Otázka: Etapy vývoje člověka, současné psychologické směry
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Natálie Urbanová
Charakteristika vývojových období
Prenatální vývoj
- období nitroděložního vývoje, začíná početím a končí porodem
- 3 stádia (preembryonální 1. až 2. týden; embryonální 3. až 9. týden, fetální 9. týden až porod)
- na vývoj plodu mají vliv biologické faktory i vnější prostředí, duševní stav
Novorozenec
- prvních 6 týdnů života
- dochází k osifikaci (zkostnatění) kostí, dokončují se nervové dráhy
- důležité jsou vrozené reflexy=polykací, sací, vyměšovací (důležité k přežití)
Kojenec
- první rok života
- kojenec začíná reagovat na okolí, učí se stabilitě, začíná chodit s oporou, rozeznává známé a cizí tváře, dělá aktivity pro něj zajímavé
- objevuje se separační úzkost od rodičů, navazuje silný vztah s matkou
Batole
- 2. až 3. rok života
- rozvíjení řeči, zdokonaluje pohyb, motoriku (malování, stavění Lega), dokáže samo chodit
- objevení období vzdor= uvědomuje si vlastní já, vynucuje větší autonomii (samosprávu)
- dokáže si hrát samo (především samostatně), stále fixace na matku
Vývoj vůle a sebeuvědomění
- sebechvála= hodnotí samo sebe
- sebeovládání= určuje si hranice
- citlivost k selhání a nezdaru, snaží se udělat věci samo (obléknout se)
- poznání sebe sama v zrcadle, na fotografiích
Rozboj a diferenciace hry
- dítě si hraním rozvíjí své schopnosti, vyrovnává se s konflikty, se kterými si neví rady (zklamání, rozrušení)
- hraním rozvíjí představivost, motoriku, organizační vlohy
- batole miluje smyslové zábavy (zvuky, hmat-voda, písek, pohyb-po kládě, pozpátku, kutálení)
- důležité hry kdy si batole hraje na různé role (princezna, drak, král)
Předškolní věk
3. až 6. rok života
- dítě schopno vytvářet jednoduché věty, později souvětí
- dochází ke zdokonalování motoriky
- odpoutávání od matky, zaměřeno na okolí (začíná kooperace, hledá si kamarády)
- rozlišuje ženské a mužské role, objevuje se svědomí
- myšlení se vyznačuje např.:
- egocentrismem (vše vnímá skrz sebe, je centrum světa)
- antropomorfismem (polidšťování předmětů-usmívající se Slunce)
- magičností (přiřazuje jevům magická vysvětlení)
Mladší školní věk
6. až 11. rok života, začíná chodit do školy
- rozvinutá řeč, delší věty, souvětí, zvládá lépe gramatiku
- zdokonaluje pohyb, motoriku, představivost, eidetismus (vizuální představy, vybavuje si je ze vzpomínek z minulosti), rozvoj paměti
- dítě se učí, jak se má učit, učí se plánovaně a záměrně
- schopno jednoduchých logických operací, lze změřit IQ
- osvojování si svých soc. rolí – kamarád, žák, dcera, vnučka
- rozvoj autonomní morálky (vnitřní kontroly)
Problémy a poruchy vývoje
- dítě neumí řešit problémy, vznik neurotických poruch
- Neurastenie= poruchy spánku, jezení
- Psychostenie= pomočování, úzkost, koktání, hyperaktivita
- dyslexie (čtení), dyskalkulie (čísla), dysgrafie (psaní), dysortografie (učení)
Pubescence
11. až 15. rok života
- tělesné změny, nutnost přijetí vlastního těla
- u dívek první menstruace, u chlapců poluce (noční výron semene)
- emoční labilita, hledá vlastní identitu, odpoutává se od rodiny, hledání vzorů
- důležití vrstevníci
Adolescence
20. až 22. rok života
- období přípravy na dospělost, dokončování tělesného vývoje
- zraje osobní identita, budování sebevědomí, myšlení dosahuje vrcholu-využívá všechny
- myšlenkové operace, dokáže diskutovat, ověřovat si informace a vytváří si vlastní stanoviska a postoje
- dochází ke stabilizaci emocí, snaží se vyniknout, touží po uznání
Mladší dospělost
20. až 30. rok života
- myšlení, fyzická stránka a inteligence jsou na vrcholu
- emočně stabilní, vytváření sebejistoty, dochází k osamostatnění od rodiny
- budují kariéru, hledají partnera, mají sexuální vztah, začínají mít děti
Střední dospělost
30. až 45. rok života
- dochází k prvním stárnoucím změnám=vrásky, řídnutí vlasů, snížení výkonnosti paměti
