Otázka: Filosofické směry 19. století
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): pavlikovav
- Od filosofie se oddělily jednotlivé vědy a získávají stále větší váhu
- Typický filosof = univerzitní učitel (nikoliv už mnich, šlechtic ani chráněnec bohatého mecenáše)
- Vzrostl počet profesionálních studovaných filosofů a jejich publikací
- Do popředí zájmu vstupují dějiny filosofie
Školy:
|
- I. NĚMECKÁ KLASICKÁ FILOSOFIE
= absolutní idealismus
V letech 1781 – 1831 (od vydání Kantovy Kritiky čistého rozumu po smrt Hegelovu)
– nesouhlasí s racionálním duchem, osvícenství
– snaha o celkové a systematické pochopení skutečnosti, jehož východiskem je myslící subjekt sám (Fichtovo „já“, Hegelův „Duch“) a jeho vlastní zkušenost, prostředkem kritický rozum a nástrojem pojmy
– nesouhlasí s Kantem o nepoznatelnosti podstaty věci
– lidské poznání je různě podmíněno a omezeno – předmětem transcendentální fil. tak nemá být zkoumání jednotlivých jsoucen, věcí a zkušeností, ale nutných podmínek poznání
Poznání:
a) čistě rozumové (analytické, aposteriorní)
b) smyslové či zkušenostní (syntetické, aposteriorní)
– každé poznání předpokládá kategorie času, smyslové poznání navíc prostoru, které nepocházejí ze zkušenosti, ale naopak ji umožňují
– zkušenost rozšiřuje Hegel o její časový a dějinný rozměr > skutečnost není okamžitá ani v čase stálá, ale neustále se mění a nevratně vyvíjí (skutečnost sama není jen soubor samostatných „věcí“, jsoucen a podstat, ale je to celek, provázaný nekonečně složitými vztahy – například subjektu k sobě, ke druhým lidem, ke světu přírody i mravnosti)
Idealistické myšlení hájí:
– Proti empirismu význam pojmů, hypotéz a smyslů, který přímou zkušenost přesahuje
– Proti iracionalismu rozumnost, pochopitelnost skutečnosti
– Proti relativismu závaznost světového řádu, pravdy a mravnosti
– Proti pozitivismu celkový pohled na skutečnost, smysl světa i lidské existence
– Proti pragmatismu vědomí, že pravda a poznání nejsou jen nástroji praktického zvládání života
Friedrich Wilhelm Joseph SCHELLING (1775 – 1854)
- vrcholem německé klasické filosofie
- směřuje k mysticismu
- idea polarity: svět se dělí do dvou pólů jako magnet, materialistický (hmotný svět, příroda) a idealistický (duch), vždy jeden převažuje
- dílo: Ideje k filosofii přírody
Systém transcendentálního idealismu
Filozofické bádání a o podstatě lidské svobody
Johann Gottlieb FICHTE (1769 – 1814)
- německý filosof a žák I. Kanta
- důsledný idealista
- dialektika (vývoj) jáství
– dominance aktivního principu − JÁ – subjekt
– hledá pole pro svou aktivitu, vytváří si přírodu – NE JÁ
– částečné střetávání já a ne-já => střetávání protikladů – vznikne něco kvalitativně vyššího
– s tím souvisí i vývoj lidského myšlení – teze × antiteze => syntéza, syntéza je v dalším stupni vývoje použita opět jako teze
- Základ veškerého vědění
– vědosloví je pro něj filozofie (věda o vědách)
– existují pouze 2 filozofické směry
- materialismus – chápe jako dogmatismus, nekritické lpění na určitém názoru
- idealismus – záleží na každém jedinci, co si vybere
- on sám je pro idealismus – pro aktivní znaky
- svět sám o sobě nás omezuje – odmítá ho, protože je pro lidskou svobodu
- dílo: Vědosloví, Základy přirozeného práva
Georg Wilhelm Friedrich HEGEL (1770 – 1831)
- objektivní idealista, někdy označován jako absolutní idealista
- svět je seberozvíjením absolutní ideje – na počátku je aktivní idea -obsažená v každé věci, tím je věc pochopitelná
- založená na didaktickém principu
- Hegelovská triáda
- všechno co se kolem nás děje je seberozvíjením hlavní idey ve třech stupních + zároveň i členění filozofie
- 1. čistá idea – teze – jenom pojem mimo prostor a čas – logika
