Otázka: Doprava – svět
Předmět: Zeměpis
Přidal(a): Lukáš
Doprava je účelný a zamýšlený pohyb dopravních prostředků po dopravních cestách.
funkce: přeprava osob, nákladů, energie, informací v čase a prostoru
– složky dopravy – infrastruktura (obsluha silnic, značky, benziny)
– dopravní prostředky
– cesty
– druhy dopravy podle prostředí:
– pevninská (železniční, silniční, říční, potrubní)
– námořní
– vzdušná
– činitelé ovlivňující dopravu:
– přírodní (reliéf, nadm. výška, počasí)
– socioekonomické (ekonomická vyspělost, zalidnění, nerostné suroviny)
– politické (války, blokády)
– výkonnostní ukazatele:
– objem přepravy (tuny, osoby)
– výkon (tunokilometry, osobokilometry)
– intenzita (zatížení za čas – osoby/24hod tuny/rok)
A) Železniční doprava
– vznikla v Anglii 1850 (Stevenson) → Evropa, S. Amerika → dnes
+ levná – nepřímo na místo
+ spolehlivá – různé rozchody kolejí
– převažuje nákladní nad osobní
– na střední vzdálenosti může být rychlejší např: TGV (Francie
– trendy – modernizace
– stavba vysokorychlostních tratí
– nové cesty k těžebním oblastem (BAM = Bajkalskoamurská)
– nejhustší síť železnic – západní Evropa, východ USA, Japonsko
- Belgie 15,2 km/100 km2
– nejdelší tratě – Rusko, USA, Kanada, Francie
- Transsibiřská magistrála (9000 km Moskva-Vladivostok)
– rozchody kolejí:
– normální (1435 mm) 60%
– širokorozchodné (1600 mm) – roviny, dlouhé vzdálenosti, rychlejší
– Austrálie, Rusko
– úzkorozchodné (1200 mm) – hory, možnost ostřejších zatáček
– Alpské země, Norsko
– 4 typy:
1) evropský – hustá síť
– modernizace, elektrifikace (Švýcarsko 100%)
– vysoká frekvence, menší náklady
2) severoamerický – menší hustota
– větší soupravy, dlouhé vzdálenosti
– více dieselová
3) ruský – převažuje nad silniční
– řídká
4) koloniální (rozvojové země) – zastaralé, izolované
– zajímavosti:
– vysokorychlostní železnice – TGV 300 km/h
– Šinkanzen
– Eurostar (V. Británie)
– ICE (Německo)
– ČR – zatím nejsou, ale je v plánu v nejbližších letech
– max. 160 km/h (jen na pár úsecích)
– Maglev (Japonsko) – princip magnetické levitace 430 km/h
– nejvyšší železnice:
1. Lhasa – Golmut (5065 m)
2. Peru (4800)
Evropa – Švýcarsko, Jungfrau (3500)
ČR – Vimperk-Volary (995 m)
– tunely – Eurotunel 50 km (Folkestone – Calais)
– Seikan 53 km (Honšú – Hokkaido)
– Gotthard 57 km
B) Silniční doprava
+ nejdynamičtější, až na místo
– nejnebezpečnější
– nejhorší na ekologii
– přepravní výkon jen 6%
– velký objem přepravy
– automobilizace = počet osob na 1 auto
– roste počet aut v domácnostech
– USA 1,2/auto
– ČR 2,7/auto
– dálnice – USA – federální dálnice → spojení hlavních měst (75 000 km)
– Panamerická dálnice (Aljaška – Chile)
– Německo – nejkvalitnější (12 000 km)
– ČR (1000 km)
– mosty – nejdelší – Grand Bridge (Čína) 160 km
– most přes jezero Ponchartrain (USA) 38 km
– přes Öresund (Malmö – Kodaň)
– nejvyšší – Puente Baluarte (Mexiko) 400 m
– nejdelší silniční tunel – Laerdal (Norsko) 25 km
– budoucnost – dochází ropa, hledání alternativních paliv
robotická auta, magnetické silnice
C) Říční doprava
– řeky, jezera, kanály
– pomalá, není až na místo
– podmínky říční trasy – stálý, vyrovnaný tok
– nízké rozvodí
– co nejméně zdymadel
– USA. Rusko, Čína, Evropa
– systémy – severoamerický
a) řeka Sv. Vavřince + kanál Weeland → jezera → kanál MM
(Michigan-Mississippi)
b) jezera → řeka Hudson → NY
– západoevropský
– řeky Seina, Loira, Rhona, Rýn, Labe
– kanály – Rýn → Mohan → Dunaj
– Rhona → Rýn
– Středoněmecký (Rýn → Labe → Odra)
– Du Midi (Atlantik → Středozemní m.)
