Etika

 

   Otázka: Etika

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): BaBu

 

 A) Etika jako věda, základní pojmy v etice

  • ETIKA (z řeckého slova ethos = mrav)
    • nauka o mravech a morálce
    • pokus o výklad morálních představ
    •  praktická filozofická disciplína
    • předmětem zkoumání mravní jevy, jejich vznik, vývoj, současný stav, zachycení vývojových tendencí

 

Základy etiky

  • Každý čin posuzujeme individuálně, se všemi okolnostmi
  • Pravidla etického jednání a chování se mění s časem, místem, společenskou situací
  • Posuzujeme jinak činy dobrovolné a nedobrovolné, jinak posuzujeme čin dospělého a dítěte
  • Každý člen společnosti předpokládá u druhých znalost míry etiky a mravnosti
  • Etika a morálka nejsou dány objektivně, jsou zvykem, mění se
  • Morálka a etika se týká jen –  člověka – nevztahuje se na přírodní jevy, zvířata

 

Etika se dělí na další disciplíny:

  • analytická- směr v soudobé etice, rozvíjený od počátku 20. stol., Analyzuje význam morálních pojmů a objasňuje etické výroky
  • autonomní – vycházejí z autonomie svědomí a svobody jako základní mravní hodnoty, – soustředí se na jednajícího člověka, jeho rozum a svobodu
  • neontologická
  • environmentální
  • evoluční
  • feministická- Teoreticky reflektuje praktické otázky související s postavením ženy v tradiční patriarchálně a hierarchicky uspořádané společnosti. Formovala se v ženském hnutí v 19. stol. v souvislosti s požadavky práva žen na vzdělání,   práci, účast na politickém dění a podobně.
  • heteronomní
  • individuální- řeší morální hodnoty jednotlivce
  • sociální- zkoumá mravní život a normy různých společenství a spol. činností (rodina, politika, ekonomie…)
  • žurnalistická
  • normativní – soubory norem a morální kodexy, představa, jaký by měl člověk, patřící k určité skupině, být
  • nenormativní – obecné otázky morálky, sociologický pohled (celospolečenské a skupinové normy)
  • situační – podle Josepha Fletchera není moudré postupovat od pravidel k situacím. Namísto toho nastoluje ,,princip lásky“ – jediné a absolutní pravidlo je pravidlo lásky.

 

Základní etické pojmy:

  • zlo – něco, co škodí, zraňuje
    • zlo jako podstata vlastně neexistuje
    • v některém případě může fungovat pozitivně – záleží na úhlu pohledu člověka
    • metafyzické – nedostatek dobra nebo jeho pnutí nesprávným směrem
    • fyzické – něco konkrétního – katastrofy, nemoci, válka, hladomor
    • mravní – člověk ho páchá vědomě a svobodně – např. pomsta
  • Mrav – to jak se obvykle chováme
  • Morálka – představy jak bychom se měli chovat
  • Dobro – opak zla, přináší naplnění, utěšuje, má význam a smysl
    • shoda myšlení a jednání se svědomím a mravním řádem
    • tíhnutí k dobru je nejvlastnější podstatou lidského života
    • svědomí – v antické filosofii definován jako schopnost člověka posoudit jednání  z více úhlů- božský hlas v nás, v křesťanství bráno jako ozvěna Božího hlasu
    • osvícenství – schopnost neomylně vést k mravnosti – J.J.Rousseau
  • mravní zákon v nás, člověk má v sobě kategorický imperativ – I.Kant
    • dnes chápáno jako míra morálního jednání, hlas odpovědnosti
    • v praktickém životě se projevuje jako výčitka svědomí, v průběhu života se dotváří
    • svoboda a mravní jednání – zčásti determinováno (předurčeno) – biologickými, společenskými, sociálními zákony.
    • člověk se rodí do určitých podmínek, ale v rámci těchto podmínek se může rozhodovat svobodně a možnost svobodného rozhodování člověka nutí k plné odpovědnosti za svá rozhodnutí.
    • mravní zákon – nejobecnější etické normy ( společné všem lidem) vycházející z podstaty lidství
  • úcta k lidské osobě, respekt, solidarita, uznání lidské důstojnosti
  • lidská důstojnost – všichni jsme si absolutně rovni, odmítnutí diskriminace
  • povinnosti respektovat důstojnost druhého
  • vnitřní – svoboda myšlení, nemá vnější omezení, i ve vězení má člověk vnitřní svobodu
  • vnější – do jisté míry může být omezena, právně i protiprávně

