Otázka: Základní složky psychiky, podmíněnost a vývoj psychiky
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Jarunka
Základní složky psychiky, biologická a sociokulturní podmíněnost lidské psychiky, fylogenetický a ontogenetický vývoj psychiky, věková periodizace
Základní složky psychiky
- Psychika = duševno, duševní dění, vnitřní život, souhrn duševních (psychických) jevů jedince, mysl.
Psychika jedince je tvořena:
A
- Psychickými stavy (nálada) = omezené, dočasné trvání
- Psychickými vlastnostmi (vlohy) = dlouhodobé trvání až trvalé (láska k přírodě)
- Psychickými procesy (poznání) = části lidské činnosti, má krátké trvání
- → poznávací (vnímání, fantazie, myšlení, řeč, učení, paměť, imaginace)
- → emocionální – vznik emocí a citů
- → motivační – duševní síly, které aktivizují a usměrňují chování
- Psychickými obsahy = vjemy, představy, sny, vzpomínky, vědomosti, myšlenky, přání, pocity atd.
B
- Vědomím = to, co člověk prožívá a uvědomuje si to (na rozdíl od zvířat, i ta mají psychiku); pouze člověk si může uvědomit svoje psychické zážitky a popřípadě je tlumočit řečí; vědomí je spojitý proud uvědomovaných psychických zážitků
- Nevědomím, podvědomím = to, co si člověk neuvědomuje ze svého vnitřního duševního života (myšlenky, strachy, touhy, zákazy a příkazy rodičů a společnosti, emoční bolestivé vzpomínky), ale přitom působí na jeho chování a ovlivňuje
C
- Prožíváním = v bdělém stavu každý člověk něco vnímá (vzpomíná, přemýšlí, má náladu, přání, dělá plány, představuje si = je to vnitřní subjektivní dění, vnitřní svět, který je známý jen jedinci samému; tyto vnitřní zážitky jsou známé jen jemu a nikdo je nemůže zjistit, pokud o nich sám nebude mluvit; vytváří si subjektivní vztah k tomuto světu – prožívání je to, co si člověk sám ze svého života uvědomuje
- Chováním = vnější výraz prožívání, hledisko, jak se člověk jeví navenek. Aktivita jedince, kterou může pozorovat druhá osoba; je tedy pozorovatelné a měřitelné = REAKCE, ODPOVĚĎ, JEDNÁNÍ (intencionální povaha), ŘEČ, VÝRAZ.
Dělení chování:
- → úmyslné – je uvědomělým záměrem něco učinit
- → bezděčné – spontánní, neuvědomělá reakce (gestikulace, mimika)
Biologická podmíněnost (determinace) psychiky
- Biologická podmíněnost (determinace) – znamená vývoj lidské psychiky v závislosti na biologických faktorech. Psychika je funkcí nervové soustavy, tvoří jednotu s biologickou stránkou organismu. Psychika je biologicky podmíněna – determinována.
- Pozn.: Vysvětlení pojmu: determinace (z lat. de-terminare) = určení, určování, vymezovat, vymezení, vymezování, postup od obecného pojmu k pojmům méně obecným.
Biologická podmíněnost (determinace) je určena samotným organismem člověka:
- nervovou soustavou (mozkem)
- dědičností (vrozené vlohy, dispozice)
- žlázami s vnitřní sekrecí (hypofýza, štítná žláza, mléčná žláza…)
- biologickou potřebou (žízeň, hlad…)
- tělesným stavem (únava, nemoc…)
- růstem organismu
Nervová soustava:
- Nervová buňka je základní anatomickou a funkční jednotkou nervové soustavy.
- Synapse – nervové buňky jsou jimi navzájem propojeny, usměrňují nervové podráždění, některá blokují, jiná propouštějí.
- Reflex je základním prvkem činnosti nervové soustavy, je to zákonitá odpověď (reakce) organismu na vnější a vnitřní podněty.
