Otázka: Baroko v hudbě
Předmět: Dějiny hudby
Přidal(a): Veronika
BAROKO
- léty 1580 až 1730/1750.
- název pochází z portugalského slova „barroco“= perla nepravidelného, křivého, bizarního, v hudbě použil tento termín již Jean-Jacques Rousseau
Tři fáze baroka:
- rané baroko = 1580 – 1650,
- vrcholné baroko = 1650 – 1690
- pozdní baroko = 1680/1690 – 1730/1750.
Životní pocity barokního člověka:
- orientace na víru, niterný duchovní život, rozčarování ze stavu světa (náboženské války)
- svět se jeví jako chaotický, marný, bezútěšný, útěchu hledá barokní člověk ve víře a ve svém srdci
- taneční formy – skrz taneční veselí ale prosvítá vědomí marnosti života a přítomnosti smrti
Hudba = velice vznešená, majestátní
- Opouští složitou polymelodickou strukturu ve prospěch melodicko-harmonického cítění.
- Nejdůležitější prvky: kompozice, melodie, rytmika a harmonie.
- užívání kontrastů: tempo: střídání rychlých a pomalých vět, terasovitá dynamika: forte x piano, tónina: dur x moll (vytlačeny jsou církevní tóniny), jednohlas x vícehlas, sólové nástroje x orchestr.
- vznik taktu metrum a rytmus, přísné tempo, na druhou stranu americké skladby
- Sekvence – opakování melodie transponované o určitý interval, většinou třikrát a dost
Hudební nástroje: varhany, cembalo a jeho druhy: spinet, clavicembalo, virginál, gravicembalo, cembalo mělo (na rozdíl od klavíru) stejně kláves jako strun – havraní brka připoutaná na tangenty kláves.
- Generální bas = číslovaný bas, způsob zápisů akordů a neakordických tónů ve skladbě. Hudebně se pak generálbas realizoval continuem(= basso continuo) složeným z hlubokého melodického nástroje
Hudební formy:
- opera – pro její vznik byla rozhodující snaha italských renesančních teoretiků a umělců o vzkříšení antického dramatu
- florentská camerata (= společnost)
- Ideovým vůdcem byl otec slavného hvězdáře Vincenzo Galilei.
- Odmítali vícehlasou kompozici jako vynález „barbarského středověku“
- zavrhli vícehlas a dali přednost tzv. doprovázené monodii
- Na 1. místě bylo slovo (tedy obsah), na 2. místě rytmus a na 3. místě tón (tedy melodie).
- V prvním krátkém údobí dějin opery je ideálem „dramma per musica“
- 1. opera Dafné skladatelů Jacopo Peri a Jacopo Corsi – uvedena r. 1597, (nedochovala se)
- První dochovaná opera Euridice z r. 1600 J. Periho.
Claudio Monteverdi
- Prvním opravdovým mistrem opery byl italský skladatel
- jeho 1. opera L´Orfeo (z r. 1607)
- Pocházel z lékařské rodiny v Cremoně, byl zpěvákem a violistou kapely vévody Vincenza Gonzagy v Mantově (1590 – 1613)
- r. 1601 byl jmenován komorním a chrámovým kapelníkem
- Od r. 1613 až do smrti byl kapelníkem chrámu Sv. Marka v Benátkách
- Napsal kolem 10 oper a několik baletů(L´Orfeo, zpívaný balet Balet nezavržených, …)
- složil mše, žalmy, nešpory, magnificat, vydal 7 knih světských a duchovních madrigalů( madrigal se tak u něj stává předstupněm opery)
- Hlavními hudebními formami ve zpěvu se stávají árie a recitativ
- v orchestru je stabilizované obsazení nástrojů a skupin (samostatné formy: předehra, mezihry a ritornel).
