Starověký Egypt a Mezopotámie – maturitní otázka


Otázka: Starověký Egypt a Mezopotámie

Předmět: Dějepis

Přidal(a): Natalaj

 

 

Charakteristika: 

  • První větší civilizace, rozšíření zemědělství (závlaha z řek)
  • Mezopotámie – Eufrat, Tigris
  • Egypt – Nil

 

Egypt 

Periodizace

  • Před dynastické období (5000–2700 př. n. l.)
  • Stará říše (2800–2100 př. n. l.)
  • Střední říše (2100–1600 př. n. l.)
  • Nová říše (1600–700 př. n. l.)
  • Pozdní doba (700–300 př. n. l.)
  • 4. tis. př. n. l. existoval Horní a Dolní Egypt (podle toku Nilu).
  • 4. – 3. tis. př. n. l. faraon Meni sjednotil oba státy do jedné říše a nastává období Staré říše (3000-2181 př. n. l.). Sídlil ve městě Mennofer.
  • Vládcové Střední říše (2040-1786 př. n. l.) sídlí ve Vésetu (Théby).
  • Nová říše trvá od roku 1560 př. n. l. do 1080 př. n. l., tamní vládcové si podmanili Sýrii (po Eufrat), Palestinu a Krétu. Sídelní město opět Véset.
  • Důležitý je cyklus záplav
  • Důležité je náboženství (polyteismus – cca 100 bohů)
  • Počátkem roku 3000 př. n. l došlo k antropomorfizaci (polidštění) bohů, 
  • zůstává lidská hlava nebo jiné části těla (důležité znaky)
  • Nejstarší památky z dolního Egypta (centrum Memphis)

 

Bohové:

Amon 

  • Bůh, který vznikl jako první a jeho podstatu nikdo nezná

Re

  • Bůh slunce

Anubis 

  • Bůh zemřelých a pohřebišť
  • Patron balzamovačů a mumifikace

 

Kult mrtvého 

  • Pohřbívání mrtvých do písku – přirozená mumifikace – počátek mumifikace
  • Víra v posmrtný život
  • Mumifikace probíhá pomocí plátna s pryskyřicí
  • Mumie namáčeny do mumifikačních roztoků a vkládány do sarkofágu, který je z několika vrstev
  • Pohřby doprovázeny čtením z knihy mrtvých

 

Kanopy = nádoby na vnitřnosti (při mumifikaci by se zkazily)

  • Zdobeny polychromovanými ornamenty (malování barvami na připravený křídový podklad)
  • zachycení neměnného času, dvojník přežívá po dobu uchování ostatků

 

Architektura:

  • Stavební materiál: kámen, cihly, písek
  • Základní stavební princip: převládá tzv. Architráv = vodorovný kámen na vzpěrách, pouze výjimečně v pyramidách i klenba

Mastaba 

  • Nejstarší typ stavby
  • Obdélníkové základny
  • Hroby vyšších úředníků a dvořanů
  • Nejčastěji budovány poblíž pyramid
  • Komora pro pohřbívání až 30 m pod zemí
  • Byly řazeny vedle sebe a mnohdy vytvářely celá města

Stupňovitá pyramida

  • Džoserova pyramida v Sakkaře
  • Nejstarší
  • 7 mastab na sobě

Pravidelná pyramida

  • Cheopsova pyramida u Gízy
  • 146 m – nejvyšší

Hrobky tesané do skal

  • Údolí králů (Théby)
  • Všechny hrobky až na Tutanchamonovu vykraden
  • Zdobený nábytek v hrobkách s výbavou panovníka

Obelisky

  • Zprvu sloužily ke kultovním účelům, později se staly významným symbolem moci
  • V Nové říši byly stavěny po dvou u vchodu do chrámu
  • Byly zdobeny hieroglyfy
  • V novověku často dopravovány do Evropy a nyní zdobí mnoho našich měst – Řím, Paříž, …

 

Sochařství:

  • Na vysokém stupni – životní a nadživotní velikost, správné proporce
  • Námětem byli panovníci a božstvo
  • V pozdějším období i jemná modelace výrazu obličeje
  • Sochy polychromovány (barveny), do očí byly dávány i drahé kameny (tzv. inkrustace)

Inkrustace = technika vkládání různých materiálů do sebe

a) Monumentální linie sochařství  

  • Značně stylizované – nekonkrétní, nebo nereálná podoba
  • Strnulé – trůnící nebo vznešeně sedící
  • Menkauré s manželkou – Z období Staré říše

b) Realistická linie sochařství

  • Busta královny Nefertiti 
  • sochař Thutmóse
  • Z období Nové Říše
  • Nefertiijti byla ženou Amenhotepa IV., který se přejmenoval na Achnatona 

 

pohřební masky 

  • Tutanchamonova 
  • Ze zlatého plechu, sklíčka, drahokamy
  • Nalezena roku 1922 v Údolí králů

 