Rozlišujeme tyto formy:
- → vrozené (nepodmíněné reflexy) – jde po vrozené nervové dráze (dýchací, obranný)
- → získané (podmíněné reflexy) – nová nervová dráha se vytvoří během vývoje
Reflexní oblouk se skládá z:
- → čidla (receptoru)
- → dostředivé (aferentní) dráhy,
- → ústředí (centra),
- → odstředivé (eferentní) dráhy,
- → výkonného orgánu (efektoru)
Nepodmíněné reflexy:
- jsou vrozené, dědičné
- jsou jednoduché, zcela automatické reakce
- dítě se jim učit nemusí
- dráhy, po kterých probíhají, jsou stálé a neměnné
- jsou řízeny nižšími, vývojově staršími části mozku, ústředí v prodloužené míše, kmen mozkový
- Patří mezi ně:
- → reflexy míšní – např. mrknutí při klepnutí na kořen nosu
- → ochranné reflexy – kýchací, kašlací, mrkací, sací, dýchací, polykací
- → životně důležité – nelze je ovlivnit vůlí
- → potravinový reflex – dotkne-li se potrava úst, vylučují se sliny
- → odtahující reflex končetin – pokud sáhneme na rozpálená kamna, ucukneme
- → patelární reflex – po úderu kladívkem do podkolenní jamky se automaticky vymrští noha
- → Dále existuje několik reflexů, které má člověk krátce po narození, jedná se o tzv. novorozenecké reflexy (např. úchopový reflex).
Podmíněné reflexy:
- získané, naučené – centrum v šedé kůře mozkové
- je to vývojově nejmladší část mozku, nadřazená ostatním částem nervové soustavy
- přizpůsobující organismus novým a proměnlivým podmínkám
- vytvářejí se pouze jako dočasné, opakovanými situacemi se mohou posilovat nebo naopak vyhasínají, pokud chybí podněty, které je vyvolaly, vytvářejí se v souvislosti se získanými zkušenostmi = učením
Vztah mezi nervovou soustavou a psychikou:
- vědomý psychický obsah přímo závisí na funkční schopnosti mozku (ovlivněný např. únavou)
- kvalita psychické činnosti přímo závisí na kvalitě mozkové hmoty (mozkové defekty)
- úroveň psychického vývoje závisí na stupni vývoje mozku
- poruchy v duševním životě však způsobují i nižší složky nervové soustavy
- vnější projevy NS jsou v některých případech i vnějšími projevy prožívání (červenání)
Dědičnost:
- předpoklady psychického rozvoje získané dědičností = dispozice (síla, pohyblivost)
- Genotyp je dědičná výbava, souhrn dispozic z mateřského a otcovského organismu, souhrn dědičných předpokladů – to, co si do života přinášíme od svých předků.
- VLOHY (dispozice) – předpoklady získané dědičností, anatomicko-fyziologické vlastnosti organizmu a smyslových orgánů (např. absolutní sluch), jsou předpokladem rozvoje psychických vlastností =
Žlázy s vnitřní sekrecí:
- prvotní vliv = zvýšená nebo snížená činnost se projevuje jak fyzicky tak duševně
- druhotný vliv = dochází k různým deformacím organizmu.
Biologické potřeby:
- potřeba dýchání, tepla, potravy, odpočinku, zachování rodu.
- Ovlivňují od narození psychický stav člověka.
- Pocity spokojenosti x nespokojenosti.
Tělesný stav:
- stavba těla, tělesná konstrukce působí na psychiku (sportovní typ)
- může vytvářet předpoklady pro vznik psychických vlastností, případně poruch
- momentální stav (odpočinek, bdění)
- růst organismu
Sociální podmíněnost (determinace) psychiky
- Sociální podmíněnost (determinace) lidské psychiky – člověk je součástí společnosti, je sociální tvor, společnost ho utváří, ovlivňuje, lidská psychika má sociální ráz, je sociálně determinována – utvářena, formována společností.
Sociální prostředí:
- utváří specifické rysy psychiky člověka
- utváří podobu jeho duševního života, která se liší od zvířat.
- Sociální prostředí tvoří:
- → lidé samotní – vztahy mezi nimi;
- → společenské normy;
- → lidská kultura, civilizace
Systém společenských vztahů:
- na základě kontaktů mezi lidmi vydělujeme systém vztahů:
- → jedinec – jedinec (matka – dítě, učitel – žák); emoce, základní význam pro individuum
- → jedinec – sociální skupina (příslušnost k sociální skupině, syn – rodina); jsme neustále členem nějaké sociální skupiny
- → sociální skupina – jedinec (pozice v sociální skupině, nadřízený, primář);
- → sociální skupina – sociální skupina (politická strana – politická strana)
Společenské normy:
- Kulturní vzorce jsou normy typické pro určité prostředí
- Upravují vzájemné vztahy lidí v daném sociálním prostředí:
- → zvyky – co se v dané společnosti sluší a co ne
- → mravní obyčeje – co se považuje za morální a co už ne
- → zákony – co je přípustné a co už ne (co se trestá a co ještě ne)
- → společenské tabu – co je nejvíce odsuzované, patologické
Lidská kultura, civilizace:
- věda, umění, sdělovací prostředky, technika, životní prostředí
- jsou v nich zakotveny zkušenosti generací
Vývoj lidské psychiky
- PSYCHICKÝ VÝVOJ = Psychické děje jsou vázány na zralost a funkční činnost mozku, vývoj – určený dědičností a vnějšími vlivy – se realizuje prostřednictvím zrání a učení. Vývoj lidské psychiky se uskutečňuje jako důsledek vztahu zrání a učení. Pro úspěšný vývoj je třeba, aby dědičné předpoklady i vlivy prostředí byly v normě a aby učení a zrání působily ve vzájemné harmonii.
