Etapy vývoje člověka, současné psychologické směry

 

Otázka: Etapy vývoje člověka, současné psychologické směry

Předmět: Společenské vědy, Psychologie

Přidal(a): Natálie Urbanová

 

Charakteristika vývojových období

Prenatální vývoj

  • období nitroděložního vývoje, začíná početím a končí porodem
  • 3 stádia (preembryonální 1. až 2. týden; embryonální 3. až 9. týden, fetální 9. týden až porod)
  • na vývoj plodu mají vliv biologické faktory i vnější prostředí, duševní stav

 

Novorozenec

  • prvních 6 týdnů života
  • dochází k osifikaci (zkostnatění) kostí, dokončují se nervové dráhy
  • důležité jsou vrozené reflexy=polykací, sací, vyměšovací (důležité k přežití)

 

Kojenec

  • první rok života
  • kojenec začíná reagovat na okolí, učí se stabilitě, začíná chodit s oporou, rozeznává známé a cizí tváře, dělá aktivity pro něj zajímavé
  • objevuje se separační úzkost od rodičů, navazuje silný vztah s matkou

 

Batole

  • 2. až 3. rok života
  • rozvíjení řeči, zdokonaluje pohyb, motoriku (malování, stavění Lega), dokáže samo chodit
  • objevení období vzdor= uvědomuje si vlastní já, vynucuje větší autonomii (samosprávu)
  • dokáže si hrát samo (především samostatně), stále fixace na matku

 

Vývoj vůle a sebeuvědomění

  • sebechvála= hodnotí samo sebe
  • sebeovládání= určuje si hranice
  • citlivost k selhání a nezdaru, snaží se udělat věci samo (obléknout se)
  • poznání sebe sama v zrcadle, na fotografiích

 

Rozboj a diferenciace hry

  • dítě si hraním rozvíjí své schopnosti, vyrovnává se s konflikty, se kterými si neví rady (zklamání, rozrušení)
  • hraním rozvíjí představivost, motoriku, organizační vlohy
  • batole miluje smyslové zábavy (zvuky, hmat-voda, písek, pohyb-po kládě, pozpátku, kutálení)
  • důležité hry kdy si batole hraje na různé role (princezna, drak, král)

 

Předškolní věk

3. až 6. rok života

  • dítě schopno vytvářet jednoduché věty, později souvětí
  • dochází ke zdokonalování motoriky
  • odpoutávání od matky, zaměřeno na okolí (začíná kooperace, hledá si kamarády)
  • rozlišuje ženské a mužské role, objevuje se svědomí
  • myšlení se vyznačuje např.:
    • egocentrismem (vše vnímá skrz sebe, je centrum světa)
    • antropomorfismem (polidšťování předmětů-usmívající se Slunce)
    • magičností (přiřazuje jevům magická vysvětlení)

 

Mladší školní věk

6. až 11. rok života, začíná chodit do školy

  • rozvinutá řeč, delší věty, souvětí, zvládá lépe gramatiku
  • zdokonaluje pohyb, motoriku, představivost, eidetismus (vizuální představy, vybavuje si je ze vzpomínek z minulosti), rozvoj paměti
  • dítě se učí, jak se má učit, učí se plánovaně a záměrně
  • schopno jednoduchých logických operací, lze změřit IQ
  • osvojování si svých soc. rolí – kamarád, žák, dcera, vnučka
  • rozvoj autonomní morálky (vnitřní kontroly)

 

Problémy a poruchy vývoje

  • dítě neumí řešit problémy, vznik neurotických poruch
    • Neurastenie= poruchy spánku, jezení
    • Psychostenie= pomočování, úzkost, koktání, hyperaktivita
  • dyslexie (čtení), dyskalkulie (čísla), dysgrafie (psaní), dysortografie (učení)

 

Pubescence

11. až 15. rok života

  • tělesné změny, nutnost přijetí vlastního těla
  • u dívek první menstruace, u chlapců poluce (noční výron semene)
  • emoční labilita, hledá vlastní identitu, odpoutává se od rodiny, hledání vzorů
  • důležití vrstevníci

 

Adolescence

20. až 22. rok života

  • období přípravy na dospělost, dokončování tělesného vývoje
  • zraje osobní identita, budování sebevědomí, myšlení dosahuje vrcholu-využívá všechny
  • myšlenkové operace, dokáže diskutovat, ověřovat si informace a vytváří si vlastní stanoviska a postoje
  • dochází ke stabilizaci emocí, snaží se vyniknout, touží po uznání

 

Mladší dospělost

20. až 30. rok života

  • myšlení, fyzická stránka a inteligence jsou na vrcholu
  • emočně stabilní, vytváření sebejistoty, dochází k osamostatnění od rodiny
  • budují kariéru, hledají partnera, mají sexuální vztah, začínají mít děti

 

