Otázka: Geografie dopravy, hospodářské využití světového oceánu
Předmět: Zeměpis
Přidal(a): Fikus55
Geografie dopravy
- Doprava slouží k přemísťování osob, nákladů, energie, zpráv a informací
- Propojuje všechny lidské činnosti
- Je tvořena třemi složkami
1) dopravní prostředky – auta, lodě, letadla
2) dopravní sítě – silnice, železnice, námořní linky
3) dopravní uzly – nádraží, přístavy, letiště
- Dělení dopravy
1) pevninská
2) námořní
3) vzdušná
PEVNINSKÁ DOPRAVA
- 1) Automobilová – silniční doprava
- Doprava osob a nákladů na krátké vzdálenosti (především v USA, západní Evropa, Japonsko)
- Nejvíce jsou v USA, Z Evropě a Japonsku
- Nejdelší dálnice na světě je Panamerická – 48 000 km
- Silnice = umělá cesta se zpevněným povrchem
- Dálnice = vyšší úroveň silnice
- Výhody: rychlost, nižší náklady na stavbu cesty
- Nevýhody:znečišťování ovzduší, hluk, nehody, vysoké náklady na údržbu, zabrání půdy pro stavbu silnic, klimatické vlivy (sníh, déšť..)
- 2) Železniční doprava
- Doprava osob a nákladů na střední vzdálenosti
- Nejvíce v USA, Evropa, Čína, Indie, Japonsko
- Nejrychlejší vlaky:Maglev (Čína), TGV (Francie), Hikari(Japonsko, jezdí rychlostí až 220-230km/hod)
- Nejdelší železniční trať:Moskva <-> Vladivostok – 9300 km
- Typy železniční dopravy
- a) Evropský – velká hustota, vysoká frekvence vlaků
- b) Severoamerický – řídká síť s moderním vybavením, malá frekvence vlaků – velké náklady
- c) Ruský–malá hustota železniční sítě, intenzivní využívání železnic, elektrifikace, přeprava velkých objemů z důvodu nedostatku ostatních odvětví pevninské dopravy
- d) Koloniální– železniční doprava v rozvojových zemích, řídká a nevýkonná síť, různé rozchody kolejí, malá frekvence vlaků, většinou spojují naleziště surovin s vývozními přístavy
- Výhody: pohodlnost, flexibilita, dostupnost
- Nevýhody: bezpečnost, ekologie
- 3) Potrubní doprava
- Rozvody, plynovody, vodovody, teplovody (střední vzdálenost)
- Využití především u přepravy ropy, ropných derivátů a zemního plynu na velké vzdálenosti
- Rozsáhlý vznik především v zemích s vysokou produkcí a spotřebou ropy a zemního plynu (USA, SNS,Kanada), nebo také v zemích, které ropu vyvážejí (Saudská Arábie, Mexiko)
- Na začátku 90. let přesáhla celosvětová délka rozvodů a plynovodů 1,5 milionů km
- Výhody: spolehlivost, ochrana před krádeží, minimální nebezpečí znečištění vody / vzduchu
- Nevýhody: vysoké investice, nízká přizpůsobivost (státy se méně přizpůsobují tomuto typu dopravy)
- 4) Vnitrozemská a vodní doprava
- Uplatnění především při přepravě hromadných substrátů na střední a velké vzdálenosti
- Celková délka vodních cest – 550 000 km – nejdelší v SNS (123 000km)
- Nejvýznamnější pro evropskou vodní dopravu je řeka Rýn
- Důležitá je kvalita vodních cest a velikost loďstva
- Výhody: levná
- Nevýhody: znečišťování, časová náročnost plavby, pomalá
- 5) Speciální doprava
- Doprava zpráv a informací – internet, rozhlas, fax, telefon
- Rozvod elektrické energie – Evropa, Rusko, Severní Amerika
- Výhody: Rychlost, dostupnost
- Nevýhody: lehce napadnutelná
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
- Přeprava hromadných nákladů na velké vzdálenosti
- Může být:
- 1) Trampová doprava – lodě plují nepravidelně podle potřeby, je jich více, lidé si je najímají
- 2) Linková doprava – pravidelná, 2/3 lodní přepravy se uskutečňuje na Atlantiku, ¼ Pacifik, 1/10 Indický oceán
- V současnosti asi 80 000 různě velkých plavidel
- Na převoz nákladů jsou lodě speciálně upraveny
- Tankery (1/2) = cisternové lodě (ropa), balkery= lodě přepravující suché substráty (písek), kontejnerové lodě = pro přepravu kontejnerů, univerzální lodě = pro přepravu smíšených nákladů
- Loďstvo světa: Japonsko, USA, SNS
- Přístavy z hlediska přepravní funkce dělíme na:
- 1) dovozní – převažuje výkladka nad nákladkou zboží – Rotterdam (Nizozemsko)
- 2) Vývozní – převažuje nákladka nad vykládkou zboží – Buenos Aires
- 3) Smíšené – nákladka = výkladka
- Největší přístavy – Shanghai (Čína), Singapur (JV Asie), Rotterdam
- Největší přístav Evropy – Rotterdam
VZDUŠNÁ DOPRAVA
- Uplatňuje se v přepravě na dlouhé vzdálenosti, hlavně mezi kontinenty, dobrá je i v přepravě nákladů
- Výhodou je rychlost, značná bezpečnost, pohodlnější
- Nejvíce tras vede ze SA doEvropa(přes Atlantik)
- Dopravní uzly – letiště
- Dopravní sítě – vzdušné koridory
- Největší letiště – Chicago, Dallas, LA, Atlanta, Frankfurt nad Mohanem, Tokio, Londýn
Využití světového oceánu
- je to souvislý vodní obal planety Země, který je složen z oceánů, moří, zálivů a veškeré vodní masy, která je přímo s ním spojená a je v něm soustředěna většina vody na Zemi
- využití – k rybolovu, lovu velryb, k dopravě, zdroj pitné vody, zdroj elektrické energie (vlnové elektrárny, moc se nevyužívají), k těžbě ropy, těžbě solí
- Největší úlovky ryb – Čína, Chile, Peru, Japonsko
- více než 100 odsolovacích stanic vyrábí z mořské vody pitnou vodu (Perský záliv, západ USA)
- naftonosné plochy mají větší rozlohu v mořích než na pevnině (přes 40% světové těžby ropy) – Perský záliv, Latinská Amerika, Mexický záliv, Severní moře, východní Asie, Indonésie, USA
- podmořská těžba uhlí v Japonsku, USA a Británii