Otázka: Cestovní ruch
Předmět: Zeměpis
Přidal(a): Vojtěch
CESTOVNÍ RUCH = souhr cestování, přechodných pobytů osob a služeb, které s cestováním a pobytem souvisí
- – Je významným odvětvím světového hospodářství – velké výdělky a hodně pracovních míst
- – Řadí se do služeb (terciární sektor)
- – Patří sem služby dopravní, ubytovací, stravovací, průvodcovské, prodej suvenýrů atd.
- – V 2. pol. 20. století velký vývoj díky těmto předpokladům:
- Mírové podmínky ve velké části světa
- Růst příjmu obyvatel vyspělých států, více volného času
Různé podoby cestovního ruchu:
- Domácí cestovní ruch – cíle na území našeho státu
- Zahraniční ruch – cíle v zahraničí
- Organizovaný ruch – využití služeb cestovní kanceláře
- Individuální ruch – zařizujeme si sami
- S rekreačním významem – rekreace, zábava, léčba, sport,…
- S poznávacím významem – cílem je poznání památek, přírody apod.
- Kongresový ruch– služební cesty, pracovní cíle,…
- Nákupní ruch – nákupy v zahraničí (levnější zboží)
Hlavní turistické oblasti:
- – nejnavštěvovanější místa – zajímavá, neporušená příroda, historické památky, rekreační místa nabízející zábavu, sport + služby (důležitá turistická a informační střediska) + dobrá dopravní spojení!
- Vodní plochy – moře, rybníky, nádrže,…
- – Středozemní moře – např. Francouzská riviéra,…
- – Karibské moře, brazilské pláže, Havajské ostrovy, kalifornské pobřeží, Florida,…
- Hory – v zimě sport, v létě turistika
- – Alpy,…
- Chráněná přírodní území – hlav. NP
- – USA, Kanada, V, J Afrika,…
- Města – tzv. městská turistika – památky, galerie, divadla, festivaly,…
- – Paříž – Eiffelova věž, chrám Notre Dama, galerie Louvre, Montmartre
- – Londýn – Buckinghamský palác, Londýnské oko, Tower bridge, Big Ben,…
- – Řím, Florencie, Benátky, Vídeň, Praha,…
- Historické objekty – hrady, zámky,…
- – Egypt, Mexiko, Peru (bývalá indiánská civilizace)
- – Velkou roli hraje sezonnost návštěvnosti – méně se projevuje u lázeňských středisek a měst s památkami
- – Cestovní ruch zasahuje téměř do všech částí Země, ale nerovnoměrně – nejvíce navštěvovaný je mírný a subtropický pás
- – Hlavní turistické oblasti jsou v Evropě, poté v Severní Americe, velký nárůst ale také ve východní Asii a Tichomoří
- – Nejvíce cestují Evropané (Němci) , Japonci, Američané,…
Nejoblíbenější destinace:
1. Francie, 2. USA, 3. Španělsko, 4. Čína, 5. Itálie, 6. VB, 7. Turecko, 8. Německo, 9. Malajsie, 10. Mexiko, 36. ČR
ČESKÁ REPUBLIKA
- – Cestovní ruch můžeme přirovnat k zahraničnímu obchodu (vývoz a dovoz výrobků přes hranice – turisti přes hranice)
- – Těžíme z ní poměrně velké zisky
- – Nevýhody: nemáme moře, v Evropě je spoustu vyšších hor
- – Výhody: spoustu památek
– Praha, Karlštejn, Český Krumlov, Telč, Slavonice, Nové Město nad Metují, Litomyšl, Polička
– Karlovy Vary, Mariánské, Františkovy lázně
– přírodní rezervace: České Švýcarsko, Český ráj, Krkonoše, Šumava – lepší infrastruktura než ostatní hory
Další podobné materiály na webu: