Otázka: Geografie dopravy a služeb
Předmět: Zeměpis
Přidal(a): Dana
Doprava
-doprava se člení podle prostředí, ve kterém se uskutečňuje: doprava pevninská, námořní a vzdušná (letecká)
-základními složkami dopravy jsou dopravní prostředky (auto, vlak, loď, letadlo), dopravní sítě (silnice, železnice,námořní linky) a dopravní uzly (nádraží, letiště, přístav)
Rozmístění dopravy
-ovlivněno hlavně socioekonomickými činiteli: rozmístění výrobních sil v dané oblasti, úroveň rozvoje hospodářství a bilance výroby a spotřeby v územních celcích
-dálková doprava: na nejlépe vybavených komunikacích, který zabezpečuje efektivní provoz
Světová doprava
–světová železniční síť měří 1,25mil. km
–silnice pro automobilovou doprava: 24mil. km
–vnitrozemské vodní cesty: 0,55mil. km
–potrubí: 1,5mil. Km
-objem přepravovaných nákladů překročí 100 miliard tun za rok
-všechny druhy dopravy přepraví za rok více než 1 bilion cestujících (60%-osobní auta)
–železnice: přeprava hromadných substrátů na větší vzdálenosti
-automobilová doprava: přeprava na kratší vzdálenost, pohotová a dopravuje přímo ke spotřebiteli
–námořní doprava: hlavně mezikontinentální přeprava
–letecká doprava: nejnákladnější, rychlá přeprava cestujících a pošty na velké vzdálenosti
-doprava ovlivňuje životní prostředí: atmosféra, hydrosféra i litosféru(potrubí)
Pevninská doprava
– dělí se: železniční a automobilová(pozemská), potrubní a vnitrozemská vodní
–patří i: rozvod elektřiny, doprava zpráv a informací
Železniční doprava
-technický pokrok průmyslové revoluce
-podílí se více než na polovině výkonu pevninské nákladní dopravy
Základní typy železniční dopravy:
- Evropský typ-historicky nejstarší, vysoká frekvence vlaků, ale s menšími náklady,
- Severoamerický typ-řídká železniční síť s moderním vybavením, nízká frekvence vlaků,al s velkými náklady
- Ruský typ-malá hustota železniční sítě, intenzivní využití železnic (přesun obrovského množství nákladů)
- Typ dopravy v rozvojových zemích-řídká a nevýkonná síť, spojuje naleziště surovin s vývozními přístavy, malá frekvence
-v USA a západoevropských zemích dochází ke zkracování (konkurence automobilové dopravy), v Rusku, Číně, Indii délka roste (připojování nových surovinových oblastí)
-přepravní výkon nákladní dopravy: Rusko, USA, Čína a Kanada
-přepravní výkon osobní želez.dopravy: Japonsko, Čína, Rusko
Automobilová doprava
-vedoucí postavení v nákladní i osobní přepravě
-přeprava osob a nákladů a krátké vzdálenosti
-silnice zaujímají 70% světové dopravní sítě
-více než ¼ světové silniční sítě je na území USA
-největší hustotu silniční sítě: západoevropské státy a Japonsko
-Rusko a Čína zaostává
Potrubní doprava
-přeprava ropy, ropných derivátů a zemního plynu an velké vzdálenosti
-hlavní ropovody a plynovody: v rozvojových zemích-nejčastěji z nalezišť k vývozním přístavům
–v USA: spojuje místo těžby při Mexickém zálivu a v Oklahomě s hlavním průmyslovým pásem (oblastí zpracovávání ropy)
–západní Evropy: spojuje dovozní přístavy s vnitrozemskými středisky zpracovávání ropy (Marseille-Ingolstadt, Rotterdam-Frankfurt nad Mohanem)
-největší úhrnná délka ropovodů a plynovodů: Severní Amerika
