Doprava – svět – otázka ze zeměpisu

 

   Otázka: Doprava – svět

   Předmět: Zeměpis

   Přidal(a): Lukáš

 

 

Doprava je účelný a zamýšlený pohyb dopravních prostředků po dopravních cestách.

funkce: přeprava osob, nákladů, energie, informací v čase a prostoru

 

– složky dopravy – infrastruktura (obsluha silnic, značky, benziny)

– dopravní prostředky

– cesty

 

– druhy dopravy podle prostředí:

            – pevninská (železniční, silniční, říční, potrubní)

námořní

            – vzdušná

 

– činitelé ovlivňující dopravu:

             – přírodní (reliéf, nadm. výška, počasí)

– socioekonomické (ekonomická vyspělost, zalidnění, nerostné suroviny)

– politické (války, blokády)

 

– výkonnostní ukazatele:

            – objem přepravy (tuny, osoby)

– výkon (tunokilometry, osobokilometry)

– intenzita (zatížení za čas –  osoby/24hod   tuny/rok)

 

A) Železniční doprava

– vznikla v Anglii 1850 (Stevenson) → Evropa, S. Amerika → dnes

+ levná                        – nepřímo na místo

+ spolehlivá                – různé rozchody kolejí

– převažuje nákladní nad osobní

– na střední vzdálenosti může být rychlejší např: TGV (Francie

 

– trendy – modernizace

– stavba vysokorychlostních tratí

– nové cesty k těžebním oblastem (BAM = Bajkalskoamurská)

– nejhustší síť železnic – západní Evropa, východ USA, Japonsko

  1. Belgie 15,2 km/100 km2

– nejdelší tratě – Rusko, USA, Kanada, Francie

  1. Transsibiřská magistrála (9000 km Moskva-Vladivostok)

 

– rozchody kolejí:

            – normální (1435 mm) 60%

– širokorozchodné (1600 mm) – roviny, dlouhé vzdálenosti, rychlejší

– Austrálie, Rusko

– úzkorozchodné (1200 mm) – hory, možnost ostřejších zatáček

– Alpské země, Norsko

 

– 4 typy: 

1) evropský – hustá síť

– modernizace, elektrifikace (Švýcarsko 100%)

– vysoká frekvence, menší náklady

 

 2) severoamerický – menší hustota

– větší soupravy, dlouhé vzdálenosti

– více dieselová

 

 3) ruský – převažuje nad silniční

– řídká

 

4) koloniální (rozvojové země) – zastaralé, izolované

– zajímavosti:

            – vysokorychlostní železnice – TGV   300 km/h

– Šinkanzen

– Eurostar (V. Británie)

– ICE (Německo)

– ČR – zatím nejsou, ale je v plánu v nejbližších letech

– max. 160 km/h (jen na pár úsecích)

– Maglev (Japonsko) – princip magnetické levitace 430 km/h

 

– nejvyšší železnice:

1. Lhasa – Golmut (5065 m)

2. Peru (4800)

Evropa – Švýcarsko, Jungfrau (3500)

ČR – Vimperk-Volary (995 m)

– tunely – Eurotunel 50 km (Folkestone – Calais)

– Seikan 53 km (Honšú – Hokkaido)

– Gotthard 57 km

 

B) Silniční doprava

+ nejdynamičtější, až na místo

– nejnebezpečnější

– nejhorší na ekologii

– přepravní výkon jen 6%

– velký objem přepravy

– automobilizace = počet osob na 1 auto

– roste počet aut v domácnostech

– USA  1,2/auto

– ČR  2,7/auto

– dálnice – USA – federální dálnice → spojení hlavních měst (75 000 km)

– Panamerická dálnice (Aljaška – Chile)

– Německo – nejkvalitnější (12 000 km)

– ČR (1000 km)

– mosty – nejdelší – Grand Bridge (Čína)   160 km

– most přes jezero Ponchartrain (USA)   38 km

– přes Öresund (Malmö – Kodaň)

– nejvyšší – Puente Baluarte (Mexiko)   400 m

– nejdelší silniční tunel – Laerdal (Norsko)   25 km

 

– budoucnost – dochází ropa, hledání alternativních paliv

robotická auta, magnetické silnice

 

C) Říční doprava

– řeky, jezera, kanály

– pomalá, není až na místo

– podmínky říční trasy – stálý, vyrovnaný tok

– nízké rozvodí

– co nejméně zdymadel

– USA. Rusko, Čína, Evropa

– systémy – severoamerický

a) řeka Sv. Vavřince + kanál Weeland → jezera → kanál MM

(Michigan-Mississippi)

b) jezera → řeka Hudson → NY

– západoevropský

                        – řeky Seina, Loira, Rhona, Rýn, Labe

– kanály – Rýn → Mohan → Dunaj

– Rhona → Rýn

– Středoněmecký (Rýn → Labe → Odra)

– Du Midi (Atlantik → Středozemní m.)

– volžský

                        – Moskva = přístav 5 moří (Azovské, Baltské, Bílé, Černé, Kaspické)

– kanály – Volha → Don

– Volha → Baltské m.

– řeky Volha, Moskva, Něva, Don, Kama

– další – jihovýchod Asie (Čína)

– Amazonka

– sibiřské řeky

 

D) Potrubní doprava

+ nejefektivnější

+ nezávislá na podmínkách, spolehlivá

– rychlostí chůze

– nákladná na výstavbu

– výhradně přeprava nákladů (suroviny, informace, pošta)

– ropa x plyn (2:1)

– systém poloos – naleziště → přístav → tanker → přístav

– ropné přístavy (Perský záliv) – Charakh

– Ras Tanura

– Mina-al-Ahmádí

– koncové přístavy – Rotterdam

– Marseille → řeka Rhona → Německo

– Terst

– ropovody – Družba – začátek Samara → Bělorusko → severní → Německo

↘ jižní → ČR

– Ingolstadt → ČR (Kralupy)

– Northstream

 

E) Námořní doprava

– pomalá, není až na místo

– problém havárií tankerů – ekologické katastrofy

– osobní doprava ztratila význam (pouze plovoucí hotely)

– hlavně trajekty – dlouhé vzdálenosti

kabotážní doprava = příbřežní (Norsko – fjordy)

– 2 formy – linková

– trampová (mění trasy, sjednává se individuálně pro každou samostatnou zásilku)

 

– státy levné vlajky – finanční výhody, menší daně, nemusí být pojištění

– registrováno 60 % lodí

– Řecko, Čína, Panama, Kypr, Malta, Libérie

 

– hlavní směry – Perský záliv → Suez → Evropa

– Perský záliv → kolem Afriky → Evropa

– Evropa → USA

– USA → Panama → Japonsko

 

– průplavy – Suez – Egypt

– největší, nejdelší

– 160 km, 20 m hloubka, žádná zdymadla

– Panamský – 80 km, 6 zdymadel

– Gatunské jezero

 

– přístavy – rejdové – lodě kotví blízko přístavu (Rotterdam)

                 – zátokové  (Gdaňsk, Benátky)

                 – ústí řeky  (Hamburk)

                 – deltové  (Alexandrie)

                 – vnitrozemské  (Londýn, Manaus)

  1. Šanghaj
  2. Singapur
  3. Rotterdam

 

– lodě – tankery 50%

– balkery – sypké materiály 25%

– výletní lodě (Queen Mary 2 – největší)

– kontejnerové

– BRT = Brutto registrovaná tuna = 2, 83 m3 (objem přepravy)

– DWT = celková nosnost lodi

– ČR – máme pronajatou část přístavu v Hamburku

 

F) Letecká doprava

+ rychlá (900 km/h)

+ ekologicky čistá

+ nejvíce se vyvíjí

+ nejbezpečnější

– drahá

– dlouhé trasy, mezikontinentální

– letadla, vrtulníky

  1. USA
  2. Rusko
  3. Japonsko

 

– největší letiště – Atlanta, Chicago, Los Angeles

– Londýn (Heathrow), Paříž, Tokio

– Frankfurt

– Praha (15 mil. cestujících/rok) 150. na světě

– důležitá role ve střední Evropě

 

– společnosti – Air France

– Lufthansa (Německo)

– Aeroflot (Rusko)

 

– Airbus A380 (největší osobní)

– Boeing Jumbo, Dreamliner





Další podobné materiály na webu: