Otázka: Filozofie v době osvícenství
Předmět: Společenské vědy, filosofie
Přidal(a): Markéta
Anglie
- v Anglii se v období baroka (17.stol.) rozvíjí tzv. empirismus = ‚anglické osvícenství‘ (empírie = zkušenost)
- upřednostňuje zkušenost a smysly (oproti racionalismu – poznání založené na rozumu)
- člověk je chápán jako bytost smyslově vnímající
- John Locke, David Hume, George Berkeley
Předchůdci osvícenství v Anglii:
Francis Bacon
- pramen opravdového vědění je zkušenost
- varoval před jednostranným upřednostňováním rozumu nebo smyslů
- v díle „Nové Organon“
- přirovnává empiriky k mravencům – jen snášejí a užívají, nenechávají to projít rozumem
- racionalisty vidí jako pavouky – předou síť ze sebe (jen to, co vychází z jejich rozumu)
- filozofové – včely – používají střední cestu – sbírají i produkují
- získanou látku mění a přetváří rozumem
Thomas Hobbes, Isaac Newton
Anglické osvícenství
John Locke (1632 – 1704)
- anglický filozof
- všestranná osobnost -> lékař, politik, vysoký státní úředník, vychovatel
- Dílo:
- Dvě pojednání o vládě
- politologické dílo, ve kterém se zabývá rovností lidí – např. rovnost mezi muži a ženami,..
- přirozený stav byl stavem svobody a rovnosti, přirozený zákon – všichni jsou si rovni a nezávislí a nikdo nemá poškozovat druhého v jeho životě, zdraví, svobodě a majetku
- zabývá se myšlenkou vzniku státu, který vznikl na základě smlouvy – a to tak, že lidé uzavřou společenskou smlouvu za účelem ochrany svého majetku, života a svobody
- vznikem státu lidé nepřišli o svá práva na svobodu
- panovník vládne z vůle lidu (ne z vůle boží), lidé mu smluvně postoupili moc, ale nezřekli se své svrchovanosti, jejich přirozená práva musí panovník respektovat
- aby nikdo nemohl získat absolutní moc a zneužít ji proti přirozeným právům člověka -> požaduje rozdělení státní moci – moc zákonodárná a výkonná (soudní moc – tu k tomu přidal Montesquieu)
- panovník bude stát v čele státu, ale zákony by měl vydávat parlament -> tímto názorem ovlivnil podobu konstituční monarchie
- v čele státu vládne panovník, kterému dal moc lid a pokud lidé nebudou spokojeni (panovník nerespektuje jejich přirozená práva), tak mohou panovníka odvolat (svrhnout)
- Esej o lidském rozumu
- zde se zabýval poznáním a stanovil, co je obsahem naší mysli (našeho vědomí) -> ideje a lidské poznávací schopnosti
- idea
- podle Locka je idea obsahem našeho vědomí (něco jako počitek, představa, vjem) a tato idea vychází z našeho poznání -> = gnoseologické chápání idejí – vše, co je objektem rozumu, když člověk myslí
- (x Platón je chápe ontologicky (dokonalé bytí jako předobraz jednotlivých jsoucen)
- ideje nejsou vrozené – získáváme je během života
- člověk na svět přichází jako nepopsaná deska = tabula rasa – a až díky zkušenostem se tato deska zaplňuje
- podle něj děti a divoši žádné ideje nemají
- podle Locka člověk nemá žádné vrozené ideje – x Descartes tvrdil, že člověk něco vrozeného má – a to ideu Boha
- v poznání upřednostňoval zkušenost na základě smyslů -> senzualismus
- „Nic není v rozumu (intelektu), co předtím neprošlo smysly.“ (nejdříve musíme vnímat)
- samotné ideje pochází ze zkušeností, které se dělí:
- a) vnější zkušenost (sensation, senzace)
