Sociální práce se skupinou – maturitní otázka

 

Otázka: Sociální práce se skupinou

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Sociální skupina

  • Sociální útvar tvořený 2 či více osobami, ve které si jedinci vytvářejí určitou strukturu
  • Mají urč. pravidla → normy:
    • Nepsaná pravidla, za jejichž porušení jsou tresty/sankce
    • Vyjadřují, co sk. považuje za správné/špatné
    • Měly by být v souladu s normami majoritní spol. + dosažitelné a sankce odpovídající
  • Malá soc. sk. = 12–15 lidí → jsou lidé znající se jmény a mající společné zájmy
  • Konopková – zabývala se sk. prací (vedoucí sk. podporuje vztahy mezi jednotlivci a dohlíží na plnění cílů)

 

Cíle = sk. si cíle formuluje sama dle svého zaměření (jednotlivci je ochotně plní, jelikož si je samo stanoví)

Hodnoty = je důl., aby byly co nejpodobnější (rozpory vedou ke konfliktům a narušují fungování a efektivitu sk.)

  • Materiální hodnoty = vlastnictví, věci, auta, šperky
  • Duchovní hodnoty = duchovní obohacení, investice do knih, vzdělání, seberealizace

 

Druhy a povaha

  • Skupiny lze třídit dle nějakých hledisek
  • Otevřené = smí kdykoliv vstoupit nový člen x Uzavřené = terapeutické sk., člen může odejít (příchod nového člena naruší sk.)
  • Dobrovolná = klient musí sám chtít něco řešit, učit se (chce být členem sk. a je ochotnější) x Nedobrovolná = nařízený pobyt ve sk., kde klient být nechce
  • Formální = někdo organizuje, má pravidla a řád x Neformální = sk. bez zázemí, bez řádu (členy spojuje společný zájem/koníček/zábava)

 

Dělení dle Browna

  • Homogenní skupiny = mají společnou charakteristiku (předávají zkušenosti/motivací – drogově závislý)
  • Skupiny úkolově zaměřené = mají společný úkol → plní jej → po vyřešení sk. končí (je tam nějaký postup)
  • Skupiny zaměřené na dosažení soc cílů = cílem je konformita členů (pracují s dětmi/mládeží)
    • Pracuje s dětmi/mládeží, aby se socializovali, aby nebyly problematičtí
  • Psychoterapeutické sk. – vede je psychoterapeut či psycholog s psychoterapeutickým výcvikem
  • Svépomocné sk – postaveny na vzájemné pomoci a podpoře
    • Není vedoucí pracovník/terapeut, ale mohou jim předat info ohledně tématu, kterému se sk věnuje (na co dát pozor, jak zpracovávat pokušení) → anonymních alkoholiků, s nádorovým onemocněním
  • Skupiny pro výcvik lidských vztahů = výcvik manažerských schopností (pro vedoucí pozice)

 

Charakteristika skupin práce

Průběh

  • 1) Přípravná fáze – předskupinové plánování (pracovník rozhoduje, jak účastníky zařadí do sk/cíle/rizika)
  • 2) Počáteční fáze – 1. setkání členů (seznamování, pravidla, domlouvá se org.)
  • 3) Pracovní fáze – pracuje na naplnění cílů (techniky učení; kognitivní/podmiňovací/imitační/ učení, pozorování)
  • 4) Zakončení práce se sk. – obtížné, protože vyžaduje odstoupení ze vztahů (naplnění cíle – shrnutí – vyhodnocení)

 

Skupinová dynamika

  • Pohyb ve skupinách (oba procesy přirozeně přítomny ve sk.)
  • Koheze = soudržnost → příliš kohezní rodina se může dostat do fáze, že není efektivní = není aktivita
  • Tenze = napětí, nesoulad, může končit výbuchem, konfliktem, následně řešení

 

Fáze (Kratochvíl, Rieger, Yalom = autoři zabývající se vývojem sk. dynamiky)

  • Orientace a závislost = členové sk. závislí na poradci/socprac, jelikož nikoho jiného neznají
  • Konflikt, dominance, revolta = ve sk. začnou projevovat jednotlivci (projevují role dominant/submisivních členů)
  • Rozvoj soudržnosti = členové sk. společně spolupracují (vedoucí kontroluje, aby byly dobré vztahy)
  • Zrála sk. práce = členové pracují na řešení problému, spolupracují (poslední fáze sk. dynamiky, ale začátek sk. práce)

 

Struktura skupin

  • Cíle skupiny
  • Skupinové hodnoty – vytváří vlastní hierarchii hodnot
  • Koordinace činnost členů sk. (účel = dosažení cílů skrze normy, systémem rolí a systémem pozic)
  • Skupinové normy – pravidla chování specifikující vhodnost urč. činnosti členů
  • Role – soubor specifického, sk. očekávaného chování (př. sociometrie)
  • Pozice – rozdíly mezi členy z hled. významu ve sk. (status dle kompetence, vlivu a obliby)
  • Podskupiny – existují ve vel. sk. a u sk. s nízkou soudržností
  • Kohezivita – sjednocenost, soudržnost sk. (souhrn všech sil půs. na členy, aby zůstali ve sk.)

 

Vznik a fungování

  • Potřeba zohlednit věk, pohlaví, inteligenci členů, rodinný vztah, diagnóza.

 

Skupinová terapie

  • Někteří klienti nevhodní pro sk. terapii a je lepší s nimi pracovat individuálně.
  • Klienti mají kontraindikaci = okolnost/stav klienta vylučující sk. terapii (krizi, manipulativní, agresivní, destruktivní, neustále stěžující, vztahovačný/nedůvěřivý, klienti, u kterých vznikne milenecký vztah)

 

Indikace

  • Socprac. musí umět pracovat s rolemi (facilitátor=povzbuzovat kom., terapeut=postupy k naplnění cílů, zdroje soc. aktivity=schopnost provést klienty všemi fázemi od revolty k vzájem. respektu).

 

Složení skupin

  • Optimální poč. os. 12-13, i 20-25
  • Ve sk. terapii lepší menší poč. lidí (příliš vel. sk-tvorba podskupin X příliš malá sk-málo vzorců, není další pohled)
  • Čím vyšší věk → klesá poč. lidí ve sk. (někdo problém se sluchem – když hodně lidí, tak neslyší)

 

Pravidla členství ve skupinách

  • Potřeba, aby něco fungovalo (bez nich větší pravděpodobnost rizika = sk nebude fungovat)
  • Domlouvají hned na začátku v úvodní části (v průběhu se doplňují, socprac zajišťuje, aby tam byla, ale nesmí je vnutit)
  • Mlčenlivost, otevřenost a upřímnost, právo říct stop, odpovědnost k sobě i druhým, organizační věci
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.