Komunikace v poradenském procesu

 

Otázka: Komunikace v poradenském procesu

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Komunikace

  • Slouží k dorozumění, sdělování názorů, postojů, myšlenek, výměně informací
  • Sdělovat můžeme: zprávy a informace, chápat co říkáme, naše pocity, názory, žádosti, přání, očekávání

 

Sociální komunikace

  • Potřebujeme kom -> profesionálně zvládnutou kom
  • Je považována za náš standard
  • Vynakládáme úsilí, abychom komunikovali (spojeno s velkým stresem a společnost to považuje za samozřejmost)
  • Jsme limitováni časem, schopnostmi

 

Způsoby komunikace

  • Agresivní = manipulace s druhým, jedinec sleduje bez ohledu na druhé své os cíle, nerespektuje p jiných,
    • Tendence rozhodovat za druhé, neústupný, útočný, suverénní – vyvolává konflikty,
    • V hádkách ironický, ztrácí kontrolu, dostává se do afektu, výrazná touha po vítězství, okolí vyhýbá
  • Asertivní = respektování druhého, otevřenost, zdravé sebeprosazení,
    • Výsledek přímé a upřímné výchovy posilující hrdost a sebeúctu, vede k ohleduplnosti
    • Jedinec je upřímný, sebevědomý, nevzdává se předem, samostatně uvažuje, objektivně se hodnotí
    • Chová se přátelský, ochoten přistoupit na kompromis
      • Gramofonová deska (metoda, kdy opakuji své přání, dokud mi není vyhověno, nevyburcuji se k agresi, ani neodejdu)
  • Pasivní = manipulace se sebou,
    • Tendence ustupovat, přizpůsobovat se, ale pociťuje jistou ztrátu sebeúcty a vlastní hodnoty
    • Nerozhodný, předčasně se vzdává cílů, nejistý izolovaný
    • Jeho chování provokuje k agresi a útočnost u druhých (stejně jako u agresi – kořeny ve výchově)

 

Bariéry v komunikaci

  • 1) Uzavřenost 1z komunikujících = snaha zatáhnout klienta do kom (některé zavřenosti nezbavíme)
  • 2) Nedůvěra klienta k nám -> antipatie -> klient bude hodně povrchní
  • 3) Strach (z úřadů, dozví se nepříjemné věci) -> důl. strach identifikovat
  • 4) Nevhodná doba setkávání s klientem (souvisí s vnějšími okolnostmi – př. čas. tísní)
  • 5) Přítomnost 3. os (=rušivý element) -> klient ji nezná (nevěděl, že tam bude -> mění to atmosféru)
  • 6) Mnohomluvnost (u klienta/socprac) -> větší sklon ženy, socprac se pokouší klienta korigovat
  • 7) Tréma (příchod do neznámého prostředí -> zbavíme důvěrou) -> učit se s ní pracovat

 

Verbální komunikace

  • z lat. Verbum (slovo); věda: lingvistika = nauka o řeči
  • Veškeré sdělení skrze slova -> to, co si navzájem sdělujeme pomocí zvuků = slov, naší řečí
  • Specificky lidská a nejvyspělejší známá forma společenského styku

 

Forma:

  • Ústní (mluvená) = rozhovory, pohovory, nezávazné tel. hovory
  • Psaná (psaná) = pís. projevy, korespondence, zprávy, zápisy, objednávky, faktury

 

Nástroje

  • Jazyk -> nejdůležitější prostředek mezilidského styku (nástrojem myšlení)
  • Mluvená řeč má menší schopnost sdělovat emoce než neverbální komunikace

 

Sociální pracovníci mluví s klientem

  • Jasně, srozumitelně, vyvarovat narážkám/jinotajem/ironií, úroveň vyjadřování respektuje schopnost klienta pochopit slovo/situaci.

 

Paralingvistika

  • Zabývá se formální stránkou řeči (-> věci, které jsou pouze v mluveném projevu)
  • Intenzita hlasu, tón. výška/barva hlasu, délka/rychlost projevu, přestávky/pauzy v řeči, přesnost řeči (vycpávková slova, akustická náplň), objem řeči

 

Slovní zásoba.

  • Základ obsah. struktura řeči (podm.= věcné správnosti, srozumitelnosti řeči s ohledem na kom partnera)

 

Neverbální komunikace

  • Tj. body language (starší označení = řeč těla)
  • Starší než verbální, propracovanější, informačně nosná
  • Člověk ji hůře ovlivní vůli (někteří nezvládají vůbec) -> každý má charakteristickou řeč těla
  • Působí samostatně, jako doprovod verbální kom (7% slova, +– 37% tón hlasu a +– 55% neverbální kom)

 

Proxemika

  • Komunikační vzdálenosti (zóny) -> důl respektovat zóny klientů, abychom je nestresovali
  • Intimní zóna do 45 cm = rodina
  • Osobní z. 45-120 cm =podání ruky, neformální vztahy (-> sourozenci, přátelé os. neformální setkání)
  • Soc/společenská z. 120-360 cm = nakupování
  • Blízce veřejná z. 360-720 cm = masovější setkání lidí, shromáždění lidí (školení, kurzy)
  • Veřejná z. nad 720 cm = vel. shromáždění, politické (projevy)

 

Haptika

  • Dotyky, podání ruky, dotyk paže (podání ruky = jeho způsob nám přináší info o člověku)
  • Leklá ryby = nervozita, obava X Přílišné stisknutí = známky autoritativnosti

 

Mimika

  • Pohyb obličejových svalů (vyjadřuje emoce, aktivitu, očekávání -> hl. pohyb očí a úsměv)
  • Oční kontakt – důl., jestli a jak dlouho se díváme (max 7 s) -> aby to nebylo nepříjemné
    • Z očí klienta se dá vyčíst nervozita, neklid, strach
  • Úsměv = silný neverbální projev (většina na úsměv reaguje úsměvem -> nejsme na to zvyklí = odzbrojuje to)

 

Gestikulace (gestika)

  • Kulturně tradované pohyby rukou (doprovází mluvenou řeč, koresponduje s obsahem mluv. řeči)
  • Urč. výraz temperamentu

 

Posturologie (postoje, figury)

  • Sdělování skrze fyzické postoje, držení těla, postojové konfigurace
  • Postoj těla jako celku (rukou, nohou, hlavy) -> vyčteme naladění/sebevědomí člověka (nejupřímnější u dětí)

 

Kinezika

  • Komunikační pohyby (jednotlivými části těla)
  • Pohyb, který něco vyjadřuje a má vztah k tomu, co se děje (prolamování prstů, natáčení vlasů, kroutí náušnicemi) -> stereotypní pohyby spojovány s nervozitou, nepohodou

 

Olfaktorika

  • Čichové vjemy (aby lidé na sebe upoutali pozornost, musí nějak vonět)
  • Vůně si všímá okolí, zdroj info o člověku, rozhoduje o tom, jestli nám bude sympatický/nesympatický

 

Komunikace vzhledem

  • Oblečení, barvy co nosíme, účes
  • -> neposuzovat klienty dle našeho standardu

 

Další typy komunikace

  • Barvami, dary, prostředím
  • Činem = nejpřesvědčivější (prvky verb i neverbální komunikace), jak se chováme je pravdivou informací o člověku (z hled hodnot)
  • Dary/předměty -> čím se obklopujeme (amulety, šperky, řetízky i tetování)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.