Otázka: Základní pravidla kosmetické péče
Předmět: Kosmetika
Přidal(a): magdalena
Hygienické minimum pracovníka služeb
Osoby, které pracují v provozovnách musí dodržovat určité opatření, aby neohrozili zdraví a životy lidí.
- před nástupem do zaměstnání podrobit se lékařské prohlídce
- dostavit se k lékařské prohlídce při horečnatém, průjmovém, hnisavém onemocnění kůže nebo sliznice, při podezření z onemocnění u sebe, spolupracujících, spolubydlících.
- soustavně vzdělávat se zaměřením na hygienické a jiné požadavky související s vykonanou prací
- musíte užívat jen schválené a předepsané pracovní postupy
- musíme si všímat kvality a nezávadnosti materiálu
- chránit léky a suroviny před znečištěním, hmyzem, skladovat je a zacházet s nimi podle doporučených postupů, aby nedošlo k narušení jejich nezávadnosti, udržovat v čistotě své pracoviště, nástroje a nářadí
- pečovat o tělesnou čistotu, umývat si ruce před a po každém započetí vlastní práce
- při ředění dezinfekčních přípravků používat ochranné pomůcky, respektovat zásadu dezinfekce
- zásadně používat sterilní nástroje všude tam, kde může dojít k porušení celistvosti kůže
Součástí hygienického minima by měl být tzv. dezinfekční plán pro provoz osobních služeb v provozovnách.
Provozní protiepidemický řád
Dezinfekce a sterilizace
- Dezinfekce: je soubor opatření zneškodňujících mikroorganismy pomocí fyzických a chemických postupů (ničení choroboplodných zárodků a virů)
- Sterilizace: je soubor postupů vedoucí ke zničení všech živých forem mikroorganismu.
- Ke sterilizaci celokovových nástrojů (pinzety, nástroje na manikúru) jsou používány vzdušné sterilizátory.
Veškeré používané nástroje a nářadí (hřebeny, nůžky, kelímky, štětce) musí být před použitím:
- řádně mechanicky očištěny od vlasů, zbytků a ostatních používaných prostředků
- omyty horkou vodou se saponátem
- osušeny horkým vzduchem nebo čistým nepoužitým ručníkem
- řádně dezinfikovány
Dezinfekce se provádí schválenými dezinfekčními prostředky:
- na povrchy : guttar, incidur, desam…
- na nástroje: sekusept forte, desam 6K, dezipur
- na ruce: spitaderm, manox, manept
Dezinfekce drobných poranění:
- jodisol, 3% peroxid vodíku, ajatim, septonex
Úklid provozoven
- denně je nutné provádět před zahájením nebo po ukončení směny úklid pracovního zařízení
- podlahy se musí bezprašně vytírat a ze stěn, oken a nábytku musí být stírán prah
- nejméně 1x týdně je nutné provézt po pracovní době celkový úklid všech místností (namokro)
Pracovní místnost
- pracovní místnosti nesmí být používány k jiným účelům, které nesouvisí s provozem
- v pracovních místnostech je zakázán jíst, pít a kouřit
Přípravky
- je povoleno používat pouze registrované a schválené hlavním hygienikem ČR
Úkony
- je možné provádět jen úkony uvedené v provozním řádu provozovny
Ošetření zákazníka při nálezu vši nebo hnid
- pracovníci nejsou povinni obsloužit zákazníka, který má vši
- mohou poradit s odvšivením
Provozní protiepidemický řád pro provozovny kosmetiky:
Hygienická ochrana oděvů a lehátka
Oděv klientky je nutno při práci přikrýt pláštěnkou. Podpěry pod hlavou musí být chráněna bílým ubrouskem na jedno použití. Na každou klientku se musí použít nové prostěradlo, lze použít i materiál na jedno použití.
Přístroje a nástroje
Před každým použitím musí být řádně vyčištěny, nástroje z plastů: štětce, misky se odmašťují v saponátu a dezinfikují. Veškeré ostré, kovové nástroje se musí sterilizovat.
Injekční jehly
Používáme jen jednorázové (pouze jedenkrát) a bez ochranného krytu je dáme na vyčleněné místo k likvidaci. Pro likvidaci je nutné, abychom měli smlouvu s firmou, která provádí likvidaci zdravotnického materiálu (ozo, Marius Pedersen) nebo se zdravotnickým zařízením, které si tento nebezpečný odpad likviduje.
Nanášení masky
Jestli-že není možné zabezpečit nový vydezinfikovaný štětec pro každou zákaznici, nanášíme masku nebo krém rukou.
Nanášení rtěnky
Je nutné používat při nanášení rtěnky nový štěteček (vydezinfikovaný). Při pudrování je nutno používat čistou vatu nebo tampóny, upotřebené tampóny a vatu vyhazujeme do koše.
Opatření proti přenosným nemocem
Zdravotní průkazy
Vydává je obvodní lékař, odevzdáváme vedoucímu provozovny. Pokud sami podnikáte, musíte mít průkaz při výkonu u sebe. Hygienický služba si u pracovníků ověřuje znalosti hygienického minima. Při neznalosti je hygienik oprávněn navrhnout přezkoušení nebo průkaz odebrat.
Zásady při používání prádla
Prádlo se používá pro každého zákazníka vyprané, vyžehlené a z materiálu, který je možno vytvářet. Čisté prádlo musí být uloženo odděleně od použitého. Opakované použití prádla je hrubým porušením hygienických zásad.
Prostorové členění a vybavení provozoven hygienickým zařízením
- čekárna – musí být oddělena pro kosmetiku a pedikúru
- pracovní prostor – musí být dobře větraný a osvětlený
- denní místnost a kancelář – musí být pro pracovníky zařízený kout s umyvadlem. Při více jak třech zaměstnancích je zařízena kancelář vedoucí provozovny
- skladové prostory – musí být pro prádlo, kosmetické přípravky a úklidové prostředky odděleny
- šatny, umývárny, WC – kde pracuje více než 5 pracovníků, je nutné pro zákazníky a pracovníky WC oddělené
- lékárnička první pomoci – provozovna musí být vybavena lékárničkou
Kartotéční záznam
- Chceme-li si klientku získat a udržet, musíme jí věnovat maximální péči na profesionální úrovni.
Kartotéční záznam je pro kosmetičku významným pomocníkem:
- zabraňuje opakovaným otázkám
- usnadňuje určit diagnózu pleti
- volit postup kosmetického ošetření
- obměňovat přípravky zatraktivnit péči
- pomáhá kosmetičce při řešení právních záležitostí
Kartotéční záznam obsahuje:
- jméno
- adresu, telefon
- datum narození
- zaměstnání
- přesný popis stavu pleti
- popis zvláštních projevů na pleti (alergie, exantém….)
Kartotéční záznam
Jméno a příjmení: Andrea Czichonová | Datum narození: 22.5.1989 | ||||||
Adresa: Markvartovice, Zahradní 301, 747 14 | Telefon: 774 220 589 | ||||||
Datum |
Barvení |
Pleť |
Hluboké čištění |
Masáž |
Maska |
Manikúra |
Úkony provedla |
1.4.2008 | Obočí | Normální | Ano | Ano | Ano | Ano | Nováková |