Střední dospělost

30. až 45. rok života

  • dochází k prvním stárnoucím změnám=vrásky, řídnutí vlasů, snížení výkonnosti paměti
  • již mají stálou kariéru, rodinu, partnera
  • dochází ke krizi středního věků=hodnotí svůj dosavadní život, řeší existenci a identitu

 

Pozdní dospělost

45. až 65. rok života

  • dochází k poklesu výkonnosti, smyslového vnímá
  • u žen dochází k přechodu= pokles ženských hormonů, ukončení menstruačního cyklu (doprovázeno návaly horka, pocení, podrážděnost, emoční labilita)
  • u mužů dochází také k poklesů hormonů (problémy s prostatou)
  • dochází přechod do důchodu, dochází k ztrátě sebevědomí a pocitu méněcennosti
  • může nastat syndrom prázdného hnízda= děti už odešly, cítí se opuštěný
  • nastává nová role prarodičů, ve které se znovu realizují a získávají ztracenou sebeúctu

 

Stáří

65. rok a více

  • pokles tělesné výkonnosti, objevování nemocí, zhoršení pamětí (hlavně krátkodobá)
  • ačíná závislost na pomoci, srovnávají se s konečností života

 

Jean Piaget

  • představitel psych. strukturalismu
  • vývoj člověka člení od narození do dospělosti na čtyři etapy (z hlediska poznávacích procesů a způsobu myšlení)
  • a) senzomotorické (0-2 roky) = hlavní úlohu hraje pohyb a vnímání, rozvíjí se záměrné jednání (dítě plácá do chrastítka k vyvolání zvuku), dítě schopné vystihnout vztah mezi pohybem a výsledkem
  • b) předoperační stadium (2-7 let) = dítě si užívá symbolů (krmí panenku, ví že je to jen jako), slova označují jako před pojmy (určitého psa – psa Zaca, ne psa jako druh)
  • c) stadium konkrétních operací (4-8 let) = schopno vyjádřit pojmy, myšlení řízeno pozorováním, ne logickými operacemi
  • d) stadium formálních operací a abstraktního myšlení (11 až 12 let) = intelekt dosahuje velké úrovně, začíná používat abstraktní myšlení

 

Erik Hombuerger Erikson

  • navázal na teorii Sigmunda, kterou přetvořil a doplnil
  • 0-1 rok= dítě musí získat základní pocit důvěry, důležitá péče a vztah s matkou
  • 1-3 rok= dítě musí zvládnout rozpor, pocit studu, které vznikají ze závislosti na své okolí
  • 3-6 let= dítě řeší konflikty vlastní iniciativou a pocity viny, vyvíjí se sebevědomí
  • 6-12 let=dítě si musí získat vlastní pocit snaživosti a bránit se pocitům méněcennosti
  • 12-19 let= dítě hledá vlastní identitu
  • 15-19 let= jedinec připraven na splynutí s totožností jiného člověka v intimitě
  • 25-50 let= jedinec vytváří a uplatňuje pocit generativy (potřeba zplození a výchovy nové generace)
  • 50 let+= jedinec by měl dosáhnout vlastní osobní integrity (přijetí vlastního života, objevuje se strach ze smrti)

 

Současné psychologické směry

Humanistická psychologie

  • Představitelé = Rogers, Maslow
  • staví se proti analogii lidského a zvířecího chování (podnět-reakce)
  • do popředí staví člověka
  • zaměřuje se na porozumění jedince, jeho duševní život, a nikoliv na chování jeho organismu (behaviorismus)
  • ústředním pojmem je seberealizace, sebenaplnění a sebe uskutečnění
  • Maslow říká, že nejdříve je potřeba uspokojit potřeby nižší, potom vyšší
  • nižší potřeby= jídlo, vzduch teplo, bezpečí, jistota
  • vyšší potřeby= nalezení lásky, pocit úcty, seberealizace

 

Transpersonální psychologie

  • zakladatel Grof
  • zabývá se rozšířeným vědomím, které přesahuje rozměr individuálního života, času i prostoru (zážitky z nitroděložního vývoje)
  • tohoto se většinou dosahuje halucinogeny, holotropního dýchání

 

Hlubinná psychologie

  • zakladatel Adler
  • lidské prožívání a chování ve vztahu ke konečnému cíli
  • stanovené cíle jsou ovlivňovány pocitem sounáležitosti (potřeba cítit, že někam patří), touhou po moci

 

Neobehaviorismus

  • zakladatel Tolman
  • tvrdí, že na základě analýzy vztahů mezi podněty a vnějšího prostředí a chováním organismů
  • vznikají určité pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají

 

Sociální psychologie

  • zkoumá chování lidí ve společnosti jiných lidí, jejich postoje, motivaci, chování
  • zaměřuje se na chování lidí v organizacích a při práci

 

Elisabeth Kubler Ross

  • a) Popírání
  • b) Hněv
  • c) Smlouvání
  • d) Deprese
  • e) Smíření.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!