Otázka: Sociální práce s rizikovými klienty
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Přehled rizikových klientů z různých pohledů
1) Zvláštnosti sociokulturního prostředí
- Klienti se soc.-kul. hendikepem → lidé, konfliktní/rizikový z důvodu, že vyrůstají v jiném soc. a kul. prostředí (klienti z jiných národnostních menšin, uznávají jiné hodnoty – alkoholici, extrémisté, fanatici, členové sekt).
2) Klienti se zvláštní strukturou osobnosti
- Jednají zvl./odlišným zp. protože jinak vyhodnocují soc. interakce (lidé s disharmonickou osobností; devianti, sex. násilníci, pachatelé DN)
- Jejich struktura osobnosti nesouvisí s intelektem, ALE s vůlí, nadáním, impulsivitou, agresí
- Nedostatek citu, ochoty, adaptability – zprvu příjemně, laskavě, sympaticky (manipulativní chování)
Nejnebezpečnější:
- a) S anetickou poruchou
- Anetie = bezcitnost, neschopnost lásky k lidem, nenávist, za vším hledají zlo
- Nemá smysl apelovat na morálku a cit → nerozumí tomu a nechápou to (naopak vyvolá agresi)
- Nutné jasné jednání, v příkazech a rozkazech, apelovat na pravidla a zákony
- b) Explozivní
- Výrazný sklon jednat impulzivně bez uvážení následků, nedostatek sebekontroly
- Výbuchy zlosti vedou až k násilí → možno s nimi komunikovat až po uplynutí exploze
- c) Iritující
- Citlivý na podráždění, popudlivý, s nadměrně zvýšenou citlivostí
- Začínají komunikovat v klidu, ale přidávají na intenzitě (nepodporovat je, ale spíš uklidnit)
- d) Disharmonická osobnost se schizoidními rysy
- Velmi klidní, stále se stejnou intonací, nudnou mluvou, přesnou artikulací
- Chodí jako loutka – neustále se kontrolují, bez mimiky, rigidní
- Stejně přijme info optimistickou i pesimistickou
- Výbuch nastává 1x za měs, 1x za r (čím déle se to střádá, tím je výbuch horší)
3) Lidé s duševním onemocněním
- Svůj problém si neuvědomují (mohou nebezpečný sobě i okolí – ataka bludu)
- Vyjadřování bývá obtížné, krkolomné, někdy vulgární, nevychované (vychází z onemocnění – nemohou za to)
- Klient neschopen oddělit od bludu a racionálně jej zhodnotit → bludy nevyvracet ani nepotvrzovat
- a) Klienti psychičtí:
- Psychóza = těžké duševní onemocnění, je ztracen kontakt s realitou/vnímáním/prožíváním
a chybí vědomí nemoci (schizofrenie, Korsakova psychóza – alkoholik, maniodeprese) - Psychóza vyvíjí několik týdnů/měs, v konečné fázi halucinace a bludy (vytvoří svět=nepustí ostatní)
- Psychóza = těžké duševní onemocnění, je ztracen kontakt s realitou/vnímáním/prožíváním
- b) Klienti neurotičtí:
- Neuróza = duševní porucha vyvolaná psychogenně, úzkostné stavy (netřeba obávat agresivity)
- Vrozená i získaná (přepracování, dlouhodobý stres)
- Chorobné střídání nálad, neopodstatněné strachy, psychosomatická onemocnění př. migrény
- Práce náročná, protože nevědí, co chtějí
4) Lidé při situačním selhání
- Každý klient jedná jinak v různých situacích
- Mohou být problematičtí, protože selhávají v zátěžových situacích, přestože jinak jednají racionálně a mají vyvinuté soc. návyky
5) Lidé nedokáží se vyhodnotit situaci z důvodu omezení intelektových schopností
- Lidé s mentálním postižením, demence, závislost, roztroušená skleróza (nemožné zahlcovat více úkoly najednou)
Typy rizikových klientů a zvládající strategie
1) Úzkostný typ
- Schoulené držení těla, těkavý pohled, klopení zraku, nejistá gesta a řeč
- Snadno podléhají vnitřní panice, bojí se učinit rozhodnutí, trpí výčitkami a pochybnostmi
- ZS: nezaujímat pozici tváří v tvář, mluvit pomalu, klidným hlasem (důležitá rekapitulace na závěr)
- Vyvarovat ot. typu „buď“ a „nebo“ a dávat najevo dostatek času
- Uvažovat za něho nahlas, klást nevyslovené ot. a vyslovit za něj pochyby
2) Pedantní typ
- Pevné držení těla, zodpovědný výraz obličeje, přímý pohled, ukázněné vystupování
