Sociální práce s rizikovými klienty – maturitní otázka

 

Otázka: Sociální práce s rizikovými klienty

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Přehled rizikových klientů z různých pohledů

1) Zvláštnosti sociokulturního prostředí

  • Klienti se soc.-kul. hendikepem → lidé, konfliktní/rizikový z důvodu, že vyrůstají v jiném soc. a kul. prostředí (klienti z jiných národnostních menšin, uznávají jiné hodnoty – alkoholici, extrémisté, fanatici, členové sekt).

 

2) Klienti se zvláštní strukturou osobnosti

  • Jednají zvl./odlišným zp. protože jinak vyhodnocují soc. interakce (lidé s disharmonickou osobností; devianti, sex. násilníci, pachatelé DN)
  • Jejich struktura osobnosti nesouvisí s intelektem, ALE s vůlí, nadáním, impulsivitou, agresí
  • Nedostatek citu, ochoty, adaptability – zprvu příjemně, laskavě, sympaticky (manipulativní chování)

 

Nejnebezpečnější:

  • a) S anetickou poruchou
    • Anetie = bezcitnost, neschopnost lásky k lidem, nenávist, za vším hledají zlo
    • Nemá smysl apelovat na morálku a cit → nerozumí tomu a nechápou to (naopak vyvolá agresi)
    • Nutné jasné jednání, v příkazech a rozkazech, apelovat na pravidla a zákony
  • b) Explozivní
    • Výrazný sklon jednat impulzivně bez uvážení následků, nedostatek sebekontroly
    • Výbuchy zlosti vedou až k násilí → možno s nimi komunikovat až po uplynutí exploze
  • c) Iritující
    • Citlivý na podráždění, popudlivý, s nadměrně zvýšenou citlivostí
    • Začínají komunikovat v klidu, ale přidávají na intenzitě (nepodporovat je, ale spíš uklidnit)
  • d) Disharmonická osobnost se schizoidními rysy
    • Velmi klidní, stále se stejnou intonací, nudnou mluvou, přesnou artikulací
    • Chodí jako loutka – neustále se kontrolují, bez mimiky, rigidní
    • Stejně přijme info optimistickou i pesimistickou
    • Výbuch nastává 1x za měs, 1x za r (čím déle se to střádá, tím je výbuch horší)

 

3) Lidé s duševním onemocněním

  • Svůj problém si neuvědomují (mohou nebezpečný sobě i okolí – ataka bludu)
  • Vyjadřování bývá obtížné, krkolomné, někdy vulgární, nevychované (vychází z onemocnění – nemohou za to)
  • Klient neschopen oddělit od bludu a racionálně jej zhodnotit → bludy nevyvracet ani nepotvrzovat
  • a) Klienti psychičtí:
    • Psychóza = těžké duševní onemocnění, je ztracen kontakt s realitou/vnímáním/prožíváním
      a chybí vědomí nemoci (schizofrenie, Korsakova psychóza – alkoholik, maniodeprese)
    • Psychóza vyvíjí několik týdnů/měs, v konečné fázi halucinace a bludy (vytvoří svět=nepustí ostatní)
  • b) Klienti neurotičtí:
    • Neuróza = duševní porucha vyvolaná psychogenně, úzkostné stavy (netřeba obávat agresivity)
    • Vrozená i získaná (přepracování, dlouhodobý stres)
    • Chorobné střídání nálad, neopodstatněné strachy, psychosomatická onemocnění př. migrény
    • Práce náročná, protože nevědí, co chtějí

 

4) Lidé při situačním selhání

  • Každý klient jedná jinak v různých situacích
  • Mohou být problematičtí, protože selhávají v zátěžových situacích, přestože jinak jednají racionálně a mají vyvinuté soc. návyky

 

5) Lidé nedokáží se vyhodnotit situaci z důvodu omezení intelektových schopností

  • Lidé s mentálním postižením, demence, závislost, roztroušená skleróza (nemožné zahlcovat více úkoly najednou)

 

Typy rizikových klientů a zvládající strategie

1) Úzkostný typ

  • Schoulené držení těla, těkavý pohled, klopení zraku, nejistá gesta a řeč
  • Snadno podléhají vnitřní panice, bojí se učinit rozhodnutí, trpí výčitkami a pochybnostmi
  • ZS: nezaujímat pozici tváří v tvář, mluvit pomalu, klidným hlasem (důležitá rekapitulace na závěr)
    • Vyvarovat ot. typu „buď“ a „nebo“ a dávat najevo dostatek času
    • Uvažovat za něho nahlas, klást nevyslovené ot. a vyslovit za něj pochyby

 

