kultury- Čína, Indie, země Blízkého a Středního Východu, Egypt, Mezopotámie, Babylónie…
– Předpokladem pro vznik hudby bylo dozrání levé mozkové hemisféry a zvládnutí řeči, činnosti rukou a použití nástroje
– Hudební produkce byly zřejmě spontánní. Její provozování bylo spojeno s pohybem(tancem), proto byl rytmus bohatý
– Nástroje: koštěná píšťala, zvířecí roh, ulita, provrtaná lastura, klíněný bubínek, flétna se štěrbami, později i příčná flétna
b) Starověký styl orientální a řecký (5000-konec 6. stol. n.l.)
Řecko
– Hudba v Řecku objevovala jak v soukromí, tak i na velkých slavnostech
– Přikládali hudbě silný vliv na utváření psychiky
– objevovala se na olympijských hrách
– Vzniká hymnus-oslavný zpěv
-Všechny skladby tohoto typu jsou jednohlasé
-Nejstarší píseň- Seikilova píseň( 1.stol. př. n. l., byla vytesaná na náhrobku)
Řím
-Hudba měla charakter zábavný
-Hudebníci byli především otroci
-Rozšíření kytary, loutny, harfy a první varhany
c) Středověký styl duchovní (7.stol.-2.pol. 10. stol.)
– Hudba byla liturgická-gregoriánský chorál– jednohlasý, latinský zpěv školených zpěváků, který podporoval modlitby nebo biblické texty, zpívaný zásadně muži
– Zpěv je bez větších melod. Skoků a zvratů (až meditativní charakter), plyne v sekundových postupech
Cantus firmus- melodická linka Greg. Chorálu
- stálý pěvný zpěv- oporou vícehlasu
– papež Řehoř Veliký vytvořil jeho jednotnou a obecně platnou normu
– o jeho čistotu a správnost se starala tzv. Schola cantorum
– způsoby zpěvu:
1. sylabický ( 1 slabika-1 nota)
2. melismatický ( 1slabika- více not)
– způsoby provedení:
1. antifonický (zpívá celý sbor dohromady)
2. responsoriální (zpívá celý sbor a střídá se se sólistou)
d) Středověký styl světský ( konec 10.stol. n. l.- 13.stol. n. l.)
– Nejvýznamnějšími pěvci byli na jihu Francie Trubadúři a na severu truvéři
– V Německu vzniká odbobné hnutí tzv. Mieistersinger
– Oblíbené byly chansony( což jsou milostné písně), pastorely (vyjadřují vztah mezi rytířem a venkovankou), hrdinské písně atd….
– Muzicírování obyčejného lidu