Cestovní ruch – otázka ze zeměpisu

 

   Otázka: Cestovní ruch

   Předmět: Zeměpis

   Přidal(a): Vojtěch

 

 

CESTOVNÍ RUCH = souhr cestování, přechodných pobytů osob a služeb, které s cestováním a pobytem souvisí

  • – Je významným odvětvím světového hospodářství – velké výdělky a hodně pracovních míst
  • – Řadí se do služeb (terciární sektor)
  • – Patří sem služby dopravní, ubytovací, stravovací, průvodcovské, prodej suvenýrů atd.
  • – V 2. pol. 20. století velký vývoj díky těmto předpokladům:
  • Mírové podmínky ve velké části světa
  • Růst příjmu obyvatel vyspělých států, více volného času

 

Různé podoby cestovního ruchu:

  • Domácí cestovní ruch – cíle na území našeho státu
  • Zahraniční ruch – cíle v zahraničí
  • Organizovaný ruch – využití služeb cestovní kanceláře
  • Individuální ruch – zařizujeme si sami
  • S rekreačním významem – rekreace, zábava, léčba, sport,…
  • S poznávacím významem – cílem je poznání památek, přírody apod.
  • Kongresový ruch– služební cesty, pracovní cíle,…
  • Nákupní ruch – nákupy v zahraničí (levnější zboží)

 

Hlavní turistické oblasti:

  • – nejnavštěvovanější místa – zajímavá, neporušená příroda, historické památky, rekreační místa nabízející zábavu, sport + služby (důležitá turistická a informační střediska) + dobrá dopravní spojení!

 

  • Vodní plochy – moře, rybníky, nádrže,…
  • – Středozemní moře – např. Francouzská riviéra,…
  • – Karibské moře, brazilské pláže, Havajské ostrovy, kalifornské pobřeží, Florida,…

 

  • Hory – v zimě sport, v létě turistika
  • – Alpy,…

 

  • Chráněná přírodní území – hlav. NP
  • – USA, Kanada, V, J Afrika,…

 

  • Města – tzv. městská turistika – památky, galerie, divadla, festivaly,…
  • – Paříž – Eiffelova věž, chrám Notre Dama, galerie Louvre, Montmartre
  • – Londýn – Buckinghamský palác, Londýnské oko, Tower bridge, Big Ben,…
  • – Řím, Florencie, Benátky, Vídeň, Praha,…

 

  • Historické objekty – hrady, zámky,…
  • – Egypt, Mexiko, Peru (bývalá indiánská civilizace)
  • – Velkou roli hraje sezonnost návštěvnosti – méně se projevuje u lázeňských středisek a měst s památkami
  • – Cestovní ruch zasahuje téměř do všech částí Země, ale nerovnoměrně – nejvíce navštěvovaný je mírný a subtropický pás
  • – Hlavní turistické oblasti jsou v Evropě, poté v Severní Americe, velký nárůst ale také ve východní Asii a Tichomoří
  • – Nejvíce cestují Evropané (Němci) , Japonci, Američané,…

 

Nejoblíbenější destinace:
1.
Francie, 2. USA, 3. Španělsko, 4. Čína, 5. Itálie, 6. VB, 7. Turecko, 8. Německo, 9. Malajsie, 10. Mexiko, 36. ČR

 

ČESKÁ REPUBLIKA

  • – Cestovní ruch můžeme přirovnat k zahraničnímu obchodu (vývoz a dovoz výrobků přes hranice – turisti přes hranice)
  • – Těžíme z ní poměrně velké zisky
  • – Nevýhody: nemáme moře, v Evropě je spoustu vyšších hor
  • – Výhody: spoustu památek
    – Praha, Karlštejn, Český Krumlov, Telč, Slavonice, Nové Město nad Metují, Litomyšl, Polička
    – Karlovy Vary, Mariánské, Františkovy lázně

– přírodní rezervace: České Švýcarsko, Český ráj, Krkonoše, Šumava – lepší infrastruktura než ostatní hory





Další podobné materiály na webu: