Otázka: Filosofie osvícenství
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): Andrea K.
FILOSOFIE OSVÍCENSTVÍ
- 18. století, vznik v Anglie – pak se přesunula do Francie (vyvrcholení – VFR)
- Myšlenkový směr
- Boj světla rozumu proti teologickým dogmatům
- Snaha o utřídění vědeckých poznatků (slovníky, encyklopedie)
- Důraz na svobodu, rovnost, pokrok, lidská práva, vzdělání, demokracii
- V čele má být osvícený panovník, jehož pravomoci jsou omezeny parlamentem
- Dělení: Anglická a francouzská
ANGLICKÁ EMPIRICKÁ FILOSOFIE
JOHN LOCKE
- DÍLO: ESEJ O LIDSKÉM ROZUMU
- Člověk se rodí jako tabula rasa = nepopsaný list papíru – popisuje se zkušenostmi → vše získáváme interakcí s okolním světem
- Prostřednictvím zkušenosti – vznik idejí (jednoduché a komplexní) → nemáme žádné vrozené, nacházíme je během života
- A) JEDNODUCHÉ IDEJE
- Základ našeho poznání – mechanická manipulace s idejemi (bez rozumu)
- Nejjednodušší elementy našeho myšlení, které nám poskytují smysly
- VNĚJŠÍ ZKUŠENOST
- 1. činnost člověka – seznámení se se světem
- Prostřednictvím smyslů vnímáme kvalitu (vlastnost) věcí
- Primární kvalita → patří věcem, je stálá (tvar, počet)
- Sekundární kvalita → přidává ji člověk, příležitostně (chuť, vůně, teplota)
- VNITŘNÍ ZKUŠENOST
- Pozorování vlastní činnosti (vnímání, rozlišení, vzpomínání) – reflexe
- B) SLOŽENÉ IDEJE
- Vznik kombinací jednoduchých idejí pomocí rozumu
- SENZUALISMUS = krajní forma empirismu → původ všech idejí je v počitcích (1 znak vnímaný naším smyslem)
- DÍLO: DRUHÉ POJEDNÁNÍ O VLÁDĚ
- Politické dílo
- Základní práva člověka – svoboda, majetek, život
- Přirozený stav → dokonalá svoboda
- Panovník by měl dodržovat zákony a lidská práva → pokud ne – svobodný lid má právo ho svrhnout (myšlenka konstituční monarchie)
- Oddělení moci výkonné a zákonodárné (Justiční přidal až Monstequie)
GEORGE BERKLEY
- DÍLO: POJEDNÁNÍ O ZÁKLADĚ LISKÉHO POZNÁNÍ
- Jediná realita je obsah našeho vědomí
- Výrok → Existovat znamená být vnímán → pouze vnímané věci existují → vede k SOLIPSISMU = reálně existuji jen já sám a moje vědomí a celý okolní svět je mou subjektivní představou
DAVID HUME
- DÍLO: POJEDNÁNÍ O LIDSKÉ PŘIROZENOSTI
- Základ lidského poznání – smyslová zkušenost
- Rozlišuje imprese (vjemy) a ideje (představy)
- Vjemy (imprese) = co vidím, slyším, cítím, jsou živé, originální → pozdějším znovuvybavením vznik idejí (představ) (př. zamilovanost – někdo říká, jak se cítí (pro něj je to imprese), my si to vybavíme – dokážeme si představit, jak se cítí, ale není to pro nás tak živé (ideje)
- Pomocí rozumu sdružujeme představy – někdy špatně, neboť to děláme na základě předchozí zkušenosti → př. Někdo spolu sedí v lavici – někdo si dál může myslet, že je spolu uvidí i po škole – nemusí to tak být)
- KRITIKA KAUZALITY
- KAUZALITA = nutnou příčinnou B je A (nosíš šaty v zimě → budeš nemocná)
- Proč si myslíme, že toto tvrzení je nutné? Může být přece náhodné → vnucujeme si představu, je to náš zvyk
- Vše, co vnímáme, je současnost a následnost → něco následuje, ale nevíme co
- Není nic, co by mohlo ukázat spojení jako příčinné a nevyhnutelné
- Naše vědění není vědění, ale představy → teorie pravděpodobnosti
- KRITIKA INDUKCE A POHLED NA VĚDU
- VĚDA → výroky jsou obecně platné, nesmí být nikdy vyvrácené novou zkušeností (Př. Všechny labutě jsou bílé – tvrzení založené na indukci – špatně)
- Otázka: Kde máme jistotu, že ostatní výroky založené na indukci jsou obecně platné, když labutě nejsou?
