Otázka: Aristoteles
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Kolda
ARISTOTELES (384 – 322)
– literatura
- Patočka – Aristoteles
- Neubauer – z hlediska přírodních věd
– venkovan „vidlák“
– narodil se na severu – Staglira – město – severní cíp Řecka na hranici s Bulharskem
– tatínek lékař – konal i služby pro makedonský královský dvůr
– když mu bylo 15/16 let, vydal se do Athén, přihlásil se do Platonske akademie, kde byl 20 let
– talent se zobrazil brzy, byl pověřován Platonem, aby měl i své kursy
Protreptikos
- napsal v 17
- ještě platontější než platon
- vztah těla a duše, jako živole (?) a mrtvoly
- etruské popravování – přivázali živého člověka k mrtvole a hodili ho do tmy
– jak dospívá Platónský vliv polevuje
– Platon – duch básnický, duchovní metafory
– Aristoteles – strohý, empirický, systematik, typ vědce, sedí doma a zkoumá
– píše nudněji než Platon ale přesně
– Nietsche – „Každý člověk si vybírá filozofa podle své nátury/povahy“
– Němec – Platon, Angličan – Aristoteles,
– Platon – ovlivní vrcholnou antiku ranného křesťanství (12.st.)
– 17.st. – zlom, nový typ myšlení
– rozpor k Platonovi – Aristoteles upozorňuje na ukvapené závěry, nesrovnalosti (např. každý potřebuje něco vlastnit, rodinu) -> má věcné poznámky
– dává přednost prověřeným faktům než spekulativní práci
Hermaiás
- hra, jméno hlavní postavy – řecký mladík, vstoupil do perských služeb (přišel kvůli tomu o své mužství) -> otvírá se mu dost slibná kariéra (služba v polygamních rodinách) -> dostal se až ke správci jedné provincie (Roada) – místodržící.
Aby si vykompenzoval kastraci -> věnuje se filozofii a moci. Dostane místo na hraní – filozofové si mohou zavést ideální stát (je to jen hra) – vrchním pánem je Hermaiás - uprostřed této hry dostane Aristoteles nabídku aby byl učitelem Alexandra Makedonského
– vytvořil třídu předních šlechtických chlapců
– Alexandr je zde jeden mezi rovnými
– A mu poskytl nadstandartní vzdělání
– povahově píše Alexandr spíše jako Platonovo dítě
– SOFROSYNÉ – cit pro míru, uměřenost, vybalancování protikladů, když máš po něčem touhu -> chtěj opak , dostaneš kompromis, uklidnění
– dokonalý člověk je člověk bez velkých tužeb, uměřený, vybalancovaný
– Alexandr – stále mu psal, posílal mu vzorky (květin, půdy…)ze svých cest -> rozšířila se zoologie
– jinak je mezi nimi chladný vztah (Alexandr nechal popravit Aristotelova synovce/bratrance)
– jednal proti vší uměřenosti – boj s Peršany – nabídli mu dobrou dohodu (v Makedonii), odmítl a dobil je
– vychovatelství zajistilo Aristotelovi finančně život
– v Athénách koupil pozemek poblíž Platonskému, předměstí zasvěceno Apollonovi – LYKEIOS
– LYKEION
- předměstí
- založil školu – Lykeion (lyceum – latinsky)
- nemá takovou životnost jako platonská akademie
- připomíná akademii věd
- rozděluje ji do oborů – metafyzika, zoologie, geografie, historikové, botanika
- Aristoteles sbírá všechny oblasti
- značný věhlas
– napsal spoustu věcí – formální povídky (žádné drama, obraznost)
– díla
- Analytika
