Otázka: Antická filozofie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Michaela
ANTICKÁ FILOZOFIE KLASICKÉHO A HELÉNISTICKÉHO OBDOBÍ
- sofisté, Sokrates, Platon, Aristoteles
- řecký a římský stoicismus, epikureismus, skepticismus, eklekticismus
klasické
Dvě etapy:
- antropologická filozofie – odvrací se od ontologie ke gnosologii
Sofisté – nikdy nevystupovali společně, potulní učitelé
– jedni z největších učenců
– sofista – učitel moudrosti
– řecká gramatika, matematika a historie, hlavně rétorika, úskoky, triky, klamy
– také se jim říká „černá skupina filozofů“
– charakteristickým znakem byl skepticismus = člověk nikdy nemůže najít pravdu a objektivní poznání není možné
– kritéria k tomu, co je pravda či není neexistují
– byli především praktici – nepřikládali význam teoretickému poznání
– zakladatelé společenské kritiky
– druhá příroda = co vytvořil člověk
– byli tvůrci etických norem – „pravda patří silnějšímu (svalnatějšímu)“
– za cíl si kladli dosažení úspěchu za každou cenu, ctnost je to, když dosáhnete úspěchu
– všechno relativizovali – morální hodnoty, pravdu
– vzdělání pro každého, kdo měl peníze
– obrat od přírody k člověku – antropologický obrat
Protagorás z Abdéry – „měrou všech věcí je člověk, jsoucí, že jsou a nejsoucí, že nejsou“ =
usuzování vzhledem ke konkrétnímu člověku
Georgiás z Leontýn
– byl autorem noetické skepse
- Nic není
- Kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno
- Kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo to být sděleno
– odvrátil pohled od společnosti k přírodě
– pokládá základy etiky
– relativismus – vše, je relativní (dobro, poznání à neexistuje, žádné měřítko a záleží na situaci do které se člověk dostává
Sokratés
– typický Atéňan à miloval společnost, měl spoustu přátel, ale o rodinu se nestaral
– otec byl sochař, matka porodní bába (pomáhal rodit pravdu)
– stal se sochařem, ale nebavilo ho to à začal se zabývat filozofií
– jeho žena byla Xantipa à dnes označení pro hádavé ženy
– za jeho filozofii byl obviněn à odsouzen z bezbožnosti, rozvracení aténské
morálky à soud ho chtěl popravit
– mohl utéct, ale nevyužil toho a tak byl popraven tradiční popravou té doby – vypil jed – bolehlav
– nikdy nic nenapsal – vše napsal až jeho žák a obdivovatel Platón, který si
zapisoval i jejich rozhovory
– řekl, že nic psát nebude, někdo by se toho chytil a překroutil by to = demagogie
– zavedl metodu dialogu à základní znak jsou náhodné otázky – učitel
vyprovokoval žáka k přemýšlení
– nikdy neučil skupinu lidí à kvůli dialogu mluvil vždy s jedním člověkem
– Prohlásil také: „Vím, že nic nevím.“ „Poznej sám sebe“
– pojem daimonion = vnitřní hlas à tvrdil, že k němu promlouvá
– neusiluje o poznání podstaty světa, nezajímá se o ontologii, racionalista
– hledá princip správného jednání à jeho filozofie je etická
–dialog měl 2 fáze – destruktivní a konstruktivní
Sokratovské školy
– vycházejí z jeho učení
– zabývali se morálkou
– Kyrenská, Kynická – „kynis“= cynický; hlavním představitelem byl Diogenes ze Sinópy (bydlel v sudu)
– Megarská – pěstovali eristiku – umění vést spor – nenapadnutelné věty – „Ztratil jsi rohy?“
