Teorie v sociální práci – maturitní otázka

 

Otázka: Teorie v sociální práci

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Eklektický přístup

Laura Epsteinová (r1992 vytvořila typologii eklektických modelů)

  • Model systematické integrace (vytvoří integrovaný model s jasnými kritérii pro výběr teorií a poznatků)
  • Pragmatický model (jednotlivci/sk si vytvářejí soubor teorií založené na jejich zkušenostech a potřebách)
  • Model systematické selekce (SP volí 1 model jako hl, ten pak obohacuje hl myšlenkami)
  • Model nahodilých aplikací (socprac nahodile sbírá poznatky, které v příhodné chvíli aplikuje)

 

Důvody použití:

  • Klient má možnost těžit ze všech dostupných poznatků
  • Empirické zkušenosti získané v pxi jsou platné a měly by ovlivnit teorii
  • Teorie pokrývají různé úrovně a obl, proto se mohou vhodně doplňovat
  • Řada aspektů různých teorií je shodná či obdobná
  • Lidské bytí je mnohostranné, a proto můžeme předpokládat, že ji nelze vyložit 1 teorií

 

Rizika eklekticismu → výsledný efekt eklekticismu závisí na:

  • Míře dovedností socprac a jeho schopností plánovat, promýšlet a s teoriemi pracovat (míra zkušeností)
  • Plánování a org – neplánované předcházení od 1 zp práce ke 2, může být nebezp a pro klienta škodlivé

 

Humanistické a existenciální teorie

(v SP je na oba směry nazíráno jako na humanistické)

  • Oba směry se soustřeďují na člověka jako na autonomní os, která má ze všech okolností hodnotu
  • Zaměřují se na vnitřní svět člověka (úkolem je pomáhat lidem)
  • 3 oblasti
    • V reflexi sebe samých = poznání sebe sama
    • V odhalování významů, které pro ně daná situace může mít
    • V pochopení
  • Sociální práce pomáhá klientům odhalovat různé významy jejich zkušeností (klient = expert na jeho vlastní život)
  • Ke klientovu soc zázemí a k jeho osobnosti přistupuje jako k prostředku řešení problémové situace

 

Terapeutické systémy

  • Rogersova terapie – přístup orientovaný na klienta, vyžaduje kongruenci (=jednání v souladu se svým prožíváním)
  • Perlsova tvarová terapie – dialog pacienta a terapeuta (vede klienta k uvědomování si toho, co dělá a jak to prožívá)
  • Franklova logoterapie a existencionální analýza „jaký smysl chci dát svému životu?“ (když není touha naplněna → frustrace → existenční vakuum → čl pochybuje o smyslu svého živ → deprese → až sebevražda)
  • Transakční analýza Erik Berne: rozebírá stavy EGA (rodič X dítě X dospělý)
    • Rodič (chování převzaté od rodičů; pravidla a příkazy), Dítě (pozůstatky duševního stavu z dětství – citový ráz
      – spontánnost, zvědavost), Dospělý (vlastní zkušenosti + rozum)
    • Opakující se chování v živ = HRY – postaveny na komunikaci, mezilid. vztahy (záleží jaký stav ega)
  • Systematický přístup – „v každém je něco dobrého“ (hledá ve zlém, zrnka toho dobrého)

 

Přístup orientovaný na úkoly

= vznikl v rámci SP, inspiroval se teorií soc učení

  • Efektivita spočívá v myšlence, že malý úspěch rozvíjí sebedůvěru
  • Lidé se více angažují v úkolech, které si sami zvolili (SP pomáhá klientovi rozhodnout, jaké úkoly chce plnit, co chce dělat)
  • Základním rysem přístupu je partnerství, vůdčí autoritou je klient sám (staví na klientových silných str)
  • Používá: interpersonální konflikty, neuspokojení ze soc vztahů, problémy s formální org., potíže v naplňování rolí, problémy vznikající v souvisl. se soc změnami, reaktivní emocionální úzkost

 

Realizuje se v 6 krocích:

  • Příprava (ověření legitimity intervence)
  • Vyjasnění klientových zájmů (explorace problémů)
  • Dohoda o cílech (shoda socprac s klientem na směru změny)
  • Formulace o plnění úkolů (socprac a klient si domluví frekvenci, délku kontaktu a konkrétní úkoly)
  • Ukončení vztahu (projevuje se intervence od začátku, klient by měl vědět, jak dlouhá bude spolupráce)
  • Zpětná vazba (testuje se, zda a jak bylo úsilí socprac úspěšné)

 

Principy pro formulování cílů:

  1. Nejlepší cíl je ten, který si klient zvolil sám
  2. Cíl nebo změna musí být realistická, dosažitelná
  3. Zvolený cíl by neměl nikoho jiného poškodit

 

Používané techniky:

  • Správné kladení ot, aktivní naslouchání a povzbuzování, sběr info, periodizace problémů (třídíme klientovo problémy dle závažnosti – které nejvíce zatěžují/nejtěžší důsledky/nejsnadněji řešitelné)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.