- pomocí vnější zkušenosti se nám do vědomí dostávají jednoduché ideje (nejjednodušší elementy, např. počitky)
- je primární – jedná se vůbec o naši první zkušenost s okolním světem – hned při narození – seznamujeme se se světem
- podává nám kvality věcí, ne věci jako takové:
- kvality primární – rozloha a tvar tělesa, pevnost, počet, pohyb, klid,… -> objektivní
- kvality sekundární – barva, chuť, vůně, teplota, zvuk -> subjektivní (mění se dle vnímajícího subjektu)
- b) vnitřní zkušenost
- pomocí vnitřní zkušenosti získáváme informace sami o sobě, vnitřní zkušenost pozoruje svou vlastní činnost – reflexe našeho vědomí
- patří sem poznávání (vnímání, vzpomínání, rozlišování, srovnávání) a chtění
- c) vnější a vnitřní zkušenost mohou působit společně -> vnímání rozkoše, bolesti (píchnu se o špendlík -> uvědomuji si to -> cítím bolest)
- rozumovým uspořádáním vznikají z jednoduchých idejí složené
- jednoduché ideje přichází do našeho rozumu (mysli) – rozum hraje aktivní roli, kombinuje je a vytváří z nich složené ideje – skládá je z jednoduchých idejí jako z písmen slova
- vznikají výhradně kombinací jednoduchých v rozumu, neodpovídá jim v zásadě nic skutečného – souvisí s obecnými pojmy
- Listy o snášenlivosti
- dílo, kde Locke požaduje náboženskou toleranci
- Dvě pojednání o vládě
George Berkeley (1684 – 1753)
- pochází z Irska
- teolog, filozof, přírodovědec
- hodně cestoval po celém světě – dostal se i na Bermudy – zde chtěl založit kolonii – ideální společnost (civilizace, křesťanství, prostý a přirozený život), která by byla vzor pro Evropu, po návratu působí jako biskup
- Filozofické myšlenky:
- navazuje na Locka
- nerozlišuje ale primární a sekundární kvality
- všechny věci jsou jen souborem našich počitků, naší subjektivní představy, jsou určeny našimi smyslovými orgány
- mimo subjekt a nezávisle na objektu žádné věci neexistují, existují pouze ty věci, které jsou vnímány (mnoho věcí pro nás neexistuje jen proto, že o nich nevíme, neznáme je, nemáme k nim vztah, nejsou součástí našeho vědomí)
- „Být znamená být vnímán.“ -> subjektivní idealismus (svět je odvozen z našeho vědomí)
- jestliže vše existuje pouze v mysli, jaký je rozdíl mezi sluncem na obloze, sluncem, o kterém se mi v noci zdá a sluncem, které si představují, i když ho nevidím?
skutečné slunce – představa, která je dána všem
slunce, o kterém sním – přítomno pouze v jedné mysli, je to jen má představa
slunce, které si libovolně představuji – přítomno pouze v mém vědomí, ale
jen pokud si ho chci představovat
-
- původce všech idejí je Bůh
- dává všem myslím stejnou ideu
- od něj přichází ideje našeho vědomí
- ideje nám poskytuje podle pravidel, zákonů – „přírodní zákony“
- do jeho myšlení nemůžeme nahlédnout, nemůžeme ani pochopit ony zákony -> můžeme je poznávat jen zkušeností, pozorováním
- původce všech idejí je Bůh
-> spojení idealismu s empirismem
David Hume (1711 – 1776)
- ze Skotska
- diplomat, filozof, historik, knihovník v Edinburghu
- Dílo:
- Dějiny Anglie
- Pojednání o lidské přirozenosti
- zabývá se otázkou poznání a v názorech navazuje na Locka
- zkušenost – jediným zdrojem poznání
- Zabývá se rozdělením jednoduchých představ:
- a) imprese (dojmy)
- jsou to živé, bezprostřední, aktuální vjemy, které vznikají, když právě vnímáme (vidíme, slyšíme, hmatáme, nenávidíme,..)
