Otázka: Zpracování předloh
Předmět: Technologie a polygrafie
Přidal(a): hohoho5
Co vyžaduje předtisková příprava:
- Předlohy pro grafickou reprodukci a jejich náležitosti – Obecná charakterizace perových a tónových předloh
- Obsah a zaměření tiskovin
- Konstrukce sazebního obrazce a optického středu
- Zásady zarovnání textu
- Zásady barevné kompozice z hlediska typografického
Předlohy pro grafickou reprodukci
- Obrazové
- Textové
OBRAZOVÉ PŘEDLOHY
1) Fyzické (reálné) předlohy
- To jsou hmotné předlohy, které obdržíme od zákazníka (musíme je digitalizovat) – Nejčastěji se jedná o předlohy určené ke skenování (fotografie, diapozitivy/filmy, různé obrázky)
Požadavky:
- Dobrá kvalita
- Čisté a nepoškozené
- Poznámky na zadní straně nesmějí být vytlačeny nebo prosvítat na přední stranu
- Musí být přesně definovány veškeré požadavky na úpravu – retuše, výřez, vykrytí atd.
Dělení fyz. předloh:
- podle charakteru kresby – pérové a tónové
- podle podložky – průsvitné a odrazové
- podle způsobu zhotovení – digitální pořízené digitálním fotoaparátem a analogové, tj. vytvořené výtvarníkem nebo tištěné předlohy
- podle počtu barevných odstínů – jednobarevné a vícebarevné
Pérové předlohy
- Ostrá kresba a velký kontrast oproti pozadí (u jednobarevných pérovek jsou nejlepší černobílé – tvoří největší kontrast)
- Obraz se skládá z plochých čar a neobsahuje tónové přechody, taková kresba je tvořena jedním tónem (stejným odstínem) např. kresba tuší
- Mohou být v hrubém či jemném provedení
- Velikost 1:1 (zvětšováním se ztrácí kvalita, zmenšováním se ztrácí detaily)
- Jednodušší pérové kresby je lepší překreslit ve vektorovém programu (vektorizace) – Adobe Illustrator
Tónové předlohy (autotypie)
- Předlohy s plynulými přechody mezi světly a stíny resp. mezi černou a bílou nebo nejsvětlejší a nejtmavší sytou pestrou barvou – široká stupnice polotónů
- Patří sem např. černobílé a barevné fotografie a diapozitivy, negativy, malby, jemné kresby apod.
- Důležitým parametrem tónových obrázků je tónový rozsah (rozdíl tónových hodnot nejtmavšího a nejsvětlejšího místa předlohy. Tónový rozsah můžeme zjistit pomocí denzitometru
- Měly by mít hladký povrch, být bez nežádoucích nádechů a s rozumným kontrastem (u negativu by měla být dodána i vyvolaná fotografie)
Odrazová předloha – její obraz je na odrazové podložce – papír, fotopapír, karton, lepenka a textil, vše, co může paprsek odrážet
Průsvitná předloha – kresba je na průsvitné nebo-li transparentní podložce např. film, folie, sklo
Negativní předloha – klasický negativ je v programu převeden do pozitivu (lepší způsob je si napřed udělat fotografii a potom naskenovat)
Diapozitiv – měl by být chráněn v rámečku (pěkný obraz v převodu), je kvalitní
2. Digitální předlohy
- Digitální podoba na záznamovém médiu (např. obrázky z dig. fotoaparatu, externě naskenované obrázky)
- Vhodnými grafickými formáty přijímaných předloh jsou TIFF, JPEG (co nejmenší stupeň komprese), RAW, PDF nebo EPS
- Rozlišení je základním kritériem posouzení vhodnosti obrázku k tisku. Požadované rozlišení obrázku pro tisk se udává v počtu pixelů na palec – jednotkou je ppi
- Správné rozlišení je v měřítku 1:1, zpravidla 300 dpi pro tónové předlohy a 1 200 dpi pro pérovky uložené do bitmapových souborů
- Obrázky by měly být v původní podobě bez uživatelských úprav se správnou barevností a šumem
TEXTOVÉ PŘEDLOHY
- Rukopisy
- Základní textová předloha pro sazbu dokumentů
- Je podkladem pro práci grafika, který vytváří předpis sazby a počítá její rozsah
- Musí být úplný, se všemi přílohami
Zpracování rukopisů:
- Imprimovaný rukopis – za jeho bezchybnost odpovídá autor (zákazník), je schválený autorem k tisku
- Redakční úprava – zahrnuje zpracování rukopisu a všech souvisejících předloh v redakci po stránce obsahové i formální
Formy rukopisu:
- a) analogové
- text psaný rukou
- tištěné předlohy
- Tyto předlohy zdigitalizujeme pomocí skeneru a zpracujeme funkcí OCR (= optické rozpoznávání znaků, což je metoda, která nám umožňuje díky scanneru zdigitalizovat analogové předlohy a dále s nimi pracovat digitálně) + provedeme korekturu
- b) v elektronické podobě
- Text pořízený pomocí některého z textových editorů (v elektronické podobě na záznamovém médiu)
- Zaslány elektronickou poštou = digitalizovaný soubor dat
- Úvodní stránka rukopisu by měla obsahovat jméno autora, název dokumentu a celkový počet stran a příloh
- Číslování stran
- Formát A4
- Přílohy, tabulky a další doplňky se zařazují na samostatné soubory a označují se číslem strany, na kterou patří
Náležitosti rukopisu:
- základní druh a všechny odlišné druhy písma
- velikost základního písma
- ostatní použité velikosti písma
- výšku strany s počtem řádků základního stupně písma
- postavení sazby v záhlaví a ve hřbetu
- grafickou úpravu vstupních, koncových a ostatních textově neúplných stránek, tabulek,rejstříků, obsahu a tiráže.