- V pojetí opery jako hudebního divadla předešel svou dobu
- Zavedl pojmy prima prattica = stará hudba a seconda prattica – nové umění, monodie s akordickým doprovodem, která se více hodí pro divadlo
Římská opera
- 1. pol. 17. stol., zakladatel Stefano Landini, velkolepá podívaná o 100 účinkujících, předváděla mnohdy i více než 8 hodin výjevy ze života svatých nebo biblické příběhy
- Hlavní představitel: Luigi Rossi
Benátské opera
- r. 1637 otevřeno 1. veřejné stálé operní divadlo
- Do té doby pouze šlechtickým dvorům a pro pozvané obecenstvo, nyní každému po zaplacení vstupného
- V r. 1700 bylo v Benátkách 16 operních divadel
- Nešetřilo se na dekoracích, kostýmech, zpěvák stál uprostřed jeviště vpředu proti vladařské lóži, orchestr byl umístěn za jevištěm, snížil se počet zpěváků ve sboru, vzniká nová společenská vrstva – od účinkujících přes divadelní ředitele, skladatele, výtvarníky až po technické síly a propagaci
- Benátská opera se stává operou sólovou, střídala se dueta a árie
- Nejvýznamnějšími skladateli byli Francesco Cavalli a Marc Antonio Cesti
Neapolská opera
- využívá sólového zpěvu
- Pěvecké hvězdy s virtuózním zpěvem (bohaté koloratury=ozdoby) byly osou celého dění
- Velkou důležitost měli kastráti
- uzavřené formy
- vstupní třídílná sinfonia (předehra) jako úvod bez spojitosti s vlastním hudebním děním opery
- vžitý rozvrh temp: rychlé – pomalé – rychlé
- árie =lyrická zpěvná část, uzavřený celek, má třídílnou formu A B A (= da capo árie)
- z ansámblů nejčastější dueta
- sbory mají charakter madrigalů
- instrumentální mezihry=ritornely, které se opakují
- recitativ = rozvíjí se a posouvá děj
- Recitativ secco = s akordickým doprovodem cembala a rychlým sledem tónů malých rytmických hodnot v melodice
- Recitativ accompagnato (akompaňáto) = souvislý instrumentální vícehlasý doprovod a rozvinutější melodika
- Vytvářel se kult zpěváků (sólová virtuozita v áriích) – trpěl tím dramatický děj opery
- Nejvýznamnějším skladatelem neapolské opery byl Alessandro Scarlatti, který napsal více než 100 oper
- 1. známá komická opera La serva padrona (= Služka paní) Giovanni Battisty Pergolesiho (1710-1736).
Baroko ve Francii
- byla především zemí tance
- Zakladatelem francouzské opery je Jean Baptiste de Lully
- syn florentského mlynáře
- od 14. let ve Francii, králův oblíbenec
- navázal na římskou operu
- vytvořil nový operní typ tragédie lyrique (=lyrická tragédie)
- Obsazuje sólové party přirozenými hlasy
- Francouzi odmítali umění kastrátů
- Důležité jsou sborové a taneční výjevy, orchestrální složka
- Je tvůrcem tzv. francouzské ouvertury (= předehry): pomalu-rychle-pomalu
- Napsal 14 oper, asi 20 baletů a hudbu ke hrám Moliéra a Corneilla
Rakousko a Německo
- opera hrána poprvé r. 1618 v Salcburku
- hlavním střediskem byl vídeňský dvůr, kde se hrála italská opery v r. 1626
- císař Leopold I. založil ve Vídni stálé operní divadlo
Anglie
- skladatel Henry Purcell
- opera Dido a Aeneas
- slučuje vlivy francouzské a italské se starší anglickou tradicí
- psal scénickou hudbu k Shakespearovým činohrám
- zvláště vyniká hudba k Richardu III.
- Sen noci svatojánské a Bouře
Hudební formy:
- sonáta
- skladba pro sólový nástroj s doprovodem klávesového nástroje
- Sonata da chiesa = chrámová (věty: pomalá-rychlá fugovaná-pomalá-rychlá taneční)
- sonata da camera = světská
- Triová sonáta je pro 2 rovnoprávné melodické nástroje (nejčastěji dvoje housle) a basso continuo (cembalo hrající akordickou výplň, posílený o basový nástroj např. violoncello) – tedy vlastně 4 muzikanti.