- jsou dané prostřednictvím vnějšího a vnitřního vnímání
- jsou primární
- b) ideje (představy)
- obrazy dojmů – tvořeny vzpomínkami a fantazií
- druhotné, časově následné stavy vědomí, ve které se přeměnily ty imprese (imprese se mění v ideje)
- v rozumu se kombinací, spojováním jednoduchých elementů (impresí a idejí) vytváří složené ideje
- principy, podle kterých k takovému spojování dochází, se nazývají principy asociace idejí:
- princip podobnosti a odlišnosti
- princip časové a prostorové sounáležitosti
- princip příčiny a účinku (kauzalita)
- principy, podle kterých k takovému spojování dochází, se nazývají principy asociace idejí:
- a) imprese (dojmy)
- je skeptický vůči kauzalitě – kauzalita objektivně neexistuje (kauzalita – příčinnost)
- to, co vnímáme je jen současnost a následnost určitých počitků
- př. kulečníková koule se dala do pohybu, protože do ní jiná narazila – tento důsledek
- očekáváme (vždy to tak bylo, ale může to být i jinak), ale není to dáno v impresích! –
- vnímám pouze: po události A následuje událost B
- vnímání mi neukazuje příčinnost jen následnost
- vidíme po sobě dvě události (př. slunce a tající sníh) – pravidelně se takto opakují -> usuzujeme na kauzalitu
- kauzalita vzniká jako výsledek zvyku – jsme zvyklí klást za sebou určité smyslové zážitky, předpokládáme, že tomu tak bude i do budoucna – ale to není zaručeno (může to být i jinak)
- -> kauzalita není záležitostí objektivní, ale spíše subjektivní
- -> navrhuje v přírodních vědách nahradit přísnou kauzalitu pravděpodobností
- představitel novověkého skepticismu a agnosticismu (přesvědčení, fil. stanovisko, že člověk nemůže poznat nic, co přesahuje jeho zkušenost)
- ovlivnil I. Kanta
Francie
- 18. století
- hodně ovlivněno anglickým osvícenstvím – zájem o vše, co pocházelo z Anglie (Francouzi studují anglickou ústavu, společenský systém, anglickou přírodovědu a filozofii)
- tok myšlenek z Anglie do Francie a odtud do celé západní Evropy
- fr. osvícenství bylo nejradikálnější
- základní znaky francouzského osvícenství:
- 1 – Francouzské osvícenství se staví proti autoritám a starým pořádkům
- čerpali inspiraci z J. Locka
- požadovali změnit zákonodárství a řízení státu
- byli proti absolutismu
- doporučovali rozejít se s tradicí
- 2 – Důraz na rozum – racionalismus
- kladli důraz především na rozumovou stránku
- požadovali stanovit nové zákony – to jak v oblasti morálky, tak i etiky a náboženství – tak, aby byly v souladu s rozumem
- 3 – Myšlenka osvícenství
- „osvítit“ co nejširší vrstvy obyvatel
- chtěli zbavit lidi předsudků a nevědomosti, boj proti fanatismu, pověrám
- kladli důraz na vzdělání a výchovu, také na rozvoj pedagogiky
- tomu se věnoval hlavně J.J.Rousseau (dílo Emil čili o výchově = Emil čili o vychování)
- 4 – Návrat k přírodě
- tato myšlenka se objevila hlavně u Rousseaua, který požadoval návrat jakéhosi přirozeného (původního) vztahu, protože příroda je podle něj dobrá – i člověk je dobrý, nezkažený, ale kazí ho společnost =) R. požaduje návrat k přírodě
- 5 – Humanistické křesťanství
- požadovali, aby křesťanství bylo v souladu s rozumem
- boj proti fanatismu, dogmatům, pověrám
- vznikají tři skupiny:
- ateisté – odmítají Boha a náboženství
- teisté – tvrdí, že Bůh stvořil svět a i ho řídí
- deisté – Bůh stvořil svět, ale už do něj nezasahuje – př. Voltaire
- osvícenští filozofové byli buď deisté nebo ateisté
- 6 – Důraz na lidská práva
- především důraz na přirozenou rovnost lidí
- objevuje se zde myšlenka přirozeného práva – myšlenka nezcizitelných, přirozených práv, která náleží všem lidem už jen pro to, že jsou lidé