Reliéfy 

  • Mnohdy zaměňovány s malbou, protože jsou velice nízké a polychromovány
  • Na stěnách pyramid a chrámů
  • a) zapuštěný reliéf = zvýraznění linek
  • b) normální reliéf

 

Malířství:

  • Egyptské malířství sloužilo náboženství a panovníkovi, bylo prostředníkem v kontaktu se světem „nahoře“
  • Na vnitřních stěnách mastab, skalních hrobek, méně v pyramidách (téměř ne)
  • Malby umístěny v podélných pásech nad sebou
  • Dodržován tradiční egyptský kánon pro zobrazení
  • Narativní (výpravný) charakter 
  • Z počátku smíšená technika reliéfu a malby – brzy opuštěn
  • Techniky malby: přírodní hlinky na omítce (štuk, sádra), jako štětec posloužil většinou rákos

 

Egyptský kánon pro zobrazení figury

  • Hlava a nohy z profilu, oko a ramena zepředu

Dva typy zobrazení:

  • a) Pásová perspektiva 
  • Co je blíže to je dole, co je dále je výše
  • b) Hieratická perspektiva 
  • Důležitost znázorněna velikostí
  • Faraon je největší, otroci nejmenší 
  • Podle postavení ve společnosti

 

Ikonografie

  • ustálené výjevy ze života faraona (lov v bažinách, lov ptáků, boj s nepřáteli aj.)

 

Fajjůmský portrét 

  • Destičky s portrétem zemřelého faraona
  • portréty z období Nové říše

 

Písmo:

  • Nejprve obrázkové, pak slabičné
  • Proslavily se hieroglyfy
  • Původní písmo je obrázkové, z něj se vyvinulo hieroglyfické písmo, později tzv. hieratická a démotická kurzíva
  • Písmo rozluštil Bedřich Hrozný

 

Mezopotámie

  • Rozkládala se na území dnešního Iráku, v podstatě mezi řekami Eufrat a Tigris
  • Mezi nejznámější sumerské městské státy patří Ur, Uruk, Lagaš, Ninive, Eridu, Mari

 

Periodizace

  • epocha sumerská (3500-2350 př. n. l.),
  • epocha semitská (2350-539 př. n. l.)
  • patří sem mimo jiné říše starobabylonská (Chamurappi), novobabylonská říše (Nabukadnezar) aj.
  • Konec mezopotamské civilizace nastal 539 př. n. l. dobytím Babylonu Peršany

 

Architektura:

  • V Mezopotámii často záplavy, proto se stavělo na vyvýšených terasách
  • Stropy vytvářeny nejprve trámy, později klenbami z cihel
  • Stavební materiál: převážně cihla (uvnitř stavby pálená, vně glazurovaná), a to v důsledku nedostatku kamene a dřeva

Zikkurat

  • Typický pro architekturu Mezopotámie
  • Je to stupňovitý chrám pálených cihel
  • Nesloužil k pohřbívání (na rozdíl od pyramid), ale k uctívání bohů
  • Obřad uctívání bohů zde probíhal na schodech
  • Na vyvýšeném místě – z důvodu záplav
  • Stavěli se z nepálených cihel, sušených na slunci
  • zikkurat v Uru
  • Palác v Mari – zachovány malby, zobrazení jako v Egyptě
  • Další stavby:
  • Ištařina brána
  • Vysuté Semiramidiny zahrady v Babylonu 

 

Sochařství:

  • Sumerové vynalezli hrnčířský kruh
  • Pro sochařství je typický tzv. tetramorf (býk, člověk, orel, lev), stély (Narámsinova stéla, Chammurappiho zákoník aj.) a sošky Gudey, správce Lagaše
  • Sochy panovníka Gudey – stojící nebo sedící
  • bůh a současně správce města Lagaš
  • Náramsinova stéla – zobrazení dvou Sluncí
  •  Chammurapiho zákoník – klínovým písmem vytesán do podoby stély (podélná kamenná deska)
  • Reliéf se zraněnou lvicí-naturalismus (ochrnutí)

 

Tetramorfy = spojení býka, orla, lva a člověka

  • Typické pro sochařství Mezopotámie
  • 5 nohou – efekt stojícího i jdoucího

 

Pečetní válečky – kamenné válečky

  • sloužily k otisku do horkého vosku nebo hliněných destiček

 

Bohové

  • Stejný život jako lidé, byli nesmrtelní
  • Šamaš – bůh Slunce
  •  Ištar – bohyně plodnosti

 

Novobabylonské období

  • největší rozkvět za vlády krále Nabukadnezara
  • Babylonská věž – pravoúhlá
  • základem byl zikkurat
  • Ištařina brána – procesní cesta
  • zoomorfní reliéfy (pálená hlína, na povrchu – glazura)
  • zobrazení posvátných zvířat (býci) – polymorfy – např. 

 

Asyrská říše

  • Chetité = schopní stavitelé
  • Použití kovu
  • Geometrické tvary
  • Palác Sarkona II. – brána paláce s hlavou býka (Asyrský býk).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!