- 2. duch se jeví jako svůj protiklad – negace teze– hmotný svět, popření 1. stupně – fil. přírody
- 3. opět popření předešlého stupně – negace negace – z přírody se vyděluje lidský svět – fil. ducha
– negace antiteze, negace negace
– filozofie ducha
1. subjektivní duch – vědomí, pocity, myšlenky člověka
– psychologie, antropologie
2. objektivní duch – rodina, stát, společnost – něco nadindividuálního
– morálka, právo, nauka o státě
3. absolutní duch – nedefinuje
– filozofie, umění, náboženství
- Základní zákony didaktiky ( = vývoj, nic se neděje bez svého protikladu)
1. zákon přechodu kvantity v kvalitu a naopak
– v přírodě je nějaká energie, ke změnám může dojít pouze jejím přidáváním nebo odebíráním
2. zákon vzájemného střetávání protikladů
– 2 protiklady => vznikne něco nového
3. zákon negace negace
- Hegel a dějiny
– věří, že světu vládne duch rozumu, vše co existuje je rozumné, jinak by to nevzniklo
– vidí je jako pohyb – staré je nahrazováno novým
- dílo: Fenomenologie ducha – vysvětluje celou filosofii, Dějiny filosofie, Základy filosofie
- II. MATERIALISTICKÁ KONCEPCE
- Tvrdí, že jediná věc, která existuje je hmota
- každá věc je složená z materiálu a každý fenomén je výsledkem interakce hmoty
- v ostrém kontrastu proti idealismu
- základním předpokladem vědecké práce je metodologický naturalismus, který vysvětluje jevy, pozorované v přírodě pouze přírodními příčinami bez nadpřirozena
- neuznává žádný duchovní ani posmrtný život, gnozeologie tohoto směru je čistě empirická, vyznavači spoléhají především na svoje smysly
- typická je deziluze
Ludwig FEUERBACH (1804 – 1872)
- kritizoval Hegelův subjektivní idealismus, ale přebírá od něj dialektiku
- materialisticky orientovaný empirismus
- nejvyšší hodnota je láska člověka k člověku, ne k Bohu
- požadavek spojení filozofie s přírodními vědami
- návrat k autentickému, smyslovému a konkrétnímu člověku
- materialistická antropologie– jednotný duch i tělo
- důraz na tělesnost, proti subjektivismu
- náboženství vzniká v důsledku lidského egoismu
- antropologický ateismus- hlavní je vztah mezi lidmi a ne mezi lidmi a bohem
- bůh- vytvořil ho člověk lidskou projekcí svých představ
Karl MARX (1818 – 1883)
- německý sociolog, filozof, ekonom
- marxismus (od 40. let 19. Století) > systém politických, ekonomických i filozofických názorů
− snaha analyzovat zákonitosti buržoazní společnosti, 2 proudy – komunistický, socialistický
- vychází z Hegela – dialektik × mění obsah a vytváří důsledně materialistickou filozofii
- podstata světa je materiální skutečnost – ideje jsou pouze obraz materialistické skutečnosti v našem vědomí
- myšlení je vlastnost hmoty – dáno materialistickou skutečností
- historický materialismus – celá historie je historií třídního boje => v dějinách jde o to, kdo má vlastnit výrobní prostředky
- pojmy: odcizení + nadhodnota
- odcizení – podstatou člověka je práce, protože utváří přírodu a člověka jako sebe sama
– 3 druhy odcizení:
- vůči věci ( produktu práce)
- vůči práci ( obecně vůči činnosti)
- vůči sobě sama, samotné podstatě člověka ( ztráta lidství)
– soukromé vlastnictví výrobních prostředků => odcizení => ekonomická nerovnost => sociální nerovnost => konflikt => třídní boj
- společenská základna + nadstavba
– základna – materiální, ekonomické a sociální vztahy
– nese nadstavbu
– 3 stupně:
1. výrobní podmínky společnosti – přírodní zdroje
2. výrobní síly – lidé, stroje a nástroje
3. výrobní vztahy – organizace, vlastnictví, dělba práce
− má je každá společnost
- nadhodnota
= zisk
− tržní hodnota mínus náklady a plat dělníka
– nadstavba – politické instituce, zákony, umění, náboženství, věda, filozofie
- filozofové svět pouze vykládali, ale jde o to jej změnit => marx. filozofie má také praktický cíl – dostat se k beztřídní společnosti (na cestě k tomuto je přechodné období mezi třídní společností – kapitalismem a beztřídní společností – komunismem – období diktatury proletariátu )
- dílo: Komunistický manifest (1848, společně s Engelsem)
Friedrich ENGELS (1820 – 1895)
- Německý politický filosof a ekonom, spoluzakladatel marxismu, vůdčí osobnost První i Druhé internacionály (nadnárodní organizace socialistických stran a dělnických svazů)
- Zpracoval výklad marxismu a filosofie přírody
- Řeší přírodní záležitosti a aplikuje je na společnost
- Příklon k materialismu a od revolučního socialismu ke komunismu
- Dílo: Dialektika přírody, Vývoj socialismu od utopie k vědě, Postavení dělnické třídy v Anglii
Charles Robert DARWIN (1809 – 1882)
- Britský přírodovědec a zakladatel evoluční biologie
- Evoluční teorii opíral o přírodní a pohlavní výběr
- Jeho myšlenky dále rozvíjeny tzv. sociálními darwinisty > jejich úsilí vede ke vzniku eugeniky (sociálně – filosofický směr zaměřený na studium metod, které vedou k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka) a rasových teorií
- Sociální darwinismus: snaha rozšířit Darwinovy úvahy o přírodním výběru a „přežití nejschopnějšího“ na lidskou společnost, vrstvy a jednotlivce > tak jako v přírodě i ve společnosti lidé soutěží o přežití, lépe adaptovaní vítězí a ti hůře adaptovaní se mají ponechat svému osudu
- Termín sociální darwinismus užívali spíše Darwinovi kritici, Darwin sám důsledky této úvahy (např. eugeniky) výslovně odmítl, lidská solidarita totiž podle jeho teorie účinky přírodního výběru do značné míry ruší
- III. POZITIVIZMUS
- Vědu považuje za metodu, užitečnost, utilitarismus
- lat. pozitus = daný, položený
- staví se proti nadřazenosti rozumu nad zkušeností
- máme se zabývat pouze danými věcmi ( fenomény), které máme doložené zkušeností
- 3 fáze: 1. formulování názorů, programu pozitivismu
– zakladatelem August Comte
2. empiriokriticismus
– navazuje na empirismus – Locke
– snaha, aby filozofie byla vědecká, semkla se s přírodními vědami
3. novopozitivismus
– 20. léta 20. století
– Vídeňský kruh filozofů: Carnap, Wittgenstein
- charakteristika:
– vychází z negativního postoje k racionalismu × neodmítá racionální poznání, ale nechce nadřazenost rozumového poznání nad empirií ( zkušeností)
– odmítnout spekulace – shromažďovat vědecké poznání
– požadavek pozitivního myšlení = odmítnutí spekulativních tvrzení – pouze pozorování faktů, zabývat se pouze fenomény ( = jevy), tím, co je ověřeno zkušeností
– důraz na empirickou základnu
- Zakladatel August Comte
August COMTE (1798 – 1857)
- francouzský filozof a sociolog
- zabývá se řazením věd – přírodní vědy stavěl nad společenské – ale nejvýše postavil sociologii – (řeší vztahy mezi lidmi – je racionálním prvkem v uspořádání společnosti)
- zakladatel sociologie, prosazoval ji jako vědu,měla by užívat metod přírodních věd – jinak by byla příliš spekulativní (sociologie + věda = metoda)
- úkolem vědy není zkoumat ale odhalit podstatu – měla by vyvodit zákon, postulát = základ pozitivismu – „Vědět, abychom mohli předvídat.“
- zákon tří stádií v myšlení člověka – všechny vědy musí projít třemi stadii:
1) teologické – (mytické) všechny události vysvětlovány nadpřirozenou silou – je třeba jej překonat
– animismus, polyteismus, monoteismus
2) metafyzické – (filozofické) nadpřirozeno nahrazeno abstrakcemi, vede k osvobození člověka
– vytváříme pojmy, které popíšou svět (kauzalita)
3) pozitivní – (racionální) má dojít k všeobecnému faktu – př. lavice je hladká
– podstatu pozitivismu sám shrnul do věty: „Láska jako princip, řád jako základ, pokrok jako cíl.“