– 1.autor velkého soustavného systému, něco jako logika, zkoumá co to znamená pojem pojmu, výroky, argumentování - Poetika
– zkoumání specifických typů lidských projevů
– teorie literatury a umění vůbec - Etika Nichomachova
– zabývá se etikou, uspořádal to Nichomach - Politika
– zabývá se politkou (překvapivě :D) - Fyzika
– zabývá se…čím asi 😀 - Metafyzika
– co fyziku přesahuje, autorem pojmu „metafyzika“ je Aristoteles - napsal toho více, ještě drobné spisky…
– 323 – umřel v Babylonu Alexandr Makedonský
- ke stáru zblbnul(stejně jako Napoleon) (takový úspěch se nedá zvládnout)
- AM – megalomanie – přišel za ním sochař, navrhnul že založí nové město, uprostřed hora – vytesána do jeho podoby (řekové neradi zbožšťují lidi -> rozpaky) (v Americe sochy vytesané z hor) -> Alexandrovi to přišlo zajímavé, chtěl to udělat ale pak umřel
- jeho říše se štěpí, 40 let války
- Makedonská okupace je v Řecku nenáviděná (Aristoteles je spřáhnutý s Makedonci, bere jejich peníze)
- když AM umřel, celé řecko pohltila proti-makedonská vlna -> padaly hlavy (trvalo to asi rok) , naštěstí Aristoteles přežil
- Athény chystaly proces (stejný postup jako u Sokrata) – bezbožný, kazí mládež
- on se to dozvěděl a v noci utekl „Neutíkám ze strachu, odcházím proto, aby Athény nespáchaly podruhé vraždu na filozofii“
- dlouho potom už nežil, Athény se uklidnily
- měl manželku a 3 děti – empiricky koriguje Platonovy představy o rodině
– jako první se věnuje soustavně jazyku
– jazyk – jeho nejvlastnější médium – hledáme slovo, pocítíme když ho najdeme – pod jazykem ještě něco je
– jazyk se nerovná myšlení ale je pro myšlení nezbytný
– bez média není myšlení – médium – jazyk, zrak, sluch
– zabývá se myšlením na základním médiu – jazyk – řečtina
– precizování jazyka – 1. systém logiky v dějinách
– POJEM – potřebujeme jasně definovaná slova, které používáme v konkrétním významu, pojem pojmů
– PREDIKACE – subjekt + predikát (přísudek) – predikované věty (něco přisuzujeme činiteli) stavíme do vzorců – SYLOGISMUS – 2 x premisy (předpoklady), 1 x konkluze (závěr)
– cokoliv je černé je havran, jsem černý -> jsem havran (logicky správně, empiricky blbost)
– logické soudy- zákon totožnosti A=A, zákon rozdílu A≠B (náboženství – bůh trojjedinej – logicky blbost -> člověk musí přijmout víru)
-KATEGORIE – základní způsob jak jazyk zrcadlí bytí, systém gramatiky (podst.jm.,příd.jm., subjekt, predikát, doplněk) -> veškerá gramatika evropských jazyků kopíruje kategorie Aristotela
- 1) Substance = podstata
– stálé jsoucno, které se nějak chová, má vlastnosti
– svět se stává z věcí – stálá jsoucna
– na základě stojí nějaké další určení
– jazyk má substantivní vlastnost/charakter – substantivum = podstatné jméno
– lidská jednotka zrcadlí svět tímto způsobem
- 2) Akcidentální kategorie
– Akcident = případek
– něco připadá k substanci (podstatě)
– dalších 9
– substance je hlavni
– Kvalita – jakost
– kategorie, která patří do akcidentálních kategoríí (dobrý salám)
– Kvantita – kolikost
– 10 dkg dobrého salámu
– Kde?
– Kdy?