Vznik:velká produkce a spotřeba ropy a zemního plynu (USA,SNS,Kanada)
výrazně orientované na vývoz (Saúdská Arábie, Mexiko, Írán)
-rozsáhlé sítě plynovodů mají jen vyspělé země
-rozvojové země využívají plyn málo, hlavně ho vyvážejí
-nejdelší plynovody: SNS, Kanada, USA
Vnitrozemské vodní doprava
-na velkých vodních tocích, kanálech a jezerech
-přeprava hromadných substrátů na střední a velké vzdálenosti
–výhody: nízké investiční přepravní náklady, nevýhody: nízká rychlost přepravy
-nejdelší vnit.vodní cesta: SNS
-nejvýkonnější: USA, Rusko, Německo, Čína
–nejvýznamnější přeprava: řeka Rýn a přítoky
Námořní doprava
-přeprava hromadných nákladů na velké vzdálenosti
–nejvýznamnější doprava: Atlantik-zabezpečuje nejkratší spojení mezi Starým a Novým světem
-největší rozvoj: trasy spojující Asii s Amerikou
–tankery:přepravují ropu
–balkery:přepravují sypké materiály
–univerzální lodě:přepravují smíšení náklady
–kontejnerové lodě:přepravují kontejnery
- Trampová přeprava-plují nepravidelně (podle potřeby), trampových je víc než linkových
- Linková přeprava-plují na pevně stanovených trasách (podle jízdního řádu)
Vzdušná (letecká) doprava
-přeprava osob na velké vzdálenosti, ale i přeprava nákladu
–výhody:rychlost, značná bezpečnost
-rychlý rozvoj
-USA, Rusko, Japonsko, VB, Kanada, Francie, Německo, Austrálie, Nizozemsko, Španělsko
–hlavní trasy: spojují Evropu a S.Ameriku, Evropu a J.Ameriku, Evropu a Blízký východ
Služby
-ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek
-ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných
Druhy služeb a rozmístění
-sociální péče, zdravotnická p., školství, finančnictví, administrativa, maloobchod, zahraniční obchod, ubytování a stravování, tělovýchova a rekreace
Dělení služeb : výrobní – souvisí s průmyslem, odvoz odpadků
nevýrobní – přímo pro lidi – policie, lékaři, učitelé
výdělečné – restaurace, salon krásy
nevýdělečné – armáda, školství, zdravotnictví
Řádovost služeb biologické potřeby – 1.řád-potraviny, 2.řád– restaurace, 3.řád– nemocnice
kulturní potřeby: 1. řád – kulturní dům, škola,2. řád – stř. školy, divadla, 3. řád – vysoké školy, galerie, muzea,
psychické potřeby :1. řád – úspěch, práce, škola, sport, rodina, 2. řád – diskotéky, zábava, 3. řád – rekreace, lázně, moře
Cestovní ruch
-Pohyb lidí za účelem rekreace, sportu, kultury,ve volném čase
Předpoklady
- Selektivní-určují kdo a v jaké míře se účastní cestovního ruchu
- urbanizační předpoklady
- demografické předpoklady
- sociální předpoklady
- Lokalizační-vhodné podmínky a místo
- přírodní podmínky-sledovány přírodní podmínky: reliéf, podnebí, vodstvo
- kulturně historické podmínky-nejvíce navštěvovány: kulturní památky, historické stavby, výtvarné památky, parky
- Realizační-umožňují uskutečnit nároky účastníků cestovního ruchu
- komunikační dostupnost-dobrá dopravní dostupnost mezi trvalým bydlištěm a návštěvním místem
- materiálně technická základna-ubytování, stravování, doplňkové zařízení (sport a kultura), informační centra, cestovní kanceláře, zdravotnická zařízení
–aktivní cestovní ruch:návštěva určité země zahraničními turisty
–pasivní cestovní ruch: vycestování turistů ze své země
-nejnavštěvovanější státy: Španělsko, Itálie a Francie