- concerto grosso
- několikavětá skladba založen na barevném a dynamickém kontrastu mezi 2 nástrojovými skupinami
- Skladatelé: Giuseppe Torelli, Arcangelo Corelli, Alessandro Pietro Scarlatti, Domenico Scarlatti, J. S. Bach, G. F. Händel
- sólový koncert
- vyvinul se z concerta grossa počátkem 18. století;
- oproti orchestrálnímu tutti stojí jediný sólový nástroj
- zpravidla třívětý
- fuga
- několikadílná vícehlasá skladba, která zpracovává jedno hudební téma, které postupně prochází všemi hlasy skladby dle určitých pravidel (imitace, rozvádí se)
- Vrcholná forma kontrapunktu (= nota proti notě)
- toccata
- skladba pro klávesové nástroje (varhany, cembalo)
- podobá se etudě
- v období baroka spojována s fugou
- suita
- orchestrální barokní suita vznikla ve Francii a v Německu
- seřazovala různé dobové tance na základě stejné tóniny
- střídaly se v ní tance charakterově i pohybově kontrastní
- Základní sled tanců
- allemande – courante – sarabanda – gigue
- Skladatelé je někdy rozšířili o oblíbené tance v době baroka: gavota, polonéza, menuet případně o netaneční samostatné instrumentální skladby: preludium jako úvod, air
- V době vrcholného baroka se ustálilo schéma: allemande – courante – sarabanda – intermezzo – giga, jako oblíbený tanec se vkládal menuet– základem byly malé krůčky a mnoho figur v držení těla, končetin a hlavy, tempo mírně rychlé, takt ¾
- oratorium
- cyklická vokálně-instrumentální skladba pro sóla, sbor, orchestr a vypravěče
- duchovní skladba nemá liturgický charakter, náměty vycházejí z Bible, většinou ze Starého zákona
- Původně byla hrána v kostelích, později i v koncertních síních
- pašije
- typ oratoria pojednávající o umučení Krista
- jsou psány podle evangelistů (sv. Matouše, Marka, Lukáše a Jana)
- mše
- největší důležitost mezi chrámovými skladbami v baroku
- Přibírá instrumentální doprovod a stává se cyklickou prokomponovanou skladbou
- pastorela
- český druh malé kantáty se sólisty, sborem, malým orchestrem včetně varhan na pastýřský nebo vánoční námět
- kantáta
- je původně zpívanou skladbu na rozdíl od skladeb hraných
- pozdější označení skladby pro sóla, sbor a instrumentální doprovod, obsah lyrický
- V baroku 2 typy kantát:
- cantata da camera = světská, většinou milostné náměty
- cantata da chiesa (kantáta da kiéza) = chrámová, s náboženskou tématikou
Význační představitelé italské instrumentální hudby
- Antonio Lucio Vivaldi
- byl vysvěcen na kněze ale ze zdravotních důvodů požádal o zproštění služby
- stal se učitelem hudby, dirigentem dívčího smyčcového orchestru v dívčím útulku, houslistou chrámu sv. Marka v Benátkách, kde nepřetržitě žil, ale podnikal koncertní cesty po Evropě
- Byl vynikajícím interpretem vlastních houslových skladeb, obohatil houslovou techniku o hru ve 12. polohách
- Napsal kolem 770 skladeb (248 houslových koncertů, 29 koncertů pro dvoje housle, 29 pro violoncello, 39 pro fagot, 22 pro flétnu, …)
- v áriích pro kastráty nekonečné běhy, skoky přes 2 oktávy
- Instrumentální dílo
- Čtvero ročních dob
- I. La Primavera= Jaro, II. L´Estate = Léto, III. L´ Autumno = Podzim, IV. L´Inverno =
- ilustrace ptačího zpěvu (skřivánka, hrdličky, křepelky) v 1. větě Jara
- Jaro začíná oslavou mládí a rodících se nových sil přírody, s tajícím sněhem se vrací zpěv ptáků, rozšumí se horské bystřiny a přírodu očistí i první jarní bouře, po ní se obloha znovu rozjasní a ptáci se vrátí ke svému zpěvu
- nejsou to žádná concerta grossa, ale jsou to mimořádné virtuózní houslové koncerty
- Tento cyklus je „zkouškou harmonie a invence“
- Čtvero ročních dob
Vliv italské instrumentální hudby v Evropě
- Francie
- Jean Marie Leclair
- francouzský barokní hudební skladatel a houslový virtuos
- je považován za zakladatele francouzské houslové školy
- Jean Marie Leclair
- Německo
- Georg Muffat
- Napsal mnoho instrumentálních sonát
- orchestrální suity
- varhanní toccaty
- orchestrální concerti grossi
- Johann Joseph Fux
- Učebnice kontrapunktu
- Georg Philipp Telemann
- Varhaník
- Hudební samouk
- Georg Muffat
- Anglie
- Henry Purcell
- dopomohl ke vzniku zvláštního, arteficielního britského stylu hudby
- George Fridrich Händel
- Mesiáš, Vodní hudba, Hudba k ohňostroji…
- Henry Purcell
Barokní hudba pro klávesové nástroje
- Itálie
- Girolamo Frescobaldi
- Polymelodická hudba
- Vznik typické barokní polyfonie
- Schopnost vyjádřit bohatou škálu afektů, nádheru a velkolepost
- Domenico Scarlatti
- Řím, Londýn, Lisabon, Madrid, …
- 500 klavírních skladeb (sonáty)
- Girolamo Frescobaldi
- Německo
- Johann Jacob Froberger
- vytvořil žánr suity pro klávesové nástroje
- svými cestami přispěl k výměně hudebních idejí
- Varhaník v Lipsku
- Johann Kuhnau
- Bachův předchůdce v Lipsku
- Suity, sonáty s programním obsahem
- Johann Jacob Froberger
Francouzská clavecinová škola, tzv. galantní styl (rokoko)
- Tzv. rokoko
- stylová fáze, která nastoupila po vrcholném baroku V
- předstupně klasicismu
- hudební rokoko tíhne k drobnějším formám a používá množství různých melodických ozdob ( až 88)
- Hudební formy
- menuet
- původně francouzský dvorní tanec ve ¾ taktu mírně rychlého tempa, graciózní charakter
- divertimento
- v té době sloužilo jako doplněk různých společenských akcí nebo ke stolování
- serenáda
- druh náladové večerní skladby (zastaveníčko), árie s doprovodem drnkacího nástroje, kterou zpívali či hráli zamilovaní hoši pod okny svých vyvolených
- kasace
- instrumentální skladba o více větách suitového charakteru, hrála se většinou na volném prostranství
- menuet
Georg Friedrich Händel
- 23.2. 1685 Halle nad Sálou v Sasku
- velký tvůrce oratoria a instrumentální hudby
- syn zámožného ranhojiče (lékaře)
- studium hudby začal v Halle u dómského varhaníka Friedricha Wilhelma Zachowa
- Z úcty k otci začal studovat práva ale hudba nakonec zvítězila
- od mládí se přátelil s Telemannem a Matthesonem
- začínal jako houslista a cembalista ve slavné hamburské opeře
- zde úspěšný debut jeho 4 oper (Almira, 1705, Nero, Florindo, Dafné)
- roku 1706 – 1710 pobývá v Itálii: Benátky, Florenci, Řím a Neapol
- Italové jej nazývali „caro Sassone“, tj. „drahý Sas“ – zde žákem A. Scarlattiho
- poznává díla italských barokních mistrů
- během 4 let zde složil více než 50 děl
- pro Florencii svou 1. italskou operu Rodrigo (1707)
- v Benátkách byla přijata s nadšením r. 1709 jeho komická opera Agrippina
- Po krátkém působení v Hannoveru zakotvil na více než 45 let v Londýně, kterému určuje všechna svá díla a získává anglické státní občanství
- Na přání královské rodiny složil např.:
- slavnou orchestrální Water music
- původní tři samostatné suity: 1. in F, 2. in D, 3. in G, hrály se během královských výletů na řece Temži
- skladby složené zvláště z tanců a Music for the Royal Fireworks
- vznikla k oslavám cášského míru;
- velký interpretační aparát
- 12 hráčů part prvního hoboje, 8 hrálo part druhého hoboje, 4 hráli třetí hoboj, 8 první fagot, 4 druhý fagot, tři trojice přirozených rohů, tři trojice trubek, tympány, smyčcový orchestr, continuo, celkem cca 100 hudebníků
- Založil operní akademii
- pro ni napsal např. opery Giulio Cesare, Tamerlano, Rodelinda,
- 1728 první královská akademie zaniká
- Händel založil novou operní scénu a napsal pro ni další opery např. Ezio, Zuřivý Orlando, Xerxés
- bojoval proti dalším intrikám, nepodlehl ani při těžkém zdravotním stavu (r. 1737 záchvat mrtvice, ochrnul na půlku těla)
Díla
- Pomalé árie
- Sarabanda (3/2) – árie Almireny „Lascia ch´io pianga“ (Rinaldo – vychází z renesančního eposu Osvobozený Jeruzalém)
- Pomalá kantiléna (3/4 nebo C) – larghetto „Ombra mai fu“ = Vábí vlídný stín – touto árií pod košatým platanem začíná po předehře opera Xerxes (Serse) na antický námět
- Své největší tvůrčí síly věnoval oratoriím
- Saul (1738) – použil zvonkohru i jako doprovod recitativu;
- Izrael v Egyptě (1738) – je zcela netypicky pověřen být hlavním hrdinou a nositelem děje pěvecký sbor (dvojsbor)- 20 sborových vstupů, pouze 7 árií, 1 dueto a 4 recitativy, použil sborový recitativ;