– Poloha
– hroch se na břehu Nilu (kde) povaloval na břiše (poloha)
– Činnost
– aktivita, hybnost (rozdíl mezi vázou a veverkou)
– Trpnost – pasivní
– Habitus = jmění
– něco co jsoucno k sobě přidá během bytí, a stává se jejím součástí (vzdělání – není to přítomno, ale je to naší součástí
-přidáváme něco co tam dřív nebylo a pak se stává součástí substance
– jednu Jarík Tullius zapomněl
– Ontologické mody – způsoby jak být / existovat
Čas
- Aristoteles – 1.myslitel který si otázku ohledně času přímo položí
- když se člověka neptáš co to je tak tomu rozumí, ale když se člověk zeptá co to je? – nejde odpovědět
- zabývá se tím fyzika od Einsteina
- temporální úvahy
- proč Platon neřeší časovost – věnuje se duši, ta je věčná, platonův čas je cyklický, pozůstatky (hodiny – kruh, den a noc, svátky – Ježíšek, Olympiády, Velikonoce – každý rok umře a každý rok se narodí), není fatální, neničí nás, čas lidstvo spíše bere jako nepřítele (bere věci, ničí) , metafyzická jistota – věčná
- soustavná filozofie času (píše o tom ve Fyzice)
- co to je čas? – Fantasma (fantasmagorie), je to složité
- z čeho se čas skládá? – požitky z minulého (už není), přítomného (nemáme), budoucího (ještě není)
- dokonalá přítomnost – věčnost
- přítomnost nikdy nemáme
- -> skládá se z něčeho, co už není, ještě není nebo se nedá zachytit
- rozbor nám moc nepomůže -> můžeme ho rozložit? (àokamžik/vteřina)
- můžu si myslet že se čas skládá z malých jednotek (už v Presokratice)
- jedna vteřina přechází v druhou -> vteřina není
- ztrácí hranici, jedno se přelévá do druhého -> kontinuum -> čas se nesestává z jednotek – jsou to slova (my si to tím zpraktičňujeme) -> není nám to k tomu abychom věděli co to je čas, my si ho takhle rozdělujeme
- čas se jasně klade v POHYBU a ve ZMĚNĚ – vždy doprovází časovost
- ptá se na jeho působnost, snaží se uchopit její charakter
- pohyb kterého si všimneme -> změnlivý pohyb
- čas ≠ pohyb
- na pohybu si časovost uvědomujeme
- zastav pohyb -> zastavíš čas (pohádky – rytíř v Blaníku spí, Šípková Růženka – na 100 let se zastaví pohyb, všichni se zastaví, zastaví pohyb, zastaví čas)
– fotografie /obraz – snaha zastavit pohyb -> iluze, podržuje časovou smyčku - závěr – 1.definice času v dějinách „Čas je počítaný pohyb, vzhledem k před a po“
– LÁTKA – DYNAMIS (nylé, materia)
– TVAR – ENERGEIA = morfém, forma
– látka
- nejzašší limita, umožňuje vnímat soubor možností jako takových
- něco jako apeiron
- limitovaný soubor možností
- dostává impuls – uděluje tvar (pískoviště – bábovičky)
látka + tvar(konkretizuje) à SYNOLON (soucelí, konkrétum, konkrétní věc)
– konkrétum
- cón – crésío (=srůstá)
- srostlina z látky a formy
- -> věc se stává sama sebou, tvarem
– čistá látka – abstraktní zárodek, nekonkrétní (má spoustu možností co bude)
– čistý tvar – úplná skutečnost
– čistá skutečnost – nemá možnost nehýbe se, totožná sama se sebou (jsme současně skutečný – něco se stalo, a neskutečný – něco se stane)
– látka a tvar – pomysly
– pomysl – pojmy, které se nedají představit, jsou to smysly ale jsou skutečné protože jimi uchopujeme co se děje
– kytka A,B,C -> příbuzenství – idea kytek, vztah mezi ideou kytek a kytkou A zajišťuje idea vztahu -> ale co to je idea kytek? -> problém
– teologie to vyřeší ¨à dohromady to dává boží vůle
– vnitřní příčina – něco v kytkách způsobuje že jsou kytky
– kdo nám tu info v tvorovi čte? (pes je pes, hroch je hroch)
– látka a tvar – instrumenty – pohybové nástroje, mají svou roli v tvoření jsoucna, neurčitý
– USIA = substance = podstata
- konkrétní interakce mezi možností a zkušeností
- smyslově přístupné
- konkrétní hroch Evžen
- kdokoliv z nás
– PŘÍPADEK = AKCIDENT
- lusknutí prstama – mám substanciální formu, že to můžu provést – příčina – možnosti v mé substanciální formě
- akcidentální pohyb změny, pod nima to zůstává stejné (Tulka luskne, ale pořád to bude Tulka/ vezme si čelenku)
– akcidentální změny – změny pod kterými je určitý tvar
– substanciální změny – změna v podstatě (zánik věci) (u živých tvorů smrt)
- Tulka se zbláznil a zabil se
– akcidentální změny na substanci
– substanciální změny na pojmu látky (substrát z kterého se věci množí a v čemž zanikají)
– látka přijme formu -> přijme substanciální podstatu
– PŘÍČINA (proč se to děje)
- AITIA EIDETIKÉ = formální příčina
- motýl – ošklivý housenka – kokon – motýl – co se děje v kokonu? -> úplně změní tvar
– TO TIÉN EINAI – bytostná podstata