- Člověk spoléhá, že nepřijde důkaz o černé labuti
- Člověk spoléhá na to, že 10x viděl bílou labuť
- Opíráme se o zvyk – to není záruka vědeckého poznání
- Závěr: Moderní věda založené na principu kauzality není věda o skutečnosti, ale zkušenosti
- Je to proti osvícenské myšlence, že věda je nedotknutelná
FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ
- Vzniká měšťanstvo (buržoazie)
- Francouzština – jazyk vzdělanců
- Období Ludvíků
- VFR
- Cíl: Osvítit masy (vzdělat je)
- Éra přírodních věd
- Kulturní optimismus → vědění a rozum přinese pokrok
ENCYKLOPEDISTÉ
- DÍLO: ENCYKLOPEDIE
- 28 Svazků
- Potřeba vzdělávání a vědeckého bádání
- Denis Diderot
- Souhrn dosaženého vědeckého poznání ze všech oblastí (umění, průmysl, řemeslo, filosofie)
CHARLES LOUIS DE MONTESQUIEU
- DÍLO: PERSKÉ LISTY
- Satira na rodnou absolutistickou francouzskou společnost očima cizinců
- 2 Peršané, žijící ve Francii, posílají domů dopisy, ve kterých kritizují společenské, státní, církevní poměry, ale i všední věci
- DÍLO: O DUCHU ZÁKONU
- Ovlivněný Lockem
- Člověka ovlivňují faktory (území, podnebí) → z nich se vytváří obecný duch
- Dobrá státní forma je jen tehdy, pokud zaručuje svobodu, ale svoboda znamená kontrolu státní moci
- Přidal do dělby státní moci justiční moc (navazuje na Locka – ten dělil jen na výkonnou a zákonodárnou)
- Kritizuje francouzský absolutismus, obhajuje britský konstitucionalismus
JEAN JACQUES ROUSSEAU
- Francouzský filosof, pedagog a preromantik švýcarského původu
- JAKO FILOSOF: DÍLO: ROZPRAVA O PŮVODU A ZÁKLADECH NEROVNOSTI
- Ovlivnilo VFR (požadavek rovnosti a přímé demokracie)
- Kritika „urozenosti“ šlechticů
- Lidé se rodí dobří, zkazí je až společnost a majetek → člověk se narodil svobodný, ale všude je v okovech. Pokud se člověk octne ve společnosti → chová se tak, jak se od něj očekává → odchází k sebeodcizení
- JAKO PEDAGOG: DÍLO: EMIL ČILI O VÝCHOVĚ
-
- 5 částí – kapitola Výchova ženy → nebyl pro emancipaci (má být krásná, milí, starat se o muže a o domácnost) – on ji má zabezpečit
- Výchova svobodného člověka, kterého nebudeme do ničeho nutit
- Budeme respektovat jeho věkové a individuální schopnosti
- Dítě se nemá učit ve škole, ale na procházkách s domácím učitelem, kterému klade otázky
- Odsuzuje učení z knih (ani Bible → prohlášen za kacíře) → dítě se má učit vlastní zkušeností
- Odsuzuje fyzické tresty → prosazuje metody přirozených následků (rozbil jsi kamenem okno → budeš spát s otevřeným oknem, aby ti byla zima)
- JAKO POLITIK: DÍLO: O SPOLEČENSKÉ SMLOUVĚ
-
- Původ zla → soukromé vlastnictví – vznik státu jako nástroj majetných k potlačování nemajetných
- Náprava → revoluce → vznik obecné vůle → společný zájem občanů, nikoli jedince
- Prosazuje přímou demokracii – suverenita lidu – vybírají si svého vládce, který může být odvolán
- Zajištění společenského dobra → omezení ega každého z nás
VOLTAIRE
- Filosofický eklektik (vybírá si názor z už existujících názorů)
- Bouřlivý život
- Několikrát vězněn
- Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale až do smrti budu hájit vaše právo to říkat.
- DÍLO: CANDIDE ANEB OPTIMISMUS
-
- Kritika optimismu jako životní filosofie v době osvícenství formou satiry a ironie
- Kontrast absolutismus a naivita vzdělanců
- Věčně optimistický Panglos vychovává Candida (neviňátko) v tom, že tento svět je ten nejlepší, jaký může být. Po nějakém čase Candide začne cestovat a zjistí, že to tak není