Geografie dopravy, hospodářské využití světového oceánu

 

   Otázka: Geografie dopravy, hospodářské využití světového oceánu

   Předmět: Zeměpis

   Přidal(a): Fikus55

 

 

Geografie dopravy

  • Doprava slouží k přemísťování osob, nákladů, energie, zpráv a informací
  • Propojuje všechny lidské činnosti
  • Je tvořena třemi složkami

1) dopravní prostředky – auta, lodě, letadla

2) dopravní sítě – silnice, železnice, námořní linky

3) dopravní uzly – nádraží, přístavy, letiště

  • Dělení dopravy

1) pevninská

2) námořní

3) vzdušná

 

PEVNINSKÁ DOPRAVA

  • 1) Automobilová – silniční doprava
  • Doprava osob a nákladů na krátké vzdálenosti (především v USA, západní Evropa, Japonsko)
  • Nejvíce jsou v USA, Z Evropě a Japonsku
  • Nejdelší dálnice na světě je Panamerická – 48 000 km
  • Silnice = umělá cesta se zpevněným povrchem
  • Dálnice = vyšší úroveň silnice
  • Výhody: rychlost, nižší náklady na stavbu cesty
  • Nevýhody:znečišťování ovzduší, hluk, nehody, vysoké náklady na údržbu, zabrání půdy pro stavbu silnic, klimatické vlivy (sníh, déšť..)

 

  • 2) Železniční doprava
  • Doprava osob a nákladů na střední vzdálenosti
  • Nejvíce v USA, Evropa, Čína, Indie, Japonsko
  • Nejrychlejší vlaky:Maglev (Čína), TGV (Francie), Hikari(Japonsko, jezdí rychlostí až 220-230km/hod)
  • Nejdelší železniční trať:Moskva <-> Vladivostok – 9300 km
  • Typy železniční dopravy
  • a) Evropský – velká hustota, vysoká frekvence vlaků
  • b) Severoamerický – řídká síť s moderním vybavením, malá frekvence vlaků – velké náklady
  • c) Ruský–malá hustota železniční sítě, intenzivní využívání železnic, elektrifikace, přeprava velkých objemů z důvodu nedostatku ostatních odvětví pevninské dopravy
  • d) Koloniální– železniční doprava v rozvojových zemích, řídká a nevýkonná síť, různé rozchody kolejí, malá frekvence vlaků, většinou spojují naleziště surovin s vývozními přístavy
  • Výhody: pohodlnost, flexibilita, dostupnost
  • Nevýhody: bezpečnost, ekologie

 

  • 3) Potrubní doprava
  • Rozvody, plynovody, vodovody, teplovody (střední vzdálenost)
  • Využití především u přepravy ropy, ropných derivátů a zemního plynu na velké vzdálenosti
  • Rozsáhlý vznik především v zemích s vysokou produkcí a spotřebou ropy a zemního plynu (USA, SNS,Kanada), nebo také v zemích, které ropu vyvážejí (Saudská Arábie, Mexiko)
  • Na začátku 90. let přesáhla celosvětová délka rozvodů a plynovodů 1,5 milionů km
  • Výhody: spolehlivost, ochrana před krádeží, minimální nebezpečí znečištění vody / vzduchu
  • Nevýhody: vysoké investice, nízká přizpůsobivost (státy se méně přizpůsobují tomuto typu dopravy)

 

  • 4) Vnitrozemská a vodní doprava
  • Uplatnění především při přepravě hromadných substrátů na střední a velké vzdálenosti
  • Celková délka vodních cest – 550 000 km – nejdelší v SNS (123 000km)
  • Nejvýznamnější pro evropskou vodní dopravu je řeka Rýn
  • Důležitá je kvalita vodních cest a velikost loďstva
  • Výhody: levná
  • Nevýhody: znečišťování, časová náročnost plavby, pomalá

 

  • 5) Speciální doprava
  • Doprava zpráv a informací – internet, rozhlas, fax, telefon
  • Rozvod elektrické energie – Evropa, Rusko, Severní Amerika
  • Výhody: Rychlost, dostupnost
  • Nevýhody: lehce napadnutelná

 

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

  • Přeprava hromadných nákladů na velké vzdálenosti
  • Může být:
  • 1) Trampová doprava – lodě plují nepravidelně podle potřeby, je jich více, lidé si je najímají
  • 2) Linková doprava – pravidelná, 2/3 lodní přepravy se uskutečňuje na Atlantiku, ¼ Pacifik, 1/10 Indický oceán
  • V současnosti asi 80 000 různě velkých plavidel
  • Na převoz nákladů jsou lodě speciálně upraveny
  • Tankery (1/2) = cisternové lodě (ropa), balkery= lodě přepravující suché substráty (písek), kontejnerové lodě = pro přepravu kontejnerů, univerzální lodě = pro přepravu smíšených nákladů
  • Loďstvo světa: Japonsko, USA, SNS
  • Přístavy z hlediska přepravní funkce dělíme na:
  • 1) dovozní – převažuje výkladka nad nákladkou zboží – Rotterdam (Nizozemsko)
  • 2) Vývozní – převažuje nákladka nad vykládkou zboží – Buenos Aires
  • 3) Smíšené – nákladka = výkladka
  • Největší přístavy – Shanghai (Čína), Singapur (JV Asie), Rotterdam
  • Největší přístav Evropy – Rotterdam

 

VZDUŠNÁ DOPRAVA

  • Uplatňuje se v přepravě na dlouhé vzdálenosti, hlavně mezi kontinenty, dobrá je i v přepravě nákladů
  • Výhodou je rychlost, značná bezpečnost, pohodlnější
  • Nejvíce tras vede ze SA doEvropa(přes Atlantik)
  • Dopravní uzly – letiště
  • Dopravní sítě – vzdušné koridory
  • Největší letiště – Chicago, Dallas, LA, Atlanta, Frankfurt nad Mohanem, Tokio, Londýn

 

Využití světového oceánu

  • je to souvislý vodní obal planety Země, který je složen z oceánů, moří, zálivů a veškeré vodní masy, která je přímo s ním spojená a je v něm soustředěna většina vody na Zemi
  • využití – k rybolovu, lovu velryb, k dopravě, zdroj pitné vody, zdroj elektrické energie (vlnové elektrárny, moc se nevyužívají), k těžbě ropy, těžbě solí
  • Největší úlovky ryb – Čína, Chile, Peru, Japonsko
  • více než 100 odsolovacích stanic vyrábí z mořské vody pitnou vodu (Perský záliv, západ USA)
  • naftonosné plochy mají větší rozlohu v mořích než na pevnině (přes 40% světové těžby ropy) – Perský záliv, Latinská Amerika, Mexický záliv, Severní moře, východní Asie, Indonésie, USA
  • podmořská těžba uhlí v Japonsku, USA a Británii





Další podobné materiály na webu: