Otázka: Immanuel Kant
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Michael
Immanuel Kant => periodizace díla, kopernikánský obrat, transcendentální filozofie, kategorický imperativ
- Celý život strávil v Královci, kde studoval a poté i přednášel
- Profesor logiky a metafyziky – zván na evropské univerzity
Předkritické období
- Zde se Kant přibližuje materialismu
- přírodní vědy, Píše o přírodovědné práci o ohni, sopkách
VŠEOBECNÉ DĚJINY PŘÍRODY
- Hypotéza o vzniku sluneční soustavy (Kant-LaPlaceova hypotéza) – kolem Slunce se shlukovaly částice, které obíhaly kolem
- Všeobecná přírodní historie a teorie nebes, 1755
Kritické období
- 80. léta 18. století; filozofie
- nejvýznamnější díla – kritiky
Kritika
- Věnuje se zkoumání předpokladu rozumu
- před ním používali rozum aby kritizovali- Kant podrobil kritice rozum sám
- říká, že člověk je bytostí nejen myslící, ale i chtějící a cítící → rozvrhl své učení
Část teoretická – KRITIKA ČISTÉHO ROZUMU
- Zkoumá předpoklady zkušenostního poznání
- Chce hledat hranice lidského poznání = KRITIKA ČISTÉHO ROZUMU
- Ten svět čistého rozumu je apriorní a umožňuje nám zkušenost
- Kdy zkušenost je výsledkem dlouhé práce
- Zkušenost = smysly, rozum, způsob zpracování, kategorie, pojmy, ideje
- „Zkušenost je výpovědí o našem zakoušení „
- Na zkušenost působí vždy dvě stránky
- Smyslová
- Rozumová
- Tyto dvě stránky se různě projevují a rozdíl v jejich projevu je závislí na tom co je „dáno předem = APRIORI a co je vytvářeno dodatečně = APOSTERIORI
- Kant říká, že existuje poznání, které není pošpiněno smyslovou zkušeností a toto poznání je tzv. POZNÁNÍ ČISTÉHO ROZUMU→ pomocí čistého, racionálního rozumu
- Kant říká, že věta Každá změna má svou příčinu je absolutně platná ale pouze tehdy pokud je apriorní, nesmí vyplývat ze zkušenosti → později přijdeme na to, že Bůh je příčinou všeho, tudíž je tato výpověď absolutně platná, protože každá změna má svou příčinu a tou je Bůh, Bůh = regulativní idea, nejde vyvrátit – oblast víry, Bůh je prvotní příčina všeho
- Lidské poznání má dva zdroje (TRANSCENDENTÁLNÍ ESTETIKA)
- Smyslová zkušenost
- Smyslovost a rozvažování
- Zpracovává smyslovou zkušenost
- Ve vnějšku skrze smysly na nás působí NÁZOR (= vjem, počitek) – na jeho vzniku se podílí smysly – potom je názor zpracován v časovou a prostorovou jednotu →jednoduše řečeno jsou dvě apriorní kategorie a to PROSTOR a ČAS
- Žádná zkušenost neexistuje bez času a prostoru, nelze si představit, že věc není v prostoru, prostor je podmínka ukazování zkušenosti, díky němu vidíme svět. Stejně tak se všechny naše názory dějí v čase
- Možnost matematiky → na faktu že čas a prostor jsou apriorní kategorie je založena matematika, zkoumá prostor = geometrie, se zabývá prostorovými vztahy a také čas = každý výpočet je přidávání jednotek, posloupnost v čase → proto je matematika apriorní
- Rozvažování (TRANCEDENTÁLNÍ ANALYTIKA)
- což je zvláštní druh myšlení, zabývá se tím, jak z názorů vznikají pojmy a jak je skládáme do vět, soudů
- Pojem je základní jednotka rozvažování
- pojem je obecný a shrnuje vlastnosti určité skupiny věcí
- my jsme schopni se pohybovat pouze v pojmech, a když se pohybujeme pouze v pojmech jsme v oblasti rozvažování
- pojmy bez názoru jsou prázdné, abychom si vytvořili pojem musíme mít nějakou zkušenost (musím vidět psa, abych věděla, že je to pes, potom už s pojmem pes můžu operovat, aniž bych ho viděla)
- Existuje zde také 12 rozvažovacích kategorií, forem
- Kant říká, že se narodíme s příčinností s kauzalitou → KOPERNIKÁNSKÝ OBRAT
- naše poznání se neřídí vnějším světem, ale vnější svět je uváděn do řádu, formován naším poznáním
- že ke každému poznání patří prostor a čas, neboť všechno, co si představujeme a poznáváme, existuje v prostoru a čase
- prostor a čas však nepřísluší věcem samým (jak bylo do té doby myšleno), ale jsou vlastní našemu rozumu
Část etická – KRITIKA PRAKTICKÉHO ROZUMU
- Zabývá se základy metafyziky mravu
- Morálka – může být rozdělená
- Heteronomní
- Z vnějšku
- Instituce, církev
- Nějaká autorita, která nám řekne co je špatně a co dobře
- Autonomní
- Dokážu si sám stanovit co je dobře a co špatně
- Dělení autonomních zásad
- Heteronomní
- Maximy
- zásady, které platí jen pro jednání jednotlivého člověka
- platí pouze pro mě
- Praktické zákony
- tzv. imperativ
- týkají se každého člověka, mají určovat jeho vůli
- dělení
- hypotetický (podmíněný) imperativ (všeobecně platné věci – chci dlouho žít, musím se o sebe starat)
- kategorický imperativ – nepodmíněný, platný pro každého „jednej jen podle té maximy(zásady), do níž můžeš zárověň chtít, aby se stala obecným zákonem“= chovat se tak, jak bychom si představovali chování ostatních lidí
- dvě věci naplňují mysl vždy novým obdivem a úctou – čím více a podrobněji se jimi myšlení zabývá: hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně
Část estetická – KRITIKA SOUDNOSTI
- člověk myslící vytvořil svět nutnosti → člověk chtějící vytvořil svět svobody → člověk cítící oba tyto světy spojil
- Tvrdí, že krása je objektivní kategorie
- Při jejím vnímaní dochází u všech lidí e stejnému procesu
- Cílem je zjistit, zda existuje apriorní forma soudnosti.
Pokritické období
- filozofie náboženství a práva
- témata svobody jedince, boha
Dílo
- metafyzika mravů
- nauka o právu
- rozlišuje soukromé a veřejné právo a podčásti
- státní právo
- rozlišuje trojí moc
- zákonodárná moc může příslušet pouze vůli lidu
- lid ale nemá právo svrhnout panovníka, ten sám má dojít k tomu co je správné
- mezinárodní právo
- odmítá násilné konflikty
- nauka o ctnostech
- týká se morálky každého člověka
- povinnosti k sobě samému
- poznej sám sebe
- povinnosti k druhým lidem -povinnost lásky k druhým, povinnost úcty k druhým