- již mají stálou kariéru, rodinu, partnera
- dochází ke krizi středního věků=hodnotí svůj dosavadní život, řeší existenci a identitu
Pozdní dospělost
45. až 65. rok života
- dochází k poklesu výkonnosti, smyslového vnímá
- u žen dochází k přechodu= pokles ženských hormonů, ukončení menstruačního cyklu (doprovázeno návaly horka, pocení, podrážděnost, emoční labilita)
- u mužů dochází také k poklesů hormonů (problémy s prostatou)
- dochází přechod do důchodu, dochází k ztrátě sebevědomí a pocitu méněcennosti
- může nastat syndrom prázdného hnízda= děti už odešly, cítí se opuštěný
- nastává nová role prarodičů, ve které se znovu realizují a získávají ztracenou sebeúctu
Stáří
65. rok a více
- pokles tělesné výkonnosti, objevování nemocí, zhoršení pamětí (hlavně krátkodobá)
- ačíná závislost na pomoci, srovnávají se s konečností života
Jean Piaget
- představitel psych. strukturalismu
- vývoj člověka člení od narození do dospělosti na čtyři etapy (z hlediska poznávacích procesů a způsobu myšlení)
- a) senzomotorické (0-2 roky) = hlavní úlohu hraje pohyb a vnímání, rozvíjí se záměrné jednání (dítě plácá do chrastítka k vyvolání zvuku), dítě schopné vystihnout vztah mezi pohybem a výsledkem
- b) předoperační stadium (2-7 let) = dítě si užívá symbolů (krmí panenku, ví že je to jen jako), slova označují jako před pojmy (určitého psa – psa Zaca, ne psa jako druh)
- c) stadium konkrétních operací (4-8 let) = schopno vyjádřit pojmy, myšlení řízeno pozorováním, ne logickými operacemi
- d) stadium formálních operací a abstraktního myšlení (11 až 12 let) = intelekt dosahuje velké úrovně, začíná používat abstraktní myšlení
Erik Hombuerger Erikson
- navázal na teorii Sigmunda, kterou přetvořil a doplnil
- 0-1 rok= dítě musí získat základní pocit důvěry, důležitá péče a vztah s matkou
- 1-3 rok= dítě musí zvládnout rozpor, pocit studu, které vznikají ze závislosti na své okolí
- 3-6 let= dítě řeší konflikty vlastní iniciativou a pocity viny, vyvíjí se sebevědomí
- 6-12 let=dítě si musí získat vlastní pocit snaživosti a bránit se pocitům méněcennosti
- 12-19 let= dítě hledá vlastní identitu
- 15-19 let= jedinec připraven na splynutí s totožností jiného člověka v intimitě
- 25-50 let= jedinec vytváří a uplatňuje pocit generativy (potřeba zplození a výchovy nové generace)
- 50 let+= jedinec by měl dosáhnout vlastní osobní integrity (přijetí vlastního života, objevuje se strach ze smrti)
Současné psychologické směry
Humanistická psychologie
- Představitelé = Rogers, Maslow
- staví se proti analogii lidského a zvířecího chování (podnět-reakce)
- do popředí staví člověka
- zaměřuje se na porozumění jedince, jeho duševní život, a nikoliv na chování jeho organismu (behaviorismus)
- ústředním pojmem je seberealizace, sebenaplnění a sebe uskutečnění
- Maslow říká, že nejdříve je potřeba uspokojit potřeby nižší, potom vyšší
- nižší potřeby= jídlo, vzduch teplo, bezpečí, jistota
- vyšší potřeby= nalezení lásky, pocit úcty, seberealizace
Transpersonální psychologie
- zakladatel Grof
- zabývá se rozšířeným vědomím, které přesahuje rozměr individuálního života, času i prostoru (zážitky z nitroděložního vývoje)
- tohoto se většinou dosahuje halucinogeny, holotropního dýchání
Hlubinná psychologie
- zakladatel Adler
- lidské prožívání a chování ve vztahu ke konečnému cíli
- stanovené cíle jsou ovlivňovány pocitem sounáležitosti (potřeba cítit, že někam patří), touhou po moci
Neobehaviorismus
- zakladatel Tolman
- tvrdí, že na základě analýzy vztahů mezi podněty a vnějšího prostředí a chováním organismů
- vznikají určité pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají
Sociální psychologie
- zkoumá chování lidí ve společnosti jiných lidí, jejich postoje, motivaci, chování
- zaměřuje se na chování lidí v organizacích a při práci
Elisabeth Kubler Ross
- a) Popírání
- b) Hněv
- c) Smlouvání
- d) Deprese
- e) Smíření.