Otázka: Umělecké směry 20. století – Přehled
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): chikita
Umělecké směry 20. století:
- Realismus
- Impresionismus
- Postimpresionismus
- Neoimpresionismus, Pointilismus, Divizionismus
- Symbolismus
- Abstrakce
- Fauvismus
- Kubismus
- Expresionismus
- Secese
Realismus (podobná slova: realita, reálný= vycházející ze skutečnosti)
- Charakteristické znaky:
- objektivně, bez iluzí a fantazie
- zachycení dokonalé fyzické reality, často jde až o dokonalé naturalistické kopii skutečnosti
- pravdivě, bez idealizace, měli zájem o konkrétní všední skutečnost
- soustředění na život bohatých a spokojených lidí nebo historických osob
- Představitelé:
- Soběslav Hippolyt Pinkas: Stařec a smrt (1863)
- Dělníci na Montmartru (1858)
- Karel Purkyně. Umělcovy děti (1868)
- Antonín Chitussi: Pohled na Paříž z Montmartru (1887)
- Barbizonská škola: T. Rousseau: Kamenný most u Meudonu (1834)
- Ch.-F. Daubigny: Kérity le Vareck (1867)
- G. Courbet: Žena s kvítím na klobouku (1857)
- Datace:
- Francie: 30.-60.léta 19.století
- Čechy a zbytek Evropy: 50.-80.léta 19.století
Impresionismus (I´impression = franc. dojem)
- Charakteristické znaky:
- Reakce na ateliérovou malbu, jeho cílem je malba v přírodě pokouší se zachytit okamžitou atmosféru dané chvíle, okamžik duševního rozpoložení, ztracení detailu, rychlá práce
- Představitelé:
- C. Monet: Dámy v květinách (1875)
- C. Pissarro: Zahrada ve Val Hermeil (1880)
- A. Renoir: Milenci (1875)
- Antonín Slavíček: Zahradní zeď (1900)
- Datace:
- Francie: konec 60.let 19.století – 1886
- střední Evropa: konec 80.let až do konce 19.století a i přes
Postimpresionismus (post=lat. po, následný)
- Charakteristické znaky:
- nelogické
- deformace tvarů přímo závisí na osobnosti umělce
- Základní prvek= skvrna
- nešlo o snahu zachytit předměty v tradičním pojetí světla a stínu tvůrčí osobnost
- jasné a ploché barvy
- Představitelé:
- P. Gauguin: Útěk (1902)
- V. van Gogh: Zelené obilí (1889)
- H. de Toulouse-Lautrec: Moulin
- Rouge (1892)
- P. Cézanne: Dům v Aix-en-Provence (1885-87)
- Datace:
- 1880-cca 1905
Neoimpresionismus (neo=řec. nový)
Pointilismus (le point=franc. bod)
Divizionismus (diviser=franc. dělit, rozdělit)
- Charakteristické znaky:
- dojem mnoha různých barev
- technika založena na schopnostech vnímání oka a mysli
- Představitelé:
- G. Seurat: Přístav v Honfleur (1886)
- Datace:
- 1884-cca 1900
Symbolismus (symbolon=řec. poznávací znamení)
- Charakteristické znaky:
- znázorňuje ideu, vyjádření pomocí tvarů, syntetické = tvary
- obecný význam
subjektivní, dekorativní, emotivní
- Představitelé:
- A.Rodin: Sv. Jan Křtitel (1878)
- J.Preisler: Černé jezero (1904)
- M. Švabinský: Chudý kraj (1900)
- Datace:
- Svět: (1885-1905)
- Čechy: (90.léta 19.století do roku 1915)
Abstrakce (l´abstraction=franc. neskutečnost, nereálnost)
- Charakteristické znaky:
- nekonkrétní, neobjektové, nefigurativní, někdy označované i jako čisté umění
- Představitelé:
- F. Kupka: Dvoubarevná fuga (1912)
- V. Preissig: Kruhy (1936)
- Datace:
- Svět: (po roce 1911)
Fauvismus (le fauve=franc. šelma)
- Charakteristické znaky:
- sytost barev, barevné plochy, zjednodušování linie, změna perspektivy a pojetí barev, osvobozovali se od tlumených barev a akademických tradic
- Představitelé:
- H. Matisse: Joaquina (1910)
- Datace:
- Francie: (1904-08)
Kubismus (le cube = franc. kostka)
- Charakteristické znaky:
- zobrazení předmětu z mnoha úhlů současně
- zobrazovaný předmět byl rozkládán na nejjednodušší geometrické
- tvary ty byly pomocí fantazie skládány do obrazu
- deformované
- počítali i s další dimenzí nekonečnem
- Představitelé:
- P. Picasso: Klarinet (1911)
- G. Braque: Housle a klarinet (1912)
- E. Filla: Salome (1912)
- O. Gutfreund: Kubistické poprsí (1913-14)
- Datace:
- Francie: (1907-08) přípravná fáze (1909-11) analytický kubismus
- Čechy: (1911-14)
Expresionismus (expressio=lat. výraz)
- Charakteristické znaky:
- vnitřní psychické stavy, projevuje se deformací barev a tvarů
- melancholie, smutek
- protiklad světla a stínu
- používali čisté barvy, nesnažili se o perspektivu
- Představitelé:
- E. Munch: Tanec na břehu (1900)
- O. Kokoschka: Podobizna básníka A. Ehrensteina (1913-14)
- Emila Filla: Čtenář Dostojevského (1907)
- Bohumil Kubišta: Hráči (1909)
- Datace:
- (1900-14) Německo: (1905) skupina Die Brücke (1911) skupina Der Blaue Reiter
- Čechy: (1907) skupina Osma
Secese
- Charakteristické znaky:
- soulad s lehkostí a ladností zobrazených témat, využívala ornamentálnost přírodních tvarů: siluet stromů a listů, leknínů, mořských vln a rozevlátých ženských vlasů
- motivy obrazů -tiché balady a tajemná erotika
- harmonie myšlenek, citů, linií, proporcí a jemných bare
- Představitelé:
- Alfons Mucha: Zvěrokruh
- Datace:
- 90.léta 19.stol.