![]()
Otázka: Komunikace v poradenském procesu
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Komunikace
- Slouží k dorozumění, sdělování názorů, postojů, myšlenek, výměně informací
- Sdělovat můžeme: zprávy a informace, chápat co říkáme, naše pocity, názory, žádosti, přání, očekávání
Sociální komunikace
- Potřebujeme kom -> profesionálně zvládnutou kom
- Je považována za náš standard
- Vynakládáme úsilí, abychom komunikovali (spojeno s velkým stresem a společnost to považuje za samozřejmost)
- Jsme limitováni časem, schopnostmi
Způsoby komunikace
- Agresivní = manipulace s druhým, jedinec sleduje bez ohledu na druhé své os cíle, nerespektuje p jiných,
- Tendence rozhodovat za druhé, neústupný, útočný, suverénní – vyvolává konflikty,
- V hádkách ironický, ztrácí kontrolu, dostává se do afektu, výrazná touha po vítězství, okolí vyhýbá
- Asertivní = respektování druhého, otevřenost, zdravé sebeprosazení,
- Výsledek přímé a upřímné výchovy posilující hrdost a sebeúctu, vede k ohleduplnosti
- Jedinec je upřímný, sebevědomý, nevzdává se předem, samostatně uvažuje, objektivně se hodnotí
- Chová se přátelský, ochoten přistoupit na kompromis
- Gramofonová deska (metoda, kdy opakuji své přání, dokud mi není vyhověno, nevyburcuji se k agresi, ani neodejdu)
- Pasivní = manipulace se sebou,
- Tendence ustupovat, přizpůsobovat se, ale pociťuje jistou ztrátu sebeúcty a vlastní hodnoty
- Nerozhodný, předčasně se vzdává cílů, nejistý izolovaný
- Jeho chování provokuje k agresi a útočnost u druhých (stejně jako u agresi – kořeny ve výchově)
Bariéry v komunikaci
- 1) Uzavřenost 1z komunikujících = snaha zatáhnout klienta do kom (některé zavřenosti nezbavíme)
- 2) Nedůvěra klienta k nám -> antipatie -> klient bude hodně povrchní
- 3) Strach (z úřadů, dozví se nepříjemné věci) -> důl. strach identifikovat
- 4) Nevhodná doba setkávání s klientem (souvisí s vnějšími okolnostmi – př. čas. tísní)
- 5) Přítomnost 3. os (=rušivý element) -> klient ji nezná (nevěděl, že tam bude -> mění to atmosféru)
- 6) Mnohomluvnost (u klienta/socprac) -> větší sklon ženy, socprac se pokouší klienta korigovat
- 7) Tréma (příchod do neznámého prostředí -> zbavíme důvěrou) -> učit se s ní pracovat
Verbální komunikace
- z lat. Verbum (slovo); věda: lingvistika = nauka o řeči
- Veškeré sdělení skrze slova -> to, co si navzájem sdělujeme pomocí zvuků = slov, naší řečí
- Specificky lidská a nejvyspělejší známá forma společenského styku
Forma:
- Ústní (mluvená) = rozhovory, pohovory, nezávazné tel. hovory
- Psaná (psaná) = pís. projevy, korespondence, zprávy, zápisy, objednávky, faktury
Nástroje
- Jazyk -> nejdůležitější prostředek mezilidského styku (nástrojem myšlení)
- Mluvená řeč má menší schopnost sdělovat emoce než neverbální komunikace
Sociální pracovníci mluví s klientem
- Jasně, srozumitelně, vyvarovat narážkám/jinotajem/ironií, úroveň vyjadřování respektuje schopnost klienta pochopit slovo/situaci.
Paralingvistika
- Zabývá se formální stránkou řeči (-> věci, které jsou pouze v mluveném projevu)
- Intenzita hlasu, tón. výška/barva hlasu, délka/rychlost projevu, přestávky/pauzy v řeči, přesnost řeči (vycpávková slova, akustická náplň), objem řeči
Slovní zásoba.
- Základ obsah. struktura řeči (podm.= věcné správnosti, srozumitelnosti řeči s ohledem na kom partnera)
Neverbální komunikace
- Tj. body language (starší označení = řeč těla)
- Starší než verbální, propracovanější, informačně nosná
- Člověk ji hůře ovlivní vůli (někteří nezvládají vůbec) -> každý má charakteristickou řeč těla
- Působí samostatně, jako doprovod verbální kom (7% slova, +– 37% tón hlasu a +– 55% neverbální kom)
Proxemika
- Komunikační vzdálenosti (zóny) -> důl respektovat zóny klientů, abychom je nestresovali
- Intimní zóna do 45 cm = rodina
- Osobní z. 45-120 cm =podání ruky, neformální vztahy (-> sourozenci, přátelé os. neformální setkání)
- Soc/společenská z. 120-360 cm = nakupování
- Blízce veřejná z. 360-720 cm = masovější setkání lidí, shromáždění lidí (školení, kurzy)
- Veřejná z. nad 720 cm = vel. shromáždění, politické (projevy)
Haptika
- Dotyky, podání ruky, dotyk paže (podání ruky = jeho způsob nám přináší info o člověku)
- Leklá ryby = nervozita, obava X Přílišné stisknutí = známky autoritativnosti
Mimika
- Pohyb obličejových svalů (vyjadřuje emoce, aktivitu, očekávání -> hl. pohyb očí a úsměv)
- Oční kontakt – důl., jestli a jak dlouho se díváme (max 7 s) -> aby to nebylo nepříjemné
- Z očí klienta se dá vyčíst nervozita, neklid, strach
- Úsměv = silný neverbální projev (většina na úsměv reaguje úsměvem -> nejsme na to zvyklí = odzbrojuje to)
Gestikulace (gestika)
- Kulturně tradované pohyby rukou (doprovází mluvenou řeč, koresponduje s obsahem mluv. řeči)
- Urč. výraz temperamentu
Posturologie (postoje, figury)
- Sdělování skrze fyzické postoje, držení těla, postojové konfigurace
- Postoj těla jako celku (rukou, nohou, hlavy) -> vyčteme naladění/sebevědomí člověka (nejupřímnější u dětí)
Kinezika
- Komunikační pohyby (jednotlivými části těla)
- Pohyb, který něco vyjadřuje a má vztah k tomu, co se děje (prolamování prstů, natáčení vlasů, kroutí náušnicemi) -> stereotypní pohyby spojovány s nervozitou, nepohodou
Olfaktorika
- Čichové vjemy (aby lidé na sebe upoutali pozornost, musí nějak vonět)
- Vůně si všímá okolí, zdroj info o člověku, rozhoduje o tom, jestli nám bude sympatický/nesympatický
Komunikace vzhledem
- Oblečení, barvy co nosíme, účes
- -> neposuzovat klienty dle našeho standardu
Další typy komunikace
- Barvami, dary, prostředím
- Činem = nejpřesvědčivější (prvky verb i neverbální komunikace), jak se chováme je pravdivou informací o člověku (z hled hodnot)
- Dary/předměty -> čím se obklopujeme (amulety, šperky, řetízky i tetování)
