Otázka: Charakteristika ústavního pořádku v ČR
Předmět: Společenské vědy, Právo
Přidal(a): Andrea Robotková
Ústavním základem rozdělení Československa jsou především ÚZ
- zákon č. 541/1992 z 13. 11. 1992 o dělení majetku mezi Českou republikou a Slovenskou republikou jako přechodu na ČR a SR
- zákon č. 542/1992 z 25. 11. 1992 o zániku ČSFR, tento zákon konstatoval kde dni 31. 12. 1992 zánik Československého státu včetně jeho orgánů, armády, bezpečnosti a státních organizací
- zákon č. 1/1993 z 16. 12. 1992 Ústava ČR
ÚSTAVNÍ POŘÁDEK ČR TVOŘÍ
- Ústava ČR ÚZ ČNR 16. 12. 1992 č. 1/1993 Sb.
- Listina základních práv a svobod ÚZ č. 2/1993 Sb.
- ÚZ ČNR přijaté po 6. červnu 1992 č. 541/1992; č. 542/1992 + ÚZ o některých opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR 22. 12. 1992 č. 29/1993
- ÚZ přijaté podle nové Ústavy
- ÚZ č.74/1997 Sb. o změnách hranic se SR
- ÚZ č. 110/1997 Sb. o bezpečnosti ČR
- ÚZ č. 347/1997 Sb. o vytvoření vyšších územně správních celků
- Ústavní zákony o hranicích s Rakouskem, Polskem a Německem
ÚSTAVA ČR – charakteristika a struktura
- Ústavu charakterizujeme jako dokument, který je vnitrostátní normou nejvyšší právní síly, je základem právního státu a jeho součástí, kterého se mohou občané a instituce dovolat a pomoci kterého se vztahy mezi jeho orgány a vztahy k občanům poměřují.
Ústava
- 8 hlav; 113 článků
- ústava se zabývá základními principy státní, politické a ústavní moci (hlava I.)
- podstatnou část Ústavy tvoří úprava struktury státní moci členění na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní (hlava II. až IV.)
- v dalších hlavách je upraveno postavení a úloha NKÚ (hlava V.), ČNB (hlava VI.) a územní samosprávy (hlava VII.)
- v ustanoveních přechodných a závěrečných (hlava VIII.) je řešena kontinuita či diskontinuita
- preambule
ČESKÝ STÁT, jeho forma a ústavně právní charakteristika
- svrchovanost a samostatnost
- jednotnost a unitárnost s územní samosprávou
- republikánská forma
- navazující zejména na tradice první předmnichovské republiky (28. 10. 1918 – 29. 09. 1938), zvýrazněna koncepcí délky moci a zajišťována sliby věrnosti republice představitel všech tří mocí
- demokratické zřízení
- obecně definováno v preambuli
- stát založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti
- doktrína právního státu
- pojem právního státu není v žádném pramenu ÚP definován, ale v užším slova smyslu tento pojem znamená, že takový stát dává právo a je tímto právem VÁZÁN
PRÁVNÍ STÁT – je charakterizován těmito základními principy
– právo reguluje, vytváří meze, v nichž je dovoleno vše, co není ZAKÁZÁNO
– stát je vázán svými zákony a je oprávněn pouze k tomu, co mu ÚSTAVA, nebo zákon výslovně UKLÁDÁ
– Ústavní systém je založen na dělbě moci, která vylučuje 3. moci některou z nich, přičemž v něm působí nezávislá soudní moc povolána k ochraně ústavnosti práva k rozhodování o vině a trestu za trestné činy
– v takovém státě existuje moderně a demokraticky vytvořený právní řád a současně existuje i mechanismus uplatnění kontroly práva zabezpečený soustavou soudnictví
STÁTNÍ ÚZEMÍ A STÁTNÍ HRANICE, STANOVENÍ HLAVÍHO MĚSTA A STÁTNÍ SYMBOLY ČR
- území státu – hranice ČSR, které vznikly po 1. světové válce, určeno smlouvami:
– Versailleskou
– Saint Germainskou
– Trianonskou
Stanovení hlavního města a vyjmenování symbolů ČR zákon č. 3/1993 Sb. o státních symbolech.