- dílo: Kurz pozitivní filozofie
John Stuart MILLE (1806 – 1873)
- pokračovatel Comta
- je přesvědčený o jediném cíli – poznat člověka jako bytost sociální a racionální – kvůli praxi
- Dílo: Principy politické ekonomie, O svobodě
Herbert SPENCER (1820 – 1903)
- pozivista a evolucionalista ( používá pojmy boj o přežití => dá se aplikovat i na sociální jevy; již před Darwinem)
- zákon vývoje – inspiruje se Darwinem – tvrdí, že evoluční proces se projevuje fakty a ty má zkoumat filosofie a věda
- dílo: Principles of Biology, Principles of Sociology
Rudolf CARNAP (1891 – 1970)
- Britský filosof, matematik a logik
- Filosofie má zkoumat výpovědi příslušných věd o reálném světě, nemá je sama tvořit
- Má hledat smysl tvrzení a kázání
- Dílo: Logická výstavba světa
Karl Raimund POPPER (1902 – 1994)
- Odpůrce totalitních ideologií
- Své názory sám pojmenoval jako kritický racionalismus
- Filosofie vědy > usiluje o modernizaci programu filosofie, do jehož čela staví základní problém filosofie, problém poznání
- Důsledkem jeho pojetí vědeckého poznání je obrana otevřeného myšlení a otevřené společnosti. Síla vědy netkví tolik v tom, že se její tvrzení dají dokázat, ale v tom, že musí být formulována tak, aby se dala vyvrátit.
- Dílo: Logika vědeckého bádání, Objektivní poznání
- IV. FILOSOFICKÝ IRACIONALISMUS
- filozofie přelomu 19. a 20. století
- vychází z transcendentálních (= přesah světa) skutečností
- nerozumovost = zavrhuje rozum a zdůrazňuje mimorozumové složky
- podstatu světa lze vysvětlit: citem, vůlí, intuicí,vírou, mýty, esoterickým učením = zřená pravda
- nejrůznější filozofické koncepce (př. voluntarismus – vůle k životu je to nejhorší co může být), – temné pohledy na svět
- prostřednictvím mystiky dochází k absolutnu (Bůh atd..)
- bývá v idealistické podobě (subjektivní idealismus)
- používá rituály, spekulace, introspekce (=ponoření do vlastního nitra)
- navazují na pozdní filozofii Schellingovu
- absolutní iracionalismus – popírá smysl veškerého bytí a dění, vše je absurdní (Schopenhauer)
- relativní iracionalismus – vedle oblastí, které jsou rozumem zdůvodněné, existují ještě další oblasti, které jsou rozumem nepochopitelné a těm porozumíme intuicí, vírou, věděním
Arthur SCHOPENHAUER (1788 – 1860)
- vychází z Kanta a indického myšlení (buddhismu), uznával Platóna, stavěl se proti Hegelovi a jeho dialektice
- „chmurný génius“ – pesimista, měl přísnou výchovu(ambiciózní matka), následný odpor k ženám, pohrdal i lidmi (vážil si sebe), měl velmi bohatý jazyk
- viditelný svět je pouhým zdáním, do podstaty světa vstupujeme vůlí k životu (podle Kantovy věci o sobě)
- vůle se projevuje stupňovitě, určitou má příroda (dělí se na organickou a anorganickou). Všechno vrcholí vůlí člověka, ta se projevuje ve vědomí člověka – SVĚT JAKO PŘEDSTAVA – náš svět nemá rozumový ani logický základ, je májou (představou).
- svět se nevyvíjí, nezdokonaluje, vůbec ho nemůžeme poznat – žijeme v přeludu, stále se snažíme poznat svět svou vůlí, to je ale plýtvání času a energie – nesmysl – navíc je vůle stejně omezená vnějším světem a nesvobodná, člověk je vlastně chudák, který se vůle neumí vzdát, z vůle vychází všechno zlo světa, za které si člověk může sám
- základní realitou života je bolest, utrpení, osamocení, nouze a marný zápas – život je jen ustavičné zpomalování umírání a láska je iluze, kterou se příroda stará o zachování lidského rodu
- vůle je nekonečná, její konkrétní naplnění je omezené – člověk omezením sám sobě
- východisko ze strádání snad existuje v:
1. čistém rozumu – intuice – umění– to osvobozuje, je to vyšší stupeň poznávání., umění je čisté estetické nazírání forem (nezávislé na vůli a kauzalitě).
