Otázka: Gotický sloh na našem území
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): Dasha
Technika deskové malby asi o 100 let později
- raná, přemyslovská gotika 13. stol.
- vrcholná, lucemburská gotika 14. stol.
- pozdní, jagellonská gotika 15. stol.
Raná přemyslovská gotika
Vláda Václava I.
- nejprve Cistersko-burgunská architektura
- Cisterciánci – mnišský řád, snaha o chudobu a skromnost života
- Pouze lomené oblouky a žebrové klenby
- Potlačovali snahu o odhmotnění a vertikalitu (no opěrný systém nebo věže..)
- Kláštery: Velehrad, Tišnov, Osek
- + benediktýnská bazilika v Třebíči
Vláda Přemysla Otakara II.
- Centrum vývoje Jihlava (nejbohatší město – stříbrné doly)
Custerciácká huť:
- královské hrady: Zvíkov, Písek, Křivoklát, Bezděz, Špilberk, Jindřichův Hradec
- Kláštery: Zlatá koruna (u Krumlova), Vyšší Brod
Vláda Václava II.
- Zbraslavský klášter (pětilodní bazilika zničená husity)
- Sedlecký chrám u KH
- Městské kostely: Sv. Bartoloměj (Kolín), staronová synagoga v Praze
Sochařství:
- Umění jako řemeslo – mistři
- obecně realitstická tendence
- cisterciánsý portál kostela Porta Coeli (Brána nebes, Tišnov)
- nejstarší gotická skulptura
- dřevená Madona Strakonická – nejstarší dochov volná socha
- Mistr Michelské madony – Madona Znojemská, Mad z Vel. Mezříčí
- Sochy v kostelech v Jihlavě (Sv. Jakub, Sv. Ignác)
- Martin a Jiří z Kološe – Jezdecká socha sv. Jiří
Vrcholná lucemburská gotika
- Největší rozmach za vlády Karla VI. – soustředil na dvoře osobnosti, umělce
- Praha jako centrum Svaté říše římské
- 1344 – pražské arcibiskupství
- 1348 – pražská universita + založeno Nové Město pražské (nějvštší město po Římu)
- 1356 – Zlatá bula (první říšská ústava)
Chrám Sv. Víta – první got kat fr typu u nás
- Začal Matyáš z Arrasu, po jeho smrti dokončil Petr Parléř
- Síťová klenba – křížová klenba pokryta složitým vzorcem jakoby sítí
Huť Matyáše z Arrasu:
- Kostel na Karlově, v Emauzích, na Sázavě
Huť Petra Parléře :
- Kaple Všech svatých (Pražský hrad)
- Kamenný Karlův most
- Katedrální chóry Sv. Bartoloměje (Kolín), Sv. Barbory (KH)
- Dóm Sv. Štěpána (Vídeň) (husitské nepokoje)
- Dóm sv. Alžběty (Košice)
Založení Karlštejna – uloženy říšské korunovační klenoty, reprezentace, odpočinek
Kaple sv. kříže s obrazy Mistra Theodorika
- Dvorní malíř Karla VI.
- Vláda Václava IV.
- Intimnost, kultivovanost, ornamentální zdobnost
- Úsilí pro jednotném, harmonickém, vyváženém prostoru (=krásný sloh)
- J Čechy, chrámy: Miličín, Třeboň, Bavorov, Vít v Soběslavi
- Síťové klenby pod vlivem Sv. Víta
Sochařství:
- Kamenné sochy (spjaté s architekturou), dřevěné scohy (v interiéru), vzácně lité z kovu
- 1390 – sochy madon „krásného slohu“ = snaha o zjemnění výrazu, dokonalost zpracování,
- S-ovitě prohnuté štíhlé postavy s menší hlavou
- Např. Krumlovská, Třeboňská (barvený kámen)
Pozdní jagellonská gotika
Matěj Rejsek z Prostějova
- Prašná Brána v Praze
- Barbora v KH
- Kašna v KH (chór)
Benedikt Rejt
- Vladislavský sál – největší sál bez podpěry ve Střední Ev
- Kroužená klenba (renesanční okna + potály)
- První renesanční prvky v architektuře
- Jezdecké schody + Ludvíkovo křídlo královského paláce
- Barbora v KH
- Sochařství: busty + náhrobky ve sv. Vítu, reliéfy, kašny
Malířství:
- hl tempera na dřevěné desce + iluminace
- jako výzdoba chrámů, ale i portréty
- Již zmíněný Mistr Theodorik
- Ovlivněn italským i nizozemským uměním
- Zavedl tzv. „měkký sloh“ – splývavé, hladké malby
- 1350 cyklus Mistra Vyšebrodského oltáře – 9 obrazů ze života JC
- Tempera na desky z javorového dřeva potaženého plátnem
- Prostor tvoří jakýmisi schůdky
- Snaha o prespektivu (vliv Giotta) – zmenšující se tváře postav v pozadí
- 1360 Cestovní brevíř Jana ze Středy
- 1370 Votivní obraz (darovací) Jana Očka z Vlašimi (arcibiskup) – neznámý mistr
- Bible sv. Václava
- 1380 – Mistr Třeboňského oltáře (deskové maby)
- Vyučil se u Mistra Theodorika
- Představitel „krásného slohu“
- Šerosvit pro zachycení prostoru
- 1400 – Zlatá bula Karla IV.
- 1410 – deskový obraz Madony (Zlatá Koruna)
- 1420 – Madona (Vyšší Brod)
- 1419 – 1436 husitské války – Jenský kodex
- Iluminovaný český rukopis, uchován v Jeně
- Jako státní dar Československu od prvního Něm demokr prezidenta
- Čeština + latina, husitská témata
- Přerušily vývoj a uměleckou tradici
- Dlouhodobá izolace – znemožnění tvorby, emigrace umělců, obrazoborectví (ikonoklasmus) – snaha zničit „modly“ – křesťanské obrazy
- Zvláštností mozaika Posledního soudu – svatovítská Zlatá brána na PrHr
- Tvořili benátští umělci
- Sklo vyrobeno v Čechách
- Pozdně gotická nástěnná malba za vlády Vladislava Jagellonského (konec 15. stol)
- Dochováno v chrámu Sv. Barbory
- Umělecké řemeslo: česká královská koruna – dal pořídit Karel VI. ke své korunovaci 1346.