![]()
Otázka: Krizová intervence
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Krize
= vyvrcholení životního děje jedince, který směřuje ke změně (přesahuje jeho adaptační mechanismy)
Příčiny
- Vnější
- Ztráta objektu – osoby (úmrtí, rozchod, odcizení, zaměstnání, bytu, zdraví, víry)
- Volba – mezi 2 věcmi (práce X rodina; nepříjemná volba mezi 2 negativními možnostmi)
- Změna (těhotenství, výhra peněž, svatba, rozchod)
- Vnitřní
- Změny z nutnosti adaptace na vlastní vývoj (může ji spustit – neschopnost vyhovět požadavkům vývoje)
- Krátkodobé překlenutí situace – předcházení problémů (dlouhodobé přecházení se stává zdroje krize)
Typologie
- Zjevné = uvědomění si krize, víme o ní, motivace k řešení
- Skryté = nechce si krizi připustit, čím delší, tím horší psych/fyz stav
- Dle průběhu
- Akutní = jasný začátek i konec, často reakce př. na ztrátu (trauma)
- Chronická = trvá delší dobu, nenápadně, trvá měs/roky
- Dle závažnosti – doba vedoucí ke krizi (délka působení), intenzita
- Situační k. = spuštěna nepředvídatelným stresem (příčina: ztráta, hrozba ztráty os/práce/zdraví)
- Tranzistorní k. = z očekávaných živ změn (nástup/ukončení školy/práce, bydlení, potomek)
- zrání = souvisí s vývojem, týká mezilidských vztahů (závislost na druhé os-rodičích, problémy identity/sexuality)
- pramenící z psych. poruchy (řada nevyřešených k. se projeví příznaky psych poruchy, zranitelní jedinci)
- Neodkladné krizové stavy (intoxikace, vražedné/sebevražedné tendence)
Průběh krize dle Kastové
- 1) Popření = šok („to nemůže být pravda“)
- 2) Protest = hněv („proč právě já“)
- 3) Bilancování = přemítání, co bylo doposud (co v jeho bylo životě hodnotné)
- 4) Reorganizace života = smíření s omezením (nemoc, smrt)
Krizová intervence
= specializovaná pomoc poskytována os. v krizi, metoda práce s klientem
Principy
- Okamžitá pomoc (rychle, prodleva může znamenat prohloubení krize, může dojít k autoagresi/agresi vůči okolí)
- Snadná dosažitelnost (existence krizových center, linek bezpečí a důvěry)
- Redukce možného stavu ohrožení (emocionální podpora, pocit bezpečí, mat podpora)
- Koncentrace na problém „tady a teď“ (zaměření na aktuální problém klienta)
- Časové ohraničení → max 10 setkání (cca 1 týdně)
- Intenzivní kontakt krizové interventa s klientem
- Individuální přístup (strukturovaný, aktivní i direktivní přístup)
Proces
- 1) Zahájení = navazování kontaktu, budování důvěry, redukce ohrožení klienta
- 2) 1. odhad situace a posouzení, zájem o představy/přání klienta, formulace hypotézy
- 3) Ukončení = klient stabilizován, uvědomuje si co ke krizi vedlo/jak překonat
Formy
- Ambulantní = specializované zařízení na pomoc lidem v krizi (předpokladem využití je schopnost kliena docházet)
- Pobytová = intervenční centrum, krizová pomoc (max 7 dní = nemůže být v domácím prostředí)
- Terénní = přirozené prostředí klienta (výjezd za ním, doprovod na policii/lékaři, návštěvy v nemocnicích)
- Mobilní krizový tým – kombinace s činnostmi k. centra/samostatná sl.
- Telefonická – kontaktní linky, linky důvěry, speciální linky důvěry (zaměřené na urč. problematiku – gay)