2. askezi – cílevědomém popření vůle- zřeknu se jakékoliv aktivity, to je nejvyšší stupeň poznání, umrtvím se, bez vůle se rozplynu v sobě – ve svém já a v Bohu
- tento svět je nejhorší ze všech, protože splnění přání vede buď k novému chtění nebo k nudě
- dílo: Svět jako vůle a představa (ukázka viz. přílohy)
Friedrich NIETZSCHE (1844 – 1900)
- něm. filosof X polský původ
- filozof života, říká se mu „filozof kladivem“ – chtěl vytvořit úplně novou filozofii s novými hodnotami
- výrok:“Bůh je mrtev“- odmítá metafyziku a náboženství – člověk se na to nemá spoléhat, má realizovat své sny na tomto světě, stará pravda je také mrtvá – věda je mrtvá, není staré morálky.
- základem světa je vůle k moci – každý chce být silnější a vládnout ostatním – je nutné přehodnotit všechny stávající hodnoty světa
- koncepce dvojí morálky:
1) morálka otrocká – lidé, kteří nejsou schopni prosadit svou vůli, je to valná většina
-dav je nazýván stádem
2)morálka panská -dobré hodnoty jsou síla a moc
-člověk, který je schopný prosadit svou vůli
– člověk osamocený a bez přátel
- pokud se člověk bude řídit panskou teorií, vznikne tzv.nadčlověk -stane se silným jedincem, nahradí mrtvého boha, sám si bude autoritou a bude si určovat normy, mohou přežít jen bezohlední
- teorie ANTI = aby člověk obstál, musí být : antidemokratický, antimoralistický, antisocialistický, antifeministický, antiintelektualistický, antikřesťanský
- jeho filozofie zneužita v době fašismu
- spis: Tak pravil Zarathustra – legendární reformátor indického náboženství
- V. FILOSOFIE EXISTENCE
- Vznik po první světové válce v Německu
- Navazuje na některé myšlenky Nietzscheho
- Ukazuje člověka jako jedince izolovaného od společnosti a dějinného vývoj, člověka bez vazeb, soustředěného na své vlastní ego, plného úzkosti, osamělosti a pocitu nesmyslnosti existence > pokouší se dojít k sebepoznání a sebeuskutečnění
- Jediná jistota světa > smrt
Soren KIERKEGAARD (1813 – 1855)
- Dánský filozof, vychází z náboženství
- tématem filozofie se stává existencionalismus
– filozofie začíná řešit problémy jedince v krizových situacích
– nové prožitky : strach, zklamání, úzkost, váženost do světa
- existence neznamená materiální zabezpečení, život je o něčem jiném
- záchrana – víra v Boha × člověk nepotřebuje zprostředkování
- náboženství a rozum
– jako oheň a voda, naprosto různé věci
– musíme se rozhodnout buď a nebo
- pro život člověka je důležitá subjektivní pravda tzn. důraz na jedince
- člověk se v průběhu života vyvíjí:
1. estetické stadium
– mládí
– člověk si užívá, žije přítomným okamžikem, žije zcela ve světě smyslů, důležité je příjemné
– pak přijde pocit marnosti, prázdnoty × je zde naděje
– možnost volby, rozhodnout se pro skok do dalšího stadia
2. morální stadium
– volba podle morálních hledisek
– podstatné je to, co je správné
– × i svědomitost může člověka unavit
– opět možnost volby, návrat do estetického nebo skok do náboženského stadia
3. náboženské stadium
– člověk si zvolil víru na úkor estetického i morálního stadia
– víra na úkor estetického prožitku i rozumového příkazu
– člověk najde smíření
- dílo: Bázeň a chvění – kritika civilizace, celá Evropa je na cestě ke krachu
Martin BUBER (1878 – 1965)
- Židovského původu, podílel se na sionistickém hnutí a zasazoval se o vyrovnání s palestinskými obyvateli Izraele
- Lidský život je setkáváním, které se děje v modu dvou základních slov > „Já – Ty“, anebo „Já – Ono“ se Já setkává se svojí představou protějšku, s nímž pak nakládá jako s předmětem, předměty lze poté zkoumat, anebo je využít ku prospěchu.
- Dílo: Já a Ty, Problém člověka