2) Pedantní typ

  • Pevné držení těla, zodpovědný výraz obličeje, přímý pohled, ukázněné vystupování
  • Pečlivá úprava zevnějšku, zdrženlivost vůči novým věcem, 1směrné/logické myšlení
  • ZS: uspořádané, klidné, věcné a střízlivé jednání, nezahlcujeme informacemi (info podáváme logicky a stručně)
    • Vyvarovat oponování a negaci → obracet na podložené věci

 

3) Nepřístupný typ

  • Klidná, pomalá chůze, zdrženlivé pohyby/reakce, půs. chladně/uzavřeně/nedůvěřivě
  • Nevyhledává fyz. přítomnost druhých, vyjadřuje se v narážkách/nadsázkách/paradoxech
  • Ironizuje druhé i sám sebe (přesto vřelý, srdečný a vstřícný k druhým)
  • ZS: nepřistupovat k němu jako první, nezkracovat/neprodlužovat vzdálenost, kterou si klient určil
    • Dívat se do očí (hl. v kom.), nenechat se vyvést z míry mlčením, nepodléhat panice
    • Držet předmětu a skutkové podstaty jednání, neopakovat a zbytečně neprodlužovat hovor

 

4) Histriónský typ

  • Rychlá chůze, prudká gesta, živá mimika vyjadřující emoce (často je mění)
  • Chce být středem pozornosti a manipulovat s okolím (při konfliktu křik, sl. výpady, rozbíjení předmětů, trhání vlastního oděvu a dalším projevům agrese a autoagrese)
  • ZS: snížit možnost pohybu a gestikulace uvedením do těsněj. prostory (věcný, stručný jednoznačný)
    • Konflikty řešit samostatně bez svědků → být vstřícný/chápající ale rázní a autoritativní

 

5) Autoritativní typ

  • Za každou cenu prosadit/dosáhnout svého (za cílem jde přímo a nechce ustupovat)
  • Gestikulace je živá a autoritativní, verbální projev rázný a silný hlas
  • ZS: nenechat se vmanipulovat do konfrontační pozice (na urážky nereagovat, zaměřit na odbornou str. věci)
    • Poskytovat info, s klidem a trpělivostí získat převahu a nedávat najevo strach

 

6) Kverulantní typ

  • Věčně nespokojení/stěžující si lidé chtějící ve všem dělat pořádek (neustále stížnosti udání)
  • Nelítostní kritici druhých, mají ukvapené úsudky, neumí naslouchat a neznají empatie
  • ZS: udržovat důstojnost jednání, držet se podstaty věci, hovoříme jasně a stručně
    • Jednat uvolněně se zdravou sebedůvěro a klienta nepodceňovat/nepřeceňovat

 

7) Mlčenlivý typ

  • Mlčení může být signál úzkosti, nejistoty, odporu a nedůvěry
  • Velmi pasivní, mlčí, nekomunikuje → Potřebuje více času na adaptaci
  • ZS: trpělivost, snaha přimět k spolupráci, pokládat vhodné ot. směřující k získávání info
    • Někdy vhodná jiná forma kom. → písemná, kreslení

 

8) Manipulativní klient

  • Snaží získat pracovníka na svou str. (ve svůj prospěch, chce výhody jen pro sebe)
  • Snaha o psychickou manipulaci pracovníka (nutné rozpoznat) → nosí mu dárky
  • ZS: všem klientům stejně, od začátku stanovit pravidla a postupovat přímo a jasně
    • Důležitá trpělivost a důslednost (sdělit co od něj očekáváme, bránit manipulaci, nepřipouštět k tělu)

 

9) Agresivní klient

  • Pevný úchop předmětů, bojovně odměřený pohled, nervozita v hlase
  • Odmítá projevy pomoci o péči, odhodlanost k sebeobětování (zraňující výroky vedené na city a morálku druhých)
  • Hlučný, nespisovný/nelogický projev (nepřátelské postoje k uznávaným hodnotám, ideálům, autoritám a zvyklostem)
  • ZS: pohledem signalizovat ochotu, nechat klienta přistoupit a určit vzdálenost při jednání
    • Dodržet horizontální polohu pohledu z očí do očí (hovořit klidně, věcně, srozumitelně, zdvořile)
    • Když útočí, volat pomoc (nezrychlovat tempo řeči, nezvyšovat hlas, nepoužívat „NE“ spíš „ANO, ALE“)
  • a zacházení s agresorem (snaha realisticky odhadnout situaci, zjistit info o klientovi a jeho psych. stavu)
    • Snaha odhadnout, do jaké míry klient kontroluje impulsy/emoce
    • Naše emoce ovládat a snaha udržet verbální kontakt → nevyhrožovat a neslibovat
    • Dodržovat zásady bezpečnosti → chránit sebe i ostatní před násilím

 

10) Klienti se specifickými potřebami

  • S duševním onemocněním → včetně suicidálních poruch
  • S tělesným omezením nebo smyslovými vadami
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.