Zpracování předloh

chemie

 

Otázka: Zpracování předloh

Předmět: Technologie a polygrafie

Přidal(a): hohoho5

 

Co vyžaduje předtisková příprava:

  • Předlohy pro grafickou reprodukci a jejich náležitosti – Obecná charakterizace perových a tónových předloh
  • Obsah a zaměření tiskovin
  • Konstrukce sazebního obrazce a optického středu
  • Zásady zarovnání textu
  • Zásady barevné kompozice z hlediska typografického

 

Předlohy pro grafickou reprodukci

  • Obrazové
  • Textové

 

OBRAZOVÉ PŘEDLOHY

1) Fyzické (reálné) předlohy

  • To jsou hmotné předlohy, které obdržíme od zákazníka (musíme je digitalizovat) – Nejčastěji se jedná o předlohy určené ke skenování (fotografie, diapozitivy/filmy, různé obrázky)

 

Požadavky:

  • Dobrá kvalita
  • Čisté a nepoškozené
  • Poznámky na zadní straně nesmějí být vytlačeny nebo prosvítat na přední stranu
  • Musí být přesně definovány veškeré požadavky na úpravu – retuše, výřez, vykrytí atd.

 

Dělení fyz. předloh:

  • podle charakteru kresby – pérové a tónové
  • podle podložky – průsvitné a odrazové
  • podle způsobu zhotovení – digitální pořízené digitálním fotoaparátem a analogové, tj. vytvořené výtvarníkem nebo tištěné předlohy
  • podle počtu barevných odstínů – jednobarevné a vícebarevné

 

Pérové předlohy

  • Ostrá kresba a velký kontrast oproti pozadí (u jednobarevných pérovek jsou nejlepší černobílé – tvoří největší kontrast)
  • Obraz se skládá z plochých čar a neobsahuje tónové přechody, taková kresba je tvořena jedním tónem (stejným odstínem) např. kresba tuší
  • Mohou být v hrubém či jemném provedení
  • Velikost 1:1 (zvětšováním se ztrácí kvalita, zmenšováním se ztrácí detaily)
  • Jednodušší pérové kresby je lepší překreslit ve vektorovém programu (vektorizace) – Adobe Illustrator

 

Tónové předlohy (autotypie)

  • Předlohy s plynulými přechody mezi světly a stíny resp. mezi černou a bílou nebo nejsvětlejší a nejtmavší sytou pestrou barvou – široká stupnice polotónů
  • Patří sem např. černobílé a barevné fotografie a diapozitivy, negativy, malby, jemné kresby apod.
  • Důležitým parametrem tónových obrázků je tónový rozsah (rozdíl tónových hodnot nejtmavšího a nejsvětlejšího místa předlohy. Tónový rozsah můžeme zjistit pomocí denzitometru
  • Měly by mít hladký povrch, být bez nežádoucích nádechů a s rozumným kontrastem (u negativu by měla být dodána i vyvolaná fotografie)

 

Odrazová předloha – její obraz je na odrazové podložce – papír, fotopapír, karton, lepenka a textil, vše, co může paprsek odrážet

Průsvitná předloha – kresba je na průsvitné nebo-li transparentní podložce např. film, folie, sklo

Negativní předloha – klasický negativ je v programu převeden do pozitivu (lepší způsob je si napřed udělat fotografii a potom naskenovat)

Diapozitiv – měl by být chráněn v rámečku (pěkný obraz v převodu), je kvalitní

 

2. Digitální předlohy

  • Digitální podoba na záznamovém médiu (např. obrázky z dig. fotoaparatu, externě naskenované obrázky)
  • Vhodnými grafickými formáty přijímaných předloh jsou TIFF, JPEG (co nejmenší stupeň komprese), RAW, PDF nebo EPS
  • Rozlišení je základním kritériem posouzení vhodnosti obrázku k tisku. Požadované rozlišení obrázku pro tisk se udává v počtu pixelů na palec – jednotkou je ppi
  • Správné rozlišení je v měřítku 1:1, zpravidla 300 dpi pro tónové předlohy a 1 200 dpi pro pérovky uložené do bitmapových souborů
  • Obrázky by měly být v původní podobě bez uživatelských úprav se správnou barevností a šumem

 

TEXTOVÉ PŘEDLOHY

  • Rukopisy
  • Základní textová předloha pro sazbu dokumentů
  • Je podkladem pro práci grafika, který vytváří předpis sazby a počítá její rozsah
  • Musí být úplný, se všemi přílohami

 

Zpracování rukopisů:

  • Imprimovaný rukopis – za jeho bezchybnost odpovídá autor (zákazník), je schválený autorem k tisku
  • Redakční úprava – zahrnuje zpracování rukopisu a všech souvisejících předloh v redakci po stránce obsahové i formální

 