- Mesiáš (1741)- libreto spojuje starozákonní texty s novozákonními, je zde nápadná jednota židovské a křesťanské tradice;
- Samson (1741);
- hudební drama Herkules (1745);
- Juda Makabejský (1746);
- Jephta (1751)
- V sólových částech užívá způsobu operní tvorby, těžištěm svého oratoria učinil sbor, kterým dosahuje monumentality a ve kterých převažuje polyfonní vedení hlasů (zvláště vyniká Alleluja v Mesiáši
- Napsal 17 anglických oratorií na biblické náměty – Celkem jich má 22 vesměs s texty anglického překladu Starého zákona
- Napsal kolem 40 oper – převažuje opera séria neapolského typu, operu buffu nekomponoval, zastupuje ji v několika případech smíšený typ opery semiseria (Xerxes)
- Händel byl vynikající instrumentalista (varhaník, cembalista, houslista)
- složil tři série varhanních koncertů, dvě série concerti grossi, koncerty pro sólové nástroje (např. 6 hobojových), flétnové sonáty, triové sonáty
- Byl robustní postavy vysoký kolem 2 metrů, 8 let před smrtí oslepl
- Je pochován mezi nejvýznamnějšími osobnostmi království ve Westminsterském opatství, slavný Francois Roubiliac mu vytvořil už za života bustu
- Koluje o něm spousta legend: byl prý lakomý, hrozně rád jedl a užíval si světských radostí. Musel být i nezlomný idealista, jen tak mohl opustit Itálii, která mu ležela u nohou, a odejít do Londýna, kde začínal od nuly a několikrát zkrachoval, svou hudební řečí byl vlastně Evropanem
- Je opravdu německým i anglickým skladatelem zároveň
- Ovlivnil oratorní tvorbu F. J. Haydna, F. Mendelssohna-Barholdyho, A. Dvořáka, ve 20. stol. I. Stravinského, A. Honeggera, B. Brittena aj
- Händel je mistrem syntézy
- dovedl spojit italskou zpěvnost a francouzskou tanečnost v dokonalou formu
- V Anglii navázal na H. Purcella a ve sborech na madrigalovou techniku
- V současnosti ožilo Händelovo jevištní dílo na festivalech ve skladatelově rodišti v Halle nad Sálou
Johann Sebastian Bach
- 21. 3. 1685 Eisenach, + 28. 7. 1750 Lipsko
- Narodil se jako osmé dítě hudebníka, člena městské i dvorní kapely
- Základy hudebního vzdělání získal od staršího bratra Johanna Christopha, varhaníka v Ohrdrufu, u něhož žil od 10. let po smrti svých rodičů
- Všeobecné vzdělání završil na gymnáziu v Lübecku
- v letech 1703 – 1707 působil jako varhaník v Arnstadtu (nejranější skladbou pro klávesové nástroje – cembalo je Capriccio na odchod milovaného bratra Johanna Jakoba do války proti Švédům)
- 1707 – 1708 byl varhaníkem v Mühlhausenu, pak ve Výmaru jako dvorní varhaník
- studoval hudbu vynikajících protestantských skladatelů od Schütze po Dietricha Buxtehudeho.
- Varhanní skladby
- Toccata d moll
- Preludium a fuga: c moll, D dur, a moll
- Passacaglia c moll – kolosální variační cyklus
- 1707 se oženil se svou sestřenicí Marií Barbarou (7 dětí)
- Köthen: od r. 1717 jako dvorní kapelník
- Ve svých prvních 3 působištích se věnoval tvorbě pro evangelický chrám = mimořádný znalec evangelické duchovní písně (nazývané také protestantský chorál)
- Zde vytvořil i svá první vrcholná instrumentální díla
- první díl Dobře temperovaného klavíru
- v Lipsku vytvořil i druhý díl – „Starý zákon klavírní hry“
- obsahuje 2 řady preludií a dvojhlasých až pětihlasých fug (celkem 48), komponovaný ve všech durových a mollových tóninách v chromatickém postupu
- Nejznámějších je 6 Braniborských koncertů věnovaných Christianu Ludwigovi, markraběti braniborskému (seznámení v Karlových Varech)
- Nejsou to žádná concerta grossa, ale „Šest koncertů pro různé nástroje“
- 1. in F – sóla: 3 rohy, 2 hoboje, fagot, violino piccolo; orchestr (tutti)
- 2. in F – sóla: trubka, flétna, hoboj, housle; orchestr (tutti)
- 3. in G – 3 housle, 3 violy da braccio (název nástroje z rodu houslí, která se při hře drží na rameni), 3 violoncella, basso continuo (tj. violone = velká viola, od 18. stol. označuje kontrabas + cembalo)
- 4. in G – sóla: 2 zobcové flétny („in echo“), housle; orchestr (tutti)
- 5. in D – sóla: příčná flétna, housle, cembalo; orchestr (tutti)