- Systematická filozofie
Platón – z vysoké aténské společnosti
– zdědil obrovský majetek
– jen 8 let byl žákem Sokratovým (i jeho milencem) – láska muže k muži je čistější než muže k ženě
– po smrti Sokrata utekl z Atén a začal cestovat (do Egypta, Indie, Číny)
– jenže při cestě do Egypta ho zajali, protože neměl u sebe peníze, dostal se do
společnosti otroků a prodávali ho jako otroka. Naštěstí ho viděli jeho přátelé a
vykoupili ho, od té doby už nikdy nechtěl odjet z Atén
– po zkušenosti změnil názor na otroky a nebral je jako ostatní za „věci“, ale jako lidi
– v r.387 založil v Aténách filozofickou školu Akademie à už jako budovu, ale stále
ne tak jako je naše, ale jako takový „altán“
– Akademie skončila v 6.st. díky císaři Justiniánovi; její součástí byla také obrovská knihovna
– vyučoval už skupiny lidí – bezplatně
– kritika součastné politiky, obraz ideálního státu (Ústava)
– v ideálním státu mají mocní vládnout a zbytek se má podřídit, ideální stát- sofokracie
– zemřel v 80 letech v kruhu studentů
– jeho filozofické spisy:
Obrana Sokratova
– přebásnění Sokratovi obhajoby v soudním procesu
– doslovně zapisoval to, co u soudu říkal (za to byl poté odsouzen)
Faidros – popisují duši člověka
Politea – „ústava“
– není psána ve verších, ale formou dialogu
– názory na společnost na státní moc (v čele státu buď filozofové, bohatí či hrdinové)
– odmítá demokracii à vede k zániku společnosti
– o výchově dětí a žen; o válkách; o tom, jak chránit majetek
– podle něj by postižené dítě mělo být odstraněno ze společnosti
– všechny ženy, děti všech à platónský komunismus
– vládci mají mít kontrolu nad vším
Symposion – o dobru, zlu, kráse
Kritiás – vyprávění o vzniku a zániku Atlantidy
– formou dialogu
– jeho filozofie:
– pojmům přisoudil skutečnou existenci, vytvořil říši idejí (pravzorů) původních nepomíjivých útvarů
– účast a rozpomínání se (anamnésis)
– rozdělil skutečnost na dvě odlišné skutečnosti:
- Svět hmotných věcí, které vnímáme smysly
- Svět idejí, který nemůžeme svými smysly vnímat, protože je nadřazen hmotnému světu
– idea je neměnná, nehmotná, věčná, člověk ji může poznat rozumem
-svět idejí je mimo naše smysly, jen idejím přísluší pravé bytí, je přístupný jen rozumem a filozofickým nazíráním
-svět jevů – protikladem světa idejí, vše kolem nás, proměnlivé, odvozený ze světa idejí, jen stíny trvalých idejí
– ideje jsou předobrazem skutečnosti konkrétních a jednotlivých věcí
– zabýval se ontologii i gnoseologii
– jeho pojetí duše = je jsoucno (idea), která byla nabyta informací (základní informací je strach o lidskou existenci)
– tři části:
- Myšlení – sídlí v hlavě člověka – Rozumná duše
- Vůle – uložena v hrudi člověka (s city) – Vznětlivá duše
- Žádostivost – v podbřišku (lidská sexualita = vznik nové hmoty) – Žádostivá duše
– Tyto části spojuje ctnost – spravedlnost
– duše má původní existenci ve světě idejí
-po spojení s tělem na všechno zapomněla a teď si rozpomíná = anamnesis
– jeho metafora jeskyně – vyjádřena jeho představa o tom, jak vypadá země (jeskyně), mimo jeskyni je jsoucno a říše idejí, kde je základ naší existence
Aristoteles – žil ve 4. st. př. n. l.