 

Náboženství a etika

Existují tři přístupy:

  • 1) autonomní – sám jedinec si určí normy jak se bude chovat
  • 2) heteronomní – morálka staví na náboženských přesvědčeních
  • 3) teonomní – morálka vychází ze stejného zdroje, jako náboženství

 

b)  Dějiny etiky – vybraní autoři 

  • Nejstarší fáze etiky mají kořeny v době, kdy člověk hledal optimální formy chování, aby přežil a žil šťastně, řešil i první nezdůvodněné tajemné zákazy- tabu.
  • V antice již byla etika rozvinutá. Jejím základním pojmem, kromě pojmu dobro a blaženost, je ctnost. V antice bylo k výchově ctnostného člověka zaměřeno celé vzdělání.
  • V dějinách je důležitá křesťanská a židovská etika. Pro židovskou etiku je centrální desatero přikázání – je to etika ukazující, co má budoucnost a perspektivu, pro co stojí za to žít.
  • Křesťanská etika je etika lásky – konkrétní lásky k člověku v nouzi ( např. k nemocným, hladovým, pronásledovaným…).
  • Úcta k lidské důstojnosti i v těch nejponíženějších situacích lidské bezmoci je novým prvkem, který křesťanství vnesl do dějin ( na tomto základě se začíná budovat sociální pomoc – špitály apod…).

 

Dějiny etiky – vybraní autoři

  • Démokritos
    • zajímal se otázkou dobra, nejvyšším dobrem je dobrá mysl, největšího blaha člověk dosáhne, když má v duši klid
    • lidskou přirozeností je touha po štěstí, štěstí nalézá člověk v přátelství, lásce, moudrosti, střídmosti
    • člověk si má určovat přiměřené cíle
  • Sofisté
    •  učitelé moudrosti
    • člověk je mírou všech věcí, dobro a zlo relativní
  • Sokrates
    • v centru pozornosti mravní problémy
    • heslo „poznej sám sebe“
    • štěstí viděl v moudrosti, moudrý člověk nemůže jednat špatně, lidé jednají špatně jen z nevědomosti
    • víra v božský hlas (vnitřní) = daimonion, který člověka vede
  • Platón
    • učení o idejích – největší idea je idea dobra
    • pozemské dobro pouze odlesk nejvyššího dobra
  • Aristoteles
    • největší myslitel
    • rozdělil filozofii na teoretickou, praktickou a poietickou
    • praktická filozofie – politika, strategie, rétorika, etika
    • spis Etika Nikomachova – touha po štěstí a problematika dobra, hledání štěstí
    • slasti versus strast – ideální zlatá střední cesta
    • úkolem etiky hledat dobro a cesty k jeho dosažení
    • dobro v duševní činnosti – vzdělání
  • Stoikové
    • člověk by měl žít v souladu s přírodou a kosmickým řádem, s bohem a rozumem
    • svoboda – umět se podřídit určitému řádu
    • moudrý je ten, kdo ctí řád a chápe svobodu, bez odporu nese úděl, žije střídmě, krotí vášně a žádosti
  • Epikurejci
    • individualistická etika – důraz na jedince
    • život ve skrytu před společností
    • důraz na zdraví těla a klid duše, klidu duše škodí strach – z bohů, smrti, bolesti
    • Lukretius (nejlepší vykladač epikureismu) – klade důraz na dobro, ideál je moudrý člověk

 

Křesťanství (Středověk)

