Otázka: Impresionismus v 70.letech 19.století
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): budgie
Impresionismus ovládl především Francouzké malířství. Jsou tři základní zdroje Impresionismu.
1) Angličtí krajináři 18.-19.století.
2) Francouští realisté 19.století (Barbizonská škola)
3) Malíř Edvard Manet.
ad 1) Angličtí krajináři
Patří jsem hlavně John Constable a Wiliam Tuner. snažii se do svých děl promítnout hry světla. Constable byl příliž zaujat hmotnou stránkou objektů. Tuner se soustředil na světelné efekty a mlživé opary. Jeho obrazy jiskří nejpestřejšími barvami a nichž cítíme každý pohyb atmosféry. (díla: Déšť, mlha, rychlost, Parník ve sněhové bouři)dílo:
déšť, mlha, rychlost parník ve sněhové bouři
ad 2) barbizonská škola
Francoužští malíři se usadili nedaleko vesnice Barbizon a malovali krajinné motivy přímo z plenéru (malování venku). Budili pohoršení svým bohémským životem. Camille Corot se stal vinikají osobností krajino malby. Krajina jako by se chtěla odhmotniť a smísit se se vzduchem.Dílo:
Most v Mantes
ad 3) Edouard Manet
Šokoval lidi když v Salonu vystavil obrazy Snídaně v trávě. Odpor byl nečekaný pohoršilo to muže, vadila plošnost malby. Podobná situace byla, když vystavil obraz Olympia, vadil kontrast našeho těla s pletí černošky. Také zde chyběla stupňovitost světla a stínu. Doatal se konfliktu s Francouzkou tradicí. V jeho dílech se stává nejdůležitější barva vyjadřovacím prostředkem. Manet byl pro impresionisty vzorem vzdoru, umělcem který je svým.
Dílo:
Olimpia
Snídaně v trávě
Impresionismus se už od začátku snaží zachytit co nejvěrnější skutečnost. Nejedná se o převratný pohled na svět, ale přirozený pohled těchto tendencí. Musí soustředit svou pozornost na okamžik. Tento okamžik je vnímaný jako světelná záležitost, protože světlo dá okamžiku život. Proto museli najít něco čím se okamžité světlo dá zachytit. Jak dostat do obrazu atmosféru, okamžik, náladu. Proto vznikla tak zvaná barevná skvrna.
Barevná skvrna:
jedině ona dokáže rychle zachytit vjem. Takže se stala tzv. stavbním kamenem pro malířství. Vzniká tak žr malíř má na paletě čisté barby, ty pak mísí a nanáší na plátno jako skvrny. Lidské oko vímá tyto skvrny, jako chvějící se plochu. Neexistuje zde žádná ostrá kontura.
Celí směr byl pojmenovín podle obrazu Moneta: Impresion, socleil levant. Dílo:
Mezi hlavní představitele impresionismu patřili:
Caudie Monet
byl nejtipičtšjším představitelem Impresionismu a zůstal jím až do konce života. Proslulé jsou především jeho cykly, kdy jedno místo, téma nebo oběkt zachycuje ze szejného pohleduv nejrůznějších denních dobách, výdy za jiného osvětlení a jiných barev a nálad. (dílo: Katedrála v Roven, Nádraží sv. Lazaire, Parlament v Londýně, Kupky sena)
Dílo: Kupky sena, Katedrála v RouenNádraží v st. Lazaire
Parlament v Londýně
Důsledně dodržovaly impresionismus krajináři Camille Pissaro a Alfred Sisley.
Augustus Renoir
Nejoblíbenější Impresionista. Hlavně pro jeho schopnost idealizovat skutečnost v půvabných portrétech. (portéty: Lisa, Gabriela). K vinikajícím dílům od Renoira patří: Milenci v trávě, který vlastní národní diavdlo v Praze.
Dílo: Gabriela, Lisa, Milenci v trávě
Edvard Degas
Proslul především obrazy Tanečnic, které maloval v záři zeflektorů, ale i unavené. Rá také maloval dostihy. Když ve stáří začal ztrácet zrak, začal tanečnice, akty a dostihy modelovat z vosku. Nebyl pravím impresionistou protože se zabíval problémi společnosti.
Dílo: Dostihy, Tanečnice
Antoním Slavíček
Český impresionista. (dílo: Břízová nálada, Podzim v mlze)
dílo: Břízová nálada, Podzim v mlze