Zrání:
- ovlivňuje předpoklady k rozvoji určitých psychických vlastností či k nějaké důležité změně
- je podmínkou dosažení stavu vnitřní připravenosti k rozvoji jednotlivých psychických vlastností
- je určitým časovým programem pro psychický a tělesný rozvoj jedince
- určitý stupeň zralosti je nezbytný pro vývoj nějaké vlastnosti, tzn. pro efektivní učení
- proces zrání je dán geneticky, má trvalý a neměnný charakter
- vztahuje se k funkční způsobilosti nervových vláken a je chápáno jako jejich opouzdřování, které zdokonaluje vedení nervových vzruchů
Učení
- urychluje proces zrání, ale můţe se uskutečnit aţ na určité úrovni zralosti nervové soustavy
- až na určitém stupni vývoje se dítě učí vstávat, stát, chodit; nemohou být cvičením navozeny
- dříve, protože nervové struktury nejsou zralé
- proces, kdy se realizuje rozvoj určitých psychických procesů
- probíhá většinou v interakci se sociálním prostředím, které působí na jedince podněty
- je výsledkem zkušenosti a to individuální nebo zprostředkované
- výsledky učení jsou dále ovlivňovány novými zkušenostmi
Vývoj lidské psychiky má dva základní aspekty:
- fylogeneze:
- vývoj živočišných druhů (v našem případě člověka) – od jednodušších živočichů ke složitějším, až k člověku
- vše, co existuje, podléhá změnám
- je to vývoj druhů organismů v historickém sledu ve smyslu evoluční teorie
- změny v rámci organismů postihuje nauka o evoluci živých bytostí – (1859) Charles Robert Darwin (britský přírodovědec a zakladatel evoluční biologie)
- Pozn.: „složité organismy se vyvinuly z organismů jednoduchých a tyto ze zárodečné živé hmoty; člověk se vyvinul z pračlověka, ten z opočlověka a ten zase z určitého druhu opic.“
- ontogeneze
- vývoj jedince – od narození jedince přes mládí a dospělost až ke stáří a smrti
- znamená změny osobnosti a všech psychických jevů v průběhu života
- Ontogeneze psychiky se realizuje:
- zráním = změny určované převážně vnitřními biologickými činiteli (růst, osifikace kostí, zrání nerv. soustavy, pohlavních orgánů apod.)
- učením = změny jedince související s interakcí jedince a prostředí.
Přehled fází (období) ontogeneze člověka:
- prenatální období:
- Blastémové období – oplozené vajíčko (zygota): od oplození do první srdeční akce
- embryo (zárodek): 4. týden – 4. měsíc (rychlý růst zárodku, základy orgánů)
- fetus (plod): 5. měsíc – porod (orgány začínají projevovat svou funkci)
- perinatální období:
- těsně před porodem, doba porodu až 24 hodin po porodu
- novorozenecké období:
- den – 28 dní
- kojenec:
- 28 dní – 1 rok
- batolecí období:
- mladší batolecí období: 1 – 2 roky
- starší batolecí období: 2 – 3 roky
- předškolní období:
- 3 – 6 (7) let
- školní období:
- mladší školní období: 6 – 11 let
- starší školní období: 11 – 15 let (puberta)
- dospívání:
- adolescence: 15 – 20 let
- dospělost:
- mladší dospělost: 20 – 35 let
- střední dospělost: 35 – 50 let
- starší dospělost: 50 – 65 let
- staří:
- presénium (stárnutí): 65 – 75 let
- sénium (stáří): 75 – 85 let
- dlouhověkost: nad 85 let