– EMPIRIK
– skoro 2o let byl Platónovým žákem ( a pak také kritikem)
– narodil se ve Stageiře v rodině královského lékaře (dvorní lékař
makedonských králů)
– od dětství se zabýval uměním (zpěv, básně,…) à v dospělosti právě kvůli
tomu, že se nechtěl stát lékařem po neshodách s otcem odešel ze Stageiry do Atén
– po smrti Platóna se vrátil z Atén domů, učil zde Alexandra Makedonského, cestoval s ním, ale nakonec odmítá cestovat
– poté se znova vrací do Atén a zakládá filozofickou školu Lyceum
– Lyceum
– obsáhlá přírodovědná sbírka od Alexandra Makedonského a knihovna
– fungovala až do 5. st. kdy zanikla – postupně byly sbírky rozkrádány
– pokračoval v Platónově humanismu
– poprvé zájem o logiku
– učil bezplatně metodou dialogu
– byl odsouzen za bezbožnost a porušování zásad à na rozdíl od Sokrata využil možnost z Atén utéct -> rok po smrti Alexandra, řekl, že jim nedovolí zabít dalšího velkého filozofa J
– nebyl Atéňan – odsuzovali ho za Alexandra, protože se ho báli, aby Atény nevyplenil
– zemřel v osamění v exilu
– možnost a uskutečnění = součást Aristotelovi filozofie
– zavedl do filozofie systém: snažil se všechny filozofické spisy zařadit do skupin:
- spisy o logice – Organon
- spisy o fyzice – o přírodě (Ch, Bi, Fy)
– díla: O nebi – popisoval hvězdnou oblohu
O duši
Fyzika
- spisy metafyzické – podle něj ontologické spisy o jsoucnu
- spisy etické – díla: Etika Nikomachova – zásady dobrého chování
- spisy o politice – o mocenských snahách
- spisy o řečnictví a literatuře – asi 158 ústav
– je zakladatelem komparativní (srovnávací) politologie – politologická disciplína
– byl kritikem Platónovi filozofie – Platón dává prostor lidskému rozumu à podle Aristotela je nejvyšší hodnotou lidské poznání
– zabýval se bytím – kritika světa idejí
– zakladatel hylémorfismu => neexistuje svět idejí, protože podstatu nelze oddělit od věci; každá konkrétní věc a bytost má dvě základní stránky a to hylé (látka) a morfé (forma; energie)
– látka je pasivní, beztvará, nepoznatelná, má schopnost přijímat, stát se věcí = dynamismus
– forma je aktivní tvořící princip, který z beztvaré hmoty utváří věc (vysíláním určité energie)
– hylémorfismus – spojením hylé a formy vzniká bytí
– v rámci bytí zavedl 4 důležité pojmy, při každé změně pohybu se uplatňují čtyři složky: látka, forma, příčina, účel
– látka a tvar jsou neodlučitelné, tvar dává látce existenci, ale látka obsahuje možnost, tělo= látka, duše= tvar, tvar je odlišuje, je důležitější
– svět je v neustálém pohybu, jako původním zdrojem je nehybný prvotní hybatel = látka = Bůh
– Aristotelovo pojetí duše: podle něj tři vývojové stupně duše
- duše vegetativní (rostlinná) – v člověku vyvolává růst a sexualitu
– schopnost se vyživovat
- duše zvířecí (smyslová) – dává člověku jednotlivé smysly a prvotní informaci o ochraně vlastního zdraví (pud sebezáchovy)
– motorické pohyby, pudy, vůle
- duše rozumová (lidská) – duše je tvar a lidské tělo látka
– duše je energie, která uvádí látku do pohybu
– podle něj člověk neumírá
– zakladatel LOGIKY- sylogismus – 2 premisy a jeden závěr
-zabýval se správným myšlením, etika, altruismus
-zabýval se i sociologií – ZOÓN POLITIKON – člověk je tvor společenský
-studoval ústavy – monarchie, aristokracie, demokracie – zvrhlá forma
- helénistické
- konec st. př. n. l. – 6 st. n. l.