- této myšlence napomohla i Deklarace práv člověka a občana (1789) – jsou zde zakotvena přirozená práva – práva na život, na majetek, na svobodu, bezpečnost, … (práva pouze pro muže)
- 1 – Francouzské osvícenství se staví proti autoritám a starým pořádkům
Charles Louis de Montesquieu (1689 – 1755)
- filozof, šlechtic, cestovatel
- nějaký čas pobýval v Anglii, kde se seznámil s anglickým uspořádáním společnosti, ale i s politickým uspořádáním a s filozofií -> zalíbilo se mu to -> chtěl to zavést i na Kontinentu
- Dílo:
- Perské listy
- psáno formou dopisů
- objevuje se zde kritika francouzské společnosti
- dva kamarádi (Peršané) cestují po Francii, píší domů do Persie dopisy a kritizují v nich francouzskou společnost, státní a církevní poměry
- srovnává Francii s Persií (východní despocie) – dochází k názoru, že je to skoro stejné – moc má v rukou jeden panovník
- ! Montesquieu byl velký kritik absolutismu – požadoval rozdělení moci na tři složky: zákonodárnou, výkonnou a soudní
- dopracoval tak Lockovo rozdělení – přidává moc soudní
- klade důraz na nezávislost soudů a soudců na moci zákonodárné a výkonné
- ! Montesquieu byl velký kritik absolutismu – požadoval rozdělení moci na tři složky: zákonodárnou, výkonnou a soudní
- O duchu zákonů
- zákony = nutné vztahy
- všechny bytosti mají své zákony – Bůh, hmotný svět, člověk, zvířata
- člověk je řízen neměnnými zákony
- člověk – tvor nedokonalý, chybující – porušuje zákony, má jen omezený rozum, podléhá vášním
- tři typy zákonů:
- zákony náboženské – ty představuje Bůh
- zákony morální – předkládají je filozofové
- zákony politické a občanské – představovány zákonodárci
- Perské listy
- v přirozeném stavu – člověk myslel na zachování života – cítil se slabý, bázlivý, méněcenný, nikdo netoužil napadat druhé (x Hobbes – touha lidí podrobit si jeden druhého)
- -> prvním přirozený zákon – mír
- jednotlivé zákony a vláda se liší podle toho, kde vznikají a kde působí -> ovlivňuje je povaha kraje, podnebí, způsob života lidí, zda je tam dostatek pitné vody, tamější náboženství, bohatství, .. -> geografický determinismus
- -> prvním přirozený zákon – mír
- -> zakladatel geografického směru v sociologii
- přírodní, klimatické, geografické a demografické podmínky utvářejí morální charakter národa, povahu zákonů a typ vlády
- správný zákon je ten, který je nejlépe přizpůsoben charakteru a stupni historického vývoje daného národa
- význam: kritika absolutismu a despocie; dělba státní moci
Voltaire (1694 – 1778)
- syn notáře
- spisovatel
- rád cestoval
- byl to vynikající řečník, volnomyšlenkář (bohém)
- vysmíval se pověrám a předsudkům
- náboženství neodsuzoval, protože podle něj má udržovat morálku ve společnosti
- byl proti absolutismu, proti válkám, proti násilí
- byl silně proti náboženskému fanatismu a víře v zázraky
- byl deista
- věřil v Boha, uznával ho jako prvotní příčinu světa, ale poté už prý do světa nezasahuje
- každý má prý svého Boha v srdci a on tomu svému nechal postavit kostel v Paříži
- vedl bouřlivý život – měl mnoho milenek, měl vztah i s vlastní neteří, bohémský život
- „Zvykl jsem si na ne pořádek těla i duše.“
- vedl neustálé spory s představiteli vlády a s duchovenstvem
- kvůli urážkám vévody (Filipa II. Orleánského – regent vládnoucí Francii po smrti Ludvíka XIV.) byl uvězněn v Bastile – po propuštění odchází do Anglie
- r. 1778 – vrací se zpět do Paříže, kde umírá
- v současné době pohřben v Pantheónu
- před svou smrtí měl údajně říci: „V okamžiku smrti vyznávám, že uctívám boha, miluji své přátele, nepociťuji nenávist ke svým nepřátelům a nenávidím pověru.“
- celou dobu se snažil o svobodu slova a svobodu tisku
- prosazoval myšlenku tolerance:
„Nesouhlasím s vaším názorem, ale do krve se budu bít za vaše právo jej veřejně hlásat.“