STÁTNÍ OBČANSTVÍ
– vztah relativně pevný, podmínky jeho vzniku a zániku jsou podle čl. 12 odst. 1 Ústavy stanoveny zákonem č. 40/1993 Sb. o nabývání a pozbývání občanství ČR
– SO je veřejnoprávní vztah mezi státem a FO, na SO je podle Ústavy vázáno pasivní i aktivní volební právo, vázán výkon funkce poslance, senátora, prezidenta, soudce a soudce ÚS
SOUČÁSTÍ ÚP ČR je podle čl. 3 Ústavy LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
- občanovi poskytují celý soubor práv a svobod, z nichž pouze na něj (nikoli na cizince) se vztahují:
-
- Neomezení vlastnické právo
- Právo svobodného vstupu na území ČR
- Zákaz nucení k opouštění vlasti
- Právo zakládat politické strany a hnutí a sdružovat se v nich
- Právo podílet se na správě věcí veřejných přímo, nebo svobodnou volbou
- Právo rovného přístupu k voleným a jiným veřejným funkcím
- Právo odporu proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a svobod
- Právo na hmotné zajištění v situaci kdy občan nemůže získávat prostředky pro své životní potřeby prací
- Právo na hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakože při ztrátě živitele
- Právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky na základně veřejného zdravotního pojištění
- Právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách podle schopnosti občana
- Právo národnostních a etnických menšin
FORMA VLÁDY V ČR
– na základě Ú založena na tom, že Parlament je nejvýznamnějším orgánem v soustavě dělby moci, disponuje mocí ústavodárnou a zákonodárnou a navíc rozhoduje s výjimkou soudů obecných o složení státní moci
– ostatní typy mocí mají možnost určité kontroly (VETO, možnost rozpuštění) a také zásahu do jeho činností (Ústavní soud)
DĚLBA MOCI
- státní moc v ČR je suverénní na celém území státu – podle Ústavy odvozena od lidu – vykonávána na 3 typy orgánů: – moc zákonodárnou
– moc výkonnou
– moc soudní
Existence územních samosprávných celků vlastní majetek, rozpočet, státní moc zasahuje pouze tehdy, vyžaduje-li to ochrana zákona.
Struktura dělby moci
- Parlament, který je volen občany v přímých volbách, je suverénním představitelem ústavodárné a zákonodárné moci
- Vláda vychází z vůle PS, je závislá na její důvěře a může být kontrolována
- Prezident volen P na určitou dobu
- Prezident výlučně zastupuje stát navenek, je velitelem branné moci, ústavně neodpovědný a část jeho rozhodnutí ke své platnosti vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jejího člena
- Hlavu státu s kontrasignací jmenuje soudce obecných soudů a se souhlasem Senátu i soudce Ústavního soudu
- Prezident je oprávněn uplatnit sistační veto vůči zákonu PS, ale následně rozhodující slovo má komora
- Ústavní soud může rozhodovat o tom, zda zákony P odpovídají Ústavě a v případě nesouladu je zrušit
- Senát je nerozpustitelný a je určitou zárukou trvanlivosti zákonodárné moci
MOC ZÁKONODÁRNÁ V ÚSTAVĚ ČR
- náleží dvoukomorovému Parlamentu
- PS má 200 poslanců
- Senát má 81 senátorů, každé 2 roky se mění 1/3 senátorů = 27
- existence S je s ohledem na jeho postupnou obměnovatelnost, úlohu v zákonodárství i nemožnost jeho rozpuštění považována za záruku stability
