Otázka: Trh: typy, subjekty, nabídka/poptávka
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Laďka
TRH, ZÁKLADNÍ TYPY TRHU. TRH A JEHO SUBJEKTY. NABÍDKA, POPTÁVKA, ROVNOVÁŽNÁ CENA
= v místě a čase koncentrovaná nabídka a poptávka
Vznik na základě existence dělby práce – s dělbou práce vznikla potřeba výměny mezi jednotlivými výrobci nejprve naturální směna (barter) – později zprostředkovaně pomocí peněz
Funkce : umožňuje svobodnou tvorbu cen, odpovídá na základní ekonomické otázky – co a kolik vyrobit, jak vyrábět, pro koho vyrábět, směna
Subjekty trhu:
- Domácnosti – přicházejí na trh s cílem maximalizovat svůj užitek a uspokojovat svoje potřeby, na trhu výrobních faktorů jsou na straně nabídky – nabízejí práci, na trhu zboží a služeb jsou poptávající
- Firmy, domácnosti – cílem je maximalizovat zisk, jsou to subjekty vyrábějící za účelem prodeje, aby získali finanční prostředky na nákup výrobních faktorů za účelem další výroby
- Stát – snaží se o regulaci trhu, usměrňování, odstraňuje negativní dopady ekonomiky a stimuluje pozitivní vlivy
Předměty obchodu na trhu:
Zboží – výsledek lidské činnosti, který podnik nakupuje za účelem dalšího prodeje v nezměněném stavu, je to statek či služba určená pro trh, ke směně, je bráno jako zásoba a v účetnictví řazeno do oběžného majetku,
- Hodnotu zboží tvoří :
- Užitná hodnota – vlastnosti zboží které jsou schopny uspokojovat potřeby lidí
- Vlastní hodnota – dána množstvím a cenou výrobních faktorů nutných k jeho výrobě
- Směnnou hodnotou – poměr ve kterém je jedno zboží směňováno za druhé
Materiál (materiálové zásoby) – vstupy do výrobního procesu
Nedokončená výroba, polotovary – produkty, které prošly jedním nebo několika výrobními stupni a nejsou již materiálem, nejsou však dosud hotovým výrobkem, budou dokončny nebo zkompletovány do hotových výrobků v dalším výrobním procesu – nedají se v této podobě prodat (nezahuštěná, nedochucená omáčka)
Polotovary – produkty které neprošly všemi výrobními operacemi, budou dále zpracovány nebo se dají již prodat (instantní polévka)
Výrobek – jakýkoliv hmotný statek či služba, určený ke směně na trhu nebo určen k uspokojování potřeb
Peníze = základní finanční aktivum, které je všeobecně používáno při placení za zboží a služby nebo je používáno k úhradě dluhů
- Nejlikvidnější aktivum – likvidita = okamžitá schopnost a použitelnost na nákup zboží a služeb či úhradu závazků
- Kupní síla peněz = množství zboží a služeb, které lze při existujících cenách za peníze získat
Předpoklady fungování tržní ekonomiky – úloha státu
3 situace na trhu
1/ nedostatek zboží – poptávka je větší než nabídka, ceny se zvedají a na trh přichází konkurence
2/ přebytek zboží – nabídka je větší než poptávka, snižování cen
3/ rovnost – trh se přirozeně vyrovnává
Pokud to nefunguje, zasáhne stát.
Zásady státu do fungování trhu
- Parlament, ministerstva, vláda, krajské a obecní úřady, ČNB, NKÚ
- Nástroje státu: zákony, předpisy, vládní nařízení, daně, cla a celní politika, cenové stropy a cenové podlahy, regulace množství peněz v oběhu a nebo zajišťování zdravého konkurenčního prostředí
Vláda ČR – hlavním nástrojem pro trh je státní rozpočet, daně, vládní výdaje, veřejné statky a služby
ČNB – povinné minim.rezervy – musejí je mít všechny banky u ČNb v záloze
- Diskontní sazby – úroky ze které půjčuje ostatním bankám
- Operace na volném trhu – nákup a prodej cenných papírů
POPTÁVKA na trhu
Poptávka – množství statků a služeb, které si kupující na trhu za určitou cenu koupit.
- Platí zákon klesající poptávky, se zvyšující se cenou jsou ochotni koupit menší množství
Poptávku ovlivňuje: cena, příjmy, důchody, módnost, sezónnost, věk, pohlaví, existence substitutů
Substitut – statky a služby, které se dají vzájemně nahradit
Existence komplementů – statky a služby, které doplňují /auto-gumy/
Vztah jednotlivých druhů zboží k poptávce
Zboží normální – zákon klesající poptávky
Zboží nezbytné – nakupujeme i když se zvýší cena /jídlo,voda/
Zboží podřadné – stojí málo, ale jakmile stoupne cena – nekupujeme
Zboží luxusní – jakmile se sníží cena, zvýší se poptávka
Nabídka
- Množství statků a služeb, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu na trhu prodat
- Zákon rostoucí nabídky se zvyšuje cenou, jsme ochotni více prodat
Co ovlivňuje nabídku? – cena prodejní, ceny výrobních faktorů, existence substitutů, existence komplementů, očekávání prodávajících, změnu výrobních podmínek, změna vnějších podmínek
Členění nabídky
- agregátní – veškerá nabídka na trhu
- dílčí – nabídka jen jednoho druhu zboží
- jednotlivce – individuální – nabídka jednoho prodejce
struktura trhů – neboli členění
- podle předmětu obchodování – trh výrobních faktorů, trh statků a služeb, trh finanční (kapitálový, peněžní, devizový)
- podle počtu zboží – agregátní (veškerý) a dílčí (jeden druh)
- podle vztahu nabídky a poptávky – nasycený a nenasycený
- podle územního hlediska – trh světový, národní, oblastní, místní, regionální
- podle konkurence – monopolní – diktuje si podmínky, zdravě konkurenční – jsou si rovni
- podle zapojení místní ekonomiky do mezinárodní dělby práce – otevřený a uzavřený