  • zjevná pravda
  • Tomáš Akvinský – teologický systém tomismus
  • zabýval se otázkou dobra – nositel největšího dobra Bůh, který dal člověku rozum a  svobodnou vůli
  • přirozená mravnost, teologická mravnost (dán pud pravdy a dobra)
  • platónské ctnosti – rozumnost, spravedlivost, statečnost, uměřenost
  • teologická vyšší mravnost – člověku vnuknul Bůh – víra, láska , naděje – vede k blaženosti
  • otázka svobodné vůle
  • vyšší mravnost – pomoc od Boha

 

Renesanční teori

  • návrat k antice
  • cílem osvobodit člověka a jeho poznání
  • člověk jedná svobodně, podle vlastního rozumu, za své jednání je zodpovědný


Nicolo Machiavelli

  • důraz na individualitu (svět je arénou individualit)
  • dva typy lidí – manipulovaní x manipulovatelné
  •  podmínky pro lidi – osud, nutnost a štěstěna, důležitá ctnost – síla a schopnost k jednání
  • zajímal se o politiku – podle něj politik může páchat i zločiny, ale nesmí udělat   chybu => tento názor zneužit např. Hitlerem

 

Reformační etika

  •  usilování o očištění církve => rozchod s katolickou církví => vznik nových církví
  • John Wiklif (ovlivnil Husa), Martin Luther, Jan Kalvín
  • protestantismus- rozdělení- Německo- Luterství, Kalvinismus- Švýcarsko, Anglikánství- Anglie -> snaha sjednocení církví
  • odlišné znaky od katolictví- osobní víra, odmítají vnější cesty ke spáse (zpověď, modlitby), člověku je spása předurčena

 

Jan Ámos Komenský

  • poslední biskup Jednoty Bratrské
  • Jednota Bratrská- řád Jednoty Bratrské (představy o mravní kázni)- základní etické ctnosti, které jednota vyznávala (šetrnost, pracovitost, hospodárnost, nakládání s časem, spořádan
  • rodinný život, cílevědomost -jednotlivce, rodiny, obce)
  • odsuzoval nekázeň, věřil v moc lidského poznání- rozumní lidé zabrání válkám, věřil ve schopnost vychování, vzdělání

 

Novověké etické teorie

  • Anglie, Francie doby osvícenství
  • zakladatel novověké etické teorie- Thomas Hobbes (17.stol.)- kladl důraz na státní uspořádání, výchova, mravnost ve státě, kladl důraz na vůli mravnosti (vůle všech), (představoval si, že mravní normy budou právem vynutitelné) John Locke
  • lidské vědomí- tabula rasa, žádné vrozené mravní principy neexistují, dobro x zlo (rozkoš x bolest)
  • Francie- kritika náboženské morálky
  • Jean Jacque Rousseau- zlo v člověku roste s civilizací
  • Diderot- kritika církve (Jeptiška), šetrnost, pracovitost

 

Soudobé teorie

  •  filozofická antropologie (filozofické otázky směřující k člověku)- kde se člověk vzal, jak vypadá, jaké potřeby má, problematika morálky
  • reakce na kult techniky
  • Arthur Schopenhauer
  • Friedrich Nietzche
  • Sigmund Freude
  • láska k bližnímu, ochrana slabých
  • Friedrich Nietzche- vláda silných

Freude

  • psychoanalýza- člověka ovládají 2 protikladné principy- slast a realita, osobnost tvořena 3 složkami:
  • id= ono- pudová složka (sexuální pud a agresivita)-> dosažení slasti
  • ego= já empirické duševno
  • super ego- princip reality, funkce soudce a vzoru- osobní morálka, vychází z požadavku společnosti
  • osobní konflikty- duševní poruchy
  • Novofroidismus- návrat k Froidovi- problematika mezilidských vztahů, člověk se dostává do střetu s ostatními lidmi, představitel – Erich Fromm- konflikty se nemají   odkládat, možné je řešit, respektovat přirozenost
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.