- komory nejsou rovnoprávné
- silnější postavení má PS
- rozdílnost postavení se projevuje:
- v odlišném volebním období
- v různých volebních systémech užitých ve volbách
- v odlišných pravomocech a kompetencí v rozdílu s přihlédnutím na přetržitost a nepřetržitost personálního složení
Parlament = KOLEGIÁLNÍ ORGÁN
– rozhodnutí jsou výsledkem vnitřního jednání a především rozhodování
- podle Ústavy 4 způsoby hlasování
- obecně za přítomnosti alespoň 1/3 členů za souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců a senátorů
- např. O vyhlášení válečného stavu a o souhlasu s pobytem cizích vojsk na území republiky a v prvním kole voleb prezidenta je třeba nadpoloviční většina všech poslanců a senátorů
- k přijetí ústavního zákona a mezinárodní smlouvy podle článku 10 Ústavy, je třeba 3/5 většiny všech poslanců a senátorů
- ve třetím kole volby prezidenta nadpoloviční většina přítomných poslanců a senátorů při splnění podmínky přítomnosti 1/3
Pravomoc a působnost Parlamentu
- vymezena územní působnost
- věcná působnost – hlava II. shrnutí §50 zákona o jednacím řádu PS
- parlament je:
- výlučným (jediným) ústavodárcem a zákonodárcem – v těchto pravomocech je nezastupitelný
- Pravomoc kreativní (ustanovovací, vytvářecí) ve vztahu k moc výkonné (volba prezidenta), ve vztahu k moci soudní (souhlas S s návrhy prezidenta na soudu ÚS). Parlament rozhoduje o obsazení vnitřních funkcí – předseda, místopředsedové, dotváření vnitřní struktury organizace, výbory, komise.
- Pravomoc kontrolní – prostřednictvím interpelace poslance se vztahuje na vládu a její členy, týkat se může všech věcí, v nichž vláda může rozhodovat (čl. 50 Ú), může zřizovat vyšetřovací komise.
Postavení poslance a senátora podle Ústavy ČR
- mandát
- místo v jedné z komor
- funkce
Mandát je volný – poslanec a senátor nejsou vázáni odpovědností ani občanům ani politickým subjektům.
Je ale neslučitelný s funkcí prezidenta, soudce, případně jenom ústavní funkcí stanovenou zákonem.
MANDÁT
- vzniká volbou a zaniká podle čl. 25 Ústavy
- odepřením slibu nebo složením slibu s výhradou
- uplynutím volebního období
- vzdáním se mandátu
- u poslanců rozpuštěním PS
- vznikem neslučitelnosti funkcí
- ztrátou volitelnosti
- obsah mandátu tvoří:
- IMUNITA – nemožnost trestního stíhání poslance nebo senátora bez souhlasu příslušné komory, absolutní zákaz jejich trestního stíhání za projevy činěné v komorách parlamentu a disciplinární odpovědnost za přestupky pravomoci komory, jejímž je členem – PRÁVO poslance odepřít svědectví o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s výkonem svého mandátu
- oprávnění a povinnosti – jednat a spolurozhodovat v příslušné komoře
- trestně právní a disciplinární odpovědnost → vztahuje se na projevy učiněné v komoře, pro které by jinak mohl být trestně stíhán nebo kterými by urazil poslance, senátora, soudce ÚS nebo jiné osoby s právem účastnit se parlamentního jednání. Výkon disciplinárního rozhodnutí pravomoci je dvoustupňový: – na 1. stupni disciplinárního řízení je mandátový a imunitní výbor – na 2. stupni o odvolání disciplinárně stíhaného rozhoduje příslušná komora.
