Dějiny pedagogiky – pravěk a starověk

 

Otázka: Vývoj výchovy a vzdělávání v období pravěku a starověku

Předmět: Pedagogika

Přidal(a): Sierra

 

Dějiny pedagogiky:

  • Pedagogická disciplína, která zkoumá historický vývoj výchovy a vzdělávání a názorů na ně
  • Prameny dějin pedagogiky: písemné prameny (kroniky, dobové výukové materiály, archeologická vykopávky, nástěnné malby)

 

a) Vznik a funkce výchovy v pravěku

  • Výchova vzniká se vznikem lidské společnosti, vzniká při práci.
  • Nejsou žádné instituce, výchova je jiná pro děvčata a jiná pro chlapce
  • Hlavní metodou je napodobování

 

Cíl výchovy v pravěku:

  • Výchova pro život, dokázat přežít
  • Příprava pro život, základní životní potřeby

 

Obsah výchovy v pravěku:

  • Pracovní výchova:
    • Chlapci – lov, úprava obydlí, výroba nástrojů
    • Dívky – péče o děti, sběr, domácí práce
  • Tělesná výchova – obratnost síla a rychlost
  • Mravní výchova – náboženské obřady, mravní normy, posvátné zvíře
  • Rozumová výchova – přírodní a společenské jevy, pozorování

 

Iniciační obřady:

  • Obřady přijetí mezi dospělé
  • Mezi 10–18 rokem -> podle kmene
  • Odvaha, nebojácnost, obratnost, tetování, propichování různých částí těla
  • Předchází tomu několika týdenní příprava – dotyčný pobývá mimo ostatní členy kmene a učí se samostatnosti – pak za ním přijde náčelník a seznámí ho s určitými rituály
  • S vývojem společnosti dochází k insticionalizaci

 

b) Spartský výchovný systém

Výchova ve starověku

  • Vznik třídní společnosti
  • Vznik státu (armáda, školy, úřady)
  • Velký rozvoj věd – Matematika, Zeměpis, Lékařství
  • Rozvoj náboženství, polyteismus – více bohů
  • Rozvoj morálních norem, rozvoj politiky, pedagogika se rozvíjela v rámci Filosofie

 

Výchova v Řecku:

  • Výchova ve spartě:
    • Vojenský stát, jednostranná výchova, na prvním místě rozvoj tělesné stránky, odvaha a podobně, rozdílná výchova chlapců a dívek
      • Dívky – první stát ve kterému se věnovali i výchově dívek, byla třeba být dobrou manželkou a matkou skutečných vojáků, výchova doma a v rodině
      • Chlapci – do 7 let doma – od 7 let jsou ve vojenských ústavech
        • Ústavy jsou zřizováni státem – pokus vychovat z nich vojáky
          • Tělesná stránka – námaha, útoky, stres
          • Zpěv – vojenské písně ke sjednocení
          • Mravní výchova – poslušnost, vůči nadřízeným, úcta ke starším
        • Kolem 14 roku – vyjížděli i do Kryptie – nájezdy na zemědělské otroky, učili je, jak je zabíjet
        • 18–20 let – efébové – vojenská příprava
        • 20–30 let – vojenská služba
        • 30 a víš – plnoprávní občané – mohou založit vlastní rodinu

 

c) Výchova v Athénách:

Athény jsou obchodní stát

  • Cíl – Kalogathia – krása těla i ducha – všestranná výchova
  • Zřizované zejména soukromé školy, výchova výhradně chlapců
    • Od 7 let –
      • škola, záleželo na rodičích v kolika dítě půjde do školy
    • 7–12 let –
      • škola gramatistů – čtení, psaní, počty, tělesná a múzická výchova
      • škola kytaristů – estetická výchova, hudba
    • 13-16 let –
      • Škola palaistra – rozvoj tělesné stránky – zejména atletiky
    • 16–18 let-
      • Škola gymnasion – chlapci z vybraných rodin, příprava na vedení státu, tělesná výchova, múzická výchova, řečnictví, divadle
    • 18-20 let –
      • Efébové – vojenská příprava
    • 20 +
      • Plnoprávní občané

d) Názory antických filozofů

(na problematiku výchovy jedince)