- pronikání východních vlivů do filozofie, umění a literatury
- vliv křesťanství
- orientace filozofů na etiku
- zabývají se axiologií, ne ontologií
- 2 etapy:
- řecké filozofické směry
- římské filozofické směry
- řecké filozofické směry
Epikureismus – zakladatel Epikuros ze Sámu – koupil velký dům a zahradu
– nauka o slasti a příjemném prožitku
– hédonismus = úsilí o šťastný život
-smyslem života je slast, ale jejich výběr má být rozumný a uvážlivý
– inspirováni atomismem
– filozofický směr, který navazuje na materialismus filozofa Demokrita
– doplňuje teorii atomismu o pojem parenklineze = existují samovolné odchylky atomů od původní dráhy
– etická filozofie– Epikuros považoval za největší dobro duševní slast => když se oprostíme od všech strastí dosáhneme slasti (oprostit se od strachu = člověk má strach z bohů, smrti, neúspěchu, bolesti) à „Proč se bát smrti, když nevíme, jaká je?“
Stoicismus
– od řeckého slova „stoá“ = sloup
– stoikové se scházeli v chrámech se sloupy
– zakladatel Zenón z Kitia
– zabývá se etikou a mravní naukou
-nejdůležitější je žít rozumně – zlo=žít nerozumně
– člověk se musí zbavit všech svých pudů a vášní – apatheia
– láska ke všem lidem
Zenón z Kitia – razil názor, že nejdůležitější pro člověka je dosáhnout stavu moudrosti
– stavu moudrosti dosáhneme tehdy, když se všeho, co nás svazuje zbavíme
– člověk se rodí svobodný a rovný
Epiklétos – byl otrok
– „vyšvihl“ se na základě přirozené inteligence (podobně jako nejslavnější bajkař Ezop)
Marcus Aurelius
– největší přínos stoiků spočíval v rozdělení filozofie na logiku, fyziku (dnešní přírodní vědy), etiku
– císař – „filozof na trůnu“
– dílo: Hovory k sobě – psal na J Moravě
-sebereflexe – ovládání
– lidský život je jen okamžik a naše smysly klamou
Seneca
– vychovatel císaře Nera, na jeho pokyn spáchal sebevraždu
- římské filozofické směry
– Římané byli většinou praktici
– kladli důraz na etiku (zásady správného chování)
Skepticismus
– z řeckého slova, které znamená uvažování, zkoumání nebo pochybovat
– svět je pro člověka nepoznatelný a kladou si otázku: „Lze něčemu věřit?“ a sami si na otázku odpovídají: „Ne“
– vyvolává v člověku pochybnosti, odmítají definice, konečná řešení a tvrzení
-nelze nic spolehlivě poznat – nemáme to správné poznání
– Vím, že nic nevím a ani to nevím jistě
Pyrrhón z Elidy
– velice aktivní, zpochybnil většinu antické filozofie, a vyslovil spoustu argumentů, proč to nemůže fungovat
Eklekticismus
– ze slova eklektik = vybíravý člověk => vybíravost
– vybírali si názory z jiných filozofických směrů – líbily se jim jen části
– splývání různých filozofických škol
– díky nim se v Evropě poprvé objevují myšlenky z východní filozofie a to z Číny a Japonska
– nejslavnější představitel byl Cicero
– Filón – žid, alegorický výklad bible
Novoplatoismus – návrat k filozofii Platóna obohacen o křesťanství
– 1. náboženská filozofie v dějinách
– jediný směr, který funguje dodnes
Plotínos
– zakladatel novoplatonismu
– původem byl Egypťan
– existuje jedno nejvyšší dobro, stojí mimo všechno, je neuchopitelné, je pod jeho důstojnost, aby se zhmotnilo, spočívá v klidu, přetéká – tak vznikl svět
– přetékání = emanace
– z první emanace – duch, duše, svět, pak hmota
Konec antické filozofie
Rokem 529, kdy císař Justinián, protože byl křesťan, nechal zbořit Platónovu Akademii, spálit všechny filozofické spisy, popravit i žáky a dokonce i posledního velkého filozofa té doby Boetia. Pro císaře byla filozofie pohanstvím!