Otázka: Dětské divadlo a dramatická výchova
Předmět: Pedagogika, Dramatická výchova
Přidal(a): vami
Dětské divadlo
- prostředek výchovy, jehož produkt (div. Představení), by měl mít divadelní hodnoty
- uspokojuje touhu dětí zveřejňovat výsledek
- odvede děti od sebepředvádění k sebevyjádření
- vede k odpovědnosti za spolupráci a za práci skupiny
- vede k řádu – učí se vnímat řád
- vede děti k použití těla jako nástroje
- dává zkušenost
- využívá loutkové divadlo – ne vždy
- ,, chudé divadlo“ – s div. Náznakem kostýmů, rekvizit
- dovolit procovat dětem v komorním prostoru (kontakt mezi dětmi (malé div.) a kontakt s diváky
- sleduje osobnostní a sociální rozvoj dítěte
Specifika dětského divadla:
- důraz na proces a potom na produkt (produkt pro veřejnost by měl mít div. Hodnoty)
- počítá s pedagogicko psychologickými zvláštnostmi ve vývoji dítěte
- výběr látky dle zájmu, problému dětí (pohlaví, věk, koníček…)
Proces vzniku dětského divadla:
Fáze:
- výběr předlohy (s kým, proč, jak)
- seznámení s předlohou – vyprávět – hraní situací až když text umí, dám jim text = mají to zažité
- rozkrývání témat
- první tvarování
- další tvarování – fixování divad. Obrazů – musím neustále děti motivovat
- produkce – premiéra – reprízy
Dramatická výchova je: sociálně umělecké učení.
Je jedním z oborů estetické výchovy.
Vychází ze tří oborů: pedagogiky, psychologie a dramatického umění.
V DV je důležitý:
a) kontakt
b) komunikace
c) kooperace ( spolupráce)
Aby mohla nastat komunikace musíme navázat kontakt a když si rozumíme spolupracujeme.
-V DV je pozornost soustředěna především na lidské jednání a mezilidské vztahy.
-Vstupujeme do různých rolí, tím získáváme zkušenosti.
– V dramatické výchově se vychází z přirozené dětské napodobivé hry (hry „jako“), která je založena na přeměně, v níž se účastníci hry a vše, co je do hry zahrnuto (prostor, předměty, zvuky), stávají něčím nebo někým jiným, než v realitě (aktuálním světě) jsou (vstupují do fiktivního světa, který svým jednáním aktivně spoluvytvářejí).
-Dramatickou výchovu je možné charakterizovat také jako učení přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání, nabývání životní zkušenosti společným řešením problému (situace) nejen intelektem( soubor rozumových schopností), ale i intuicí ( vhled, tušení), a to se zapojením těla a emocí.
Cíl pedagoga DV- sleduje všestranné rozvíjení dítěte a mladého člověka =
Zaměřuje se na: – osobnost a její vztah ke světu, ke společnosti a na vztahy ve společnosti
– komunikaci osobnosti
– zohlednění etických a estetických hodnot osobnosti
– rozvoj schopnosti adekvátně prožívat fikci
– to aby jedinec uměl používat improvizaci
– to aby jedinec uměl formulovat vlastní názory a naslouchat druhým
– rozvoj kreativity osobnosti
– získání divadelních dovedností, event. i znalostí
– rozvíjení schopnosti vnímat, prožívat a hodnotit umělecké dílo
– výchovu kultivovaného a poučeného diváka
Název se ujal ve školní terminologii – odpovídá školnímu názvosloví, ale je zavádějící
Používáme tři názvy: dramatická výchova, tvořivá dramatika, výchovná dramatika
DRV je zaměřena na osobnostní a sociální rozvoj jedince, prostřednictvím prvků a postupů dramatického umění.
Co je dramatická výchova?
Drv je jeden z pěti oborů estetické výchovy (vedle výchovy literární, výtvarné, hudební a pohybové / taneční), v němž se pracuje s prostředky a postupy divadelního umění.
Dramatická výchova je nejkomplexnější obor estetické výchovy. Jde o systém sociálně uměleckého učení, který vychází z přirozené lidské schopnosti hrát JAKO (proměňovat se v někoho nebo něco). Vede k celkové kultivaci člověka, k rozvíjení jeho tvořivosti a empatie, prohlubování jeho schopnosti kombinace, spolupráce ve skupině a získávání dovednosti, vyjadřovat se slovem a pohybem = DEFINICE
Dramatická výchova úzce souvisí s pedagogikou a psychologií, patří mezi sociálně umělecké učení (dramatická hra = herní jednotka komunikace), základem práce v drv je kontakt, komunikace a kooperace (spolupráce) = DOMEČEK
Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické.
Cíle DRV:
- výchova tvořivé a vnímavé osobnosti, která je schopna vnímat skutečnost kolem sebe, orientovat se v sobě
- jasně a zřetelně formulovat své myšlenky
- beze strachu prezentovat své názory
- tvořivě řešit praktické problémy
- respektovat druhé lidi a jejich názory
- podrobovat své názory i názory druhých kritice
- spolupráce s druhými na společném díle
- výchova budoucích diváků
- příprava pro budoucí divadelní činnost profesionální či amatérskou
- osvojování vědomostí divadelních a literárně dramatických
- osvojování různých důležitých dovedností, zejména kultury mluveného slova
- veřejně prospěšná činnost na kulturním úseku
- výchova ke kolektivnosti, osvojování mravních norem
- výchova citová a estetická
Dělení podle délky:
- dlouhodobé : celé období školní docházky
- střednědobé: cíle jednotlivých ročníků
- krátkodobé: jednotlivé měsíce
Úkoly DRV
- působí kladně na všechny smysly
- probouzí u dětí radost ze společné hry
- uspokojuje motorické potřeby
- rozvíjí vyjadřovací schopnosti
- kultivuje, obohacuje a rozvíjí výrazové prostředky
- vychovává citlivého a poučeného diváka a čtenáře
- pomáhá objevit a případně rozvinout umělecký talent
Obsah dramatické výchovy:
- osobní rozvoj
- sociální rozvoj
Osobní rozvoj: slouží především jako systém průpravných her a cvičení:
= hry a cvičení rozvíjející – uvolnění a schopnost koncentrace
- rytmické cvičení a dynamika
= hry a cvičení, které uvolňují představivost, obrazotvornost a dynamiku
- prohlubující pohybové dovednosti
- rozvíjející řečové dovednosti
- na rozvoj paměti a logického myšlení
Sociální rozvoj: skupiny dramatických her a improvizací
= dramatické hry a improvizace se situacemi, v nichž jde zejména o řešení konfliktů
= dramatické hry a improvizace, v nichž účastníci (žáci, učitel…) vstupují do rolí a jednají v nich
= dramatické hry a improvizace s ději, k nimž lze čerpat náměty z reality i uměleckých děl
= hry a cvičení na kontakt a sociální komunikaci