MOC VÝKONNÁ V ÚSTAVĚ ČR
- pod pojmem výkonné moci rozumíme 3 typy orgánů:
– prezident
– vláda
– státní zastupitelství
Prezident = hlava státu, zastupuje stát navenek, ztělesňuje svrchovanost státu navenek
– z výkonu funkce není odpovědný
– určitou část činnosti prezidenta může kontrolovat a korigovat
– prezident volen na společné schůzi obou komor, 5- ti letý mandát
- pravomoci prezidenta
– rozhodovací
– kreační
- dělí se na: a) autonomní (výlučné)
b) kontrasignované – vykonává v součinnosti s vládou, vyžadují spolupráci předsedy, nebo jiného člena vlády
A) Výlučné pravomoci PR ČR
I. Ústavně konstitutivní
- jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, pověřuje vládu výkonem funkcí
- jmenuje soudce Ústavního soudu (se souhlasem Senátu) a jeho předsedu a míst předsedy Nejvyššího soudu
- jmenuje prezidenta a více prezidenta NKÚ
- jmenuje členy Bankovní rady ČNB
II. Související neb zasahující do činnosti jejich ústavních orgánů
- svolává zasedání PS (může rozpustit)
- odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem, nařizuje, aby se v něm nepokračovalo, zahlasuje odsouzení
- může vrátit zákon PS, s výjimkou zákona ústavního
- podepisuje zákony
B) Pravomoci kontrasignované PR ČR
- vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jiného pověřeného člena, povaha odborná, úzce souvisí s některými vládními rozpočty
I. oblast zahraniční politiky
- prezident zastupuje stát navenek
- sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy, kdy toto sjednávání může přinést na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy
- přijímá vedoucí zastupitelských misí
- pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí
II. oblast obrany
- prezident je vrchním velitelem ozbrojených sil
- jmenuje a povyšuje generály
III. další oblasti
- vyhlašuje volby do S a PS
- propůjčuje a uděluje státní vyznamenání
- jmenuje soudce obecných soudců
- má právo udělovat amnestii
Vláda
- vrcholný orgán výkonné moci
- předseda, místopředseda, ministři, jako kolektivní orgán je odpovědná PS, odpovídá za část rozhodnutí (kontrasignovaných), vykonávajících v pravomocech prezidenta
- soustava ministerstev a jiných úředních orgánů
- V oblasti výkonné moci má vláda všeobecnou věcnou působnost – k provedení zákona může vydávat nařízení, které musí být v souladu se zákonem.
- Předseda vlády jmenován prezidentem, na jeho návrh jmenuje prezident další členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev.
- Vláda je povinna 30 dní po jmenování předstoupit před PS a požádat ji o důvěru.
- Vztah vlády a PS je založen na základě důvěry či nedůvěry a rozhoduje se o ní v případech stanovených v Ústavě hlasovací v Parlamentu.
Státní zastupitelství
- článek 80 Ústavy, zákon č. 283/1993 Sb.
- není typickým orgánem výkonné moci, je nutné považovat ho za zvláštní a nezastupitelný orgán státní moci, který zejména zastupuje veřejnou
MOC SOUDNÍ V ÚSTAVĚ ČR
Zvláštní a jednotný typ státní moci, která jako jediná je oprávněna vydávat konstitutivní a vynutitelná rozhodnutí:
a) ve sporech
b) v otázce viny a trestu
Soudní moc poskytuje:
- Soudní ochranu ústavnosti činnosti ÚS
- souhrn prostředků k zajištění dodržování práv a působnosti subjektů ústavního práva založených v ústavním pořádku a jiných pramenech ústavního práva
- Ochrana práv a výlučné rozhodování o vině a trestu
- zajištění práva každého domáhat se stanovených postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
Úkoly soudu
- rozhodování o právech, povinnostech a právem chráněných zájmech FO a PO a státu
- rozhodování o vině obžalovaného a o ukládání trestu
- přezkum zákonnosti rozhodnutí orgánů VS
- přezkum zákonnosti rozhodnutí jiných orgánů
Základní principy soudnictví
I. Soudní moci a spravedlnosti
- výlučnost soudní moci při rozhodování o vině a trestu za trestné činy
- nezávislosti soudní moci a soudců
- nestrannost soudů
- rovnost práv všech účastník při řízení před soudem
- veřejnost jednání
II. Činnosti soudní moci (výkony soudnictví)
- presumpce neviny
- zákaz retroaktivity
- res judikata
- zákaz stíhání nebo zbavení svobody jinak než z důvodu, které stanoví zákon
- zákaz vzetí do vazby s výjimkou důvodu a na dobu stanovenou zákonem a na základě rozhodování soudu
III. Práv svobod a dalších subjektů při výkonu spravedlnosti
- rovnost práv účastníků před soudem
- právo na právní pomoc v řízení před soudy a to především na obhajobu
- právo osoby odepřít výpověď
- právo na veřejné projednání
LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
- komplex zvláštních norem
- definují základní práva a svobody a také jejich meze
- člení se na preambuli a 6 hlav:
- Obecná ustanovení
- Lidská práva a základní svobody
- Práva národnostních a etnických menšin
- Hospodářská, sociální a kulturní práva
- Právo na soudní a jinou právní ochranu
- Ustanovení společná
Preambule
- vychází z určitých zásadních tradičních právních idejí a obecně závazných demokratických principů
- Listina Základních Práv a Svobod
- uznává: a) neporušitelnost přirozených práv člověka
b) práva občanů
c) svrchovanost zákona
- navazuje: d) na obecně sdílené hodnoty humanismu
e) na demokratické a samosprávní tradice národa
- odsuzuje: f) morální dobu, kdy byla lidská práva a svobody v naší vlasti potlačována
- vkládá: g) naděje na zabezpečení základních práv a svobod do společného úsilí všech svobodných národů při jejich zabezpečení
- vychází: h) z práva českého (i slovenského) národa na zabezpečení
- chápe: i) široce díl odpovědnosti za osud veškerého života na Zemi vůči budoucím generacím
- vyžaduje: j) vůli aby se ČR důstojně zařadila mezi státy, které takové hodnoty ctí
Hlava I. OBECNÁ USTANOVENÍ
- vymezen vztah státu a člověka
- definován právní stát
- rovnoprávnost lidí a nezrušitelnost LZPS
- nezadatelnost, nezcizitelnost, nepromlčitelnost a nezrušitelnost práv a svobod
Hlava II. LIDSKÁ PRÁVA A SVOBODY
- subjektivita
- právo na život
- nedotknutelnost osoby a jejího soukromí
- osobní svoboda
- zákaz nucených prací nebo služeb
- ochrana lidské důstojnosti
- vlastnické právo
- nedotknutelnost obydlí
- nedotknutelnost listovního tajemství, písemností, záznamů a dopravovaných zpráv
- svoboda pohybu a pobytu
- svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání, svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby
II. oddíl – politická práva
- svoboda projevu a právo na informace
- petiční právo
- právo shromažďovací
- právo sdružovací
- právo volební
- politický pluralismus
- právo na odpor
Hlava III. PRÁVA NÁRODNOSTNÍCH A ETNICKÝCH MENŠIN
- příslušnost ke kterékoli národnostní nebo etnické menšině nemusí být NIKOMU na újmu
- příslušníci národnostních a etnických menšin mají:
- právo na vzdělání v jejich jazyce
- právo užívat jejich jazyk v úředním styku
- právo účasti na řešení věci, jež se týkají národnostních a etnických menšin
Hlava IV. HOSPODÁŘSKÁ, SOCIÁLNÍ A KULTURNÍ PRÁVA
- právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost a právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu
- odborářská a zaměstnanecká práva
- právo na spravedlivou odměnu za práci a uspokojivé pracovní podmínky
- zvláštní hospodářská a sociální práva sociálních menšin
- právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří
- právo na ochranu zdraví
- právní ochrana rodičovství a rodiny
- právo na vzdělání
- kulturní práva
- ekologická práva
Hlava V. PRÁVO NA SOUDNÍ A JINOU OCHRANU
- právo domáhat se stanoveným způsobem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, právo obrátit se na soud, aby přezkoumal zákonnost rozhodnutí orgánů VS
- právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu nebo orgánu VS nebo nesprávným úředním postupem
- právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány a orgány veřejné moci
- práva na zajištění určitých procesních zásad v řízení před soudy a jinými orgány veřejné moci
Mezi tuto skupinu práv náleží:
- právo na rovnost všech účastníků v řízení
- právo odepřít výpověď
- právo na tlumočníka
- právo na zákonného soudce
- právo na veřejné projednání věci bez zbytečných průtahů, v přítomnosti účastníka s možností vyjádřit se ke všem prováděným důkazům
- práva obviněného na dostatečnou obhajobu včetně možnosti hájit se sám nebo prostřednictvím obhájce a to v určitých případech bezplatně