Služby letecké a železniční dopravy – doprava

 

   Otázka: Služby letecké a železniční dopravy

   Předmět: Doprava

   Přidal(a): Kulihrášek

 

 

 

 

SPECIFIKA LETECKÉ DOPRAVY:

  • Letecká doprava je nejrychlejší způsob přepravy, který umožňuje rychlé spojení i mezi značně vzdálenými místy
  • Kromě vysoké přepravní rychlosti se vyznačuje pohodlím a kulturou cestování (ta je odstupňována ještě v závislosti na letové třídě) a kapacitou

 

  • Nevýhodou jsou vysoké provozní náklady odrážející se ve vysoké ceně letenek
  • Nevýhodou je také vzdálenost letiště od center měst a středisek CR
  • Další nevýhodou je negativní vliv na životní prostředí
  • Mohou být i např. fóbie, riziko terorismu, omezení zavazadel,

 

KLASIFIKACE LETECKÝCH SPOLEČNOSTÍ:

1)     Klasické aerolinie:

  • Vlajkové, národní, pouze 1 v zemi = výsadní postavení, někdy státní
  • Největší aerolinky: Lufthansa, British Airways, Emirates, Air France, Delta Airlines
  • České aerolinie: ČSA, Travel Service, Fisher Air, silně zadlužené, nachází se v krachu
  • 44% akcií ČSA odkoupili loni Korean Air
  • 34% akcií má letos odkoupit Travel Service – nákup musí schválit EU
  • 20% akcií drží stát skrze dočasný Český aeroholding
  • Funkce IATA: Mezinárodní asociace leteckých dopravců, kteří mají sjednanou výjimku, aby mohli spolu konzultovat ceny prostřednictvím této organizace, tarify a prodej letenek
  • Aliance: komerční sdružení leteckých společností. Hlavním cílem vzniku bylo vzájemné propojení rezervačních systému a sdílení jednotlivých spojů více společnostmi, časová návaznost dálkových spojů na regionální.

–         Star Alliance, Skyteam (členem ČSA) a Oneworld.

 

2)     Diskontní aerolinie:

  • Nízkonákladové, maximální využití letadel
  • Velmi nízké ceny letenek na úkor snižování pohodli
  • Není zdarma občerstvení, méně místa, pouze jedna třída, složitá cenová tvorba, rezervace online, nižší spolehlivost, nezajišťují přestup ani mezinárodní lety
  • Největší diskontní aerolinky: Easy Jet, Wizz Air, Ryan Air
  • Diskontní aerolinky v ČR: Smart Wings,

 

3)     Charterové aerolinie:

  • Lety uskutečňovány podle objednávek, nepravidelné lety
  • Většinou se jedná o přepravu velkých skupin, pronajata celá kapacita letadla,
  • U nás např. Travel Service

 

4)     Malí přepravci:

  • Např. aerotaxi, tryskáč, vyhlídkové lety

 

LETECKÁ DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE:

LETADLA:

  • 2 největší výrobci – Airbus a boeing
  • Členíme podle různých hledisek: např. podle velikosti, podle délky doletu, podle provozní rychlosti …

 

LETENKY, FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ JEJICH CENU:

  • Dopravní dokument, který potvrzuje uzavřenou smlouvu o přepravě mezi dopravcem a cestujícím
  • Je vystavena na jméno a je nepřenosná
  • Provedení: elektronické, v minulosti sešítek s kupóny
  • Způsob rezervace: přes internet, letecká společnost, agentura IATA
  • Největší letenkové servery v ČR: letuška.cz, Student Agency, condor.cz, rezervační systémy Amadeus, Galileo a Sabre
  • Overbooking, pokuty: prodá se více míst, než je kapacita letadla, odmítnutí zákazníci musí být odškodněni, nad 3 hodiny pokuty v EU až 600 eur
  • Cena letenky: cenová tvorba je složitá, pro laika téměř nepochopitelná

–  Vzdálenost – nebývá rozhodující, záleží především na konkurenci pro danou destinaci

–  Sezóna – vysoká cena letenky především o hlavních prázdninách, na vánoce

  • Cestovní třídy: First Class, Bussines Class, Economy Class
  • Tarify: plný (full), zlevněný – nevýhodou je pevné datum, poplatky, nemožnost překnihování
  • Včasná rezervace: obvykle levnější
  • Poplatky: za nadváhu zavazadla, pes na palubě, letištní poplatky, místenka, za platbu kartou, odletová taxa

 

LETIŠTĚ, ČÁSTI TERMINÁLU:

v Letiště jsou místa vybavená pro start a přistávání letadel, a to dráhami, budovami s technickou infrastrukturou, zařízením pro řízení letového provozu, budovami a zařízením pro odbavování cestujících a nákladů (terminály)

 

Části letištního terminálu: odlety a přílety, část veřejná a tranzitní

 

Služby na letišti:

a)     služby provozovatele: technické zajištění, bezpečnostní a záchranný systém, pronájem automobilů, stravovací služby, maloobchodní prodej včetně tax-free shopech, směnárenská činnost, nabídka poboček CK, informace, balení zavazadel

b)    služby leteckých společností: prodej letenek, informační služby, odbavování

c)     služby dalších subjektů: celní, pasové, stravovací, ubytovací, obchodní

 

Největší světová letiště: J.F.K., Atlanta, Chicago,

Největší evropská letiště: Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt

Letiště Václava Havla: 2 terminály, jižní a severní

Český aeroholding: dočasný subjekt zahrnující letiště a ČSA, jeho účelem je zachránit ČSA a připravit k privatizaci

 

ODBAVENÍ PŘED ODLETEM:

  • Informační tabule: informace o odletech, čas, zpoždění, společnost, odbavovací přepážka, destinace, číslo letu
  • Odbavovací přepážka check-in: 2 hodiny předem, vstupní odbavení, registrace cestujícího, kontrola údajů na letence s údaji v rezervačním systému, identifikace podle dokladů, odtrhnutí z letenky letový kupon, vážení zavazadel a jejich označení visačkou s kódem cíl. letiště, odevzdáno zapsané nebo odbavené zavazadlo, zavádí se samoodbavení (self check-in) u odbavovacích kiosků
  • Vstup do tranzitního prostoru: bezpečnostní rentgenová kontrola a pasová a vízová kontrola, osobní kontrola, kontrola kabinových zavazadel (příručních)
  • Brána (gate): cestující se dostává do vyčkávací čekárny, na které je organizován nástup do letadla, může bát další kontrola, odevzdáme palubní vstupenku, nástup teleskopickým mostem nebo odvoz autobusem
  • Činnost průvodce: zajistit včas dopravu na letiště, prostudovat plán letiště, poučit o odbavení a celních předpisech, být přítomen odbavení

 

PALUBNÍ SLUŽBY:

  • Druhy služeb: bezpečnostní instruktáž, denní tisk, propagační materiály, dárky pro pasažéry, občerstvení, nápoje, prodej suvenýrů, kosmetiky …
  • Bezpečnostní zásady: audiovizuální zařízení, doklady potřebné pro přistání

 

ODBAVENÍ PO PŘISTÁNÍ:

  • Pasová kontrola: pasová kontrola, pohovor s imigračním úředníkem, při přestupu na další let pasažér zůstává v tranzitu – pouze odbavení na transfer desk
  • Výdej zavazadel:
  • Celní kontrola: obvykle zelený pruh, případná zdravotní kontrola

 

ČASOVÁ PÁSMA:

  • Princip pásmového času: svět je smluvně rozdělen na 24 poledníkových pásů, v každém platí čas středního poledníku (násobky 15o ), Granwiche čas, Středoevropský + 1 hodina, letní čas – sezónní posun o 1 pásmo na východ
  • Pásmová nemoc jet leg: únava a poruchy spánku plynoucí z narušení biorytmů po rychlém leteckém překonání 2-5 časových pásem

 

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA V ČR:

  • Počátky: 20. léta 19. století
  • Výhody: hromadnost, plynulost, bezpečnost, malá závislost na přírodních jevech, nižší náklady
  • Nevýhody: nedostupnost některých oblastí a středisek, cena mezinárodní dopravy

 

Atrakce ve světě:

  • Nejdelší železnice: Transsibiřská magistrála
  • Nejvýše položené železnice: v Tibetu a ve Švýcarsku
  • Nerychlejší železnice: v Pekingu, TGV, Šinkanzen
  • Železnice na světovém dědictví: Sommering-Bahn Rakousko, Indická železnice

 

Železniční doprava v ČR:

  • Provozovatel tratí: České Dráhy a. s., Správa železniční dopravní cesty
  • Dopravci: ČD Pendolino, Regiojet, Leo Express, Skanska a. s., Veolia Transport
  • Kategorie a třídy vlaků: 1. a 2. třídy, A, B, AB,WL … osobní, rychlíky, spěšné, eurocity

 

Atrakce v ČR:

  • Horské železnice: Jeseník, Krušné hory, Šumava
  • Ozubnicová a úzkorozchodné: Tanvald-Kořenov, Jindřichův Hradec
  • Důlní železnice: Kořenov, Zbyšov, Příbram, Český Krumlov
  • Železniční architektura, muzea, nostalgické jízdy: České Budějovice – Linec, Národní technické muzeum, Posázavský pacifik, Orient express
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!