Je-li rukopis současně i zdrojovým textem, je nutno kromě výše uvedených zásad dodržovat i další zásady, které usnadní další práci s tímto textem:
- Je vhodné se předem domluvit na formátu, ve kterém se text bude předávat
- Není vhodné jakékoliv předformátování textu (vycentrování, tabelátory, zarovnání do bloku, zarážky odstavců), protože se v realizaci projevují komplikace při importu
- Rukopis by měl být psaný pouze jako hladký text, zarovnaný k levému okraji
- Ukončování řádek je nutné provádět pouze volným přetékáním do následujících, příkaz ENTER lze používat pouze k ukončení odstavce – Odstavce nesmí začínat pevnými mezerami. – Po interpunkci musí být mezera.
- Obsahuje-li zdrojový text složitý matematický vzorec, je většinou snazší napsat jej ručně nebo vytisknout na přiložený list papíru a na místo, kam má být vložen, uvést pouze odkaz. – Text, který je poznámkou (pod čarou) musíme zřetelně vyznačit, a tak navázat na to místo v textu, ke kterému se daná poznámka vztahuje.
Předpis sazby:
- V dnešní době již rarita, spoléhá se na grafika
- Aby mohl být text zhotoven, tedy vysázen přesně podle představ zákazníka, musí být v rukopise vyznačeny všechny údaje potřebné pro sazbu. Základní předpis pro sazbu musí obsahovat:
- velikost sazebního obrazce a umístění na stránce
- pro veškeré texty – druh, řez a stupeň písma, proklad, zarovnání
- způsob vyznačení slov, která mají být zvýrazněna
- velikost odstavcové zarážky, odstup mezi kapitolami, mezera pod titulkem
- umístění textů mimo sazební obrazec – poznámky pod čarou, stránkové číslice, marginálie, záhlaví, zápatí, délka a tloušťka linek…
- předpis tabulky (druh a tloušťka linek, celková úprava tabulky)
Korektura:
- Jde o opravu chyb v textu od pravopisných pravidel, autorova rukopisu, typografických pravidel, barevnosti dokumentu, ale i technických chyb v sazbě
- domácí korektura – korektura přímo v tiskárně
- autorská korektura – provádí přímo autor nebo překladatel či vydavatel
Oprava sazby podle korektury:
- Vyznačování korektur: provádí se barevným perem pomocí speciálních korekturních znamének, která jsou standardizována a používají se bez slovních vysvětlivek
- Korekturu vždy provádíme od začátku dokumentu, protože při opravě může docházet k automatickému přelomení sazby i při nepatrných změnách a tím ke vzniku nových chyb
- Při korigování musíme dbát na udržení správného vyplnění řádků a dělení slov, korekturní výtisk je důležitým dokladem a měl by být proto archivován
Nejčastější opravy chyb:
- Nahrazení několika mezer tabulátorem
- Odstranění mezery za tabulátorem
- Změna dvou mezer za jednu
- Odstranění mezer před interpunkcí
- Vytvoření mezer za interpunkcí
- Odstranění mezer na začátku nového odstavce
- Změna spojovníku za pomlčku
- Odstranění mezer mezi uvozovkami
Imprimatur (schválení korektury k tisku)
- Např. objednavatelem (autorem, nakladatelem, zákazníkem), mělo by být písemné a stvrzené podpisem (pro případ reklamace), imprimatur (lat.) – budiž tištěno