- představitelé Francouzské revoluce ho považovali za svého duchovního předchůdce
- Díla:
- Filozofický slovník
- Candide
- přispíval svými texty do Encyklopedie
Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778)
- nejvýznamnější představitel francouzského osvícenství
- ač patřil mezi osvícence, svými názory se vymykal, protože byl skeptický vůči rozumu x preferoval city a emocionální stránku -> tím ovlivnil následující směr – romantismus
- představitel osvícenství, ale též jeho kritik
- narodil se v Ženevě, jeho matka brzy po porodu zemřela
- otec se o něj moc nestaral, a tak byl dán na výchovu k tetě
- v 16 letech odešel ze školy, nic nevystudoval a živil se např. jako písař, sluha, učitel hudby, potulný muzikant či opisovač not, …
- měl hodně milenek – nejvíce ho ovlivnila žena, se kterou žil v 16 letech – byla o 13 let starší a přivedla ho ke katolické víře
- střídal ženy, nakonec se oženil s negramotnou dívkou, se kterou měl pět dětí – všechny skončily v sirotčinci (byl to velký teoretik výchovy, ale vlastní děti nezvládal – nevěděl, co s nimi počít -> ‚jsou hlučné a hodně stojí‘)
- je pro něj typická neuspořádanost v životě i v myšlení
- Dílo:
- Vyznání
- vyšlo po jeho smrti
- zde otevřeně popisuje svůj život a přiznává i své chyby
- je velmi citlivý, mírumilovný x nestálý, rozporuplný, plný vnitřní disharmonie
- Rozprava o vědách a umění
- tímto dílem vyhrál hlavní cenu na Akademii v Dijonu (soutěž o nejlepší filozofické pojednání na téma, zda pokrok věd a umění přispívá ke zlepšení mravů)
- v této práci se zabýval tím, zda věda a pokrok ve vědě a umění přinesly společnosti něco dobrého, zda přispěly ke zlepšení mravů a zda jsou užitečné pro lidské štěstí -> dochází k názoru, že nikoli
- naopak tvrdil, že rozvoj věd, umění a vzdělanosti přináší úpadek v morálce
- také tvrdil, že pokrok ve vědě a umění je příčinou bídy a pokrytectví, že věda a umění potlačili přirozenost člověka a vedou k úpadku lidskosti
- aby se toto vše zastavilo a nastal nějaký obrat, požaduje: návrat k přírodě, nevinnosti, chudobě – chce, aby se lidé vrátili do přirozeného stavu, aby žili v souladu s přírodou, protože člověk je od přirozenosti dobrý (lidská přirozenost je dobrá), ale společnost ho kazí
- „Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi“
- rozdělil dva typy nerovnosti
- a) přirozená = fyzická nerovnost
- tu nemůžeme ovlivnit – způsobena stářím, tělesnými silami a duševními kvalitami
- b) mravní = politická nerovnost
- vzniká na základě smlouvy, mezi lidmi je pěstována nebo alespoň trpěna
- přírodní stav – stav rajský (x Hobbes – boj všech proti všem)
- všichni jsou zdraví – příroda sama vyhlazuje všechno slabé
- lidé jsou izolovaní, nezávislí, nikomu nepoddaní
- sexuální vztahy jsou čistě animální a nekomplikované
- není tu výroba, řeč, přemýšlení
- a) přirozená = fyzická nerovnost
- rozdělil dva typy nerovnosti
- Vyznání
-
- konec přírodního stavu
- díky vzniku soukromého vlastnictví (člověk obsadil kus pozemku a prohlásil: Tohle je mé)
- rozdělení půdy – nerovnoměrné
- -> rozdělení společnosti – bohatí (majetní)
– chudí (nemajetní) - -> bohatí začali vládnout – další rozdělení společnosti
- vrchnost – vládci
- ovládaní, poddaní
- -> vrchnost začala svou moc zneužívat, zvrat moci v libovůli
- O společenské smlouvě
- stát – chrání osobu a majetek každého člena, který zároveň zůstává svobodný jako dříve
- stát vzniká na základě společenské smlouvy
- každý dává svou osobu a moc pod nejvyšší řízení obecné vůle
- společenskou smlouvou člověk
- ztrácí svou přirozenou svobodu a neomezené právo
- získává občanskou svobodu a vlastnické právo
- blaho všech je postaveno na svobodě a rovnosti
- jediným nositelem suverenity je lid
- obecnou vůli lidu zjistíme hlasováním
- zákony vznikají ve shodě s obecnou vůlí – přímá demokracie (lid rozhoduje, ne zástupci)
- do obecné vůle vchází i vůle naše vlastní – podřizujeme se „vlastnímu“ zákonu
- („Převáží-li opačný názor, než je můj, znamená to pouze tolik, že jsem se mýlil a že to, co jsem považoval za všeobecnou vůli, nebylo vůlí celku.“ – menšina se má podřídit)
- Emil čili o výchově (= Emil čili o vychování)
- jedná se o pedagogický román
- stal se základem moderní pedagogiky a Rousseauovy názory na výchovu měly vliv na celou moderní pedagogiku
- člověk je od přírody dobrý, ale společnost ho kazí -> je potřeba dávat důraz na výchovu dospívajícího jedince, protože v tomto období je nejzranitelnější – je třeba ho uchránit od negativních vlivů společnosti
- Rousseau je, nejen pro toto dílo, nazýván největším vychovatelem lidstva
- konec přírodního stavu
- Význam Rousseaua:
- R. je poslední velký představitel francouzského osvícenství, ale zároveň jeho velký kritik
- ovlivnil Francouzskou revoluci, která mnoho čerpala z jeho díla (O společenské smlouvě)
Ústava francouzské republiky – koncipována podle jeho „Společenské smlouvy“
heslo „Volnost – Rovnost – Bratrství“ – čerpalo z Rousseaua
-
- svými názory ovlivnil Kanta, Marxe, Nietzscheho
Francouzští encyklopedisté a materialisté
Encyklopedisté
- pojmem Encyklopedisté se označuje skupina francouzských filozofů a vědců, kteří se sdružili k sepsání a vydání Encyklopedie (=Encyklopedie věd, umění a řemesel)
- shrnovala veškeré dosavadní vědění
- měla 28 svazků
- hlavní tvůrci byli: Denis Diderot, Jean d’Alembert
- motto Encyklopedie: „Věk náboženství a filozofie ustoupil století vědy.“
- mezi hlavní myšlenky Encyklopedistů patřily:
- důraz na rozum
- snaha shrnout veškeré poznatky doby
- byli nepřátelé církve
Denis Diderot (1713 – 1784)
- filozof a spisovatel, mnohostranný myslitel – zájem i o přírodní vědy
- hlavní redaktor Encyklopedie – napsal do ní více jak tisíc hesel
- odmítal despocii = absolutismus
- přikláněl se k osvícené konstituční monarchii – v čele by byl moudrý vladař
- dílo: Filozofické myšlenky
Výklad přírody
Jean d’Alembert (1717 – 1783)
- zabýval se matematikou, fyzikou a astronomií
- filozoficky i literárně vzdělaný
- autorem úvodu k Encyklopedii
státní moc a církev proti tomuto dílu -> d´Alembert se stahuje do ústraní, Diderot pokrač. v práci sám
Materialisté
- = „mechaničtí materialisté“
- dle nich existuje pouze hmota
- radikálně napadali myšlenky církve a náboženství
- La Mettrie, Adrien Helvétius
Julien Offroy des La Mettrie (1709 – 1751)
- lékař a filozof
- radikálně vystupoval proti církvi
- dílo:
- Člověk stroj
- člověka chápal jako stroj, který podléhá prostým fyzikálním zákonitostem stejně jako jiná tělesa – mechanické pojetí
- vše je v člověku materiální podstaty, není tam nic duchovního
- byl to hýlozoista – základem je hmota, která je obdařena oživujícím principem – není potřeba žádného prvního hybatele (boha), princip pohybu je v hmotě samotné, hmota je aktivní
- samostatná zvláštní duchovní (myslící) substance neexistuje
- myšlení – je pouze přirozenou funkcí těla vedle jiných
- je to fyziologický produkt (analogický vyměšování, jako např. míza stromů)
- myšlení – je pouze přirozenou funkcí těla vedle jiných
- Člověk stroj
Adrien Helvétius (1715 – 1771)
- existuje podle něj pouze hmota – tu když pochopíme, tak pochopíme úplně všechno
- kritizoval, napadal církev – podle něj je náboženství pouze výmysl a klam
- „První ničema, který potkal prvního blázna, byl první kněz.“
- podle něj je tu věda, aby tyto výmysly ohledně náboženství popírala