- Pečlivá úprava zevnějšku, zdrženlivost vůči novým věcem, 1směrné/logické myšlení
- ZS: uspořádané, klidné, věcné a střízlivé jednání, nezahlcujeme informacemi (info podáváme logicky a stručně)
- Vyvarovat oponování a negaci → obracet na podložené věci
3) Nepřístupný typ
- Klidná, pomalá chůze, zdrženlivé pohyby/reakce, půs. chladně/uzavřeně/nedůvěřivě
- Nevyhledává fyz. přítomnost druhých, vyjadřuje se v narážkách/nadsázkách/paradoxech
- Ironizuje druhé i sám sebe (přesto vřelý, srdečný a vstřícný k druhým)
- ZS: nepřistupovat k němu jako první, nezkracovat/neprodlužovat vzdálenost, kterou si klient určil
- Dívat se do očí (hl. v kom.), nenechat se vyvést z míry mlčením, nepodléhat panice
- Držet předmětu a skutkové podstaty jednání, neopakovat a zbytečně neprodlužovat hovor
4) Histriónský typ
- Rychlá chůze, prudká gesta, živá mimika vyjadřující emoce (často je mění)
- Chce být středem pozornosti a manipulovat s okolím (při konfliktu křik, sl. výpady, rozbíjení předmětů, trhání vlastního oděvu a dalším projevům agrese a autoagrese)
- ZS: snížit možnost pohybu a gestikulace uvedením do těsněj. prostory (věcný, stručný jednoznačný)
- Konflikty řešit samostatně bez svědků → být vstřícný/chápající ale rázní a autoritativní
5) Autoritativní typ
- Za každou cenu prosadit/dosáhnout svého (za cílem jde přímo a nechce ustupovat)
- Gestikulace je živá a autoritativní, verbální projev rázný a silný hlas
- ZS: nenechat se vmanipulovat do konfrontační pozice (na urážky nereagovat, zaměřit na odbornou str. věci)
- Poskytovat info, s klidem a trpělivostí získat převahu a nedávat najevo strach
6) Kverulantní typ
- Věčně nespokojení/stěžující si lidé chtějící ve všem dělat pořádek (neustále stížnosti udání)
- Nelítostní kritici druhých, mají ukvapené úsudky, neumí naslouchat a neznají empatie
- ZS: udržovat důstojnost jednání, držet se podstaty věci, hovoříme jasně a stručně
- Jednat uvolněně se zdravou sebedůvěro a klienta nepodceňovat/nepřeceňovat
7) Mlčenlivý typ
- Mlčení může být signál úzkosti, nejistoty, odporu a nedůvěry
- Velmi pasivní, mlčí, nekomunikuje → Potřebuje více času na adaptaci
- ZS: trpělivost, snaha přimět k spolupráci, pokládat vhodné ot. směřující k získávání info
- Někdy vhodná jiná forma kom. → písemná, kreslení
8) Manipulativní klient
- Snaží získat pracovníka na svou str. (ve svůj prospěch, chce výhody jen pro sebe)
- Snaha o psychickou manipulaci pracovníka (nutné rozpoznat) → nosí mu dárky
- ZS: všem klientům stejně, od začátku stanovit pravidla a postupovat přímo a jasně
- Důležitá trpělivost a důslednost (sdělit co od něj očekáváme, bránit manipulaci, nepřipouštět k tělu)
9) Agresivní klient
- Pevný úchop předmětů, bojovně odměřený pohled, nervozita v hlase
- Odmítá projevy pomoci o péči, odhodlanost k sebeobětování (zraňující výroky vedené na city a morálku druhých)
- Hlučný, nespisovný/nelogický projev (nepřátelské postoje k uznávaným hodnotám, ideálům, autoritám a zvyklostem)
- ZS: pohledem signalizovat ochotu, nechat klienta přistoupit a určit vzdálenost při jednání
- Dodržet horizontální polohu pohledu z očí do očí (hovořit klidně, věcně, srozumitelně, zdvořile)
- Když útočí, volat pomoc (nezrychlovat tempo řeči, nezvyšovat hlas, nepoužívat „NE“ spíš „ANO, ALE“)
- a zacházení s agresorem (snaha realisticky odhadnout situaci, zjistit info o klientovi a jeho psych. stavu)
- Snaha odhadnout, do jaké míry klient kontroluje impulsy/emoce
- Naše emoce ovládat a snaha udržet verbální kontakt → nevyhrožovat a neslibovat
- Dodržovat zásady bezpečnosti → chránit sebe i ostatní před násilím
10) Klienti se specifickými potřebami
- S duševním onemocněním → včetně suicidálních poruch
- S tělesným omezením nebo smyslovými vadami