- 6. in B – 2 violy da braccio, 2 violy da gamba, violine, cembalo. Jsou nezařaditelné do tradičních kategorií instrumentálního koncertu (concerto grosso, sólový koncert, tutti – koncert)
- Nejsou to žádná concerta grossa, ale „Šest koncertů pro různé nástroje“
- Další díla
- 16 koncertů pro sólové cembalo
- houslové koncerty: a moll, E dur
- Koncert pro dvoje housle d moll
- 6 sonát a partit pro housle
- 6 suit pro violoncello
- 4 ouvertury pro orchestr
- neopakovatelný Air z 2.suity D dur
- závěrečná Badinerie ze Suity h moll pro sólovou flétnu a orchestr – rokokovou melodii sólového nástroje (flétny) „shodí“ z vysoké sopránové polohy do basu
- R. 1721 se oženil s Annou Magdalenou- poznal ji po smrti své první ženy jako znamenitou zpěvačku v Köthenu, pocházela z rodiny polního trubače
- její rukopis se tak přiblížil Bachovu, že si znalci nebyli vždy jisti, jde-li o skladatelův originál (tj. autograf), či o její opis
- Napsal pro ni sbírku klavírních kousků Knížečka pro Annu Magdalenu Bachovou
- Měli spolu 6 synů a 7 dcer (většina z nich zemřela v dětství = 13 dětí)
- Lipsko
- od r. 1723 zde žil s rodinou
- Přihlásil se na uvolněné místo lipského kantora
- městská rada jej vybrala ve 3. kole výběrového řízení (Telemann o místo neměl zájem, Graupnera neuvolnil jeho zaměstnavatel)
- Zastával funkci městského hudebního ředitele zodpovědného za veškerý hudební provoz nejen v kostele sv. Tomáše, ale ve všech 4 největších lipských chrámech
- kromě toho měl povinnosti ve škole, skládal nové kantáty pro každonedělní bohoslužby
- k dispozici měl asi 50 zpěváků tomášské školy – orchestr byl složen z 12 – 15 hráčů + výpomoci v sekci dechových nástrojů
- 1736 byl Bach jmenován královským dvorním skladatelem polského krále, původně saského knížete Augusta II. Silného, který konvertoval na katolickou víru
- Dílo
- Janovy pašije – komornější obsazení
- Matoušovy pašije – použití 2 sborů: coro I. je sborem Evangelisty a Ježíše, coro II. reprezentuje shromáždění věřících, jako izraelský lid s různými výkřiky, apoštolové apod.
- Mše h moll – jednotlivé části vznikaly v různých obdobích – největší doložitelný příklad koncertantní mše (= missa concertata) o mimořádně velkém rozsahu se jako celek za skladatelova života nedočkala provedení
- Ve všech částech se střídají sólová čísla – árie a dueta – se sborovými
- Magnificat – má navíc taneční charakter polonézy
- Stěžejní díla byly kantáty
- v Lipsku musel na každou neděli a každý svátek celého liturgického roku zkomponovat novou
- 1723 – 1727 = 5 kompletních kantátových cyklů
- dochovaly se jen 2/5
- Vánoční oratorium (1734 – 1735) = vlastně cyklem šesti kantát od 1. svátku vánočního (25. 12.) po Zjevení Páně (6. ledna = Tři krále)
- Několik kantátových kompozic věnoval různým výročím a slavnostním příležitostem – městské radě, univerzitě, saskému dvoru Augusta III. v Drážďanech
- Kávová kantáta (asi 1734)
- osobitý humor, nápaditost a vtip
- Goldbergovské variace
- ve 30. variacích dokázal své neopakovatelné kontrapunktické mistrovství, na jednoduchou melodii se sestupným basem zkomponoval kánony ve všech (i nezvyklých) intervalech od primy až po nónu
- Bachův žák J. T. Goldberg jako cembalista měl touto skladbou ulevit od nespavosti hraběte Keyserlinga
- Mistrovská kontrapunktická díla
- Hudební obětina byla výsledkem jeho návštěvy u syna Carla Philippa Emanuela, jenž byl dvorním hudebníkem Bedřicha (Friedricha) II. Velikého, výborného znalce hudby a hráče na příčnou flétnu
- Bach improvizoval na téma, které mu král zadal a v Lipsku pak na ně vypracoval různé kontrapunktické skladby
- vytvořil několik kánonů v různých intervalech, nekonečný, račí, hádankový a z úcty k panovníkovi i triovou sonátu pro flétnu, housle a cembalo¨
- Nenapsal žádnou operu
- Nedokončené dílo Umění fugy 13 skladeb, následují 4 kánony, 2 fugy pro 2 nástroje (cembala)
- Fuga a 3 soggetti, kterou již nedokončil (s typickým „podpisem“ B-A-C-H – kryptogram)
- tato závěrečná skladba se dodnes hrává z úcty ke skladatelovu originálu většinou nedokončená, na místo závěru se přidává Bachův chorál Vor Deinem Thron tret´ich z „18 lipských chorálů“
- V rukopisu skladby je za rozměrnou nedokončenou fugou vepsána rukou Bachova syna poznámka: „ Nad touto fugou, v níž se jako jedno z témat objevuje jméno B-A-C-H, skladatel zemřel.“
- Fuga a 3 soggetti, kterou již nedokončil (s typickým „podpisem“ B-A-C-H – kryptogram)
- K neutěšeným poměrům v tomášské škole (zatrpkl a stáhl se do soukromí) přibyla oční choroba dovršená nezdařenou operací a úplnou ztrátou zraku
- Bach je velkou syntetickou osobností
- Základ jeho hudebního stylu vytryskl z tradic německé hudby, najdeme zde i prvky anglické, francouzské a italské
- Nepochybně završil vývoj hudební epochy zvané barok
- Jeho kontrapunktické mistrovství objevil na sklonku života již W. A. Mozart, po něm L. van Beethoven, R. Wagner, J. Brahms. B. Smetana
- Z jeho podnětů osobitě těžil V. Novák a jeho žák Ladislav Vycpálek
- K Bachovi se hlásil P. Hindemith, I. Stravinskij, A. Schönberg a jeho žáci A. Berg a A. Webern, obdivoval jej D. D. Šostakovič
- Bach byl ve své době uznáván jako varhanní virtuóz a ladič varhan
- Teprve v 1. pol. 19. stol., zásluhou Felixe Mendelssohna – Bartholdyho, který uvedl jeho Matoušovy pašije r. 1829 v Berlíně, došlo k pravému poznání jeho díla
- Bachův odkaz činí přes 1000 titulů!
- Jeho synové :
- Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784) –
- „halinský“ Bach
- varhaník v Drážďanech a v Halle/Salle
- Carl Philippe Emanuel Bach (1714 – 1788)
- „berlínský“ Bach
- 27 let cembalista u Friedricha II. a 20 let chrámový kapelník (= varhaník) v Hamburku
- Johann Christoph Bach (1732 – 1795)
- „bückeburský“ Bach; působil 40 let v Bückeburgu
- Johann Christian Bach (1735 – 1782)
- přestoupil ke katolicismu
- varhaník v Miláně a přes 20 let významný skladatel, klavírista, dirigent a koncertní podnikatel v Londýně
- Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784) –
- Tzv. starší vídeňská škola – skladatelé ve službách Marie Terezie, zvláště
- G. Ch. Wagenseil – instrumentální koncerty
- K. D. von Dittersdorf – opery, symfonie, koncerty, smyčcová kvarteta
- J. S. Bacha přežilo 5 synů a 4 dcery
- manželka J. S. Bacha Anna Magdalena zemřela r. 1760 jako almužnice a dcery připadly na obtíž veřejnosti
Baroko v Českých zemích
- V 17. a 18. stol. velké změny
- pobělohorská porážka
- nepřízeň Habsburků
- konfiskace půdy
- jezuitská protireformace
- třicetiletá válka, ostré rozpory mezi šlechtou a poddanými
- Důležitým střediskem hudebního života ve 2. pol. 17. stol. byly šlechtické kapely vídeňské
- hlavně kapela olomouckého biskupa Karla Lichtensteina – Castelcorna
- později kapela biskupa Schrattenbacha
- obě kapely sídlily v Kroměříži a v Olomouci, měly 38 hudebníků
- Další kapely: schwarzenberská v Českém Krumlově, hrabat Morzinů v Lukavici u Plzně, questenberská v moravských Jaroměřicích nad Rokytnou, Sporckova v Praze a v Kuksu atd.
- Opera poprvé v Čechách v r. 1627 při korunovaci Ferdinanda II., v r. 1680 o masopustu např. komická opera Dragiho „Sokratova trpělivost se 2 manželkami“
- událostí byla premiéra korunovační opery Johanna Josepha Fuxe Constanza e Fortezza (= Stálost a statečnost) při korunovaci Karla VI. r. 1723, za nemocného skladatele ji řídil Antonio Caldara (1670 – 1736) + 300 účinkujících
- Sídlem italské opery se stalo královské divadlo Starého Města pražského založené r. 1738 v Kotcích
- hrálo se též v Thunově divadle na Malé Straně
- Oratoria dosáhla rozmachu v prvých desetiletích 18. stol. v Brně a v Olomouci
Rané baroko v Čechách = etapa
- souvisela s lidovým zpěvem doprovázejícím církevní obřady
- Nositeli a tvůrci této hudby byli kantoři a trubači
- Adam Václav Michna z Otradovic
- odchovanec jezuitů,
- od r. 1645 jindřichohradecký varhaník, skladatel a básník
- Byl 1. autentickým tvůrcem české duchovní písně
- Tři velké soubory duchovních písní na vlastní básnické texty (strofická forma) pro sóla nebo sbor a různé nástroje:
- Česká mariánská muzika – známá vánoční píseň Chtíc, aby spal.
