Kniha: Edison (Vítězslav Nezval)
Předmět: Český jazyk – rozbor díla
Přidal(a): chaos_klarka
Vítězslav Nezval
- (26. 5. 1900 – 6. 4. 1958)
- byl básník, prozaik, dramatik, esejista, scénárista, překladatel, autor literatury pro děti
- je také považován za Spoluzakladatele poetismu a vůdčí osobnost českého surrealismu
- roku 1922 vstoupil do Devětsilu (spolu s Karlem Teigem)
- postupně se stal politickým iniciátorem českého avantgardního hnutí
- roku 1924 vstoupil do KS
- hodně ho ovlivnily jeho cesty – do SSSR, Itálie, Francie a Řecka. Potkal se zde s mnoha surrealisty, pod jejichž vlivem založil Skupinu surrealistů (1934), kterou roku 1938 rozpustil
- po 2. světové válce byl velmi aktivní v KSČ a získal si řadu oficiálních poct a funkcí
- v této době jeho tvorba dosahuje úrovně budovatelské poezie
- po roce 1948 píše angažovanou poezii v duchu komunistické ideologie (poema Stalin a Velký orloj).
Další díla:
-
- Posedlost
- Valérie a týden divů
- Jak vejce vejci
- Nový figaro apod.
Literárně historický kontext
- Vítěslav Nezval tvořil v době poetismu
- byl též jedním z jeho hlavních propagátorů spolu s Karlem Teigem
- mezi hlavní znaky poetismu patří: princip asociace, podpora fantazie, optimistický pohled na svět, odstraněná interpunkce, apolitičnost
- autoři se nechávají inspirovat dílem G. Apollinaira
- vzniklo mnoho manifestů poetismu, např. Papoušek na motocyklu čili o řemesle (Vítěslav Nezval), Druhý Manifest Poetismu (Karel Teige, Vítěslav Nezval, 1928)
- v roce 1922 vstoupil Nezval do Devětsilu. Sdružení Devětsil bylo volným sdružením avantgardních umělců. Vzniklo v roce 1920. Zpočátku společenství propagovalo proletářskou poezii, od r.1924 převážně poetismus.
Další autoři tohoto období:
-
- Josef Hora
- Jindřich Hořejší
- Jaroslav Seifert
- Jiří Wolker
Rozbor díla: Edison
Literární druh:
- Lyricko-epická báseň
Literární žánr:
- Báseň
Kompozice:
- Rozděleno na 5 zpěvů
- Rámcová
Forma:
- ich-forma i er-forma
Jazyk:
- Jazyk je hovorový/nespisovný
- Velké množství anafor:
„jako akrobat jenž přešel po lanu
jako matka která porodila dítě
jako rybář který vytáh plné sítě
jako milenec po sladké rozkoši
jako z bitev kráčející zbrojnoši
jako země v poslední den vinobraní
jako hvězda která hasne za svítání
jako člověk náhle ztrativší svůj stín
jako Bůh jenž stvořil růži noc a blín
jako Bůh jenž touží stvořit nová slova
jako Bůh jenž musí tvořit vždycky znova“
- Přirovnání (jako milenec po sladké rozkoši, jako z bitev kráčející zbrojnoši)
- Zvukomalby (Sázíš! Tiskneš! Válka! Srážky! Eroze!)
- Metafora (vzduch byl vlhký, údery hvězdné artilerie)
- Epiteton (ženy v šatě z pavích per, půlnoc smrti)
- Hyperbola (padal do hlubin)
- Rým sdružený
- Inspirace Pásmem
- Bez interpunkce (až na pár vykřičníků a jeden otazník)
Postavy:
- Básník – postava vypravěče, vstupuje do děje svými úvahami
- Edison – americký technik a podnikatel, symbol pokroku
Děj:
- První zpěv – Básník se prochází nočním městem a potkává „sebevraha“. Nejspíše se jedná o jeho stín, jež mizí poté, co se rozsvítí světlo. V týden starých novinách nachází článek o nejnovějším vynálezu Edisona.
- Druhý zpěv – Vypráví o životě Edisona, jeho mládí, vyzdvihává moment, kde v roce 1862 Edison zachránil dvouletého Jimmieho před přejetím vlakem. Také si básník zavzpomíná na své mládí.
- Třetí zpěv – Vypráví o Edisonových vynálezech a obdivuje techniku a pokrok světa. Edisona si váží básník jako člověka, který dosáhl mnohého hlavně díky tvrdé práci.
- Čtvrtý zpěv – Básník uvažuje nad smyslem života, poukazuje na další „geniální“ jedince, kteří byli schopni jako jediní z tisíců dokázali objevit nové věci, či jako jediní pod stejnými podmínkami jako mnozí další udělali něco „jedinečného“.
- Pátý zpěv – Básník dochází k uvědomění, že si celou dobu povídal sám se sebou (se svým stínem). Přechází k balkonu a pozoruje noční Prahu a stíny pouličních nevěstek, stíny aut porážející pěší, stíny bezdomovců atd. Postupně se loučí.
Citát:
„Naše životy se nikdy nevrací
umíráme v troskách iluminací
jako jepice a jako blesky hromů
už se vznáší světla mezi
listím stromů
už se chvěje v sněhu elektrický drát
už se blíží doba světlých promenád
už se budou hledat duše pod rentgenem
jako ichtyosauři pod neogenem
už se blíží k ránu zlatá rafije
už jsme svědky kinematografie
už nám budou zaháněti vypínače
strašidelné stíny hazardního hráče
už se nesou výkřiky a tleskání
už se Edison svým hostům uklání“