VÝCHOVA V ŘECKU

  • SÓFISTÉ
    • materialisté
    • učitelé řečnictví
    • Důraz kladli na osobnost, její sílu i potřeby
    • Oceňovali význam osvěty, jazyka, přírodních věd
    • V popředí vzdělávání intelektuální (matematika, gramatika, rétorika, dialektika, logika)
    • Odmítali náboženství
    • Zvedli trivium = gramatika, rétorika, dialektika
    • Důraz při výuce, cvičení a 3 faktory: přirozené vlohy, zvyk, poučování
  • SOKRATES
    • Idealista, nepatřil k Sófistům
    • vychovával k poznání podstaty SPRAVEDLNOSTI, UMÍRNĚNOSTI, ZBOŽNOSTI
    • Vytvořil vlastní didaktickou metodu – aktivní metoda
    • Vedl žáky od neznalosti k hledání přesných pojmů
    • Zakladatel humanismu se zaměřením na zdatnost člověka a účelnost
    • Platónův učitel
  • PLATÓN
    • Idealista, celá jeho filozofie je pedagogika
    • věnoval se člověku a lidské společnosti
    • škola by měla být státním zájmem
    • formuloval zásadu rovnoprávnosti mužů a žen
    • Požadoval státní výchovu pro ženy
    • Duše při spojení s tělem vše zapomene, a tedy veškeré učení slouží k rozpomínání
    • spis ZÁKONY: popsán systém výchovy a vzdělávání
      • do 3 let: v rodině, péče o tělesný vývoj (báje a hry)
      • do 7 let: výchova na hřištích a pro chrámech, opatrovny s chůvami
      • 7-9 let: základy gymnastiky a múziky
      • od 10 let: výuka čtení a psaní
      • od 14 let: důkladný výcvik v hudbě a zpěvu
      • od 16 let: matematika a astronomie
    • založil učenou školu AKADEMIE – první odborná výuková a výchovná instituce
      • pro učence a širší veřejnost
    • Význam:
      • Ovlivnil myšlení středověkých učenců a renesančních humanistů
      • Podřídil výchovu zájmům společnosti
      • Rozdělil výchovu na nižší a vyšší stupeň
      • Položil základ rozdělení věd na trivium a kvadrivium
  • ARISTOTELES
    • Platónovým žákem, materialista – základem je smyslové poznání
    • Založil vlastní filosofickou školu Lykeion (335)
      • zavedl výuku vědních nauk (psychologie, logika, estetika, rétorika, politika a etika)
      • Důležitým prostředkem výuky = rodina
    • Provedl periodizaci věku – základ pro výchovný systém
      • do 7 let: doma, převaha příros\, hra, pohádky, mýty
      • 7-14 let: období systematické výchovy (návyky, gymnastika, Tv)
      • 14-21 let: vzdělávání rozumu a vůle (vyšší vzdělávání, múzika, věda, tělo vedeno k pohlavní zdrženlivosti)
    • Rozlišuje 3 duše člověka a k těm odpovídají 3 stránky výchovy:
      • Duše rostlinná (výživa, rozmnožování) – výchova tělesná
      • Duše Živočišná (cítění a přání) – výchova mravní
      • Duše rozumová (vše plus myšlení a poznávání) – výchova rozumová
    • Názor = nejvyšším stupněm dokonalosti – moudrost
    • Zastánce výchovy státní a všeobecné, nikoli soukromé
    • Cíl výchovy: člověk aktivní, který projevuje znalost dobra a činů
    • Význam:
      • Rozvinul některé myšlenky Platóna
      • Spojil pedagogiku a psychologii
      • Důraz klade na výchovné prostředí
      • Podpora aktivnosti dítěte a individuality
      • systém a jeho filosofie = nejvyšší vývoj antického teoretického myšlení
      • Jeho odkaz ovlivnil rozvoj věd a myšlení vrcholového středověku

 

VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V ŘÍMĚ

  • Složitý a pestrý vývoj výchovy
  • Zpočátku byly děti vychovávány doma
    • Otec vedl k tělesné obratnosti
    • Matka je učila: číst, psát, počítat, ale také zpěvu vlastenecko-náboženských písní
  • Později soukromé školy – čtení, psaní, počítání, tělesné cviky, vojenské písně
    • učili propuštění otroci nebo vězni
  • MARCUS TULLIUS CICERO
    • Vrcholem vzdělanosti = řečnictví
    • Dokonalost ve 4 ctnostech (moudrost, spravedlnost, umírněnost)
    • Účinný výcvik paměti
  • LUCIUS SENECA
    • Vychovatelem císaře Nera
    • Láska ke všem lidem ve jménu čisté humanity
    • Ideál = přísně mravný život
    • Chtěl, aby vzdělání bylo prakticky zaměřeno
    • Prosazovat individuální přístup
  • MARKUS FÁBUS QUINTILIÁNUS
    • řečník, právník
    • První teoretik římské výchovy
    • Dával přednost výchově ve škole před výchovou doma
    • Důležitá je školní výchova, základy přátelství, ctižádostivost, rozvoj dětské řeči
    • Kladl důraz na osobnost pedagoga – moudrý, spravedlivý otcovský, náročný pro žáky
    • Školní výchova rozdělena na stupně:
      • a) elementární
      • b) vyšší
      • c) literární
      • d) praktické řečnictví
    • Dílo: Dvanáct knih o výchově řečníka
      • příručka pro výchovu
      • bez tělesných trestů
      • střídání činností
      • kladl důraz na individuální rozdíly dětí

 

Při rozpadu Říma silně ovlivněna výchova šířením křesťanství

S nástupem feudalismu vznikají křesťanské školy pro potřeby církve

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!