- Loutna česká – např. Andělské přátelství = Nebeští kavalérové
- Svatoroční muzika.
- Česká mariánská muzika – známá vánoční píseň Chtíc, aby spal.
- Až ve 20. stol. objeven v kroměřížském hudebním archívu rukopis jeho Svatováclavské mše pro 6 sólových hlasů, šestihlasý sbor, 2 housle, 4 violy a generálbas
Vrcholné baroko v Čechách = 2. etapa
- rozvoj instrumentální hudby chrámové i světské
- 1. skladatelem instrumentální hudby byl Pavel Josef Vejvanovský
- odchovanec jezuitského školství v Opavě
- vynikající trubač v kroměřížské kapele olomouckého biskupa K. Lichtensteina – Castelcorna
- schopný organizátor a pilný opisovač skladeb evropských mistrů ve Vídni
- jeho církevní hudba nese stopy italského vlivu (mše, litanie, ofertoria)
- bohaté nástrojové obsazení – komponoval sonáty většího obsazení s trubkami (=clariny), trombony a houslemi (např. Sonata vespertina = večerní, této skladbě vévodí krásná trubková melodie, na kterou navazuje odpověď smyčcových nástrojů)
Pozdní baroko v Čechách = 3. etapa
- velké chrámové skladby
- Vrchol českého baroka tvoří skladatel Jan Dismas Zelenka
- z Louňovic pod Blaníkem
- nejlepší žák Johanna Josepha Fuxe, občas nazývaný „český Bach“
- odchovanec pražských jezuitů, později výborný kontrabasista a kapelník saského kurfiřta a polského krále
- studijní pobyt ve Vídni a v Itálii (Benátky)
- od svých 31 let žil v Drážďanech
- jeho díla si vážil sám J. S. Bach
- V rámci oslav pražské korunovace Karla VI. r. 1723 byla provedena jeho alegorická jezuitská školská hra (melodram) Sub olea pacis et palma virtuos (= Pod olivou míru a palmou statečnosti)
- Napsal 200 skladeb, např. 20 mší – Missa Sancti Spiritus, Missa Sanctissimae Trinitatis(= Mše Nejsvětější trojice)
- Z jeho motet je pozoruhodný žalm na český text z Kralické bible „Chvalte boha silného“
- Bohuslav Matěj Černohorský
- rodák z Nymburka
- pocházel z kantorské rodiny
- studoval hudbu u minoritů v Praze
- byl ředitelem kůru u sv. Jakuba v Praze
- působil delší dobu v italské Padově
- Nejznámější je moteto Laudetur Jesus Christus a velikonoční Regina coeli má formu koncertní kantáty
- dále varhanní fuga (a moll) a toccaty (např. C dur)
- Byl činný jako pedagog
- Autorství většiny „jeho“ varhanních skladeb se ukázalo jako sporných – ve skutečnosti skladby Frobergerovy, jeho žáka J. F. Segera atd.
- Žáci M. Černohorského :
- Josef Ferdinand Seger
- výborný varhaník a houslista
- učitel varhan a skladby
- autor varhanních skladeb, např. fuga na téma J. S. Bacha a na píseň „Narodil se Kristus Pán“
- Jan Zach
- houslista, varhaník, kapelníkem arcibiskupa v Mohuči
- varhanní skladby, skladby pro flétnu, cembalo s orchestrem
- 120 chrámových a 80 světských skladeb
- František Ignác Tůma
- žil ve Vídni; studoval u J. J. Fuxe
- ve službách českého kancléře F. F. Kinského získal titul Compositeur und Capellen-Meister
- byl komorním skladatelem a kapelníkem císařovny Alžběty, vdovy po Karlu VI.
- pedagog a skladatel chrámových a komorních skladeb
- František Václav Míča
- syn třebíčského varhaníka
- ve službách jaroměřického hraběte Jana Adama z Questenbergu
- jako hraběcí komorník se dostal do Vídně
- 1730 zaznělo jeho nejvýznamnější dílo (v zámeckém jaroměřickém divadle)
- alegorická opera „L´origine di Jaromeritz in Moravia“ (= O původu Jaroměřic na Moravě) provozována italsky, česky a německy
- Je to 1. původní opera v českých zemích – komická opera s prvky lidového humoru, milostnými zápletkami a vymyšlenou historií o založení questenberského sídla.
- Josef Ferdinand Seger