Otázka: Vývoj řeči u dětí a verbální komunikace
Předmět: ZSV/Psychologie
Přidal(a): pauleen.xp
Řeč
- Řeč je nástrojem myšlení a zároveň prostředkem dorozumívání
- Řeč vyjadřuje naše myšlenky a je to systém slov a znaků
- Nástrojem řeči je jazyk
STRÁNKY ŘEČI
- Obsahová – co říkáme
- Formální – jak to říkáme
DRUHY ŘEČI
Vnitřní
– člověk formuluje myšlenky, které nevyjádří navenek
– je zde málo detailů
– význam: k povzbuzení
Vnější
– vyjadřujeme navenek své myšlenky
a) verbální (mluvená, psaná řeč), v psané řeči chybí doprovodné projevy, osvojujeme si ji déle než mluvenou a vyjadřujeme se jí pomaleji, náročnější (nutnost dodržovat pravidla pravopisu), slouží k uchování psaného a ke sdělování na vzdálenost
b) neverbální (gesta, mimika, postoje,…)
PORUCHY ŘEČI
- Koktavost – zadrhávání v řeči, několikanásobné opakování začínajících hlásek nebo slabik
- Breptavost – rychlá a nesrozumitelná řeč
- Huhňavost – nosová řeč → bývá při rýmě
- Mutismus – oněmění, nemluvnost → nejčastěji u dětí ve stresových situacích
- Patlavost – chybná výslovnost některých hlásek → př.: ráčkování, šišlání
- Afázie – získaná ztráta řeči, bývá spojena s poruchami mozku → po nehodách
Vývoj řeči u dětí
1) Kojenec 28. den – 1 rok
3 stádia:
- Stádium předřečových hlasových projevů:
- měsíc – křik
- měsíc – broukání
- měsíc – žvatlání
- Stádium porozumění slov (6.-12. měsíc) – nutné na dítě mluvit
- Stádium tvoření slov (1. rok) – kolem 5-10 slov
2) Batole 1 – 3 roky
1. Stádium slov (1. rok – 2,5 roku) – dítě se vyjadřuje agramaticky = dává špatné koncovky, předložky, pády
– slovo plní funkci věty, slovo má více významů
1,5 let – kolem 50 slov
2 roky – 200 – 300 slov
2,5 roku – 500 slov
2. Stádium vět (2,5 – 3 roky) – umí až 1000 slov
– hovoří v krátkých větách
– pokládá otázky „Co?“, „Kdy?“, „Jak?“, „PROČ?“
3) Předškolák 3 – 6 let – 3500 slov → slovní zásoba se vytváří pomocí hry
4) Mladší školní věk 6 – 10 let
– velký rozvoj slovní zásoby, spisovného jazyka, psaní a čtení
– zvýšení slovní zásoby do puberty až 8x
5) Dospělý člověk
– dospělý člověk má slovní zásobu cca 40 000 – 200 000 slov
Verbální komunikace
= SLOVNÍ KOMUNIKACE
DRUHY VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
a) Mluvená – monolog, dialog, komunikace ve skupině
b) Psaná
- zvláštní druh → masová komunikace = komunikace v masmédiích → sdělovací prostředky = internet, TV
Paralingvistické složky mluvené řeči = mimojazykové projevy
- jsou to projevy, které nelze písemně zaznamenat, ale můžeme je slyšet
- Tón hlasu
- Intonace
- Výška hlasu
- Barva hlasu
- Rychlost řeči
- Hlasitost
- Členění řeči, frázování
- Poruchy řeči
→ Tyto složky mohou prozradit mnoho informací o hovořícím člověku (nejvíce rychlost a hlasitost)
- Např.: pomalý projev v hlubokých tónech = značí smutek a depresi
rychlý projev ve vysokých tónech = značí rozčílení, nadšení, radost
Komunikační pravidla (Zásady verbální komunikace)
- Mluvit stručně
- Mluvit srozumitelně
- Mluvit jen tehdy, máme-li co říct
- Hlasitost řeči přizpůsobit počtu posluchačů a velikosti prostoru
- Naše vystoupení zahájit neformálně (například vtipem) pro odlehčení atmosféry
- Delší věty užívat co nejméně, upřednostňovat kratší
- Mluvit jednoznačně
- Posluchače nenapadat a nenapomínat
- Nejdříve posluchače pochválit a pak až kárat
Asertivní chování
- zdravé prosazování svojí osoby, ale ne na úkor druhých
- asertivní chování = dospělé, vyrovnané, klidné, důstojné a nemanipulující chování.
Asertivní práva
- Mám právo změnit svůj názor
- Mám právo říct „já ti nerozumím“
- Mám právo říct „je mi to jedno“
- Mám právo říct „já nevím“
- Mám právo říct „NE“
Asertivní povinnosti
- Vědět, co chci
- Nést odpovědnost za důsledky svého chování
- Být upřímný vůči sobě
- Spravedlivě hodnotit druhé
- Pozorně naslouchat druhým
Asertivní techniky
- Asertivní „NE“ – odmítáme jasně, klidně, bez afektu, ale rozhodně
- Pokažená gramofonová deska – vytrvalé opakování požadavku nebo odmítnutí, aniž bychom dali najevo úzkost či rozrušení
- Otevřené dveře – učí nás přijímat kritiku tak, že klidně přiznáme našemu kritikovi, že může mít pravdu
- Negativní aserce – učí nás souhlasit s oprávněnou kritikou a přijímat naše chyby – snižujeme agresivitu kritika
- Negativní dotazování – žádáme další kritiku
- Selektivní ignorování – vytěsňujeme nedůležité informace nebo informace sdělené v afektu