Formy rukopisu:

  • a) analogové
    • text psaný rukou
    • tištěné předlohy
    • Tyto předlohy zdigitalizujeme pomocí skeneru a zpracujeme funkcí OCR (= optické rozpoznávání znaků, což je metoda, která nám umožňuje díky scanneru zdigitalizovat analogové předlohy a dále s nimi pracovat digitálně) + provedeme korekturu
  • b) v elektronické podobě
    • Text pořízený pomocí některého z textových editorů (v elektronické podobě na záznamovém médiu)
    • Zaslány elektronickou poštou = digitalizovaný soubor dat
    • Úvodní stránka rukopisu by měla obsahovat jméno autora, název dokumentu a celkový počet stran a příloh
    • Číslování stran
    • Formát A4
    • Přílohy, tabulky a další doplňky se zařazují na samostatné soubory a označují se číslem strany, na kterou patří

 

Náležitosti rukopisu:

  • základní druh a všechny odlišné druhy písma
  • velikost základního písma
  • ostatní použité velikosti písma
  • výšku strany s počtem řádků základního stupně písma
  • postavení sazby v záhlaví a ve hřbetu
  • grafickou úpravu vstupních, koncových a ostatních textově neúplných stránek, tabulek,rejstříků, obsahu a tiráže.

 

Je-li rukopis současně i zdrojovým textem, je nutno kromě výše uvedených zásad dodržovat i další zásady, které usnadní další práci s tímto textem:

  • Je vhodné se předem domluvit na formátu, ve kterém se text bude předávat
  • Není vhodné jakékoliv předformátování textu (vycentrování, tabelátory, zarovnání do bloku, zarážky odstavců), protože se v realizaci projevují komplikace při importu
  • Rukopis by měl být psaný pouze jako hladký text, zarovnaný k levému okraji
  • Ukončování řádek je nutné provádět pouze volným přetékáním do následujících, příkaz ENTER lze používat pouze k ukončení odstavce – Odstavce nesmí začínat pevnými mezerami. – Po interpunkci musí být mezera.
  • Obsahuje-li zdrojový text složitý matematický vzorec, je většinou snazší napsat jej ručně nebo vytisknout na přiložený list papíru a na místo, kam má být vložen, uvést pouze odkaz. – Text, který je poznámkou (pod čarou) musíme zřetelně vyznačit, a tak navázat na to místo v textu, ke kterému se daná poznámka vztahuje.

 

Předpis sazby:

  • V dnešní době již rarita, spoléhá se na grafika
  • Aby mohl být text zhotoven, tedy vysázen přesně podle představ zákazníka, musí být v rukopise vyznačeny všechny údaje potřebné pro sazbu. Základní předpis pro sazbu musí obsahovat:
  • velikost sazebního obrazce a umístění na stránce
  • pro veškeré texty – druh, řez a stupeň písma, proklad, zarovnání
  • způsob vyznačení slov, která mají být zvýrazněna
  • velikost odstavcové zarážky, odstup mezi kapitolami, mezera pod titulkem
  • umístění textů mimo sazební obrazec – poznámky pod čarou, stránkové číslice, marginálie, záhlaví, zápatí, délka a tloušťka linek…
  • předpis tabulky (druh a tloušťka linek, celková úprava tabulky)

 

Korektura:

  • Jde o opravu chyb v textu od pravopisných pravidel, autorova rukopisu, typografických pravidel, barevnosti dokumentu, ale i technických chyb v sazbě
  • domácí korektura – korektura přímo v tiskárně
  • autorská korektura – provádí přímo autor nebo překladatel či vydavatel

 

Oprava sazby podle korektury:

  • Vyznačování korektur: provádí se barevným perem pomocí speciálních korekturních znamének, která jsou standardizována a používají se bez slovních vysvětlivek
  • Korekturu vždy provádíme od začátku dokumentu, protože při opravě může docházet k automatickému přelomení sazby i při nepatrných změnách a tím ke vzniku nových chyb
  • Při korigování musíme dbát na udržení správného vyplnění řádků a dělení slov, korekturní výtisk je důležitým dokladem a měl by být proto archivován

 

Nejčastější opravy chyb:

  • Nahrazení několika mezer tabulátorem
  • Odstranění mezery za tabulátorem
  • Změna dvou mezer za jednu
  • Odstranění mezer před interpunkcí
  • Vytvoření mezer za interpunkcí
  • Odstranění mezer na začátku nového odstavce
  • Změna spojovníku za pomlčku
  • Odstranění mezer mezi uvozovkami

 

Imprimatur (schválení korektury k tisku)

  • Např. objednavatelem (autorem, nakladatelem, zákazníkem), mělo by být písemné a stvrzené podpisem (pro případ reklamace), imprimatur (lat.) – budiž tištěno
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.