– volžský
– Moskva = přístav 5 moří (Azovské, Baltské, Bílé, Černé, Kaspické)
– kanály – Volha → Don
– Volha → Baltské m.
– řeky Volha, Moskva, Něva, Don, Kama
– další – jihovýchod Asie (Čína)
– Amazonka
– sibiřské řeky
D) Potrubní doprava
+ nejefektivnější
+ nezávislá na podmínkách, spolehlivá
– rychlostí chůze
– nákladná na výstavbu
– výhradně přeprava nákladů (suroviny, informace, pošta)
– ropa x plyn (2:1)
– systém poloos – naleziště → přístav → tanker → přístav
– ropné přístavy (Perský záliv) – Charakh
– Ras Tanura
– Mina-al-Ahmádí
– koncové přístavy – Rotterdam
– Marseille → řeka Rhona → Německo
– Terst
– ropovody – Družba – začátek Samara → Bělorusko → severní → Německo
↘ jižní → ČR
– Ingolstadt → ČR (Kralupy)
– Northstream
E) Námořní doprava
– pomalá, není až na místo
– problém havárií tankerů – ekologické katastrofy
– osobní doprava ztratila význam (pouze plovoucí hotely)
– hlavně trajekty – dlouhé vzdálenosti
kabotážní doprava = příbřežní (Norsko – fjordy)
– 2 formy – linková
– trampová (mění trasy, sjednává se individuálně pro každou samostatnou zásilku)
– státy levné vlajky – finanční výhody, menší daně, nemusí být pojištění
– registrováno 60 % lodí
– Řecko, Čína, Panama, Kypr, Malta, Libérie
– hlavní směry – Perský záliv → Suez → Evropa
– Perský záliv → kolem Afriky → Evropa
– Evropa → USA
– USA → Panama → Japonsko
– průplavy – Suez – Egypt
– největší, nejdelší
– 160 km, 20 m hloubka, žádná zdymadla
– Panamský – 80 km, 6 zdymadel
– Gatunské jezero
– přístavy – rejdové – lodě kotví blízko přístavu (Rotterdam)
– zátokové (Gdaňsk, Benátky)
– ústí řeky (Hamburk)
– deltové (Alexandrie)
– vnitrozemské (Londýn, Manaus)
- Šanghaj
- Singapur
- Rotterdam
– lodě – tankery 50%
– balkery – sypké materiály 25%
– výletní lodě (Queen Mary 2 – největší)
– kontejnerové
– BRT = Brutto registrovaná tuna = 2, 83 m3 (objem přepravy)
– DWT = celková nosnost lodi
– ČR – máme pronajatou část přístavu v Hamburku
F) Letecká doprava
+ rychlá (900 km/h)
+ ekologicky čistá
+ nejvíce se vyvíjí
+ nejbezpečnější
– drahá
– dlouhé trasy, mezikontinentální
– letadla, vrtulníky
- USA
- Rusko
- Japonsko
– největší letiště – Atlanta, Chicago, Los Angeles
– Londýn (Heathrow), Paříž, Tokio
– Frankfurt
– Praha (15 mil. cestujících/rok) 150. na světě
– důležitá role ve střední Evropě
– společnosti – Air France
– Lufthansa (Německo)
– Aeroflot (Rusko)
– Airbus A380 (největší osobní)
– Boeing Jumbo, Dreamliner